Greattech låter mig inte häva köp

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på datorn. Vattenkylarnas fläktar låter som dammsugare om man inte ställer in dom. Jag provade själv en H100 GTX men det var helt värdelöst jämfört med en bra luftkylare.
Detta borde man ju kunnat förklara på tre sekunder på GT.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Spelar ingen roll vad alla spekulerar om. TS har rätt att ångra köpet oavsett orsak och oavsett vad säljaren säger.

Maila säljaren och påpeka om konsumentköplagens ångerrätt. Se till att spara alla mail. Vill dom fortfarande inte ta tillbaka så stämmer du dom som förenklat tvistemål.

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett läskunskapen vara så låg som i denna tråd. Den svenska skolan har verkligen gjort sig förtjänt utav PISA resultaten.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Magnus J: *rubrik redigerad*

Var framkommer det att GT inte låter honom häva köpet?

Verkar vara en kombination av Otydlig Kund & Inte Jättebäst Kommunikation som gett upphov till den här tråden.

Vet att GT inte står jättehögt i kurs hos vissa men imo har de skött sig väl i den här tråden och förtjänar en något mer rättvisande rubrik.

Ex: Försöker ångra köp hos GT

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus J:

@Johan86c: Jag väntar på mail från deras support. Den ska skickas tillbaka.

Håller tummarna för dig att det går igenom, hur sjukt nu det låter. Skriv när du fått svar.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av TotalF:

Var framkommer det att GT inte låter honom häva köpet?

Verkar vara en kombination av Otydlig Kund & Inte Jättebäst Kommunikation som gett upphov till den här tråden.

Vet att GT inte står jättehögt i kurs hos vissa men imo har de skött sig väl i den här tråden och förtjänar en något mer rättvisande rubrik.

Ex: Försöker ångra köp hos GT

Rubriken sattes då den tidigare rubriken var direkt missvisande.
Tanken var att den vid tidpunkten skulle spegla TS frågeställning och problematik i hans första inlägg.
Problemet vid skapandet av förstaposten var att återförsäljaren, enligt TS, inte lät honom häva köpet.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Rubriken sattes då den tidigare rubriken var direkt missvisande.
Tanken var att den vid tidpunkten skulle spegla TS frågeställning och problematik i hans första inlägg.
Problemet vid skapandet av förstaposten var att återförsäljaren, enligt TS, inte lät honom häva köpet.

Vilket inte stämmer och därav borde den ändras. Håller med om att GT har varit för jäkliga innan men de sköter sig perfekt nu och en sådan titel är direkt skadlig. Om det är någon som har ljugit och överdrivit är det i alla fall inte GT utan persnoen som startade tråden. Så därav borde topic göras om!

Permalänk
Inaktiv

Passerar förbi Greattech varje dag och om det är något man inte kan skylla på så är det otydlig information. @Greattech ger svar på tal och jag förstår att i denna bransch så är det tufft. Marginalerna på komponenterna är låga och prisjakt gör att man söker de allra billigaste och som liten butik så har man oftast inget val förutom att sälja färdigbyggda datorer med lite marginal. Allt detta äts upp när kunder vill returnera produkter då dessa inte kan säljas som nya. Det är sällan jag ser att någon är i butiken, till TS så rekommenderar jag att du köper från de stora butikerna, då är oftast supporten bättre och det finns bättre marginaler för Komplett, Inet, Webhallen mfl att göra någonting åt det.

Distansavtalslagens ångerrätt är till skydd för konsumenterna, nämligen att företagen inte ska sälja skitprodukter för då skickas de tillbaka. Personligen så tycker jag att man ska avstå från vattenkylning (all-in-one) om man inte bygger en liten mini-itx burk med begränsat utrymme.

Nu för tiden rekommenderar jag vänner och bekanta att köpa en "märkesdator" då jag inte orkar agera livstidssupport. De må inte få maximalt prestanda för pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Misstänkt bedrägeri

@Magnus J:

Polisanmäl dem för bedrägeri. Greattech AB försattes i konkurs i april. De hade aldrig varit registrerade för moms. Samma person som är firmatecknare för Karatas AB som står längst ner på deras hemsida är samma som var firmatecknare för Greattech AB. Nuvarande firmatecknare är konkursförvalaren.

http://www.solidinfo.se/foretag/greattech-stockholm-ab/grundd...

Det jag misstänker är att de de säljer massa billiga datorer, tar överskottet. Försätter bolaget i konkurs, gömmer konkursboets pengar som driver exakt samma verksamhet och hemsida. Jag hoppas verkligen jag har fel.
Gör polisanmälan så att du kan få tillbaka pengarna. Personerna i fråga är i full färd med att nu sälja massa datorer på blocket, i ett svep. Ju fler som polisanmäler desto bättre.

Jag vill förtydliga att jag hoppas att jag har helt fel, men allt pekar mot att det är klassiskt konkursbedrägeri.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Magnus J:

Hej. Jag har köpt en dator av greattech för 21 000. Har testat den max 30 minuter och den är inte alls vad jag förväntar mig. Den låter som en dammsugare. Har påpekat detta för deras support. De och tillverkarna kunde inte funna något fel trots ljudfiler jag skickat. Nu får jag inte ångra köpet.
Så nu sitter man här 21000 kronor fattigare med en dator som man inte är nöjd med.

Tacksam på förslag på hur jag ska gå vidare.

Magnus J

Du har inte gett tillräkligt mycket information. Är det en dator de byggt ihop eller som du konfigurerat och låtit dem bygga ihop den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacroHard:

@Magnus J:

Polisanmäl dem för bedrägeri. Greattech AB försattes i konkurs i april. De hade aldrig varit registrerade för moms. Samma person som är firmatecknare för Karatas AB som står längst ner på deras hemsida är samma som var firmatecknare för Greattech AB. Nuvarande firmatecknare är konkursförvalaren.

http://www.solidinfo.se/foretag/greattech-stockholm-ab/grundd...

Det jag misstänker är att de de säljer massa billiga datorer, tar överskottet. Försätter bolaget i konkurs, gömmer konkursboets pengar som driver exakt samma verksamhet och hemsida. Jag hoppas verkligen jag har fel.
Gör polisanmälan så att du kan få tillbaka pengarna. Personerna i fråga är i full färd med att nu sälja massa datorer på blocket, i ett svep. Ju fler som polisanmäler desto bättre.

Jag vill förtydliga att jag hoppas att jag har helt fel, men allt pekar mot att det är klassiskt konkursbedrägeri.

Intressant hur ditt absolut första inlägg på detta forumet är att dra upp en ganska gammal (1,5 månad) GT-tråd och skriva "Polisanmäl GT för bedrägeri". Du kan mycket väl ha rätt angående GT's "konkurs-taktik", men det är ju knappast något som är relevant för TS då han tydligen fick häva sitt köp trots allt.

Fantastiskt rent allmänt, hur många nyreggade forumanvändare som reggar sig bara för att berätta hur illa dom tycker om GT och sen aldrig postar igen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så skulle jag säga att det inte är något speciellt stort problem! ,fast från andra håll så vart det en sån stor hysteri.

Det är ju oftast så på Mellanklass AIO kylare att pumpen i säg låter lite mera än andra och gällande fläktar så går ju det att ställa in via bios.

Så vad är problemet?

Det man kan göra "innan köp" tex för TS del att tänka på o söka på AIO kylaren recensioner av olika slag,på prisjakt,youtube,forum är några exempel.

//HardstyleLover12

Permalänk
Greattech

Tråden behöver nog ett avslut. Vi hade som vi redan skrivit i tråden aldrig nekat ts "ångerrätten". TS var bara osäker över det han ville göra men beslutade sedan att ångra köpet genom att skapa en tråd här istället för att meddela supporten först (innan supporten hunnit svara).

Verkstaden tog emot datorn, returen godkändes även om det inte riktigt var "1.5h" datorn varit aktiv enligt TS utan mer 1 vecka+. Hur som helst godkände vi returen och återbetalning gjordes.

Det var inget fel på datorn, varken kylningen eller någon fläkt. Ljudnivån går upp när man börjar spela spel, det är inte samma ljudnivå som när man surfar. Detta går även att justera i exempel bios genom att sänka hastigheten på fläkten.

@MacroHard
När man undersöker ett företag är det alltid en bra ide med pålitliga källor man bör utgå ifrån.
SolidInfo.se, länken du lagt upp är ett av dessa källor som inte är pålitlig med både gammal och felaktig information.

Här har vi en mer känd/pålitlig källa:
https://www.allabolag.se/5568515885/greattech-stockholm-ab

Greattech Stockholm AB har varit momsregistrerad sen 2011-06-23 med slutdatum 2016-02-08 där avregistrering sker av styrelsen själv "Anledning till avregistrering Egen begäran"

Karatas Group AB startade sin verksamhet runt början av år 2016 där man tog över varumärket Greattech samt lokal. Greattech Stockholm AB var vid det tillfället skuldfri där alla leverantörer hade fått betalt + skatt/moms. Styrelsen i Greattech Stockholm AB hade ej någon insyn/kontroll över bolaget efter att man återkallat F-skatt/moms.

I Sverige finns det inga offentliga register över aktieägarna i ett bolag. Det ska ej blandas ihop med VD/styrelse. Det kan finnas flertal ägare i ett bolag som ingen vet namnet på men styrelsen/VD kan vara helt andra personer.

Karatas Group AB styrelse/ägare är numera samma som ej haft någon kontroll av gamla bolaget när man gått över till nya bolaget. I slutet av 2015 började man avveckla Greattech Stockholm AB, runt 2017-april påbörjades Likvidationen, hela 14 månader efter. Från Solidinfo.se som du länkat ser man även längst ner på sidan att man försökt byta namnet på bolaget runt 2017-februari.

Annonser på Blocket har funnits från oss sen år 2009, det är inga begagnade datorer eller färdig monterade datorer utan Blocket används som marknadsföring med länk till hemsidan där man kan beställa sin dator som sedan monteras vid beställning. Vi har annonser i hela Sverige allt från 20-200 st.

Hade ett bolag gjort som du "misstänker" så hade man inte betalat sina leverantörsskulder om syftet med konkursen var att tömma bolaget på pengar. Hade man gjort detta så hade man inte haft en chans med nya avtal/köp möjligheter även om man skapar 50 nya bolag. Ingen leverantörer hade gjort affärer med dig med en konkurs/skulder bakom dig.

Jag hoppas att detta har besvarat sina frågor. Du får jättegärna återkomma med fler frågor genom PM om du har fler funderingar.

- GT

Permalänk
Medlem

@Greattech: Nu har jag ju inte fått pengarna än. Det var den 5.e september jag skickade tillbaka datorn till er. Så jag har väntat i 6 veckor på pengar fast ni går ut och säger att man ska få pengarna inom 2 veckor. Och jag använde inte datorn som ni säger.
Kommer pengarna senast tisdag som ni säger så är det bra.
Sen i framtiden så kommer jag handla av de stora firmorna det är nog det bästa för mig.

Permalänk
Greattech
Skrivet av Magnus J:

@Greattech: Nu har jag ju inte fått pengarna än. Det var den 5.e september jag skickade tillbaka datorn till er. Så jag har väntat i 6 veckor på pengar fast ni går ut och säger att man ska få pengarna inom 2 veckor. Och jag använde inte datorn som ni säger.
Kommer pengarna senast tisdag som ni säger så är det bra.
Sen i framtiden så kommer jag handla av de stora firmorna det är nog det bästa för mig.

Hej,

Normal hanteringstid är ca 2-4 veckor, sedan tar utbetalningen ca 1-2 veckor. Vi går dock ej ut med att pengarna finns hos dig inom 2 veckor, detta är efter att vi kontrollerat produkten och avslutat ärendet vilket stämmer. Lagen kräver betalning inom 15 dagar.
Nu kommer jag inte åt systemet men har vi sagt senast på tisdag så lär det komma innan dess.

- GT

Permalänk
Medlem

@Greattech: Ångerrätt (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning har privatkunder rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det innefattar ej programvara/digitala nycklar där försegling brutits eller där licenser har registreras/aktiverats, det gäller även erbjudanden där digital nyckel medföljer som har blivit levererad. Den returnerade varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick. Värdeminskning sker i de fall produkten inte är i samma skick vid leverans. Återbetalning av köpbeloppet sker inom 14 dagar efter att vi tagit emot produkten. Återbetalning sker på samma sätt som betalningen är utförd.

Här står det ju iofs inom 14 dagar efter att ni tagit emot produkten.

Men som sagt får jag pengarna senast på tisdag så lägger vi detta bakom oss.

Permalänk
Medlem

Varför måste ni överreagera så?
Klart dom ska nämna att eventuella prisavdrag kan ske beroende på skick av returen?
Dom kan ju inte lova kunder som vill utnyttja ångerrätten full återbetalning innan dom fått tillbaka produkten eller?

Tråden är ju helt onödig, TS verkar ju inte ens läst va supporten har skrivit.

Permalänk
Greattech
Skrivet av Magnus J:

@Greattech: Ångerrätt (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning har privatkunder rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det innefattar ej programvara/digitala nycklar där försegling brutits eller där licenser har registreras/aktiverats, det gäller även erbjudanden där digital nyckel medföljer som har blivit levererad. Den returnerade varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick. Värdeminskning sker i de fall produkten inte är i samma skick vid leverans. Återbetalning av köpbeloppet sker inom 14 dagar efter att vi tagit emot produkten. Återbetalning sker på samma sätt som betalningen är utförd.

Här står det ju iofs inom 14 dagar efter att ni tagit emot produkten.

Men som sagt får jag pengarna senast på tisdag så lägger vi detta bakom oss.

Det är helt korrekt, när dessa villkor skapades räknade vi med att datorn vi tar emot inte är använd i en vecka. Skickar du exempel in en dator som är oanvänd så tar det någon dag innan vi avslutar ärendet. Skickar du in en dator som du har använt så behöver vi testa datorn (kontrollera alla funktioner, komponenter osv) då går vi efter turordning med övriga service/garantiärenden. Finns det flera service/garanti ärenden innan dig så påverkar detta hanteringstiden. Vi meddelar dock alltid kunden när vi tagit emot returen hur långt tid ett ärende beräknas ta vilket vi skall gjort till dig också.

- GT

Permalänk
Medlem

@Greattech: Återbetalningen för datorn kom idag. Jag tackar för det och ber här om ursäkt Var orolig för att jag inte skulle få tillbaka pengarna. Kan vi lägga detta bakom oss?

Kan någon av admins låsa tråden alt byta rubrik?

Tack igen och förlåt igen.

Permalänk
Medlem

Haha fyfan.. Stackars dagens återförsäljare...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Vart registrerad på SWEC i 15 år och har aldrig hört talas om "Greattech" för än idag.

Det är nog en bra sak. Det betyder att du inte behövt ha duster med företaget. Däremot dyker det upp trådar som denna för jämnan där Greattech bevisat att de inte riktigt är det bästa företaget att ha kontakt med.

Skrivet av Nima2001:

Haha fyfan.. Stackars dagens återförsäljare...

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är om vem som gjort fel här. TS verkar inte riktigt ha koll medan Greattech skriver kommentarer som lätt kan missuppfattas. Det i kombination med deras skuggiga historia gör att folk missuppfattar saker och ting. Greattech borde se över sina kommentarer medan TS borde läsa på. Som tur var så löste detta sig (efter en massa om och men).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag är sjukt OT men varför köper man ifrån dessa "konstiga" butiker? Förvisso har de 8.1 på prisjakt men bara 81 omdömen. Jag bruka alltid hålla mig till de stora aktörerna som har ett ryckte om att vara mycket kompetenta (t.ex. inet)

Återigen förlåt att jag är OT, tycker dock det är en intressant frågeställning (eller?)

Skönt att det löste sig för dig till slut i alla fall!

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Det är nog en bra sak. Det betyder att du inte behövt ha duster med företaget. Däremot dyker det upp trådar som denna för jämnan där Greattech bevisat att de inte riktigt är det bästa företaget att ha kontakt med.

Frågan är om vem som gjort fel här. TS verkar inte riktigt ha koll medan Greattech skriver kommentarer som lätt kan missuppfattas. Det i kombination med deras skuggiga historia gör att folk missuppfattar saker och ting. Greattech borde se över sina kommentarer medan TS borde läsa på. Som tur var så löste detta sig (efter en massa om och men).

Det löser sig i slutändan i nästan alla GTs trådar, men det är först efter dom hamnat här på forumet. Men det som är lite skrämmande är som du skriver, deras kommentarer. Ett par inlägg upp där dom citerar TS står det tydligt att det ska återbetalas 14 dagar efter mottagande av vara.

Sen kommer det massa ursäkter som inte har något med kundens ansvar att göra. Går man ut med att det ska återbetalas inom 14 dagar så ska det också det. Sen om GT har mycket att göra kan inte belastas kunden eller åtaganden emot denne.

GT påstår att datorn har varit igång mer än en vecka men dom visar inte på om något har installerats på datorn, vad i så fall den har används till, eller om till och med den inte var oanvänd ifrån leverans heller. Vi får inte heller veta hur dom kontrollerar detta. Drifttid på disken? Kanske.

Sen när butiken ifråga vill redogöra för att det kanske finns hemliga ägare som inte finns med i något register över aktieägare. Det är irrelevant och glädjer ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Det löser sig i slutändan i nästan alla GTs trådar, men det är först efter dom hamnat här på forumet. Men det som är lite skrämmande är som du skriver, deras kommentarer. Ett par inlägg upp där dom citerar TS står det tydligt att det ska återbetalas 14 dagar efter mottagande av vara.

Sen kommer det massa ursäkter som inte har något med kundens ansvar att göra. Går man ut med att det ska återbetalas inom 14 dagar så ska det också det. Sen om GT har mycket att göra kan inte belastas kunden eller åtaganden emot denne.

GT påstår att datorn har varit igång mer än en vecka men dom visar inte på om något har installerats på datorn, vad i så fall den har används till, eller om till och med den inte var oanvänd ifrån leverans heller. Vi får inte heller veta hur dom kontrollerar detta. Drifttid på disken? Kanske.

Sen när butiken ifråga vill redogöra för att det kanske finns hemliga ägare som inte finns med i något register över aktieägare. Det är irrelevant och glädjer ingen.

Håller helt med. Istället för att vara solklar med vad man menar så väljer man (för jag förutsätter att det är medvetet) att föra fram saker som kan tolkas lite hur som helst i hopp om att köparen ifråga ska tolka det som han inte har rättighet till öppet köp. Det märker man på att GT skriver en sak, menar en annan och folk här inne tolkar det på ett tredje sätt. Det är helt enkelt inte så det ska gå till om man ska ta kontakt med personen ifråga på detta forum. Sedan hjälper det inte att GT inte har koll på lagar man själv hänvisar till.

Vet du vad jag tror? Jag tror att GT kommit fram till "En vecka" enbart baserad på hur länge TS har haft datorn i sina ägor. Inget annat. Och så ska det självfallet inte gå till.

Skrivet av gonace:

Förlåt om jag är sjukt OT men varför köper man ifrån dessa "konstiga" butiker? Förvisso har de 8.1 på prisjakt men bara 81 omdömen. Jag bruka alltid hålla mig till de stora aktörerna som har ett ryckte om att vara mycket kompetenta (t.ex. inet)

Återigen förlåt att jag är OT, tycker dock det är en intressant frågeställning (eller?)

Skönt att det löste sig för dig till slut i alla fall!

Samma fråga man ställer varenda gång något lurendrejeri dyker upp vid juletid. Man får dock samma svar varenda gång... Pengar. Folk är så blinda att något så uppenbart "seriöst" har sådana låga priser att de köper utan att tänka för att sedan bli bränd. Det är därför jag hellre håller mig till företag jag vet att jag lita på. Så som NetonNet, Inet, Webhallen och Komplett. För om något går fel så är det oftast mänskliga orsaker eller tom. tekniska och inte att företaget försöker lura en. Även om det kostar lite mer i slutändan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Att folk gnäller för värdeminskning osv, det tar typ nästan alla företag eventuellt.
Eller vad man även kan kalla för återställning osv.
Gäller på datorer, laptops, mobiler osv.
Och dom flesta företag tar ut detta.

GT har iaf gjort bra ifrån sig i detta ärende, han fick tillbaka pengarna. Så att folk ens gnäller specifikt mot dom är patetiskt i detta fallet.
Då får ni gnälla mot alla företag för återställningsavgifter/värdeminskning på liknande produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Att folk gnäller för värdeminskning osv, det tar typ nästan alla företag eventuellt.
Eller vad man även kan kalla för återställning osv.
Gäller på datorer, laptops, mobiler osv.
Och dom flesta företag tar ut detta.

GT har iaf gjort bra ifrån sig i detta ärende, han fick tillbaka pengarna. Så att folk ens gnäller specifikt mot dom är patetiskt i detta fallet.
Då får ni gnälla mot alla företag för återställningsavgifter/värdeminskning på liknande produkter.

Så man ska ignorera att GT först verkar försöka få det till att det är en garantiärende och inte ett öppet köp, att GT ifråga vill få det till att personen ifråga haft datorn i över en vecka, att GT dragit över tiden som lagen stipulerar om när det kommer till återgivande av pengar etc?

Värdeminskning kör alla företag med ja men det är inte riktigt vad all kritik ligger i utan det är snarare delar av ovan som är orsaken till kritiken. Ibland är det bättre att läsa hela tråden istället för att välja ut enbart en liten del.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så man ska ignorera att GT först verkar försöka få det till att det är en garantiärende och inte ett öppet köp, att GT ifråga vill få det till att personen ifråga haft datorn i över en vecka, att GT dragit över tiden som lagen stipulerar om när det kommer till återgivande av pengar etc?

Värdeminskning kör alla företag med ja men det är inte riktigt vad all kritik ligger i utan det är snarare delar av ovan som är orsaken till kritiken. Ibland är det bättre att läsa hela tråden istället för att välja ut enbart en liten del.

Öppet köp är det iaf inte, finns inget i lagen som reglerar öppet köp.
Helt upp till företaget om dom vill erbjuda det och i så fall bestämmer dom vad som gäller för det.
Han hade väl haft datorn en viss period dock, även om den inte använts mer än en liten stund.

Ang återbetalning ja.
Då kan jag ju även meddela att jag fått vänta mer än 14 dagar hos både Inet och Komplett på återbetalning vid återköp förr. Var ju dock ett par år sedan innan man började handla allt på faktura.

Står dock inget ang tidsperiod för återbetalning om man kollar här.
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Permalänk

@MinscS2: Det var inte av den avsikten du tror. Om jag hade fel så är det ju bara bra för alla parter. Generellt med forum så är jag online i omgångar, ibland är jag inte aktiv alls. Jag förstår att det framstår som du skrev, men så är det inte. Nåja, jag hoppas allt ordnar sig för alla parter.