Laptop för universitetsstudier som ej inger klaustrofobi, 8 till 14 tusen

Permalänk

Laptop för universitetsstudier som ej inger klaustrofobi, 8 till 14 tusen

Har en Surface 3 (ej Pro) som jag fullständigt hatar. För liten, extremt seg laddning, seg som attans osv och jag vill nu uppgradera till något bra som ska räcka i fyra till fem år.

Jag läser ett program som främst kräver ordbehandling (Word, LateX online osv) och en hel del läsning på massiva PDF-filer. Behöver kunna ha flera tabbar öppna samtidigt. Har på senare tid även börjat med forskning så lär mig programmera i R och Python för statistisk analys vilket betyder att jag kanske behöver lite extra kräm i datorn till detta. Jag vill ha batteritid som räcker för långa skoldagar. Ett bra tangentbord och en bra skärm. Hade innan Surface 3 en Macbook Air vilket permanent gett mig ärr vad gäller laptops. Har aldrig känt en sådan klaustrofobi som jag gjorde med den. Antar att det har att göra med dess låga upplösning. Så vill åtminstone ha 1080p, helst mer. Måste kunna ha två rutor sida vid sida och känna att allt får plats.

Jag tänker mig något i storleksordningen 13-14 tum.

Av det jag sett online så verkar det vara Dell XPS13, HP Spectre, Surface Laptop, Lenovo Thinkpad X1, Razer Blade och LG Gram som gäller. Problemet är att alternativ 1, 4, 5 och 6 är helt sjukt prissatta jämfört med det jag sett på amerikanska sidor. HP Spectre och Surface Laptop är de enda som följer prissättningen där $1 motsvarar cirka 10 kronor vilket är rimligt med moms och allt.

Jag är främst intresserad av Surface Laptop på följande grunder:
1. Ska ha otroligt bra batteritid
2. Bra högtalare
3. Extremt bra skärm, speciellt för studenter på grund av 3:2 upplösning så man slipper scrolla (det främsta jag är ute efter i denna laptop!)
4. Riktigt snygg

Nackdelar?
1. Nästan ingen verka prata om den i Sverige vilket gör mig fundersam. Verkar ju vara ganska bra prissatt (i Sverige) jämfört med andra laptops men hittar bara en tråd här i köpråd som pratar om den
2. Det där tygtangentbordet kanske inte ser så bra ut om fyra till fem år
3. Relativt få portar även om jag inte behöver fler

Kan någon vänlig själ guida mig rätt? Är Surface Laptop ett bra val? Jag tänker då på 8 GB / 256 GB modellen för cirka 12-13 lax. Priset är aningen högt men om den fungerar bra om fyra till fem år kommer jag vara nöjd. Mitt största problem med en majoritet av laptops är som sagt jag känner en slags klaustrofobi jämfört med min stora datorskärm jag främst är van vid och mår nästan illa när jag inte har mycket yta att arbeta med och Surface Laptop verkar vara den enda som fokuserar på att ge mycket yta. Eller?

Permalänk
Medlem

Det här är det kluriga. Surface laptop hade jag inte rekomenderat av många anledningar men den 3:2 skärmen hade varit trevlig att ha. Tyvärr så finns inte mycket annat att jämföra med i sverige. Thinkpad X1 Tablet har 3:2 skärm, ett tangentbord som inte behöver bytas om 6 månader men finns inte att köpa i sverige och i så fall behöver man beställa den från USA eller kanske UK. Core M dessutom

Sedan så är det ett relativt litet batteri i Surface Laptop (45Wh) så vad de än säger så kommer batteritiden inte vara så jättelång. Sedan hade jag av principskäl inte köpt en dator som jag tänkt använda i 4-5år med bara 12 månaders garanti, känns som att de inte tror på sin produkt fullt ut.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Du verka ogilla prissättningen, men jag kan inte mer än att rekommendera Thinkpad. Jag har en T450s, har två polare med varsin X1 och jag köpte precis en Thinkpad 13 till systra mi. Byggkvalitén är helt enkelt inte anträffbar någon annanstans än hos Apple, så vill man inte köra macOS är det Thinkpad som gäller.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv

Dell har studeranderabatt... och du får en bra dator som visserligen kostar lite mer men man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

Köp något från kina, Cubes nya har surface book skärmen:D:
http://www.gearbest.com/laptops/pp_620996.html

Recension: https://www.youtube.com/watch?v=w2rX9KgLqbc

Permalänk
Medlem

Thinkpad X1 carbon brukar dyka upp i lite erbjudanden lagom till skolorna börjar och brukar då finnas hyggligt väl prissatta.
Med 1440p skärmen får du utmärkt plats med ett worddok och rstudio brevid varandra och jag har ännu inte lyckats skriva något i vare sig R eller Python som fått min X1 att sega ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köp något från kina, Cubes nya har surface book skärmen:D:
http://www.gearbest.com/laptops/pp_620996.html

Recension: https://www.youtube.com/watch?v=w2rX9KgLqbc

Jag måste säga att jag är impad av denna dator. Synd att den inte går att vika runt. Har du koll på någon annan 2 i 1 som verkar vara lika bra i denna som det är meningen att man ska anteckna på? (Från Kina )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag måste säga att jag är impad av denna dator. Synd att den inte går att vika runt. Har du koll på någon annan 2 i 1 som verkar vara lika bra i denna som det är meningen att man ska anteckna på? (Från Kina )

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att Cube har en annan "360 graders" dator, kolla på techtablets.com, snubben där recenserar enbart kina datorer/tablets.

Edit: Found it: https://www.youtube.com/watch?v=QrkjMXSDwdo

Dock aningen svagare processor än en Core M.

Det tråkiga med dessa maskiner är mängden ram minne. Inte förrän nu har det börjat dyka upp maskiner med 8gb (Som väl ändå får anses vara minimum nuförtiden) och desssa kostar rätt mycket. Har själv en Cube i7 stylus som jag köpte för två år sedan, den har bara 4gb ram. Den funkar helt okej, beror lite på vad man ska göra.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt, du säger dig få klaustrofobi för att skärmen är för liten men vill ändå inte köpa en 15" som väl annars är typ mainstream för de behoven och som ändå är hyfsat portabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förstår inte riktigt, du säger dig få klaustrofobi för att skärmen är för liten men vill ändå inte köpa en 15" som väl annars är typ mainstream för de behoven och som ändå är hyfsat portabel?

Avsaknad av höjd är det. Vill man få samma höjd som en 14" dator (i bredd) fast i 3:2 format så behöver man gå upp i en bit över 15", nästan upp i 17" och det är en stor klump av yta många inte använder (dvs bredden). Att gå upp i 3:2 innebär en lite högre dator men totalt sett så är det mer kompakt för man får inte massa yta som är outnyttjad.
Det är bara i vissa fall jag kan sitta med två dokument i bredd men oftast är det höjd jag saknar. Sedan snor alla program och OS höjd vilket gör problemet större. Men det är också rätt naturligt att ha taskbars och annat där de är idag.

Jag har en tanke på att Thinkpad Retro skulle kunna komma med 3:2 skärmen från X1 tablet om de verkligen vill ge thinkpadanvändarna vad de vill ha. Men det är först senare i år och den är nog i en begränsad upplaga, om den nu kommer med 3:2 dvs (ingenting är bekräftat eller läckt än)

Höjd tar ingen plats när man sitter och använder en dator men det gör bredd.
Bredden på en 14" 16:9 är 12,2" och höjden på en 12,2" 3:2 bred skärm är 8,1" och diagonalen är 14,6" (3:2). En 8,1" hög 16:9 skärm är 16,5" på diagonalen vilket är lite stort att bära med sig om man bara vill ha den extra 1,2" i höjd (som 3:2 ger över 16:9 med samma bredd i 14" (16:9))

Väldigt personligt men många programmer och utvecklare vill ha 3:2 men ingen levererar för de kolla på en annan marknad där det kanske trycks in 21:9 skärmar i laptops (mer än acers dyra "bara för att vi kan" dator). Samsung har till och med visat en 32:9 skärm!

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

En diskussion kring för och nackdelar med 3:2 skärmar:

https://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/surfbook-su...

Har ingen direkt åsikt själv kring det, är väl utifrån vad man har för behov.