Greattech låter mig inte häva köp

Permalänk
Medlem

Greattech låter mig inte häva köp

Hej. Jag har köpt en dator av greattech för 21 000. Har testat den max 30 minuter och den är inte alls vad jag förväntar mig. Den låter som en dammsugare. Har påpekat detta för deras support. De och tillverkarna kunde inte funna något fel trots ljudfiler jag skickat. Nu får jag inte ångra köpet.
Så nu sitter man här 21000 kronor fattigare med en dator som man inte är nöjd med.

Tacksam på förslag på hur jag ska gå vidare.

Magnus J

Missvisande rubrik redigerad /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus J:

Hej. Jag har köpt en dator av greattech för 21 000. Har testat den max 30 minuter och den är inte alls vad jag förväntar mig. Den låter som en dammsugare. Har påpekat detta för deras support. De och tillverkarna kunde inte funna något fel trots ljudfiler jag skickat. Nu får jag inte ångra köpet.
Så nu sitter man här 21000 kronor fattigare med en dator som man inte är nöjd med.

Tacksam på förslag på hur jag ska gå vidare.

Magnus J

På vilket sätt är ARN inblandat? Har du fått ditt ärende prövat där?

Har något särskilt utlovats angående ljudnivån på datorn?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponenter i datorn? Vad är det du tycker låter för mycket?
Är den custom byggd? Jag vill minnas; ifrån liknande trådar att dem själva skrivit i sitt avtal att man inte kan returnera custom byggda dator.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

@Seriously: Nej inget har utlovats. Nej inte prövat i Arn men jag får inte ångra köp.

Permalänk
Medlem

ARN är inte en tvingande instans.

Permalänk
Medlem

@KeVVa: Man har 2 veckors ångerrätt. Men jag får inte nyttja den.

Permalänk
Medlem

@fiskebulle: Förslag på vad jag ska göra då?

Permalänk
Medlem

Alla har 2 veckors ångerrätt, ovasett vilken butik man köper ifrån. Nu vet jag inte om det var en dator i delar som de byggde ihop åt dig eller en märkesdator, men du ska kunna få lämna tillbaks den.

Annars kan du lösa problemet själv rätt så enkelt, förutsatt att du vet vilka fläktar det är som är högljudda.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Men varför skriver du att de inte följer ARN ifall du inte fått ärendet testat där?
Öppna chassidörrn och lokalisera var ljudet kommer ifrån, till att börja med?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Vad består datorn av för komponenter? Fungerar den i övrigt så kanske det går att ställa till med mjukvara om det är fläktar som går på max osv.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

- Så, du har inte anmält till ARN, således är rubriken helt fel.
- Vad är det för dator du har köpt? Länk till deras hemsida? Så vi vet om det är en märkesdator eller "custom"
- Vad är det du tycker låter för mycket?=

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Greattech är ju inte direkt positivt kända här...

Steg 1 är väl att kontrollera fläkthastighet i bios, samt om du kan styra ev. chassifläktar

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

Jävligt felaktig rubrik när det inte ens är prövat, kanske är det du som inte följer ARN om du nu får dte prövat och förlorar.

Varför låter de inte dig lämna tillbaks datorn då? Vad säger de?

Permalänk
Medlem

@Forza1: Svårt att exakt säga vilken fläkt det är.

Permalänk
Medlem

@oobum: Hur ändrar man rubrik då? Skulle kanske varit att jag funderade på att gå vidare till Arn. Det är en gt-4.

www.greattech.com

Lite svårt att skriva på mobilen då jag inte använder datorn.

Permalänk
Medlem

Förbluffande att folk lyckas hitta till Sweclockers men inte lyckas undvika att handla hos GT........

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

@Klubba: De säger att det är ett garanti ärende. Men sen säger de i nästa mail att varken de eller tillverkare hör något fel. Det var inte så här jag ville.
Ville bara ha hjälp med hur man ska gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

ARN är inte en tvingande instans.

Nej ARN:s utslag är inte tvingande, men seriösa företag följer alltid ARN. Undvik och svartlista företag som ej följer ARN.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Administrativ avgift

@Magnus J: Enligt specifikationerna jag ser så bör det inte vara en allt för högljudd dator , grafikkort med eftermarknadskylare dock är processorkylaren lite under kritik men bör inte vara alltför högljudd. Har du något att jämföra med hur det låter?

Ett inspelningsklipp är väldigt svårt att få till om du inte har ett missljud som kommer utan att fläktar låter är normalt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus J:

@Klubba: De säger att det är ett garanti ärende. Men sen säger de i nästa mail att varken de eller tillverkare hör något fel. Det var inte så här jag ville.
Ville bara ha hjälp med hur man ska gå vidare.

Lägg upp klippet så vi kan höra, så kan vi hjälpa dig felsöka.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Om de säger att det är ett garantiärende så är redan komponenten som gör missljud funnen. Så - vad är det som låter?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@andra94: Den låter som en dammsugare. Även ett tickande ljud när den låter som mest.
Svårt att förklara.

Permalänk
Medlem

@Spretcher: Hur lägger jag till ljudfil här då?

Permalänk
Administrativ avgift

@Magnus J: Du får ladda upp den på valfri sida och dela länken , självklart låter en dator men jag misstänker att processorkylaren är av det sämre laget med en dålig fläkt så den kommer att låta och det kommer du inte ifrån.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Verkar mest komma från fläktarna med vattenkylningen.
Jag är bra på spel och hårdvara kan jag ej mycket om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus J:

@Forza1: Svårt att exakt säga vilken fläkt det är.

Men koppla ur en fläkt i taget då tills du lokaliserat vilken det är. Sen är det bara att byta ut den

Permalänk
Medlem

@Magnus J: Släng upp den på youtube eller soundcloud, dropbox funkar också

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@cyprus: Och ett företag som greattech, som håller på att gå i konkurs, vad bryr sig dom om det?

Trist för TS då det är i princip omöjligt att få pengar ur ett konkursbo som privatperson.

Permalänk
Medlem

Det stämmer,
http://www.allabolag.se/5568515885/greattech-stockholm-ab

De har en konkursinledd, så du ska vara väldigt glad om du får pengarna tillbaka eller byta..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall:
1. Läsa igenom avtalet ordentligt
2. Felsöka ORDENTLIGT
3. Väldigt eventuellt ta ärendet till ARN

Enligt det du skriver så låter det som att du försöker få det att låta som att det är ett fel på datorn, men en hög ljudnivå pga billiga fläktar är inget fel, det är en produktegenskap och således inget som någon support/tillverkare tar sig an.

Du kan inte bara starta en sån här tråd men en sådan rubrik utan att ha minsta kött på benen.
Att produkten inte är vad du förväntar dig, dvs du är missnöjd med ditt köp, är något som de flesta stora seriösa bolagen tar hänsyn till och att ångra sitt köp är således inga problem.
Men som personerna över mig har skrivit så har greattech inte direkt ett bra rykte på swec, så jag hade inte haft för stora förhoppningar.

Tips är att göra ordentlig research innan ett så stort köp nästa gång.