Intel "Coffee Lake" bristvara året ut – tillgång nära inpå AMD:s nästa generation

Permalänk

haha var väl bara det som fattades, får nog bli ryzen då gg

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

@Icte: Mjo, vill minnas att det är 95W TDP cpuer. vart själv förvånad över hur pass svala dom var. misstänker att bra binnade hexa cores blev xeons pga ström förbrukning etc.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@Pixo: Det var ju en rea dem hade för 2899.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Samma här, har redan börjat plocka hem delar och annat.. Men nu skiter jag i det, jag drar iväg och köper ett Z270-moderkort och en 7700k processor efter jobbet.. Tänkte nästan köpa en AMD-processor, men nja, någon måtta får de vara..

det är detta Intel vill. 100% att det finns förstora lager av 7000 serien cpu och moderkort. Därför låga volymer och ej upplåsta CPUer som släps nu i början på 8000 serien. Skule de börja sälja upplåsta CPUer så skulle ingen vilja köpa 7000 serien. Så du går rätt in i fällan som Intel har fixat

Värdet på en CPU med endast 4 kärnor kommer inte vara högt om ett år.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Så som jag känner nu är att Intel är ett jävla skurk bolag som inte förtjänar pengarna utan kan då lägga detta på AMD. Synd dock att det inte presterar lika bra i spel. Jävla dålig sits man sitter i

du vet väll att i normala fall så presterar inte alls ryzen sämre än intel i spel... i testar med 720 ja.. Men inte i verkligheten...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

du gillar verkligen att ge Intel pengar eller hur.

Jag har köpt 1 ny intel processor de senaste 20 åren. G3258. Å andra hållet en ny Duron (blyertspennamodellen).
Annars kört begagnat hela tiden. Så jag är precis det motsatta som du pekar ut

Jag skrev dessutom "ALTERNATIVEN". Och även om man köper 2 processorer, kommer den första att säljas begagnat och köparen kommer inte att köpa något nytt från intel.
Och har du läst mitt första inlägg i denna tråd???

Jag gillar både AMD och INTEL Ser fram emot Ryzen3.

Permalänk
Medlem

Hur lite tålamod har egentligen folk här?

Permalänk
Medlem

Hoppas att få höra av de som tidigare hävdat att Intels lanseringar inte har på något större sätt påverkats av Ryzen förklara varför Intel nu gör en papperslansering... Borde inte Intel haft massor med tid att tillverka tillräckligt med processorer om lanseringen var planerad och inte blivit påskyndad pga av vad AMD släppte?

Permalänk
Medlem

Long for me dear, I wilst be at thine hands. Let Sir AMD hold you warmst at night till then.

Shakespearian kommentar.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Lustigt test minst sagt. Merparten av de där siffrorna beror nog på att de använder ett GTX970. Troligen grafikkortet som sätter begränsningarna i de där testerna.

Hade varit intressant att se belastningen på både CPU och GPU under testrundorna.

mer tester

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Hur lite tålamod har egentligen folk här?

VAD? Är det folkets tålamod det är fel på?

Det är ju Intel som är EVIL i detta fall som meddelar detta 2 dagar före lanseringen!!!!!
Varför inte nämna detta några veckor tidigare? Har de upptäckt något med stil som Samsung Note7? Har kaffet börjat koka över??

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

du vet väll att i normala fall så presterar inte alls ryzen sämre än intel i spel... i testar med 720 ja.. Men inte i verkligheten...

Jäsp :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

VAD? Är det folkets tålamod det är fel på?

Det är ju Intel som är EVIL i detta fall som meddelar detta 2 dagar före lanseringen!!!!!
Varför inte nämna detta några veckor tidigare? Har de upptäckt något med stil som Samsung Note7? Har kaffet börjat koka över??

Nu är det ju inte ens Intel som meddelar detta utan någon insiderkontakt som Sweclockers varit i kontakt med i distributionen.

Permalänk

Att uppgradera från Devil's canyon (4790k) till Coffee lake (8700k) är frågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

VAD? Är det folkets tålamod det är fel på?

Det är ju Intel som är EVIL i detta fall som meddelar detta 2 dagar före lanseringen!!!!!
Varför inte nämna detta några veckor tidigare? Har de upptäckt något med stil som Samsung Note7? Har kaffet börjat koka över??

Äsch så farligt är det inte, jag är nöjd om jag får se lite prestandatester i övermorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här spelar AMD rakt i händerna. Och här sitter jag som ett fån med ett två månader gammalt nybygge....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Nu är det ju inte ens Intel som meddelar detta utan någon insiderkontakt som Sweclockers varit i kontakt med i distributionen.

Det verkar som norden blir hårdast drabbat i Europa?
Polsk artikel
Hittade en artikel från Polen som har Sweclockers som källa.

It seems that with the availability of Coffee Lake processors may not be best in the next few weeks. According to SweClockers, Intel is not able to provide adequate supply of chips to stores, and to stabilize the market will have to wait really long. According to our information, the Polish market is also a problem.

For full availability you will have to wait until the end of the year. Vendors argue that such an act Intel shoots himself in the foot. According to them, by the premiere of the Coffee Lake people resign from buying Kaby Lake. At the same time, however, due to problems with the supply of new units, some people with the option may opt for AMD. Sellers also add that the upcoming premiere looks as if Intel was trying to limit Ryzen's sales and that is his only goal.

As for our country, the situation may not look as bad as in Scandinavia, but it is still said that the weak supply is expected to last in the most optimistic scenario from two to three weeks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Åhh herregud.. då får jag köpa Kaby Lake och uppgradera moderkort och prolle senare.. vill ju fan kunna spela CS:GO så någon jävla Ryzen blir det inte.

Varför inte? Jag ligger på 300+ med min rigg, dippar aldrig så det märks, så varför skulle man vilja ha mer? Man vill ju givetvis upp i FPS så att dipparna inte känns men så länge dom inte gör det så är det ju fine.

Vet inte hur pass högt rankad du är, men så länge du inte tänkt ligga konstant som Global eller spela i turns med liknande motstånd så kommer du aldrig dra nytta av din FPS ändå. Den lilla informationen man missar spelar ingen som helst roll om man är mittrankad, då motståndet är så dåligt ändå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Är inte alls sugen på AMD men inte heller intels numer utdaterade 4kärniga i7-prollar. Dessutom måste jag ha ett nytt system då min burk lagt av mer eller mindre.

Blir att researcha lite ryzen, man kanske gör en insats för mänskligheten och väljer david istället för goliath.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Vad skumt, jag som trodde Intel skulle gå på hårt iom Ryzen gjort att de fallit efter.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Känns lite som att Intel stressat ut detta innan allt runtomkring var förberett, man fick väl panik av Ryzen (med all rätt). Detta är en papperslansering som inte kommer medföra direkt någon prestandavinst värd att nämna, känns lite meh hela grejen faktiskt.

Blir ingen Ryzen men det blir definitivt ingen Coffee lake heller för min del. Kanske Cannon Lake om dom släpper tyglarna lite tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur lite tålamod har egentligen folk här?

Folk gillar inte papperslanseringar. Att det däremot är Intel som gör sagda lansering gör att orkan Irene i vattenglaset snarare bli en vanlig sjöstorm.

Skrivet av Dual-Tjur:

Det verkar som norden blir hårdast drabbat i Europa?
Polsk artikel
Hittade en artikel från Polen som har Sweclockers som källa.

It seems that with the availability of Coffee Lake processors may not be best in the next few weeks. According to SweClockers, Intel is not able to provide adequate supply of chips to stores, and to stabilize the market will have to wait really long. According to our information, the Polish market is also a problem.

For full availability you will have to wait until the end of the year. Vendors argue that such an act Intel shoots himself in the foot. According to them, by the premiere of the Coffee Lake people resign from buying Kaby Lake. At the same time, however, due to problems with the supply of new units, some people with the option may opt for AMD. Sellers also add that the upcoming premiere looks as if Intel was trying to limit Ryzen's sales and that is his only goal.

As for our country, the situation may not look as bad as in Scandinavia, but it is still said that the weak supply is expected to last in the most optimistic scenario from two to three weeks.

Det där är luddigt formulerat som bäst. Verkar som Europa får som tidigast sina CPU:er om två-tre veckor. Det kan vara månader bort tom. Klassiskt fall av att Intel försökte något de inte var kapabla till. De borde väntat med lanseringen till slutet av året som det var menat istället för att skjuta fram den två-tre månader i panik.

Skrivet av Sub:

Är inte alls sugen på AMD men inte heller intels numer utdaterade 4kärniga i7-prollar. Dessutom måste jag ha ett nytt system då min burk lagt av mer eller mindre.

Blir att researcha lite ryzen, man kanske gör en insats för mänskligheten och väljer david istället för goliath.

Utdaterade? Ring mig när majoriteten av AAA-titlarna börjar stödja 6 kärnor och 12 trådar. Innan dess är inte 4 kärniga processorer utdaterade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Nej, jag kommer inte ringa dig. För mig och mitt användningsområde är dock en 6kärnig processor med hög IPC och rimligt pris ett rätt bra kliv framåt jämfört med 6700K/7700K vs min 4790K. I 1440p kommer jag inte märka någon nämnvärd skillnad i spel idag, nej - oavsett om jag använder amd, intel z97/170/270/370/X99/etc.

Förövrigt, angående en av de absolut populäraste spelen just nu: https://steamcommunity.com/games/578080/announcements/detail/...

"Client Optimization
Optimized game performance for 6-core or higher CPU"

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Länkar?
Inget stöd för ECC från vissa moderkortstillverkare ser jag men många andra stödjer det, det är tillverkarna av moderkorts fel om stöd saknas inte AMDs.
Vissa problem med musikproduktion i våras, det är höst nu.

Maila dem och fråga men troligen står det på deras sida.

AMD eller moderkortstillverkarna har inte implementerat ECC-stöd på ett korrekt vis, se http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Maila dem och fråga men troligen står det på deras sida.

AMD eller moderkortstillverkarna har inte implementerat ECC-stöd på ett korrekt vis, se http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews....

Läste du kommentarerna till artikeln? Det faktum att artikelförfattaren inte har korrigerat artikeln eller gjort om sina tester baserade på information han fick i kommentarerna och att jag inte hittar några artiklar som bekräftar vad artikeln hävdar gör att jag inte är särskilt säker gällande om det som hävdas är korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Sjukt trist med "AMD" lanseringar aka pappers lanseringar.

Ja fruktansvärt när AMD lanserade Ryzen med god tillgång :).

Eller pratar du om Radeon Technology Group som inte är AMD?

Att kalla Radeon Technology Group för AMD är fel då det är ett helt fristående bolag.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Ja fruktansvärt när AMD lanserade Ryzen med god tillgång :).

Eller pratar du om Radeon Technology Group som inte är AMD?

Att kalla Radeon Technology Group för AMD är fel då det är ett helt fristående bolag.

Ryzen har det varit bra tillgång på, jag tänker på deras gpuer.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Japp och x verkar gå att klocka högre, kör min i 4.4GHz nu med nyaste bios.

Verkligen !?! CPU-z score på det ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Jahapp, så var det en paniklansering eller har dom enorma lager med 77 att bli av med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

@Xinpei: Nej, jag kommer inte ringa dig. För mig och mitt användningsområde är dock en 6kärnig processor med hög IPC och rimligt pris ett rätt bra kliv framåt jämfört med 6700K/7700K vs min 4790K. I 1440p kommer jag inte märka någon nämnvärd skillnad i spel idag, nej - oavsett om jag använder amd, intel z97/170/270/370/X99/etc.

Förövrigt, angående en av de absolut populäraste spelen just nu: https://steamcommunity.com/games/578080/announcements/detail/...

"Client Optimization
Optimized game performance for 6-core or higher CPU"

Där ser man! Jag har ju haft på känn att 4c/8t inte är något slags hårt tak utan det handlar mer om att Intel's i7:or varit såpass dominerande så utvecklarna har inte gjort optimeringaar i "onödan". Själv hoppas jag ju som jag nämnt tidigare att man på ett bättre sätt kommer kunna nyttja den aggregerade prestandan hos samtliga kärnor och att fokus tas bort från singeltråds IPC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.