Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Postnord har 1.2 stjärnor utav 5 möjliga på facebook, behöver jag säga mer?

Kollar du på stjärnor i Facebook har du sagt alldeles för mycket redan.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Postnord har 1.2 stjärnor utav 5 möjliga på facebook, behöver jag säga mer?

Nu vill jag inte sitta och försvara men, tror du folk går in på Facebook och skriver något positivt till ett företag som är rikstäckande och har ett samhällsuppdrag? Självklart kommer dom som är missnöjda lämna sämsta betyg och dom som det funkar för kommer inte lämna något eftersom det inte finns någon anledning att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Kollar du på stjärnor i Facebook har du sagt alldeles för mycket redan.

Ehe, nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Nu vill jag inte sitta och försvara men, tror du folk går in på Facebook och skriver något positivt till ett företag som är rikstäckande och har ett samhällsuppdrag? Självklart kommer dom som är missnöjda lämna sämsta betyg och dom som det funkar för kommer inte lämna något eftersom det inte finns någon anledning att göra det.

Om de som är positiva till något företag inte lämnar kommentarer eller betyg, hur kan det då komma sig att det finns företag med 4 eller 5 stjärnor? Jag tror att det finns både de som har positiva och negativa erfarenyeter lämnar stjärnor.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Fick just hem min skärm från webhallen och visst fan har postnord lagt något tungt över kartongen så skärmen har tagit skada
Trött man blir

Precis detta som är så sjukt tröttsamt och därför man verkligen inte ska beställa elektronik per post order om man kan undvika detta. Har sett flera gånger hur paket vagnen från postnord har paket som är mosade pga allt som ligger överst trycker ner allt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Postnord slår till igen, tog över 2 veckor för oss att få paketet från det att postnord plockat upp det från sportkost...

Vågar man dricka dom här tro? Kollat på några burkar rätt noga, men kan inte se att det ska vara något hål tilltäppt eller att burken blivit återansluten, har väl inte direkt någon erfarenhet av det heller, så vet inte vad jag ska kollla efter i så fall.

http://imgur.com/a/zu4ic

Ganska tydligt att sportkost inte vet hur dom ska paketera tunga paket. Ett tunt lager poröst wellpapp med en rand tejp samt lösa plastband är knappast tillräckligt för att skydda mot stötar samt vikt med mera.

http://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig...

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag aldrig varit med om skadade paket.

Visst har man varit med om försening med en dag eller två.. Att paket fastnar i terminalen, det kan ju vara på grund av olika anledningar, t.ex försenad lastbil. Men generellt sätt har jag aldrig haft en dålig upplevelse med Postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276266:

Själv har jag aldrig varit med om skadade paket.

Visst har man varit med om försening med en dag eller två.. Att paket fastnar i terminalen, det kan ju vara på grund av olika anledningar, t.ex försenad lastbil. Men generellt sätt har jag aldrig haft en dålig upplevelse med Postnord.

Kompisen på posten fixade ut mitt, dom hade aldrig skannat in mottagarens adress när det kom till sverige därför det åkte limbo mellan fel städer fram och tillbaks i en vecka tills dom la ner det. Han hittad det efter någon timme eller två i en hög och löste ut det åt mig då vi bor i samma håla.

Han sa att det borde ha kommit tillslut men ja det skulle redan varit levererat till utlämningsstället men visade sig inte vara fallet när dom inte heller hade det.

Permalänk
Medlem

Var visst inte bara chauffören som misshandlade, som fick gå...

http://www.gp.se/nyheter/sverige/postnord-säger-upp-avtal-eft...

Funderar på hur detta kommer påverka chauffören.. Åtal för misshandel, bli av med jobbet och eventuellt skadestånd till åkeriet han jobbade på för utebliven inkomst, då avtalet sades upp.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Gällande det här med betyg på webbplatser så finns det en enkel anledning till att en del företag har mellan 4 och 5 stjärnor. Oftast beror det på att företagsägaren använder huvudet och ber sina medarbetare att ALLTID uppmana NÖJDA kunder att gå in och ge dem bra betyg. Det är mycket effektivt. Har varit med om detta flera gånger när jag köpt något.

Det är samma sak som "vill du delta i en kundundersökning efter samtalet", varje gång jag haft ett bra samtal. Aldrig efter ett dåligt samtal.

Jag brukar tolka stjärnorna som att den som driver företaget bryr sig om nöjda kunder och då säkerställer höga betyg när det är möjligt genom att be om det.

Gällande mina extremt många paket jag fått levererade genom åren så är det ett fåtal gånger som det blivit mindre bra. Så pass få att jag knappt minns dem.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Tydligen verkar USPS följa samma modell som Postnord:

Jag visste inte att "Bonita Springs" Florida lade i de småländska skogarna...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (tjafs/urspårning), se §1.1 & §1.6 i forumreglerna*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Tydligen verkar USPS följa samma modell som Postnord:

https://s26.postimg.org/ucpvnyn89/Untitled-1_copy.jpg

Jag visste inte att "Bonita Springs" Florida lade i de småländska skogarna...

De har femsiffriga postnummer i USA, 34135 är postnumret till Trieste i Italien, Ljungby i Sverige och Bonita Springs, Florida i USA.

Permalänk
Medlem

Beställde en dator skärm från netonnet med express frakt, postnord, leverans 1 dag, I appen står det "mypack collect", kan man se någonstans om det faktiskt är express frakt? Betalat billigare frakt med ups, så ska hänga netonnet om det här inte stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Ring postnord och fråga om de kan leverera direkt till utlämningsställe så slipper du att vänta på deras misslyckade leverans. Jag har några paket på gång och när jag ser att de kommit innanför gränsen kommer jag kontakta postnord och kräva att jag ska hämta dem själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

De har femsiffriga postnummer i USA, 34135 är postnumret till Trieste i Italien, Ljungby i Sverige och Bonita Springs, Florida i USA.

Gissa vad jag bor .

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Ring postnord och fråga om de kan leverera direkt till utlämningsställe så slipper du att vänta på deras misslyckade leverans. Jag har några paket på gång och när jag ser att de kommit innanför gränsen kommer jag kontakta postnord och kräva att jag ska hämta dem själv.

Det ska gå direkt till access point, som express. Hoppas jag.... Det är de jag valde. Annars blir jag förbannad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@gurkburk92: Expressfrakt innebär ofta att företaget prioriterar din order internt för att få den skickad fortare. Som du kan läsa här så står det till och med på deras sida att det handlar om att de skickar paketet samma dag.

https://www.netonnet.se/content/marketing/frifrakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

@gurkburk92: Expressfrakt innebär ofta att företaget prioriterar din order internt för att få den skickad fortare. Som du kan läsa här så står det till och med på deras sida att det handlar om att de skickar paketet samma dag.

https://www.netonnet.se/content/marketing/frifrakt

Jo, jag vet vad det Bör innebära. Egentligen skulle mitt paket skickats igår, om jag fattat de rätt "finns det I lager så skickas de även söndagar innan 22".

Men vad jag undrar exakt är om man kan se ifall express frakt verkligen skickas som express eller om de här "my pack" kan vara en standard 2-3 dagars istället. Högre prio internt är ju inte endast det sol de här 99kr betyder, eller ska betyda.

Antar att den som lever får se. Paketet bör komma imorgon, annars blir de liv i luckan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jo, jag vet vad det Bör innebära. Egentligen skulle mitt paket skickats igår, om jag fattat de rätt "finns det I lager så skickas de även söndagar innan 22".

Men vad jag undrar exakt är om man kan se ifall express frakt verkligen skickas som express eller om de här "my pack" kan vara en standard 2-3 dagars istället. Högre prio internt är ju inte endast det sol de här 99kr betyder, eller ska betyda.

Antar att den som lever får se. Paketet bör komma imorgon, annars blir de liv i luckan

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ganska säker på att du betalar 99kr för högre prioritet internt och att de skickar ditt paket fortare. Det står ingenting om att de skickar ditt paket med någon annan fraktmetod än den vanliga hos Postnord. Vad jag vet erbjuder inte heller Postnord någon form av expressfrakt till konsumenter. Mer om det här: http://www.postnord.se/foretag/skicka/inrikes/paket/till-kons...

Du kan ju ta ett snack med NoN om det, men de har aldrig utlovat något annat än att skicka det snabbare från deras lager vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Welp, förra veckan fick man ingen post på måndag, tisdag, onsdag eller torsdag. Brevlådan såg ut som en krigszon på fredagen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Jag är ganska säker på att du betalar 99kr för högre prioritet internt och att de skickar ditt paket fortare. Det står ingenting om att de skickar ditt paket med någon annan fraktmetod än den vanliga hos Postnord. Vad jag vet erbjuder inte heller Postnord någon form av expressfrakt till konsumenter. Mer om det här: http://www.postnord.se/foretag/skicka/inrikes/paket/till-kons...

Du kan ju ta ett snack med NoN om det, men de har aldrig utlovat något annat än att skicka det snabbare från deras lager vad jag kan se.

Det står när man ska beställa & välja frakt att express har 1 leveransdag = express.

Editar med vad det står vid beställningen:

"Expressfrakt - Ombud
Order lagd innan kl. 22 skickas samma dag – leverans inom 1 arbetsdag."

"Ditt paket kommer till Postens utlämningsställe, samtidigt som en avisering sker via SMS till dig. Därefter kan du hämta ut paketet på det angivna utlämningsstället. Ta med legitimation. Vid beställningar vardagar före kl. 22 levereras försändelsen till dig redan nästkommande helgfria vardag.

För leveranser norr om postnummerområde 82 (Östersundsregionen) samt öar utan broförbindelse är leveranstiden 2 dagar.

Leveransgaranti - Om vi av någon anledning misslyckas med att leverera dina varor inom utsatt tid så bjuder vi på fraktkostnaden.

Leveranstiden förutsätter att varan finns i lager. Detta framgår vid lagerstatus på produkten. Normal leveranstid av abonnemangsbeställningar är 2-5 arbetsdagar."

Så då ska man räkna med att få den imorgon? Annars är dom skyldiga mig 99kr, korrekt?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Jag har nu även börjat få problem med vanlig post, och jo det är Postnord, står det tryckt på breven. (Det är dom VÄLDIGT måna om att dubbel och trippelkolla, försöker ofta skylla på Bring och Citymail).

Senast i fredags fick jag brev som var skickade ungefär 2 veckor tidigare. Ringt/mailat klagomål om detta runt 5 gånger nu men ingenting blir bättre.

Jag undrar -vad- det är som händer när det tar dom 2 veckor att leverera ett brev? Trillar det av nån sorteringsmaskin? Kör postanställda nån sorts roulette med brevförsening för att piffa till sin trista vardag?

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad som sker när postnord inte uppdaterar min försändelse på en hel dag. Sista uppdateringen va igår 21:40, när netonnet bokade upphämtningen. Kanske en lat chaufför som inte scannat skiten, eller de hämtas kanske inte av postnord förän runt 22?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Jag undrar vad som sker när postnord inte uppdaterar min försändelse på en hel dag. Sista uppdateringen va igår 21:40, när netonnet bokade upphämtningen. Kanske en lat chaufför som inte scannat skiten, eller de hämtas kanske inte av postnord förän runt 22?

Skickades från m.sweclockers.com

Förutsatt att du gjorde din bokning under helgen, så hämtas troligen godset efter "deadline" kl 22:00 nästkommande arbetsdag, det vill säga idag. Eftersom de lovar orders lagda innan 22 att bli skickade samma dag utgår jag från att bilen inte hämtar det förrän efter sista packtid.

Om din beställning mot förmodan Inte levereras imorgon är min tolkning att du ska få dina pengar tillbaka för expressfrakten eftersom de inte levererat på en (1) arbetsdag som utlovat.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Förutsatt att du gjorde din bokning under helgen, så hämtas troligen godset efter "deadline" kl 22:00 nästkommande arbetsdag, det vill säga idag. Eftersom de lovar orders lagda innan 22 att bli skickade samma dag utgår jag från att bilen inte hämtar det förrän efter sista packtid.

Om din beställning mot förmodan Inte levereras imorgon är min tolkning att du ska få dina pengar tillbaka för expressfrakten eftersom de inte levererat på en (1) arbetsdag som utlovat.

Ja precis. Vi har samma system med UPS, företag som har deadline vid tex 16.00. Konstigt, vaknade till precis & kikade men ännu ingen som hänt.

Får väl se vad som sker imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jag undrar vad som sker när postnord inte uppdaterar min försändelse på en hel dag. Sista uppdateringen va igår 21:40, när netonnet bokade upphämtningen. Kanske en lat chaufför som inte scannat skiten, eller de hämtas kanske inte av postnord förän runt 22?

Skickades från m.sweclockers.com

Märkt att webben är seg men deras app är rappare så att man ser vart paketet är.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Nu vill jag inte sitta och försvara men, tror du folk går in på Facebook och skriver något positivt till ett företag som är rikstäckande och har ett samhällsuppdrag? Självklart kommer dom som är missnöjda lämna sämsta betyg och dom som det funkar för kommer inte lämna något eftersom det inte finns någon anledning att göra det.

Fast postnord som företag är ganska dåliga, ett rikstäckande företag med samhällsuppdrag borde ha bättre kundsupport och inte bara stå och stoppa fingrarna i öronen.

Permalänk
Medlem

man skulle kunna tro det är semestertider än, har massa paket från utlandet jag inte fått än.. börjar snart bli orolig dom har slarvat bort en del.

Permalänk
Medlem

Portona stämmer inte heller, eller hur hade dem planerat att man skulle skicka 500g utlandet brev för 80kr ? Vilka frimärken ska man ha då tycker dem ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB