Köpråd bärbar för systemvetenskap

Permalänk
Medlem

Köpråd bärbar för systemvetenskap

Glad över att jag nu kommit in på högskolan så kom jag ju på att jag behöver en ny dator att plugga på...

Skall plugga systemvetenskap och går i tankarna på vilken dator som lämpar sig bäst till ämnet!
Är ett fan av Apple så funderar på Macbook Pro! Dock vet jag ju att kodning av java osv skiter sig totalt med den datorn, dock tror jag inte att java osv kommer komma!
Någon som har pluggat/pluggar systemvetenskap som vet detta?

Samt är det några rekommendationer för vad för data som kan införskaffas? Har egentligen ingen min eller max prisklass utan en dator som klarar av detta galant!

Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juncor:

Glad över att jag nu kommit in på högskolan så kom jag ju på att jag behöver en ny dator att plugga på...

Skall plugga systemvetenskap och går i tankarna på vilken dator som lämpar sig bäst till ämnet!
Är ett fan av Apple så funderar på Macbook Pro! Dock vet jag ju att kodning av java osv skiter sig totalt med den datorn, dock tror jag inte att java osv kommer komma!
Någon som har pluggat/pluggar systemvetenskap som vet detta?

Samt är det några rekommendationer för vad för data som kan införskaffas? Har egentligen ingen min eller max prisklass utan en dator som klarar av detta galant!

Tack!

Nu får du förklara varför Java skiter sig med Apple. Java brukar väl fungera utmärkt med Unix-baserade system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juncor:

Glad över att jag nu kommit in på högskolan så kom jag ju på att jag behöver en ny dator att plugga på...

Skall plugga systemvetenskap och går i tankarna på vilken dator som lämpar sig bäst till ämnet!
Är ett fan av Apple så funderar på Macbook Pro! Dock vet jag ju att kodning av java osv skiter sig totalt med den datorn, dock tror jag inte att java osv kommer komma!
Någon som har pluggat/pluggar systemvetenskap som vet detta?

Samt är det några rekommendationer för vad för data som kan införskaffas? Har egentligen ingen min eller max prisklass utan en dator som klarar av detta galant!

Tack!

Håller med föregående talare... Sen skulle jag nog valt en icke mac ändå, tycker man får mindre för pengarna med mac. Dock så är det bra beg. priser på dom (för säljare alltså )

Men ta en titt på t.ex HP Elitebook 840/850 G3/G4... Dom är riktigt fina... Och med en dualboot så kör du ju både win och linux om du vill.

Permalänk
Medlem

Varför skulle Java skita sig totalt på en mac? Alla de tre store IDEerna för Java har osx-stöd och Oracle har osx stöd för Java i sig. Själva idén med Java är ju just att det är plattformsoberoende. Det är inte heller några problem att köpa en tillräckligt kraftig dator.

Jag tänker inte rekommendera någon specifik modell, då det är mycket individuellt, men kan ge lite allmänna tips.

En portabel dator är att föredra, alltså 13" och bra batteritid. Du behöver antagligen inte ta med dig den varje dag, ta upp den på föreläsningarna och ner i datorsalen eller grupprum, men det är riktigt smidigt att kunna göra det. Enligt min erfarenhet så är det över tid en större och större del som har med sig, och tar upp, datorn överallt.
Bra tangentbord och skärm är av samma anledning stora plus.
Minst 16GB RAM är en stark rekommendation. Utvecklingsverktyg äter snabbt minne och rätt som det är kan du behöva driva både en och två databaser, kömoter eller liknande.
Köper du en Windowsdator så är det bra om du börjar göra dig bekväm med tanken på att köra Linux, åtminstone som dualboot. Under tredje året så gick de sista Windows-användarna över till Linux eller köpte en mac hos oss p.g.a. att många utvecklingsverktyg endast är ämnade för Unixmiljön och strular en hel del i Windows. Kan såklart ha förbättrats i 10an med WSL men kan ändå vara bra att ha i bakhuvudet. Finns även risk att någon eller några kurser kräver Windows om Microsofts verktyg används så Dualboot, Bootcamp eller Virtualbox kommer du nog springa på oavsett val.
Mac och Zenbook har (iaf. hade de hos oss) fördelen att flera andra har dem, vilket är bra om man
glömt laddaren.

Permalänk
Medlem

@juncor: jag ska också börja plugga i höst! Data- och systemvetenskap på SU. Du råkar inte börja där också?
Jag har i alla fall suttit och nördat ner mig totalt i val av laptop senaste veckorna. Började med tanken på en i7/1070 Asus gaminglaptop. Nu har jag bestämt mig för en Lenovo Thinkpad X1 carbon.
Jag är en före detta Apple-fanatiker sen barnsben, men de nya macbookarna är helt orimliga att köpa i min mening. Enbart USB (och bara 2 på de billigaste modellerna), ingen esc-knapp på touchbar-varianterna och störst av allt för aspirerande programmerare: tangentbordet är helt värdelöst (vilket å andra sidan är det mest subjektiva av argumenten). BTW DYR!!!

Lenovon jag köper är (också) väldigt dyr (för att vara windows), men det verkar väldigt opålitligt med andra stora märken såsom Asus och Dell. I princip alla modeller från Dell som jag varit intresserad av har haft stooora problem med coil whine vilket jag absolut inte skulle klara av som student i t.ex. en tyst lässal. Lenovon är byggd som en fucking tank i kolfiber och magnesium, har det mesta utbytbart förutom RAM och har ett tangentbord som klår allt annat jag provat (förutom Dell Latitude 7480 som var i samma kaliber. Dock... Coil Whine). Dessutom ska den ha det bästa stödet för Linux. Även oslagbar i portväg jämfört med andra i sin storlek. Ja jag är "biased".

Jag har som sagt kollat upp typ varenda laptop med Kaby lake i sig, så jag hjälper gärna till att hitta rätt!

Permalänk
Medlem

Jag väljer en X1 carbon Lenovo eftersom jag har en fet stationär rig hemma och vill ha nånting kapabelt, maximal byggkvalité och portabelt med bra tangentbord. Hade jag köpt en dator som ska utgöra datoranvändningen exklusivt så hade jag kollat in nya Asus UX550. Har testat den, det enda jag reagerade på var att den hade lite keyboard flex men annars är det ett riktigt bra köp.