Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad som står bakom denna betalvägg, men detta är ju en temporär ändring. EU håller på att reformerar hur lagen med drönare fungerar inom EU; dvs därefter Sverige. Men vi får hoppas på en stabil och bra förändring för oss Drönarflygare!

Datainspektionen

Citat:

Justitiedepartementet har tagit fram ett lagförslag som innebär att kameraövervakningslagen inte ska gälla för drönare som är utrustade med kamera, om drönaren flygs av andra än myndigheter. Lagförslaget föreslås träda i kraft den 1 augusti 2017 och skulle i så fall gälla fram till 25 maj 2018, då en ny EU-lagstiftning kommer att reglera hur drönare får användas.

Permalänk
Medlem

Länge varit intresserad av en Mavic, mest för att komplettera resefilmer med material från högre höjder så det blir mer intressant.
Nu reser man ju inte så ofta, 1-2 ggr per år kanske så användningsområdet där är ju inte jättestort ändå, därav hade det ju varit kul att även flyga hemma i Sverige.
Nu bor man ju dock i Kalmar och hela staden är en enda stor kontrollzon pga. flygplatsen. Trist men det är ju sånt man får förhålla sig. Tror inte att man orkar ringa till det lokala flygtornet så ofta. Blir nog att avvakta med drone tills man eventuellt bor någon annanstans.
Härligt att det iallafall ändras med lagarna för generell användning nu till Augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Länge varit intresserad av en Mavic, mest för att komplettera resefilmer med material från högre höjder så det blir mer intressant.
Nu reser man ju inte så ofta, 1-2 ggr per år kanske så användningsområdet där är ju inte jättestort ändå, därav hade det ju varit kul att även flyga hemma i Sverige.
Nu bor man ju dock i Kalmar och hela staden är en enda stor kontrollzon pga. flygplatsen. Trist men det är ju sånt man får förhålla sig. Tror inte att man orkar ringa till det lokala flygtornet så ofta. Blir nog att avvakta med drone tills man eventuellt bor någon annanstans.
Härligt att det iallafall ändras med lagarna för generell användning nu till Augusti.

Vad jag läste länge sen är att man kan få flyga när flygplatsen är stängd (tidig morgon/sen kväll beroende på flygplats) men man måste fortfarande ringa till tornet om schemat ändrats.
Vet inte hur det är med kalmars flygplats men ja det suger att bo i kontrollzon. Problemet för mig var att även utanför kontrollzonen flög cessnor på låg höjd och även helikoptrar cirkulerar ibland så det kändes ändå inte bra. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vad jag läste länge sen är att man kan få flyga när flygplatsen är stängd (tidig morgon/sen kväll beroende på flygplats) men man måste fortfarande ringa till tornet om schemat ändrats.
Vet inte hur det är med kalmars flygplats men ja det suger att bo i kontrollzon. Problemet för mig var att även utanför kontrollzonen flög cessnor på låg höjd och även helikoptrar cirkulerar ibland så det kändes ändå inte bra. :/

Läste lite om det också och var inne och kollade dem tiderna man kunde hitta på flygplatsens hemsida. Ser tråkigt nog ut som att plan landar så tidigt som 06 på morgonen och går fram till 22 på kvällen. Kul med en aktiv flygplats, men inte om man vill flyga med en drone själv :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Läste lite om det också och var inne och kollade dem tiderna man kunde hitta på flygplatsens hemsida. Ser tråkigt nog ut som att plan landar så tidigt som 06 på morgonen och går fram till 22 på kvällen. Kul med en aktiv flygplats, men inte om man vill flyga med en drone själv :/

Jag var tidigare i kontakt med flygledarna i Västerås (också boende i flygplatsområdet). Det visade sig att det fanns undantag från kontrollzonen. Vi har ett litet sportfält som ingår i kontrollzonen och det har ett relativt stort område runt sig dör det är ok att flyga så länge man har koll och uppsikt på övriga sportplan utan att fråga kontrolltornet.

Sedan var det ganska enkelt att få flygtider av dem inom kontrollzonen. De kunde dela ut tider veckovis här när det var ok att flyga. Enda förbehållet var att hålla sig under 80m och ha bra uppsikt. Behövde man komma över detta så ville de komma överens om exakt tid och plats för flygningen men det var inte heller något problem om man visste när och var. De var väldigt trevliga och tillmötesgående.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Jag var tidigare i kontakt med flygledarna i Västerås (också boende i flygplatsområdet). Det visade sig att det fanns undantag från kontrollzonen. Vi har ett litet sportfält som ingår i kontrollzonen och det har ett relativt stort område runt sig dör det är ok att flyga så länge man har koll och uppsikt på övriga sportplan utan att fråga kontrolltornet.

Sedan var det ganska enkelt att få flygtider av dem inom kontrollzonen. De kunde dela ut tider veckovis här när det var ok att flyga. Enda förbehållet var att hålla sig under 80m och ha bra uppsikt. Behövde man komma över detta så ville de komma överens om exakt tid och plats för flygningen men det var inte heller något problem om man visste när och var. De var väldigt trevliga och tillmötesgående.

Tack för ditt inlägg, bra information!
Försökte ringa runt lite idag men det är lite svårare på helgen. Lokala flygplatsens växel visste inte riktigt vart man skulle vända sig. Tror inte det är så vanligt att folk ringer och kollar. Men ändå sett en del som flyger här nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Tack för ditt inlägg, bra information!
Försökte ringa runt lite idag men det är lite svårare på helgen. Lokala flygplatsens växel visste inte riktigt vart man skulle vända sig. Tror inte det är så vanligt att folk ringer och kollar. Men ändå sett en del som flyger här nere.

Jag mailade lfv:s infomail och fick direktmailen till tornet i Västerås och de svarade på några timmar.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Köpte mig en drönare för drygt en vecka sen, en DJI Mavic Pro.
Har velat ha en drönare länge nu, riktigt nöjd med den!
Har lyckats få totalt runt 5 timmars flygtid än så länge, men hände något väldigt skumt idag.
Har någon varit med om att fåglar kommer och attackerar drönaren i luften?
Var runt 70 meters höjd när jag såg att kameran började skaka en massa,
kollade då upp på drönaren och såg ett gäng på minst 10 svalor tror jag det var,
landade snabbt som attan efter det, tror aldrig hjärtat bultat så snabbt, körde upp en stund senare igen och de kom igen haha
Blev skiträdd för fåglar nu, någon som råkat ut för samma besvär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NStorm:

Hejsan!
Köpte mig en drönare för drygt en vecka sen, en DJI Mavic Pro.
Har velat ha en drönare länge nu, riktigt nöjd med den!
Har lyckats få totalt runt 5 timmars flygtid än så länge, men hände något väldigt skumt idag.
Har någon varit med om att fåglar kommer och attackerar drönaren i luften?
Var runt 70 meters höjd när jag såg att kameran började skaka en massa,
kollade då upp på drönaren och såg ett gäng på minst 10 svalor tror jag det var,
landade snabbt som attan efter det, tror aldrig hjärtat bultat så snabbt, körde upp en stund senare igen och de kom igen haha
Blev skiträdd för fåglar nu, någon som råkat ut för samma besvär?

Känner verkligen igen mig, de är riktigt aggressiva mot ens drönare!
Tips är att inte landa utan stiga i höjd eller helt enkelt fort som fanken fluga därifrån. Att sänka höjden går ju så långsamt och blir rätt bra läge för dem att attackera har jag märkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NStorm:

Hejsan!
Köpte mig en drönare för drygt en vecka sen, en DJI Mavic Pro.
Har velat ha en drönare länge nu, riktigt nöjd med den!
Har lyckats få totalt runt 5 timmars flygtid än så länge, men hände något väldigt skumt idag.
Har någon varit med om att fåglar kommer och attackerar drönaren i luften?
Var runt 70 meters höjd när jag såg att kameran började skaka en massa,
kollade då upp på drönaren och såg ett gäng på minst 10 svalor tror jag det var,
landade snabbt som attan efter det, tror aldrig hjärtat bultat så snabbt, körde upp en stund senare igen och de kom igen haha
Blev skiträdd för fåglar nu, någon som råkat ut för samma besvär?

Hej

Samma för mig igår när jag var ute. Kom direkt 4-5 st fåglar och blev mycket intresserade när jag var 50-60meter upp

De höll sig på ett mycket nära avstånd och gillade inte riktigt det höga surrandet verkar det som.

Permalänk
Medlem

Svalor och andra småfåglar cirkulerar runt drönaren för att skrämma iväg den. Har aldrig varit med om att någon attackerat den..
Enda gångerna jag blir nervös är när man ser örnar cirkulera i närheten eller runt drönaren.
Har hänt ett antal gånger..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Taget från phantompilots forum:
"Do not update your drone under any circumstances, it's a drone killer!"

Någon postade även denna bild

"Today, I have tried it again, this time taking some pictures and video, the results are disgraceful, take a look at the attached image, this is how they are being recorded now since the dreaded firmware update."

Härligt hur ett så stort företag som Dji kan misslyckas med en sån enkel sak. Ingen officiell nyhet från deras sida heller efter 2 veckor. "there is a beta firmware available according to one of their forum reps".

Hoppas de lyckas lösa problemen de skapat.
Tur man är lat och aldrig orkade uppdatera...

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

Blev väldigt sugen på en Dji drönare nu. Har både Syma x5 och x8 men har inte kört mycket då ingen har live kamera.

Dji Phantom 3 Standard finns ju för runt 500€, 2,7k kamera, GPS, 25mins flytid och 1km räckvidd. Nästa steg är ju 3an Advance som ligger på 750€ och då känner jag att mavicen är rätt nära prismässigt.

skulle jag köpa en så har jag ingen aning hur mycket jag kommer flyga, tråkigt om jag skulle flyga enstaka gånger och sen lägga den på en hylla någonstans. Har inget bild/redigering/foto intresse annars.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Bor på landet så kan flyga hur mycket jag vill utan att störa någon men det är inte som om man tar fram den bara för att flyga utan det är för att visa kompisar eller fota/ filma något man tar med den. Blir lite som vanliga kameran, åker med när man gör något speciellt så ja ärligt talat så flyger man väl inte jättemycket.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu GUBBAR; BARA 182 timmar kvar nu!
Sedan kan vi gå ut med att vi filmar med drönare

Just, måste ju börja leta upp hur man får sitt material granskat av Lantmäteriet...

Skrivet av Nidala:

Länge varit intresserad av en Mavic, mest för att komplettera resefilmer med material från högre höjder så det blir mer intressant.
Nu reser man ju inte så ofta, 1-2 ggr per år kanske så användningsområdet där är ju inte jättestort ändå, därav hade det ju varit kul att även flyga hemma i Sverige.
Nu bor man ju dock i Kalmar och hela staden är en enda stor kontrollzon pga. flygplatsen. Trist men det är ju sånt man får förhålla sig. Tror inte att man orkar ringa till det lokala flygtornet så ofta. Blir nog att avvakta med drone tills man eventuellt bor någon annanstans.
Härligt att det iallafall ändras med lagarna för generell användning nu till Augusti.

Det ända som förändras för drönare i Aug är ju kamera, flyg reglerna är ju densamma. > 120m och inom sikt.

Bor dock utanför södra Stockholm som ägs av Bromma (som har HELA Sthlm). Har funderat på hur det är kommer bli att maila Bromma flygplats för att få flygtillstånd 1 mil därifrån. Misstänker grovt att de är rätt ofta kontaktade av Drönar entusiaster....
Får test maila dem...

Skrivet av NStorm:

Hejsan!
Köpte mig en drönare för drygt en vecka sen, en DJI Mavic Pro.
Har velat ha en drönare länge nu, riktigt nöjd med den!
Har lyckats få totalt runt 5 timmars flygtid än så länge, men hände något väldigt skumt idag.
Har någon varit med om att fåglar kommer och attackerar drönaren i luften?
Var runt 70 meters höjd när jag såg att kameran började skaka en massa,
kollade då upp på drönaren och såg ett gäng på minst 10 svalor tror jag det var,
landade snabbt som attan efter det, tror aldrig hjärtat bultat så snabbt, körde upp en stund senare igen och de kom igen haha
Blev skiträdd för fåglar nu, någon som råkat ut för samma besvär?

Har aldrig varit med om fågel problem har dock sett film och läst historier om det. Man blir ju lite rädd om även Flygfä ska försöka förstöra för en...

Var du nära något bo eller dylikt?
Dvs, var de defensivt aggersiva eller var dem bara rädda :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lind78:

Bor på landet så kan flyga hur mycket jag vill utan att störa någon men det är inte som om man tar fram den bara för att flyga utan det är för att visa kompisar eller fota/ filma något man tar med den. Blir lite som vanliga kameran, åker med när man gör något speciellt så ja ärligt talat så flyger man väl inte jättemycket.

Låter som du borde kika på racingdrönare om det är adrenalinkick du vill åt
Perfekt att syssla med ute på landet.

Permalänk
Skrivet av Scrambler:

Efter ett års flygande så blev jag slarvig, gjorde en bakåtflygning uppåt, stirrade för mycket i mobilen - och kraschade in i ett träd.
Tyvärr föll Phantom 4 ner i asfalten och bröt nog varenda ben i sin robotkropp.
Jag kan inte vara utan den här hobbyn utan gick och köpte en så gott som ny igen för 7000 kronor.

Skulle vilja citera mig själv från det här tidigare inlägget.
Jag var ju nära på att slänga P4'an på soptippen, så sönderslagen var den. Men så skickade jag ändå in den till DJI för att få ett förslag på att få den lagad.
Fick just svaret från dem, och jag blev riktigt överraskad. Dels på hur många delar som behöver bytas. men först och främst att det inte kostade mer än total 236 € !!

Remark: No Warranty! P4 landing gear damaged, shell/ center frame damaged, 1 motor, gimbal: lens , yaw axis and complete roll damaged, prop lock black broken!

Item Quantity Unit Price(EUR) Total Nett(EUR)
Phantom4 9450S Quick-release Propeller CW Mounting Piece (With Black dot) 1 0.83 0.83
Phantom 4 Lens Front Shell 1 7.44 7.44
Phantom4 GPS Shielding Cotton 1 0.83 0.83
Phantom 4 Upper Cover 1 5.79 5.79
Phantom 4 Gimbal Yaw-axis & Roll-axis ESC Board 1 7.44 7.44
Phantom 4 Left Landing Gear Module 1 9.92 9.92
Phantom 4 2312S Motor 1 14.88 14.88
Phantom 4 Right Landing Gear Module 1 9.92 9.92
Phantom 4 Yaw-axis Motor V2 1 11.57 11.57
Phantom4 Central Cover Module 1 7.44 7.44
Phantom 4 Roll-axis Rear Cover 1 1.65 1.65
Phantom 4 Roll-axis Bracket 1 5.79 5.79
Phantom 4 Roll Motor 1 11.57 11.57
Repair Service Fee 2 50.00 100.00
Freight: 0.00
Discount: -0
DJI Care deduction: 0.00
Sub Total Payment: 195.07
VAT(at 21%): 40.96
Grand Total Payment: 236.03

Ville bara posta detta så att ni andra som råkar ut för en krasch vet att det faktiskt inte är så dyrt som man kan tro att få sin drönare lagad, inte ens när den är så totalkraschad som min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

Skulle vilja citera mig själv från det här tidigare inlägget.
Jag var ju nära på att slänga P4'an på soptippen, så sönderslagen var den. Men så skickade jag ändå in den till DJI för att få ett förslag på att få den lagad.
Fick just svaret från dem, och jag blev riktigt överraskad. Dels på hur många delar som behöver bytas. men först och främst att det inte kostade mer än total 236 € !!

Remark: No Warranty! P4 landing gear damaged, shell/ center frame damaged, 1 motor, gimbal: lens , yaw axis and complete roll damaged, prop lock black broken!

Item Quantity Unit Price(EUR) Total Nett(EUR)
Phantom4 9450S Quick-release Propeller CW Mounting Piece (With Black dot) 1 0.83 0.83
Phantom 4 Lens Front Shell 1 7.44 7.44
Phantom4 GPS Shielding Cotton 1 0.83 0.83
Phantom 4 Upper Cover 1 5.79 5.79
Phantom 4 Gimbal Yaw-axis & Roll-axis ESC Board 1 7.44 7.44
Phantom 4 Left Landing Gear Module 1 9.92 9.92
Phantom 4 2312S Motor 1 14.88 14.88
Phantom 4 Right Landing Gear Module 1 9.92 9.92
Phantom 4 Yaw-axis Motor V2 1 11.57 11.57
Phantom4 Central Cover Module 1 7.44 7.44
Phantom 4 Roll-axis Rear Cover 1 1.65 1.65
Phantom 4 Roll-axis Bracket 1 5.79 5.79
Phantom 4 Roll Motor 1 11.57 11.57
Repair Service Fee 2 50.00 100.00
Freight: 0.00
Discount: -0
DJI Care deduction: 0.00
Sub Total Payment: 195.07
VAT(at 21%): 40.96
Grand Total Payment: 236.03

Ville bara posta detta så att ni andra som råkar ut för en krasch vet att det faktiskt inte är så dyrt som man kan tro att få sin drönare lagad, inte ens när den är så totalkraschad som min.

Om det är en Phantom, så blir det inte så dyrt.. Den är så vanlig och delarna är billiga. Kraschar du en Inspire, så är det en annan femma. Där blir det snabbt tusenlappar..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det någon annan här som har registrerat sin Inspire 2 hos Transportstyrelsen?

Insåg lite sent att den egentligen överstiger de 1000J, som man som mest får ha i kategori 1B.
Det är alltså vikten på drönaren x hastigheten x hastigheten / 2.

Inspire 2 har som max 1800J, vilket med råge överstiger den tillåtna. Om man inte bara flyger i P-mode, då den blir 800J.

Ringde upp Transportstyrelsen och tänkte rådfråga och kvinnan i andra änden frågade bara kort.. Hur fort flyger du då?

Det jag menar är att här har jag gått och gnällt på Sveriges byråkrati i halva mitt liv och så händer detta...
Man blir lite förvånad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är det någon annan här som har registrerat sin Inspire 2 hos Transportstyrelsen?

Insåg lite sent att den egentligen överstiger de 1000J, som man som mest får ha i kategori 1B.
Det är alltså vikten på drönaren x hastigheten x hastigheten / 2.

Inspire 2 har som max 1800J, vilket med råge överstiger den tillåtna. Om man inte bara flyger i P-mode, då den blir 800J.

Ringde upp Transportstyrelsen och tänkte rådfråga och kvinnan i andra änden frågade bara kort.. Hur fort flyger du då?

Det jag menar är att här har jag gått och gnällt på Sveriges byråkrati i halva mitt liv och så händer detta...
Man blir lite förvånad.

Shit, har inte tänkt på detta. Har en Mavic Pro...

Weight (Battery & Propellers Included)
1.62 lbs (734 g) (exclude gimbal cover) 1.64 lbs (743 g) (include gimbal cover)
Max Speed
40 mph (65 kph) in Sport mode without wind

... så 0.743 (KG) X 18.0556 (M/S) X 18.0556 (M/S) /2 = 119J?
Stämmer detta :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av NStorm:

Hejsan!
Köpte mig en drönare för drygt en vecka sen, en DJI Mavic Pro.
Har velat ha en drönare länge nu, riktigt nöjd med den!
Har lyckats få totalt runt 5 timmars flygtid än så länge, men hände något väldigt skumt idag.
Har någon varit med om att fåglar kommer och attackerar drönaren i luften?
Var runt 70 meters höjd när jag såg att kameran började skaka en massa,
kollade då upp på drönaren och såg ett gäng på minst 10 svalor tror jag det var,
landade snabbt som attan efter det, tror aldrig hjärtat bultat så snabbt, körde upp en stund senare igen och de kom igen haha
Blev skiträdd för fåglar nu, någon som råkat ut för samma besvär?

Kör med en DJI Inspire bredvid så garanterar jag att dom håller sig på behörigt avstånd .

Kan tänka mig att Mavic:en verkar vara ett intressant föremål för dom p.g.a. den lilla storleken. Antingen så vill dom skrämma bort den eller äta upp den.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Shit, har inte tänkt på detta. Har en Mavic Pro...

Weight (Battery & Propellers Included)
1.62 lbs (734 g) (exclude gimbal cover) 1.64 lbs (743 g) (include gimbal cover)
Max Speed
40 mph (65 kph) in Sport mode without wind

... så 0.743 (KG) X 18.0556 (M/S) X 18.0556 (M/S) /2 = 119J?
Stämmer detta :s

Det är Maxvikt x "högsta hastighet" x "högsta hastighet" / 2. Så ja, det stämmer.
Då den inte väger så mycket, så blir det inte så stor rörelseenergi.
Ska du registrera den så går den under UAS 1A, som är upp till 1,5kg och 150J.

En Inspire 2 har en maxvikt på 4kg och kan flyga över 100km/t, så där pratar vi rörelseenergi om den skulle krascha in i något.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Har aldrig varit med om fågel problem har dock sett film och läst historier om det. Man blir ju lite rädd om även Flygfä ska försöka förstöra för en...

Var du nära något bo eller dylikt?
Dvs, var de defensivt aggersiva eller var dem bara rädda :s

Nae var inte alls nära något träd eller dylikt, hände när jag var på 70 meters höjd och kollade ut över lanskapet.
Läskigt i alla fall! Synd att jag inte spelade in

Skrivet av Veni:

Kör med en DJI Inspire bredvid så garanterar jag att dom håller sig på behörigt avstånd .

Kan tänka mig att Mavic:en verkar vara ett intressant föremål för dom p.g.a. den lilla storleken. Antingen så vill dom skrämma bort den eller äta upp den.

Haha stämmer nog mycket väl, den ser ju inte så farlig ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det är Maxvikt x "högsta hastighet" x "högsta hastighet" / 2. Så ja, det stämmer.
Då den inte väger så mycket, så blir det inte så stor rörelseenergi.
Ska du registrera den så går den under UAS 1A, som är upp till 1,5kg och 150J.

En Inspire 2 har en maxvikt på 4kg och kan flyga över 100km/t, så där pratar vi rörelseenergi om den skulle krascha in i något.

Nae, var lite osäker med siffrorna men bra att får det verifierat. Och skönt att man inte ens är i närheten med ens nuvarande epikage.
Men ser vad du menar, 4 kg i 100 km/h är en rätt stor drönare.
Flyger du kommersiellt eller privat? Liksom en Inspire 2 är ju inte direkt billig

Kollade upp lite på Kategori 1A UAS om man ska registrera den, det framkommer inte 100% varför man ska registrera den. Är det för allmän flygning eller bara för kommersiella syften bara?
Står liksom "...ansöka om tillstånd för verksamhet med UAS - Kategori 1A."

Sedan; att man måste föra loggbok för detta XD

  • total flygtid för varje luftfartygsindivid och pilot

  • typ av genomförda uppdrag

  • eventuella driftstörningar och avvikelser, inklusive korrigerade åtgärder.

ifs, DJI appen kanske reggar dett åt en

Skrivet av NStorm:

Läskigt i alla fall! Synd att jag inte spelade in

Ja, även om då den filmen hade varit en mardröms film, så hade det varit intressant att se inom Svea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Nae, var lite osäker med siffrorna men bra att får det verifierat. Och skönt att man inte ens är i närheten med ens nuvarande epikage.
Men ser vad du menar, 4 kg i 100 km/h är en rätt stor drönare.
Flyger du kommersiellt eller privat? Liksom en Inspire 2 är ju inte direkt billig

Kollade upp lite på Kategori 1A UAS om man ska registrera den, det framkommer inte 100% varför man ska registrera den. Är det för allmän flygning eller bara för kommersiella syften bara?
Står liksom "...ansöka om tillstånd för verksamhet med UAS - Kategori 1A."

Sedan; att man måste föra loggbok för detta XD

  • total flygtid för varje luftfartygsindivid och pilot

  • typ av genomförda uppdrag

  • eventuella driftstörningar och avvikelser, inklusive korrigerade åtgärder.

ifs, DJI appen kanske reggar dett åt en

Enda anledningen till att registrera sin drönare, är om man tänker tjäna pengar på den. Om den används i kommersiellt syfte, måste den både vara reggad och försäkrad.

Rent privat får du flyga hur du vill, var jag när på att säga.. men både oförsäkrat och oreggat.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag bli less........

Försöker hitta en lämplig väska till min nya Inspire 2. De jag hittar i Sverige har bara fack för typ iPad mini och jag använder den vanliga stora.
Har letat runt på internet och lyckats hitta en väskmodell som jag verkligen gillar och skulle vilja ha.

http://www.casesbysource.com/product/casepro-dji-inspire-2-la...

Dessa säljs tydligen bara via nätet och från USA. När man kollar på shipping, så är det bara Canada, USA och Mexico som kommer fram..
Så jag kontaktar företaget via chatten och blir länkad till denna sida.
http://www.casesbysource.com/international-shipping.html

Citat:

We have partnered with Bongo International to service our customers Worldwide!

Bongo International provides our customers with their very own US address. Once you have a US address, you will be able to make purchases with us as well as other US based online retailers. Bongo receives your purchases and logs them into their online system which you can use to view your items and consolidate them with multiple orders.

International customers can save up to 82% off typical international shipping rates by following these four easy steps:

1. Register with Bongo and receive a U.S. shipping address.
2. Enter the Bongo address as both your billing and shipping address.
3. Use the credit card that you have on file with Bongo as the payment method.
4. Once the order arrives at Bongo, log into your account to forward to your country.

Men hur svårt ska det vara att kunna skicka ett paket från USA till Sverige????

Uppdaterar denna lite då jag fortsatte googla lite och hittade denna.. verkar vara USA:s svar på Postnord.
https://www.trustpilot.com/review/www.bongous.com

Tror det får bli en annan väska. Kanske denna..
https://droneparts.de/en/dji-inspire-2-pelicase-transport-cas...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Nu börjar jag bli less........

Försöker hitta en lämplig väska till min nya Inspire 2. De jag hittar i Sverige har bara fack för typ iPad mini och jag använder den vanliga stora.
Har letat runt på internet och lyckats hitta en väskmodell som jag verkligen gillar och skulle vilja ha.

http://www.casesbysource.com/product/casepro-dji-inspire-2-la...

Dessa säljs tydligen bara via nätet och från USA. När man kollar på shipping, så är det bara Canada, USA och Mexico som kommer fram..
Så jag kontaktar företaget via chatten och blir länkad till denna sida.
http://www.casesbysource.com/international-shipping.html

Men hur svårt ska det vara att kunna skicka ett paket från USA till Sverige????

Uppdaterar denna lite då jag fortsatte googla lite och hittade denna.. verkar vara USA:s svar på Postnord.
https://www.trustpilot.com/review/www.bongous.com

Tror det får bli en annan väska. Kanske denna..
https://droneparts.de/en/dji-inspire-2-pelicase-transport-cas...

Jag har använt denna tjänsten: https://www.shopusa.com/youshopweship/sweden/
när jag har velat få saker skickade från företag i USA som inte levererar internationellt.

Har än så länge bara haft bra erfarenheter av den tjänsten.

Moms och avgifter läggs på automatiskt så det blir heller inget uppehåll i tullen.

Permalänk

Ville bara dela med mig av dessa glada nyheter!

http://www.kamerabild.se/nyheter/lag-upphovsr-tt/klubbat-dr-n...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusPerssonOFC:

Ville bara dela med mig av dessa glada nyheter!

http://www.kamerabild.se/nyheter/lag-upphovsr-tt/klubbat-dr-n...

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är gamla nyheter..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu börjar jag bli less........

Försöker hitta en lämplig väska till min nya Inspire 2. De jag hittar i Sverige har bara fack för typ iPad mini och jag använder den vanliga stora.
Har letat runt på internet och lyckats hitta en väskmodell som jag verkligen gillar och skulle vilja ha.

http://www.casesbysource.com/product/casepro-dji-inspire-2-la...

Dessa säljs tydligen bara via nätet och från USA. När man kollar på shipping, så är det bara Canada, USA och Mexico som kommer fram..
Så jag kontaktar företaget via chatten och blir länkad till denna sida.
http://www.casesbysource.com/international-shipping.html

Men hur svårt ska det vara att kunna skicka ett paket från USA till Sverige????

Uppdaterar denna lite då jag fortsatte googla lite och hittade denna.. verkar vara USA:s svar på Postnord.
https://www.trustpilot.com/review/www.bongous.com

Tror det får bli en annan väska. Kanske denna..
https://droneparts.de/en/dji-inspire-2-pelicase-transport-cas...

https://mc-cases.com/shop.html/cases-dji-koffer/inspire-2-cas...

Skickas ifrån tyskland med flatrate på 15$ i frakt.