Transportstyrelsen fiasko - läckt information om militära uppgifter samt identitetsskyddade individer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Ja i sverige så verkar det inte funka så bra med dom lagarna, eller ja hade en privat person gjort det så hade den varit "FUCKED FOR LIFE" men under denna regering så är det lungt utan då får man snällt avgå och få 70K böter.

Ja men, det ser bra ut, Betnér har ju sagt att sverige aldrig har varit tryggare så allt är lungt

De räcker med att ett företag gör något minsta lilla olagligt så stormar polisen och sliter ut alla datorer och allting tar allt från kontoret för utreda händelsen och arrestera dem som misstänks för brott.

Men när myndigheter bryter mot lagen även skriver en bekännelse när de ansöker om avsteg från lagen varken polisen eller säpo stormar transportstyrelsen för arrestera ågren och sliter ut personen och stoppa myndigheten från göra lagbrott, de istället låter de fortgå i flera år istället.

De är par personer på säpo, några ministrar, och styrelsen på transportstyrelsen som borde åtalas och ge fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Återigen, det är ju tjänsteleverantören som skall säkerställa att man följer svensk lagstiftning, vilket beställaren ska kontrollera.

Den 2015-03-02 skrev Maria Ågren under det beslut som gör avsteg från gällande lagstiftning och Transportstyrelsens egna riktlinjer för att projektet skulle kunna slutföras. Menar du på fullaste allvar att IBM är kvalificerade och bemyndigade att både avgöra och ifrågasätta ett myndighetsbeslut och samtidigt hållas ansvariga? Det är inte så det fungerar.
Som tjänsteleverantör kan jag informera dig om att vi förhåller oss till upprättat SLA och inget annat. Hade så varit fallet hade jag skakat galler för länge sedan...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Visst var det ett dumt beslut av en politiker och privatisering är en klassiker att kritisera från ena sidan.

Angående utvecklare och stränga lagkrav, så har väldigt många utvecklare detta. Min poäng är dock att väldigt många inte har så hög säkerhet på deras arbetsmaterial som kan bestå av fullständiga databaser med allt. Om databasen innehåller information som kan vara känslig med PUL etc så brukar det vara högre säkerhet, men jag pratar generellt. T.ex utvecklingsmiljöer för våra infrastrukturer som kan användas för att skada denna.

Riktiga utvecklare ska köra allt på virtuella servrar som jag gör och laptopen är typ enbart en tunn klient, min gissning är typ att 0.1 promille av utvecklarna jobbar så, resten har allt på deras laptops.

Nya dataskyddslagen bör väl sätta stopp för sådant beteende, då exempelvis det inte kommer att vara tillåtet att arbeta med riktig data under test och utveckling (när det gäller känslig data som personuppgifter och dylikt alltså). Sen är det väl få utvecklare som har lokala kopior på databaser då det är fel på så många nivåer liksom. Däremot är det ju sant att många springer omkring med ytterst känslig data (via lagrade inloggningar) i sina laptops endast skyddade av ett Windowslösenord. Men det gäller förstås även om det körs på virtuella servrar eller så. Och just virtuella servrar gör väl ingen direkt skillnad då ingen har med sig sin fysiska server i ryggsäcken även om de skulle vilja, däremot kan man ju ha med en kopia av en virtuell...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dansk1:

Kolla in Sentio:s mätning för juli. Ja den lär inte presenteras i kvällsblaskorna.
SD 26.8%, S dalar och har gjort stadigt.
Alltså enligt senaste mätningen så är SD största partiet i Sverige.
Varför?
Tja, någon som tycker Statsministern gjorde bra ifrån sig idag vid presskonferensen?
Vi tar en rolig jämnförelse, piratkopiering.
Då Transportstyrelsen hittills inte saknar några kopior på registret så behöver inte någon högt uppsatt
Skaka galler eller ens avgå.

Även om SD skulle ha 28.8% betyder det att mer än 70% av dom som har röstat INTE stöder SD du inser det va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Även om SD skulle ha 28.8% betyder det att mer än 70% av dom som har röstat INTE stöder SD du inser det va?

Det gäller väl alla Partier? Eller gäller detta bara SD

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mangee75:

Det gäller väl alla Partier?

Det är väl 'Bleeding obvious' men många SD'are verkar inte ha insett det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det handlar mer om en smutskastar kampanj mot SD där medlemmar blir extremt ansatta för kapningar och är knappast något som enbart dom råkar ut för utan handlar om alla som är i politiska positioner och är knappast 8 av 10 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fra-lade-fram-atgardsforsl...

Och it säkerhet är något som SD vill lägga mer pengar på och stärka så sådant här inte ska kunna hända som med transportstyrelsen eller annan känslig informtion läcker

Haha, wow. Så det kan inte vara så att det faktiskt är gedigna SD'are som sitter och tycker en massa vedervärdig skit, och när det sedan uppmärksammas och de kanske till med reflekterar över vad de sagt, till slut insett att det kanske inte var så begåvat eller ens lagligt skrivet, så är det rätt bekvämt att skylla på att det måste vara någon som kapat deras konto? Varför händer inte det andra partier i den utsträckningen? Kan det vara för att det just är ett tomtefyllt parti?

Men det är klart, det måste ju finnas en större sanning här. Det måste vara en extrem smutskastarkampanj helt enkelt. Säkert vänsterpack. Och säkert sådant vänsterpack som aldrig skulle göra så mot t ex Moderater, utan bara SD. Så måste det vara, det låter bekvämt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Nya dataskyddslagen bör väl sätta stopp för sådant beteende, då exempelvis det inte kommer att vara tillåtet att arbeta med riktig data under test och utveckling (när det gäller känslig data som personuppgifter och dylikt alltså). Sen är det väl få utvecklare som har lokala kopior på databaser då det är fel på så många nivåer liksom. Däremot är det ju sant att många springer omkring med ytterst känslig data (via lagrade inloggningar) i sina laptops endast skyddade av ett Windowslösenord. Men det gäller förstås även om det körs på virtuella servrar eller så. Och just virtuella servrar gör väl ingen direkt skillnad då ingen har med sig sin fysiska server i ryggsäcken även om de skulle vilja, däremot kan man ju ha med en kopia av en virtuell...

Angående databaser så beror det på situation, ibland det vara x antal olika aktörer som jobbar med samma databas, att då få ner alla ändringar är lättaste och snabbaste sättet att ta hem hela.
Nu pratar jag inte om databaser som innehåller känslig personinformation utan enbart känslig driftinformation.

Angående vår säkerhet:
FRA genomför regelbundet säkerhetsgranskningar ute på 10–15 av de mest skyddsvärda myndigheterna. Det går ut på att FRA:s personal, med myndighetens godkännande, låtsas vara angripare och hackar sig in i IT-systemet.

”Hackarna” kommer alltid in, även om tiden kan variera allt ifrån en timme och uppåt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fra-lade-fram-atgardsforsl...

Och det är inget som på något sätt förvånar mig från det jag har sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

SD har inte varit putin vänliga och även om egon putilov hade nån affär med nån rysk koppling så är det mer aftonbladet nivå på att SD skulle ha samröre med putin

SD är väll enda partiet som faktiskt har koll och faktiskt törs säga sanningen och agera efter verkligheten till skillnad mot övriga i klövern som stoppar huvudet i sanden så snabbt det blir en känslig fråga men blir frågan populär och kan vinna röster så kan man apa efter

Jag skulle mer säga att SD är en partiet som faktiskt skulle kunna styra upp landet och ordna välfärden sjukvården skolan och få landet på fötter igen efter nuvarande regering har förstört vad förra generationerna byggt upp och skulle inte alls bli i närheten av usa utan tvärt om ett bättre skyddsnät och svensson skulle få det bättre och säkrare

Det handlar mer om en smutskastar kampanj mot SD där medlemmar blir extremt ansatta för kapningar och är knappast något som enbart dom råkar ut för utan handlar om alla som är i politiska positioner och är knappast 8 av 10 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fra-lade-fram-atgardsforsl...

Och it säkerhet är något som SD vill lägga mer pengar på och stärka så sådant här inte ska kunna hända som med transportstyrelsen eller annan känslig informtion läcker

Man börjar gråta när man hör sådant här som du skriver om. SD är ett pari som står till höger om Moderaterna vilket betyder sköt dig själv och skit i alla andra. Vilket skapar klasskillnader och hat. En politik som fördelar pengar är det enda som funkar. Vi ska vara glada att vi fortfarande har så starka fackförbund annars så är det många jobb som du inte ens hade fått halva lönen mot idag.
Kolla lönen på ditt jobb i USA om du vinner eller förlorar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Man börjar gråta när man hör sådant här som du skriver om. SD är ett pari som står till höger om Moderaterna vilket betyder sköt dig själv och skit i alla andra. Vilket skapar klasskillnader och hat. En politik som fördelar pengar är det enda som funkar. Vi ska vara glada att vi fortfarande har så starka fackförbund annars så är det många jobb som du inte ens hade fått halva lönen mot idag.
Kolla lönen på ditt jobb i USA om du vinner eller förlorar.

Själv röstar jag inte i denna ekonomipolitik vi lever i, men från vad jag ser av våra partier så är SD det enda parti som lägger fram vettiga förslag och idéer angående ekonomi.

Nu är det så att om man sitter vid det runda bordet och går igenom statsbudgeten för året så är invandring en skyhög utgift. En sådan stor utgift att man måste dra ner budgeten för skola, välfärd och omsorg.
SD är det enda parti som faktiskt har idéer på hur man kan fixa ekonomin i landet. Utan att ta lån från EU dvs.

Vi lever i 2017. Fuck PK, fuck feminism, fuck all jävla bu, bä och snyft.
Det är allt jävla snack som florerar som skapar dessa samhälsklyftor, inte SD, och absolut inte de som röstar på SD. Det är rent utsagt vänstern och 14 åriga feminister som skapar samhällsklyftorna. Detta "sköt dig själv och skit i alla andra", är inte det en jättebra sak att ha som grund för sig själv? Vad f*n har du med dina ord som kan hjälpa nån över huvud taget? Dina ord skapar klyftor.

De som röstar på SD är helt enkelt de som själv tänker mycket i ekonomiska ramar, och även ser hur hela vårt land är uppbyggt av ekonomiska ramar. Såklart man vill ha nån i ledningen som har kunskapen att jobba med ramarna och gå ut plus??? Där har vi hela grejen med SD!

Sen så är det ju såklart ett sådant toppen snack från vänstern och feminister som förvrider det hela till dessa oändliga diskussioner mellan folk, som skapar klyftor mellan dig o mig!

/världens jävla rasse, eller hur? herrefngud
att vara ekonomisk är inte att va rasistisk bara för att huvuddelen av statsekonomi i dagsläget berör invandring men det ser ju så ut eller hur? "det är en tragedi kallad blockpolitik, ohejej, det är färgernas krig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Själv röstar jag inte i denna ekonomipolitik vi lever i, men från vad jag ser av våra partier så är SD det enda parti som lägger fram vettiga förslag och idéer angående ekonomi.

Nu är det så att om man sitter vid det runda bordet och går igenom statsbudgeten för året så är invandring en skyhög utgift. En sådan stor utgift att man måste dra ner budgeten för skola, välfärd och omsorg.
SD är det enda parti som faktiskt har idéer på hur man kan fixa ekonomin i landet. Utan att ta lån från EU dvs.

Vi lever i 2017. Fuck PK, fuck feminism, fuck all jävla bu, bä och snyft.
Det är allt jävla snack som florerar som skapar dessa samhälsklyftor, inte SD, och absolut inte de som röstar på SD. Det är rent utsagt vänstern och 14 åriga feminister som skapar samhällsklyftorna. Detta "sköt dig själv och skit i alla andra", är inte det en jättebra sak att ha som grund för sig själv? Vad f*n har du med dina ord som kan hjälpa nån över huvud taget? Dina ord skapar klyftor.

De som röstar på SD är helt enkelt de som själv tänker mycket i ekonomiska ramar, och även ser hur hela vårt land är uppbyggt av ekonomiska ramar. Såklart man vill ha nån i ledningen som har kunskapen att jobba med ramarna och gå ut plus??? Där har vi hela grejen med SD!

Sen så är det ju såklart ett sådant toppen snack från vänstern och feminister som förvrider det hela till dessa oändliga diskussioner mellan folk, som skapar klyftor mellan dig o mig!

/världens jävla rasse, eller hur? herrefngud
att vara ekonomisk är inte att va rasistisk bara för att huvuddelen av statsekonomi i dagsläget berör invandring men det ser ju så ut eller hur? "det är en tragedi kallad blockpolitik, ohejej, det är färgernas krig"

Har du verkligen rösträtt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har du verkligen rösträtt?

Ja du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

SD har inte varit putin vänliga och även om egon putilov hade nån affär med nån rysk koppling så är det mer aftonbladet nivå på att SD skulle ha samröre med putin

SD är väll enda partiet som faktiskt har koll och faktiskt törs säga sanningen och agera efter verkligheten till skillnad mot övriga i klövern som stoppar huvudet i sanden så snabbt det blir en känslig fråga men blir frågan populär och kan vinna röster så kan man apa efter

Jag skulle mer säga att SD är en partiet som faktiskt skulle kunna styra upp landet och ordna välfärden sjukvården skolan och få landet på fötter igen efter nuvarande regering har förstört vad förra generationerna byggt upp och skulle inte alls bli i närheten av usa utan tvärt om ett bättre skyddsnät och svensson skulle få det bättre och säkrare

Det handlar mer om en smutskastar kampanj mot SD där medlemmar blir extremt ansatta för kapningar och är knappast något som enbart dom råkar ut för utan handlar om alla som är i politiska positioner och är knappast 8 av 10 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fra-lade-fram-atgardsforsl...

Och it säkerhet är något som SD vill lägga mer pengar på och stärka så sådant här inte ska kunna hända som med transportstyrelsen eller annan känslig informtion läcker

SD har väl ändå haft en hel del samröre med Putin och invasionen vid Krim. Ekeroth, Le Pen, Farage har ju bland många andra inom den sfären ute i Europa fått stöd från stora mannen i öst.

På vilket sätt skulle en protektionistisk SD-politik leda landet någonstans i rätt riktning? Ett land som lever på export kan inte drivas med en protektionistisk politik. Varför inte återskapa varvsindustrin när vi ändå håller på?

På vilket sätt ska du ordna med skyddsnät då, är det skattehöjningar och att vi får en hyperinflation?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Den 2015-03-02 skrev Maria Ågren under det beslut som gör avsteg från gällande lagstiftning och Transportstyrelsens egna riktlinjer för att projektet skulle kunna slutföras. Menar du på fullaste allvar att IBM är kvalificerade och bemyndigade att både avgöra och ifrågasätta ett myndighetsbeslut och samtidigt hållas ansvariga? Det är inte så det fungerar.
Som tjänsteleverantör kan jag informera dig om att vi förhåller oss till upprättat SLA och inget annat. Hade så varit fallet hade jag skakat galler för länge sedan...

Hade gärna sett FU:t till upphandlingen, lite svårt att säga bu eller bä utan att ha det.

Det jag menar är att i FU så brukar man ju inte friskriva sig från lagstiftning, oavsett vad en GD har sagt. Sen är ju problemet (om jag förstått det hela rätt) att IBM inte kunnat leverera det som efterfrågades och därefter ändrades förutsättningarna till att acceptera något annat än det som avtalades?

Då blir ju följdfrågan vad som står i TS SLA?

Några av de punkter som ingår i registren är:
EF-registret, vilket du inte har tillgång till normalt sett, men man kan ju via den publika hemsidan få information om efterlysning (nummerplåt eller fordonet).
Fordonsregistret (det är inte fordonsregistret i sig som är det intressanta här, utan de kopplingar som enligt uppgifter verkar finnas till personer med skyddad identitet.) Militära fordon (ska ju inte finnas i fordonsregistret i första hand utan endast i militärens egen motsvarighet).
Information om broar, tunnelbana mm. Mycket av detta finns publikt i databaser redan, av förklarliga skäl. Att hemligstämpla bärighet i en bro för speditörer och större transportbolag skulle medföra långt större problem. Det jag kan tänka mig är möjligtvis att TS via detta lämnat ut uppgifter från t.ex. Trafikverkets databas BATman med K-ritningar etc på mängder av broar. Jag kan även tänka mig att t.ex. STRADA varit publikt tillgängligt.

Skrivet av Nardds:

Själv röstar jag inte i denna ekonomipolitik vi lever i, men från vad jag ser av våra partier så är SD det enda parti som lägger fram vettiga förslag och idéer angående ekonomi.

Nu är det så att om man sitter vid det runda bordet och går igenom statsbudgeten för året så är invandring en skyhög utgift. En sådan stor utgift att man måste dra ner budgeten för skola, välfärd och omsorg.
SD är det enda parti som faktiskt har idéer på hur man kan fixa ekonomin i landet. Utan att ta lån från EU dvs.

Vi lever i 2017. Fuck PK, fuck feminism, fuck all jävla bu, bä och snyft.
Det är allt jävla snack som florerar som skapar dessa samhälsklyftor, inte SD, och absolut inte de som röstar på SD. Det är rent utsagt vänstern och 14 åriga feminister som skapar samhällsklyftorna. Detta "sköt dig själv och skit i alla andra", är inte det en jättebra sak att ha som grund för sig själv? Vad f*n har du med dina ord som kan hjälpa nån över huvud taget? Dina ord skapar klyftor.

De som röstar på SD är helt enkelt de som själv tänker mycket i ekonomiska ramar, och även ser hur hela vårt land är uppbyggt av ekonomiska ramar. Såklart man vill ha nån i ledningen som har kunskapen att jobba med ramarna och gå ut plus??? Där har vi hela grejen med SD!

Sen så är det ju såklart ett sådant toppen snack från vänstern och feminister som förvrider det hela till dessa oändliga diskussioner mellan folk, som skapar klyftor mellan dig o mig!

/världens jävla rasse, eller hur? herrefngud
att vara ekonomisk är inte att va rasistisk bara för att huvuddelen av statsekonomi i dagsläget berör invandring men det ser ju så ut eller hur? "det är en tragedi kallad blockpolitik, ohejej, det är färgernas krig"

Åh, den hönan. De stora kostnaderna i samhället är ju skola, vård och omsorg. Att vi lever längre har ju ingenting med detta att göra.

På vilket sätt skulle SD:s politik med protektionism leda till något vettigt för Sverige?

Men nu börjar vi väl ändå hamna långt från ämnet?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

"Alliansen väcker misstroendevotum mot Anders Ygeman, Peter Hultqvist och Anna Johansson."

Detta i direktsändning i SVT Play.

Mer info: http://www.gp.se/vi-vill-v%C3%A4cka-misstroende-mot-tre-minis...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Den här regeringen är bland det sämsta som drabbat Sverige, läser alldeles för mkt tidningar så man blir bara upprörd. Hur faen kan någon missköta sig så fatalt hade det varit en vanlig arbetare hade han suttit bakom galler. De lär väl få avgångsvederlag som tack. Spioner gör bäst i att bli politiker för de kan råka läcka uppgifter till främmande makt och komma undan med samt att de får betalt för det. Alla offentliga personer/statliga tjänsteman som får betalt från statliga/kommunala myndigheter som blir avsatta/sparkas eller avgår pga att de gjort fel ska inte ha en krona till de ska fan bli återbetalningsskyldig för det arvode de tagit ut retroaktivt, de är en skam för Sverige.

Man får vara glad att det inte är riktiga kristider med närastående krig eller dylikt för med dagens samhälle/ledare så är vi körda. Bra ledarskap syns i kris, men vårt nuvarande ledarskap klarar inte ens av vardagen. Det är en skrämmande tanke att hamna i kris med nuvarande "politiker".

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Den här regeringen är bland det sämsta som drabbat Sverige, läser alldeles för mkt tidningar så man blir bara upprörd. Hur faen kan någon missköta sig så fatalt hade det varit en vanlig arbetare hade han suttit bakom galler. De lär väl få avgångsvederlag som tack. Spioner gör bäst i att bli politiker för de kan råka läcka uppgifter till främmande makt och komma undan med samt att de får betalt för det. Alla offentliga personer/statliga tjänsteman som får betalt från statliga/kommunala myndigheter som blir avsatta/sparkas eller avgår pga att de gjort fel ska inte ha en krona till de ska fan bli återbetalningsskyldig för det arvode de tagit ut retroaktivt, de är en skam för Sverige.

Man får vara glad att det inte är riktiga kristider med närastående krig eller dylikt för med dagens samhälle/ledare så är vi körda. Bra ledarskap syns i kris, men vårt nuvarande ledarskap klarar inte ens av vardagen. Det är en skrämmande tanke att hamna i kris med nuvarande "politiker".

Nackdelen med vår befolkning är att den är så fostrad till att ha tilltro till staten, att dom blir omhändertagna vid kris. Hoppas fler börjar inse nu att kontraktet är brutet och att vi får se efter oss själva, hamnar du i kris ekonomiskt eller fysiskt, så får du hoppas du har nära och kära..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

SD har väl ändå haft en hel del samröre med Putin och invasionen vid Krim. Ekeroth, Le Pen, Farage har ju bland många andra inom den sfären ute i Europa fått stöd från stora mannen i öst.

På vilket sätt skulle en protektionistisk SD-politik leda landet någonstans i rätt riktning? Ett land som lever på export kan inte drivas med en protektionistisk politik. Varför inte återskapa varvsindustrin när vi ändå håller på?

På vilket sätt ska du ordna med skyddsnät då, är det skattehöjningar och att vi får en hyperinflation?

Det är inte mer än andra partier och sd är inte putin vänliga vilket är skitsnack för han ses mer som ett hot mot Sverige och ur sd´s ögon mer intressant att lyfta försvaret mot så vi har nått att sätta mot om det skulle behövas och inte är helt öppna för spioneri o.s.v

Sen för inte sd någon protektionistisk politik utan import/export kommer alltid finnas på samma sätt som invandring kommer finnas med sd vid makten men varor som kan produceras i landet ska stärkas så vi får mer jobb bättre förhållanden och det är bättre för miljön att att inhemskt kunna producera så mycket produkter det går men vi kommer alltid ha import av varor som vanligt

Skyddsnäten lagas inte med skattehöjningar det är vänstern/sossarnas melodi utan med minskade utgifter och kostnaden för den oansvariga invandringen är ett stort problem och pengarna den kostar skulle utan problem kunna lyfta både skyddsnät och sjukvård rejält då kostnaden för invandring mellan 2016-2019 beräknas ligga på 300 miljarder kronor vilket är mer än hälsa och sjukvård och är en helt sinnessjuk prioritering och där kan det sparas en rejäl summa

Skrivet av sesese:

Man börjar gråta när man hör sådant här som du skriver om. SD är ett pari som står till höger om Moderaterna vilket betyder sköt dig själv och skit i alla andra. Vilket skapar klasskillnader och hat. En politik som fördelar pengar är det enda som funkar. Vi ska vara glada att vi fortfarande har så starka fackförbund annars så är det många jobb som du inte ens hade fått halva lönen mot idag.
Kolla lönen på ditt jobb i USA om du vinner eller förlorar.

Då är det dags att torka tårarna och se verkligheten för SD må vara ett högerparti men är nationalsocialistiska och värnar om folket och landet och man måste ha ett bra socialt skyddsnät för sjuka, äldre, en bra skola för barnen och vi ska alla kunna leva säkert i vårat land både som person och säkerhet för landet med mer poliser och ett bättre försvar både digitalt och i övrigt

Och är väldigt tvärt om mot vad du beskriver utan en socialistiskt högerpolitik kan man säga och är mer ta hand om dom i vårat land och prioritera dom i landet över oreglerad invandring som äter upp våra reurser och handlar mer om att lyfta hela landet för alla oavsett vart man kommer från eller vilket sammhällsskikt man ligger på och är inte i närheten av usa som är galenskap med sjukvård och system som är kasst och sd kan inte vända ett land över en natt men ge dom 4 år och jag tror vi kommer se stora skillnader till det bättre

Men nu börjar vi komma lite väl oft men SD skulle även styra upp sådant här ekonomiskt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kan ni inte ta ert SD-snack i någon annan tråd.

Nu har vänsterpartiet kommunisterna KU-anmält alliansen pga outscourcing.
Känns som ett prioriterat drag...vem bryr sig om det verkliga lagbrottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kan ni inte ta ert SD-snack i någon annan tråd.

Nu har vänsterpartiet kommunisterna KU-anmält alliansen pga outscourcing.
Känns som ett prioriterat drag...vem bryr sig om det verkliga lagbrottet.

Det är inte ett lagbrott att outsourca offentlig verksamhet. Nobina kör bussar över hela Sverige tex.
Alliansen krävde säkerhet inför outsourcningen, men det gjordes avsteg från detta från myndighetens sida under den nuvarande rödgröna regeringen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Det är inte ett lagbrott att outsourca offentlig verksamhet. Nobina kör bussar över hela Sverige tex.
Alliansen krävde säkerhet inför outsourcningen, men det gjordes avsteg från detta från myndighetens sida under den nuvarande rödgröna regeringen.

Vpk hämnas på Alliansen pga de försöker fälla Ygeman och Hultqvist.
Naturligtvis finns det ingen grund för KU-anmäla Alliansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vpk hämnas på Alliansen pga de försöker fälla Ygeman och Hultqvist.
Naturligtvis finns det ingen grund för KU-anmäla Alliansen.

27år sedan V bytte namn från VPK så kanske dags att du uppdaterar dig?

Permalänk
Inaktiv

Vad är egentligen problemet här? De flesta här sitter med win10 som skickar deras data till USA (går att minska en del men då måste man veta vad man gör och kolla det hela tiden), väldigt många skolor och företag använder office365 eller googledocs och därmed skickar själva all känslig information till USA, även myndigheter använder officer365 och andra molntjänster som återigen är att ge bort sin information till andra.

Det ända konstiga här är att folk låtsas bry sig om datasäkerhet plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Vad är egentligen problemet här? De flesta här sitter med win10 som skickar deras data till USA (går att minska en del men då måste man veta vad man gör och kolla det hela tiden), väldigt många skolor och företag använder office365 eller googledocs och därmed skickar själva all känslig information till USA, även myndigheter använder officer365 och andra molntjänster som återigen är att ge bort sin information till andra.

Det ända konstiga här är att folk låtsas bry sig om datasäkerhet plötsligt.

Ja det är väl egentligen inga problem? Så länge du inte skickar eller lagrar register med personuppgifter i molnet eller skickar per mail.
Det är väl exakt det man har gjort här?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dekkan:

Ja det är väl egentligen inga problem? Så länge du inte skickar eller lagrar register med personuppgifter i molnet eller skickar per mail.
Det är väl exakt det man har gjort här?

Jag räknade upp vilka gör det samma. Varför skulle det vara problem här men inte i andra fall? För att det är politiskt passande? Antingen så bryr man som om privatlivet och datasäkerhet eller så gör man det inte. Går inte bry sig i ena fallet och skicka ut data självmant i andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Det gäller väl alla Partier? Eller gäller detta bara SD

Detta gäller bara SD.

Alla 7 partier är samma parti egentligen bara olika namn lik comviq och tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag räknade upp vilka gör det samma. Varför skulle det vara problem här men inte i andra fall? För att det är politiskt passande? Antingen så bryr man som om privatlivet och datasäkerhet eller så gör man det inte. Går inte bry sig i ena fallet och skicka ut data självmant i andra.

Nej för att de bröt mot lagen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kan ni inte ta ert SD-snack i någon annan tråd.

Nu har vänsterpartiet kommunisterna KU-anmält alliansen pga outscourcing.
Känns som ett prioriterat drag...vem bryr sig om det verkliga lagbrottet.

Det var faktiskt högerregering när Transportstyrelsen tog första beslut om att skära ner kostnader och outsourca. Att affären klubbades igenom först ett par år senare beror på den långa processen.

Den sittande regeringen har ju klantat sig helt med lite av sitt gamla klassiska pampstyre. Personer som bara håvar in lön utan att lyfta ett finger. Helt sjukt att en person som Anders Ygeman kan komma med så korkade uttalanden som han gjorde tidigare. Han har alltså sagt "Det här är information som man inte kan prata om på fikarasten". Men han satt på informationen i mer än ett halvår. Väldigt långa fikaraster på hans avdelning eller?
http://www.expressen.se/nyheter/ygeman-forsvarar-sig-mot-krit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

27år sedan V bytte namn från VPK så kanske dags att du uppdaterar dig?

I och med att man fortsätter att utöva samma politik som för 27 år sedan så är tidigare namnet mer passande. Du kanske är för ung för att minnas när VPK tidigare missbrukade KU när man inte höll med Fälldin av ideologiska skäl. KU ska inte användas för sådana ärenden.

Permalänk
Medlem

Den här skiten hade hänt oavsett färg på regeringen (alliansen initierade outsourcingen), allt som händer nu är röstfiske, behålla prestige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det var faktiskt högerregering när Transportstyrelsen tog första beslut om att skära ner kostnader och outsourca. Att affären klubbades igenom först ett par år senare beror på den långa processen.

Och det olagliga med outsourcing är? Vad är det som ska prövas konstitutionellt?
För oss som har insyn i hur höga behörigheter på myndigheter fungerar så kan alltså vem som helst som har ett sådant konto lämna ut information till främmande makt. Skillnaden är att personen som ska ges tillgång till kontot måste genomgått kontroll. Med andra ord om GD likväl hade brutit mot lagen att struntat i kontrollera Pelle-spion (som jobbat 30 år på TS) och givit denne hög behörighet hade denne lika gärna kunnat haft kontakter med främmande makt utan att vi någonsin hade fått reda på saken.