Greattech låter mig inte häva köp

Permalänk
Medlem

Som alla andra redan sagt titta om det går att ställa in varvtalet på fläktarna.. annars köp Noctua fläktar eller något som ska vara tystare

Nya Noctua A Serien släpptes ganska nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Då ställer jag om samma frågor:

Om datorn inte är specialbeställd, då finns det ingen anledning att nämna specialbeställda datorer heller, eller hur?

Och om man nu vill bara använda det som ett skryt-argument, då får man ha överseende med att ett sådant påstående faktiskt misstolkas som att datorn i sig är specialbeställd. Eller?

Jag tar till mig av din kritik, och får gå genom tråden igen senare. Får se över språkbruket och aggressionen.

Men lägg ned nu; det är du som inte läser ordentligt och missuppfattar. Tidigare i tråden (bland annat i tredje inlägget) tas specialbeställda datorer upp, vilket gör det i allra högsta grad relevant för Greattech att poängtera att man även kan lämna tillbaka sådana datorer. Ingenstans har de påstått att datorn ifråga är specialbyggd, det är en felaktig slutsats endast du kom fram till.

De har även sagt att värdeminskning kan bli aktuellt om datorn använts i för stor utsträckning under de dagar köparen haft den; de har aldrig sagt att "du har haft datorn i flera dagar och kommer drabbas av värdeminskning".

Det är helt okej att läsa fel och missta sig; säg "oj då, jag missade det" och gå vidare.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Då ställer jag om samma frågor:

Om datorn inte är specialbeställd, då finns det ingen anledning att nämna specialbeställda datorer heller, eller hur?

Och om man nu vill bara använda det som ett skryt-argument, då får man ha överseende med att ett sådant påstående faktiskt misstolkas som att datorn i sig är specialbeställd. Eller?

Jag tar till mig av din kritik, och får gå genom tråden igen senare. Får se över språkbruket och aggressionen.

Funderade faktiskt precis på om inte "även" skulle kunna tolkas som inkluderande, dvs att denna dator faktiskt var specialbeställd, men får inte till den tolkningen rent språkligt. Men det är en liten (men dock möjlig) öppning för tolkningsmöjligheter. Själv ser jag det självklart att det man gör är att passa på att berätta att man faktiskt är ovanligt generös i hur man hanterar returer utöver den typ av dator som beställts, vilket rent marknadsföringsmässigt är rätt vettigt gjort. Varför inte passa på att visa hur bra man är i en tråd som handlar om hur dålig man är?

Permalänk
Medlem

Inget illa menat..men känns som vissa behöver ha en kurs i läsförståelse.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Magnus J: *rubrik redigerad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt all kritik som riktas mot Greattech i detta ärende. Vare sig kundbemötande eller språkbruk till övriga i tråden förtjänar kritik. Kanske lite vanskligt att ingå i en het debatt på ett forum isstället för att bara droppa ett standard "Kontakta oss/se din mail" svar, men med tanke på trådnamnet kanske man kan ha viss översyn med detta (Innan mod: "Greattech följer inte ARN.").

TS lägger 20k på en produkt som han tillsynes har noll koll på hur man använder. Han visar också noll intresse av att lära sig detta här i tråden. Han skapar en gnälltråd för att få lite sympatier online samtidigt som han upphört sin dialog med Greattech. Allt från ärekränkande trådnamn till TS oförmåga att ta till sig något i tråden, är det inte lika bra att låsa/ta bort den?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haibane:

Jag förstår inte riktigt all kritik som riktas mot Greattech i detta ärende. Vare sig kundbemötande eller språkbruk till övriga i tråden förtjänar kritik. Kanske lite vanskligt att ingå i en het debatt på ett forum isstället för att bara droppa ett standard "Kontakta oss/se din mail" svar, men med tanke på trådnamnet kanske man kan ha viss översyn med detta (Innan mod: "Greattech följer inte ARN.").

TS lägger 20k på en produkt som han tillsynes har noll koll på hur man använder. Han visar också noll intresse av att lära sig detta här i tråden. Han skapar en gnälltråd för att få lite sympatier online samtidigt som han upphört sin dialog med Greattech. Allt från ärekränkande trådnamn till TS oförmåga att ta till sig något i tråden, är det inte lika bra att låsa/ta bort den?

This!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

@Haibane: Jag bad om hjälp och råd. Ja jag skrev missanvisande rubrik och den har blivit ändrad. Sen att det skulle bli sådant här bråk var inte min mening. Nu har ju Greattech svarat här och jag väntar på mail från deras support om retur av datorn för ångerrätt. Alla kan inte vara lika tekniska. Jag ber om ursäkt om jag orsakat ont blod här. Som sagt allt jag ville var att ha hjälp.

Felstavning
Permalänk
Medlem

@Magnus J: Credds till dig för att du i viss utsträckling verkar förstå att detta har gått helt fel till.

Ett gott tips är att du vänder dig hit innan du gör ett köp nästa gång och förklarar vilka förutsättningar du har
finansiellt och kunskapsmässigt. Det finns flera duktiga och trevliga sweclockers medlemmar som ställer upp,
dag som natt.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cr0wl3y:

Förbluffande att folk lyckas hitta till Sweclockers men inte lyckas undvika att handla hos GT........

Vart registrerad på SWEC i 15 år och har aldrig hört talas om "Greattech" för än idag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mycket märkligt att man lägger så mycket pengar på en dator man vill ha men istället för att lyssna på alla råd angående fläktarna, väljer att skicka tillbaka datorn?

Hoppas iaf detta kaos löser sig för alla.

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Vart registrerad på SWEC i 15 år och har aldrig hört talas om "Greattech" för än idag.

Beror lite på hur aktiv man är också, men Greattech har varit uppe på forat flera gånger de senaste åren.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

@Magnus J: Vad har du för delar i den ? om det är bra delar är det väl bara att byta fläktarna?
Mitt fractal design chassi hade 2 dåliga fläktar, köpte 2 st nya då jag ändå var nöjd.

Ser inte problemet om datorn ändå " har bra prestanda"

En fläkt är ju inget att yla över.

Men jag fattar ju att du vill få kontakt och hjälpen , men ändå en fläkt eller två är ju inte hela värden.
Skulle jag kastat ut min för länge sen som vröölar tack vare fläcktarna på vattenkylaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kokefa:

Beror lite på hur aktiv man är också, men Greattech har varit uppe på forat flera gånger de senaste åren.

"Lyckas hitta till" tolkar jag som att man inte ens behöver vara registrerad här överhuvudtaget för att ha hört talas om Greattech.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Magnus J:

Hej. Jag har köpt en dator av greattech för 21 000. Har testat den max 30 minuter och den är inte alls vad jag förväntar mig. Den låter som en dammsugare. Har påpekat detta för deras support. De och tillverkarna kunde inte funna något fel trots ljudfiler jag skickat. Nu får jag inte ångra köpet.
Så nu sitter man här 21000 kronor fattigare med en dator som man inte är nöjd med.

Tacksam på förslag på hur jag ska gå vidare.

Magnus J

du skall nog ha rätt att returnera den men de kan ha rätt till en avgifr för att "återställa den". det är väl egentligen mjukvaran, alltså windows de anser att du redan aktiverat och det är andra regler för mjukvara än hårdvara. ( var med om en liknande grej med en laptop)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@VresiBerba:
Då kan du inte ofta vara på sweclockers, finns några legendariska trådar om dem. Antar att han googlat sig till Sweclockers, de flesta som handlar från mindre kända online butiker brukar väl iaf göra någon typ av research innan köp för 21k.......

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Inaktiv

förövrigt, om det är bra komponenter i övrigt så kan du ju kasta in dem i ett annat ljuddämpat chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Även om trådrubriken som var en ren lögn utan dess like nu är utbytt, så tycker jag den fortfarande är missvisande.
Rätt trådtitel borde vara något liknande:
Greattech, kan vid ångerrätt göra avdrag för värdeminskning

Sedan kan man diskutera detta. Nu när det har blivit uppmärksammat så är det väl bara för TS att ta dit datorn och det lär inte bli så stort avdrag, men varför göra det enkelt för sig?

Permalänk
Medlem

Men bara för att den låter så är inte det en anledning till att få den bytt. Lämna in den hos nån annan som reparerar datorer och be dem kolla på den. Säkert några fläktar som behövs bytas ut bara.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag väntar på mail från deras support. Den ska skickas tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

"Lyckas hitta till" tolkar jag som att man inte ens behöver vara registrerad här överhuvudtaget för att ha hört talas om Greattech.

Googla Greattech så på första sidan har du trådar både från Sweclockers och Flashback mm.....

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Lite off topic men har greattech blivit så pass dåliga som alla skriver?

Jag handlade nämligen en dator där för en herrans massa år sedan, när jag fick hem den uppstod en mängd fel såsom felmeddelanden och krascher/omstarter stup i kvarten. Mailade kundservice och dom misstänkte att det var moderkortet som spökade. Fick ett helt nytt kort hemskickat gratis utan att dom ens tagit in mitt gamla moderkort för felsökning. Allt skedde inom en vecka.

Men visst kan dom ha bytt ägare på senare tid eller helt enkelt tröttnat på livet och skiter i kunderna.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cr0wl3y:

Googla Greattech så på första sidan har du trådar både från Sweclockers och Flashback mm.....

Jahop.

Permalänk
Medlem

Den här tråden måste slå något slags rekord här på Swec, när det gäller missförståelse.
Jag måste säga att jag tycker GT i det här fallet handlat klanderfritt till 100%.
Vad som hänt i andra ärenden och tidigare är beside the point i detta fall.
Tråd texten (inte bara den ändrade rubriken) är VÄLDIGT enkelsidig och det hade varit mycket lättare att istället fortsatt kontakten med butiken, och löst det med dom. Istället för att skriva missvisande här. (så länge inget av det dom skrivit själva är fel, men det har du inte nämnt att det är efter dom skrivit det, eller motbevisat dom)

För dom har ju tydligen varken sagt att: Ångerrätten är körd, och att garanti ärende dessutom fungerar om du vill. Dom säger precis som dom SKA, att det kan finnas värdeminskning (han nämnde inte ens en fast summa) om datorn är använd mer än nödvändigt, vid ångerrätt. Detta ska dom informera om!
Det är lätt för dig o säga att du använt den 30min till dom. Men, får dom tillbaka den och ser att det inte stämmer. Och dom inte informerat dig om värdeminskning så är det ju rätt jobbigt för kund att höra efter han skickat tillbaka varan eller hur?
Dom gör precis samma sak på alla andra butiker som gör datorerna in house, oavsett om det är en färdig konfiguration, eller ett helt eget ihop plock. ARN skyddar en del när det gäller detta, men varan ska vara i oförändrat skick. (Där du dessutom på andra ställen ska vara glad om dom ens tar tillbaka den ibland, om den är helt eget ihop plock, men så var ju inte ditt fall verkar det som)
Samtidigt har dom erbjudit dig att försöka lokalisera problemet med hjälp av en video fil (eftersom en ljudfil inte räckte, vilket är 100% förståeligt att det är svårt att urskilja vilken del som låter konstigt), och kanske tom hjälpa dig att lösa det på distans. Istället för att du ska behöva betala frakt tillbaka osv.

Vad mer kan man begära att en butik ska göra liksom?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Vad mer kan man begära att en butik ska göra liksom?

Skicka en taxi som hämtar upp datorn och dessutom betala tillbaka dubbla köpesumman? Känns lite så ibland när man läser trådarna här i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag har väldigt svårt att förstå de som går till attack mot alla företag så fort det dyker upp en tråd. Om det som Greattech skriver stämmer så har uppenbarligen trådskaparen inte direkt varit speciellt villig att kommunicera med företaget om problemet. Om man har problem så bör man kanske svara på supportens frågor, vill man inte det så kan man svara på hur man vill hantera ärendet. Att sedan starta en tråd med en uppenbarligen klart missvisande rubrik är inte direkt något som ingjuter förtroende...

Ser man till hur tråden ser ut så har ju inte TS direkt spelat med öppna kort från början. Han verkar dessutom inte kommunicera rakt med deras kundtjänst utan sitter och skriver här och förväntar sig att deras kundtjänst ska känna till allt i tråden och ha tagit ställning till det innan han ens skrivit det. Han framstår vara väldigt ung och inte riktigt ha koll på sitt eget ärende till fullo.

Håller alltså helt med dig.

Permalänk
Medlem

Oj vilken röra, tycker båda parter beter sig underligt i frågan, de båda upfattas i alla fall för mig som att de talar två olika spårk.

Vissa svar ifrån butiken känns rimliga, andra motsägandefulla och inte genomtänkta.

Kunden i sig påpekar sina otekniska egenskaper men påpekar också teniska egenskaper han inte är nöjd med. Och verkar dessutom inte riktigt säga hela sanningen om vad som hänt.

Kort och gott tycker jag det inte spelar någon roll om kunden är teknisk eller oteknisk, han har testat datorn (även om han haft den hos sig i några dagar) och är inte nöjd med det han har fått, vad är problemet då? Tycker nog bara det är att ta ett återköp och få lite possitivt feedback ifrån en kund.

Samtidigt måste också kunden vara bemötande så att butiken har möjlighet att lösa problemet?

Det är min personliga uppfattning av händelsen, inget annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Och om man nu vill bara använda det som ett skryt-argument, då får man ha överseende med att ett sådant påstående faktiskt misstolkas som att datorn i sig är specialbeställd. Eller?

Från din sida så verkar det inte handla om någon misstolkning. Du har medvetet valt att inte läsa exakt vad dom skrev och istället valt att hävda att dom skulle skrivit något annat. Nu är det helt plötsligt misstolkning när det egentligen handlar om okunnighet från din egen sida som Du försöker skylla på den klassiska "misstolkning/tolkat fel". Finns inget att tolka, det är bara att läsa det exakt som det står skrivet och inte läsa det som fan läser bibeln.

Ser det dessutom knappast som skryt utan snarare ett påpekande att dom är generösa och tror på sina tjänster/produkter/lösningar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@gonace: På vilket sätt har jag inte kört med öppna kort? Jag har varit i kontakt med deras kundtjänst dagligen. Har även skickat ett mail till deras support om ångerrätt men får inte svar därifrån. Det var ju det de så åt mig att göra men det har inte hänt något än.

Permalänk
Medlem

@Magnus J: Som sagt, det var min personliga känsla inget annat! Jag kan bara tala utav den bilden jag fått när jag läst igenom svaren ifrån dig och butiken, jag kan omöjligt veta exakt hur det ligger till då jag varken är du eller de du varit i kontakt med via deras support.