Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilken penna använder ni?

Som titeln lyder undrar jag vilken/vilka pennor ni använder dagligen, är det bara första bästa eller är det en speciell typ? Vilken typ då?

Kanske lite konstig fråga men en lärare till mig har en penna som han använder, och bara den

Är det verkligen bara första bästa eller finns det mer än det till val av penna?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@StickanN:
Jag använder endast Pilot Frixion point. Suddbara bläckpennor.
Främst smaksak, men du har utöver det även ergonomi att titta på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Till vardags använder jag en Ballograf Epoca Luxe och en Pilot 0.5 H-325. Skriver en hel del anteckningar / gör mycket beräkningar för hand i min utbildning, och är väldigt nöjd med båda pennorna. Pilot:en har jag haft i över två år nu.

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Inaktiv

@StickanN Bläck eller blyerts? När jag pluggade körde jag alltid med en stiftpenna som jag fastnade för, dels för att den hade ett långt sudd som gick att snurra fram och därmed räckte länge och dels för att den var smidig och sparade lite tid, då knappen för att mata fram stift sitter vid tummen så man inte måste byta grepp för att mata fram mer bly.

Edit: Hittade den, den heter Pentel Twist-Erase Click

Permalänk
Medlem

Använder mestadels en Rotring Rapid ballpoint. En gåva som jag kommit att uppskatta för sin vikt. Av olika anledningar är den ibland inte till hands och då tar tar jag vad somhelst i min omedelbara närhet.
När jag sedan kommer hem lägger jag den penna som jag omedvetet kidnappat med andra bortrövade pennor i en låda som sedan töms på kontoret ungefär en gång per år.

Steal, return and repeat....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

I gymnasiet och första året av universitetet när jag skrev mycket för hand använde jag Uni-Ball Signo DX 0.38mm.

Numera skriver jag knappt för hand, så har några skräppennor (modell: gratis reklampenna) liggandes vid skrivbordet för nödanteckningar.

Permalänk
Medlem

Första bästa. Måste jag välja en penna så tar jag en 0.5 mm stiftpenna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@StickanN:
Jag använder endast Pilot Frixion point. Suddbara bläckpennor.
Främst smaksak, men du har utöver det även ergonomi att titta på.

Den hade jag när jag var liten och gjorde sudoku(Döm inte stavningen...) och det var den bästa jag haft, flöt på sjukt bra och var skön men tappade bort den... Kanske värt att testa igen?

Skrivet av CH4113:

Till vardags använder jag en Ballograf Epoca Luxe och en Pilot 0.5 H-325. Skriver en hel del anteckningar / gör mycket beräkningar för hand i min utbildning, och är väldigt nöjd med båda pennorna. Pilot:en har jag haft i över två år nu.

Den Ballograf:en var ju sjukt stilren :), Pilot:en däremot gillar jag inte riktigt designen på, känns som någon har bitit sönder den och det har blivit en massa hack över hela

Skrivet av anon265474:

@StickanN Bläck eller blyerts? När jag pluggade körde jag alltid med en stiftpenna som jag fastnade för, dels för att den hade ett långt sudd som gick att snurra fram och därmed räckte länge och dels för att den var smidig och sparade lite tid, då knappen för att mata fram stift sitter vid tummen så man inte måste byta grepp för att mata fram mer bly.

Edit: Hittade den, den heter Pentel Twist-Erase Click

Helst en blyerts, och inte en vanlig orange träpenna som alla har, tycker de är sjukt obekväma... Men om inte blyerts så väldigt gärna en bläck som man kan sudda

Den Pentel ser ut som en sådan de delar ut på föreläsningar och har på sjukhus enligt mig

Permalänk
Medlem

Andvänder för tillfäller en helt vanlig gul bic stiftpenna, men imorgon är det ju fredag så man kanske ska sväva ut lite och ta en grön istället.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

Biltemas typ 10pack

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Inaktiv

@StickanN Hahahah, ja den är väl inte supersnygg men den gör sitt jobb riktigt bra enligt mig. Tycker den ser helt okej ut i svart, visste inte att det fanns andra färger men såg det nu när jag googlade. Dessutom bra pris, vilket är bra om man som mig slarvar bort dessa hela tiden.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av StickanN:

Den hade jag när jag var liten och gjorde sudoku(Döm inte stavningen...) och det var den bästa jag haft, flöt på sjukt bra och var skön men tappade bort den... Kanske värt att testa igen?

Har 5 st olika färger för att det skall fungera + extra suddgummi.
Rekommenderar starkt att skaffa 0.5 mm stift när de medföljande 0.7 mm stiften tar slut då de räcker mycket längre. Om man inte skriver så mycket kanske det inte spelar så stor roll. Dock har Frixion bläcket dessvärre problem med att torka ut om de förvaras dumt. De är även känsliga för höga och låga temperaturer.
Bläcket blir synligt igen om den blir svalare än -12°C.
Och det blir transparent om temperaturerna överstiger 50°C.

Alltså inte möjligt att lämna pennorna i en varm bil på sommaren eller utomhus en längre stund i väskan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@StickanN:
Jag använder endast Pilot Frixion point. Suddbara bläckpennor.
Främst smaksak, men du har utöver det även ergonomi att titta på.

+1 på den.
Skön "bläckig" skrivkänsla men går ändå att sudda.
Nackdel: De tar slut väldigt fort.

Permalänk
Medlem

Fan, blir nästan lite konfunderad att folk använder en viss typ av penna och endast den, visste inte att folk hade sådana preferenser men i och för sig skriver väl vissa en hel del för hands i sina yrken bl.a.

Själv är jag inte så insatt. Behöver jag en penna och det finns en penna, då använder jag den.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Nuförtiden använder jag uteslutande reservoarpennor, jag skriver en hel del och fick till slut kramp i handen för att jag omedvetet höll så hårt. Sen ser jag det som ett plus att de är vackra att se på, finns en uppsjö av bredd på spetsarna och bokstavligt talat hundratals nyanser av bläck.

Primärt pennor från TWSBI, Lamy och Jinhao, de är "prisvärda" och man gråter inte blod om de skulle försvinna. Har även en Montblanc från 50-talet som jag inte gärna lånar ut till kollegor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Fisher space pen ag7med namn gravyr, mest att skriva matlista med.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Använder den penna som finns att tillgå.

Den penna som ligger framme på skrivbordet är en vanlig Ballograf Epoca. Gillar dem, klassiskt utseende, känns bra (både att hålla och själva tryckmekanismen), inga konstigheter att byta bläckpatron.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

+1 på den.
Skön "bläckig" skrivkänsla men går ändå att sudda.
Nackdel: De tar slut väldigt fort.

Hur pass lite länge räcker dom? Köpte en för ett par veckor sedan och tycker den är grym, räknar en hel del matte just nu och ville prova nåt annat än blyerts och tycker att Pilot Frixion är bättre på typ alla sätt än så länge Skönare än många bläckpennor att skriva med dessutom

Permalänk
Medlem

Dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Hur pass lite länge räcker dom? Köpte en för ett par veckor sedan och tycker den är grym, räknar en hel del matte just nu och ville prova nåt annat än blyerts och tycker att Pilot Frixion är bättre på typ alla sätt än så länge Skönare än många bläckpennor att skriva med dessutom

Det är såklart beroende på hur mycket du använder den. Svårt att kvantifiera om man inte sätter sig och ritar exakt lika långa streck för att se hur många man kan göra med varje penna. Men jag använder flera bläckpennor som jag haft i flera år. Med Frixion rollerball är jag inne på min fjärde patron i år. Kanske gör jag något fel? @DavidtheDoom kanske kan utveckla det han skrev om förvaring? Spets upp/Ner/ligga?
De är av en billig blank plast och har ett fult tribalmönster. Om någon maker svarvade till en penna med lite mer tyngd som tog de här patronerna hade jag lätt betalat 2000. Det är märkligt att inte Pilot har något alternativ som kostar runt 100kr De har ett glid som är väldigt skönt när man skriver och det blir en bra skarp färg.

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag blivit förtjust i Pilot BPS-GP (x8) bläckpennor. De har en 1,6mm spets som är lätt att skriva på lösblad och anteckningar på handen.

Hemma tar jag den första fungerande man hittar

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Skrivet av StickanN:

Som titeln lyder undrar jag vilken/vilka pennor ni använder dagligen, är det bara första bästa eller är det en speciell typ? Vilken typ då?

Kanske lite konstig fråga men en lärare till mig har en penna som han använder, och bara den

Är det verkligen bara första bästa eller finns det mer än det till val av penna?

Oftast lämplig 0,5 mm stiftpenna, de flesta med lite trevligt gummihandtag där man håller. Men det blir vad som finns när man ska handla pennor och vad man hittar när man ska ha en penna.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Energel Pentel 0.5

Första pennan jag faktiskt lyckats skriva slut på bläcket på innan de är borttappade.
tunn spets, bra flyt.
Brukar vara lite griniga att få igång om de fått ligga länge dock :/

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag skriver så oerhört sällan nu för tiden (det kan gå månader utan att jag skriver något alls med penna) så att jag faktiskt för en tid sedan, i samband med att jag för ovanlighetens skull faktiskt behövde skriva något, fick provskriva några versioner av "z" för att komma ihåg hur jag brukar skriva den bokstaven....

Behöver jag skriva nåt tar jag första bästa penna blyerts/bläck, whatever, som råkar ligga närmast.

Permalänk
Medlem

Staedtler Mars Micro 0.9mm. Är lärare, och denna penna har jag använt sedan gymnasietiden.

Dock så har nyligen uppgraderat upp mig till en Staedtler Graphite 925 25, mer eller mindre en aluminiumversion av Mars Micro! Båda pennorna är galet sköna att använda och en dröm att skriva och rita med. Självklart även 0.9mm stift i denna, mycket roligare upplevelse med något bredare udd.

Skulle definitivt säga att det är värt att skaffa en "dyrare" penna - De är mycket roligare att skriva med jämfört med bara en "vanlig" penna. Dessutom så värdesätter man dem, så man tappar aldrig bort dem!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Kör uteslutande Pilot Frixion Clicker 0.5mm i diverse olika färger av anledningar som redan nämnt i tråden. Clicker pennorna har en mer konformad spets än Frixion Point pennorna vilket jag föredrar. Sen är det även mysigt att klicka med pennan när man sitter och tänker

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Föredetting

Inte ofta jag skriver för hand, men ibland när jag behöver känna mig viktig har jag en Parker i kavajfickan. Har en Jotter och en Vector, oftast Vectorn som följer med på äventyren. Övrig tid sitter jag och svär över diverse skitreklampennor som inte funkar trots att de är flång nya ur förpackning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Det är såklart beroende på hur mycket du använder den. Svårt att kvantifiera om man inte sätter sig och ritar exakt lika långa streck för att se hur många man kan göra med varje penna. Men jag använder flera bläckpennor som jag haft i flera år. Med Frixion rollerball är jag inne på min fjärde patron i år. Kanske gör jag något fel? @DavidtheDoom kanske kan utveckla det han skrev om förvaring? Spets upp/Ner/ligga?
De är av en billig blank plast och har ett fult tribalmönster. Om någon maker svarvade till en penna med lite mer tyngd som tog de här patronerna hade jag lätt betalat 2000. Det är märkligt att inte Pilot har något alternativ som kostar runt 100kr De har ett glid som är väldigt skönt när man skriver och det blir en bra skarp färg.

Jag kan verkligen rekommendera Pilot Metropolitan, finns som rollerball och har precis den tyngden du efterfrågar. Kostar 10-15$ utomlands, något mer i Sverige.

https://www.jetpens.com/Pilot-Metropolitan-Rollerball-Gel-Pen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

En gammal Ballograf Epoca såklart. Känns som kulspetspennornas Volvo 740, absolut inget spännande, men man kan lita på att den fungerar när man behöver den. De funkar också jäkligt bra på hud, vilket är vitalt för mig, då vänsterhanden ofta funkar som anteckningsblock

Inte orkat ta tag i det, men egentligen skulle man ju leta upp en med det klassiska "Tillhör Statsverket"-trycket, i barndomen såg man dem ofta i hem där någon var statligt anställd. Måste finnas på Tradera eller nåt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Använder Ballograf Rondo Elegance

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg