Permalänk
Medlem

Atv registrering fråga

Tjena tänkte kolla här

Jag kan köpa en beg can am 650 ej reggad

Men tänkte kolla på en 1000cc men fattar inte detta med väg/traktor a b

Traktor a får gå i max 40 km/h och hastigheten är strypt?
Traktor b får gå i max 50 km/h och är inte strypt eller har jag fel?
Vägreggad är strypt till 20hk ?

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

Här är lite information, ganska bra sammanställt:
https://www.atvhuset.se/atv-guide/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

Vägreggad är strypt till 20hk

Det stämmer vet jag.
Farsan valde det på sin, kommer inte ihåg vad som gällde för de andra alternativen.
Sen tar man en skruvmejsel och ett par varv på en skruv så är det 40hk (på den han har).

Så mitt tips är vägregga, kör strypt i trafiken och gör som du vill utanför

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite lätt varför man köper en ATV ?

Verkar kunna vara till nytta för en del som driver jordbruk och skogsbruk.
Sen quads för de som tävlar och/eller motions/nöjes-kör på crossbanor.

Men i övrigt?

Inte för att hästkrafter och hastighet är allt. Men verkar som ATV är lite väl hårt begränsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det stämmer vet jag.
Farsan valde det på sin, kommer inte ihåg vad som gällde för de andra alternativen.
Sen tar man en skruvmejsel och ett par varv på en skruv så är det 40hk (på den han har).

Så mitt tips är vägregga, kör strypt i trafiken och gör som du vill utanför

Att hitta en ny maskin idag som är tillåten som vägreggad verkar man kunna få glömma, pga nedan, det kommer nog säkerligen godkända maskiner för det senare men tyvärr så finns det inte ett litet överskott på 2016-2017 maskiner i lager, därav ser ni traktor och terräng-reggningar endast hos ÅF

Köp av beggat, då ska ni absolut kolla upp den och att den är inregistrerad före det här trädde i kraft, så TS och du kan se enligt nedan, din far var smart o köpte på sig en maskin innan det här trädde i kraft

VIKTIG INFO FÖR DIG MED EN REGISTRERAD ATV / MC

EURO 4 - Nya regler för ATV och MC

Nuvarande EURO-regler uppdateras vid årsskiftet till nya EURO4-regler. Det innebär att motorcyklar och fyrhjulingar (ej mopeder) som inte är tagna i trafik innan årsskiftet EJ kommer att kunna tas i trafik efter 2016-12-31.

Detta betyder att om du äger en ATV eller MC som aldrig varit satt i trafik kommer denna aldrig att kunna sättas i trafik efter 2016-12-31. Det räcker med att fordonet varit i trafik 1 gång/dag - missas detta kan alltså fordonet aldrig tas i trafik framöver!
Äger du t.e.x en Vägregistrerad ATV som aldrig varit satt i trafik och du inte sätter denna i trafik innan årsskiftet kommer den aldrig kunna användas för vägkörning och du riskerar ett avsevärt mindre andrahandsvärde!

Vad behöver du göra? Har du ett registrerat fordon (ATV eller MC) - Kontrollera att fordonet är påställt, om inte, ställ på det. Det räcker med att fordonet har varit påställt 1 dag, därefter kan du ställa av det igen.

Du kollar enklast om ditt fordon är påställt på transportstyrelsen: http://www.transportstyrelsen.se / 0771-14 15 16

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/skarpta-krav... bör man också läsa

UTV finns det däremot en och annan att få fatt på ny som det går att regga för väg

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(