Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Mac är mycket bättre än PC på många sätt. Krånglar minde, är snabbare när det gäler video, musik och bildredigering. Alla som är skeptiska mot Mac råder jag att genast köpa en G4 med dubbla processorer, så kan ni själva jämföra.

Visa signatur

//Hendrix

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Amen, plzzz.
Din granne sa att det är så att ha en PC - och då är det det då...

Måste för fan tänka längre, inte skulle jag använda windows eller linux om det krånglade. Inte en chans.

Var på en tidning och fick arbeta kort på en mac, tror den hängde sig 7 ggr på ett par timmar och QuarkExpress slutade fungera helt och hållet. Men bara för att jag råkade ut för det så tror jag inte att alla macar är så värdelösa.

Min brors kompis sa att Volvo suger, så jag ska aldrig i mitt liv sätta mig i en volvo

Om du är någorlunda insatt hur MacOS och MacOS X fungerar så skulle du säga anorlunda. Jag använder för tillfället Windows för att det är störst samt för spelens skull. Windows är ett otroligt krångligt OS om man jämför med Mac, men också av förståeliga skäl, eftersom Apple producerar all hårdvara - men skälet finns fortfarande kvar.

Personer som bara använt Windows tycker det är standarden, men man måste reflektera och pröva andra saker. MacOS är enligt mig det trevligaste OS:et att arbeta i, har inte riktigt hunnit bilda mig en uppfattning om MacOS X än, men det ser riktigt bra ut.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hendrix
Mac är mycket bättre än PC på många sätt. Krånglar minde, är snabbare när det gäler video, musik och bildredigering. Alla som är skeptiska mot Mac råder jag att genast köpa en G4 med dubbla processorer, så kan ni själva jämföra.

Krånglar mindre?
- PC krånglar inte mycket... uppgraderar man hårdvaran flera gånger och inte rensar hårddisken så kommer den garanterat att jävlas - det är sant, men ett rent system kommer inte strula.

Snabbare?
- Om man har:
1) obegränsat med pengar = inte snabbare... kolla på P4 3GHz HT alternativt flerprocessorsystemen...
2) begränsad budget = PC och inget annat... Mac är mycket dyrare för någolunda lika prestanda
3) minsta möjliga system, bara för att surfa = PC... vill du att jag skall slänga ihop en väl fungerande 1+GHzare för under 5 papp för det ändamålet? (av fabriksnya delar)

G4 med dubbla processorer och jämföra?
- Vad skall vi jämföra med?
P4 3ghz, 1Gb ram i DC, Radeon 9800pro ?
tja...prestandamässigt kommer PC inte förlora, men då kan jag ge bort en likadan maskin till kompisen för lika mycket pengar...

JA - problemet med Mac är inte prestandan i sig utan kostnaden - den suger för vad den kostar... om vi bortser från det kan vi lika gärna sattsa på Cray-datorer...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker många mac annvändare är snopbbigga ?? I alla fall tycker jag det var så när vi fick våran första PC.... jag mac är bättre på allt fick man höra... PC har så dålig design... dom är gammal teknik som är kronglig att förnyas... mac har inte det å det problemet som PC har med mera med mera.... var inget fel på macen men sedan när man kunde lita och satt på min nya 1.4Ghz tunderbird och dom had G3 266 och 350 och man tog upp specet på CPU:n var det första dom sa... 266Mhzfsb fins det ?? fatta ägt, macen hade max 133Mhz fsb och SDRAM hehe och kostad fan 35-40K hehe Q3 laggade sönder på macen i 640x480 på en imac 266 hehe.. testade själv och tom min K6-2 450 lyckades jag köra i 1600x1200 med geforce 2 gts som inte utnytjades på långa vägare men ändå det flöt nästan alltid bara ägt.

Permalänk
Medlem

http://www.macbidouille.com/news-2003-05-05.php#5440

Jag är lite skeptiskt till hur sanna de här benchmarksen är men man kan ju alltid hoppas så att säga.

Visa signatur

"I sound my barbaric yawp over the rooftops of the world." -Walt Whitman

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Om du är någorlunda insatt hur MacOS och MacOS X fungerar så skulle du säga anorlunda. Jag använder för tillfället Windows för att det är störst samt för spelens skull. Windows är ett otroligt krångligt OS om man jämför med Mac, men också av förståeliga skäl, eftersom Apple producerar all hårdvara - men skälet finns fortfarande kvar.

Personer som bara använt Windows tycker det är standarden, men man måste reflektera och pröva andra saker. MacOS är enligt mig det trevligaste OS:et att arbeta i, har inte riktigt hunnit bilda mig en uppfattning om MacOS X än, men det ser riktigt bra ut.

Så skulle du inte säga om du var någorlunda insatt i windows.

Windows är ju standarden. 90+% av alla datorer i hela världen har windows.

Måste man vara insatt i Macens OS för att de ska fungera bra eller vara användarvänliga?
Trodde hela grejen med användarvänlighet var att man inte behövde vara insatt för att göra nåt.

Jag är inte insöad på Windows. Jag tycker att Mac OS X är fett mycket bättre än något annat Mac OS. Men det betyder inte att skalet gör mig spyfärdig. Funktionaliteten har dom ju gömt så skickligt att man aldrig hittar den.

Däremot e Linux najs, och beroende på definitionen på användarvänlighet så är det även väldigt användarvänligt eftersom man kan skräddarsy väldigt mycket.
Det kanske inte är den allmänna synen på användarvänlighet.

Men funktionaliteten ska inte besväras av användarvänligheten (inom rimliga gränser). Och det gör det i Macens OS.

Citat:

Mac är mycket bättre än PC på många sätt. Krånglar minde, är snabbare när det gäler video, musik och bildredigering. Alla som är skeptiska mot Mac råder jag att genast köpa en G4 med dubbla processorer, så kan ni själva jämföra.

PCn är mycket bättre än Macen på många sätt. Krånglar mindre, är snabbare när det gäller video, musik och bildredigering. Alla som är skeptiska mot PC råder jag genast att köpa en billig budgetdator för lunchpengarna, så kan ni se hur prisvärd er Mac är.

Allvarligt. Har ni inga argument??
Ni kör ju bara på myten om att Macen är så överlägsen i video och bildbehandling. Det var 20 år sen
Och det är det enda ni kör med.
Jo, och att windows krånglar

Men FATTA. Windows i sina NT versioner kan alla vara uppe i flera månader utan att krångla, starta om eller något annat. Och anledningen till att man sen stänger av den är för att underhålla den med uppgraderingar.

Och en 3 gHz P4 räcker nog till bildbehandling inte så att man behöver sitta i ett par timmar efter att man lagt på ett filter i photoshop

Nä, nu ska jag ut å köpa en dual G4 för 60k bara för att se vilken som e snabbast

Permalänk
Medlem

Echo, haru kvar nätagget?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så skulle du inte säga om du var någorlunda insatt i windows.

Windows är ju standarden. 90+% av alla datorer i hela världen har windows.

Måste man vara insatt i Macens OS för att de ska fungera bra eller vara användarvänliga?
Trodde hela grejen med användarvänlighet var att man inte behövde vara insatt för att göra nåt.

Jag är inte insöad på Windows. Jag tycker att Mac OS X är fett mycket bättre än något annat Mac OS. Men det betyder inte att skalet gör mig spyfärdig. Funktionaliteten har dom ju gömt så skickligt att man aldrig hittar den.

Däremot e Linux najs, och beroende på definitionen på användarvänlighet så är det även väldigt användarvänligt eftersom man kan skräddarsy väldigt mycket.
Det kanske inte är den allmänna synen på användarvänlighet.

Men funktionaliteten ska inte besväras av användarvänligheten (inom rimliga gränser). Och det gör det i Macens OS.

Jag är mycket insatt i Windows, har använt det sedan 96/97 ungefär. Windows 2000 är klart det bästa OSet enligt mig som Microsoft har gjort, men det är fortfarande en DOS-klon i grunden, konstiga filnamn, windows-katalogen innehåller tusentals filer. Det gör det inte på Mac, att optimera systemet är oändligt mycket lättare på Macen, plus mycket mindre kryptiskt.

Enligt mig är MacOS ett arbetar-OS, användarvänligheten ligger långt över Windows, och istället för att jobba med att få OSet att fungera bra så kan man inrikta sig på att arbeta eller spela.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Jag är mycket insatt i Windows, har använt det sedan 96/97 ungefär. Windows 2000 är klart det bästa OSet enligt mig som Microsoft har gjort, men det är fortfarande en DOS-klon i grunden, konstiga filnamn, windows-katalogen innehåller tusentals filer. Det gör det inte på Mac, att optimera systemet är oändligt mycket lättare på Macen, plus mycket mindre kryptiskt.

Enligt mig är MacOS ett arbetar-OS, användarvänligheten ligger långt över Windows, och istället för att jobba med att få OSet att fungera bra så kan man inrikta sig på att arbeta eller spela.

DOS-klon?
konstiga filnamn?

tusentals filer i windows katalogen...
Jo, jag kan hålla med om att det måste vara jobbigt med alla filer i windows katalogen om man sparar sina arbeten där
Men hur ofta sitter man i windows katalogen?
Och det tar väl en 2 sekunder att hitta den fil man vill åt i alla fall..

Personligen tycker jag att det är Mac OS som är kryptiskt, och som tidigare sagts, motsatsen till användarvänligt. Men det är min personliga åsikt.

Jobba med OSet vill jag inte påstå att jag gör mycket.
Drivrutinerna är väl det som tar längst tid och inklusive nerladdning så tar väl grafikdrivrutinerna 5 minuter, men det gör man ju bara nångång på ett par år (formaterar alltså)..
, det som tar tid är ju att ladda ner alla småprogram som man vill ha..

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så skulle du inte säga om du var någorlunda insatt i windows.

Windows är ju standarden. 90+% av alla datorer i hela världen har windows.

Måste man vara insatt i Macens OS för att de ska fungera bra eller vara användarvänliga?
Trodde hela grejen med användarvänlighet var att man inte behövde vara insatt för att göra nåt.

Jag är inte insöad på Windows. Jag tycker att Mac OS X är fett mycket bättre än något annat Mac OS. Men det betyder inte att skalet gör mig spyfärdig. Funktionaliteten har dom ju gömt så skickligt att man aldrig hittar den.

Däremot e Linux najs, och beroende på definitionen på användarvänlighet så är det även väldigt användarvänligt eftersom man kan skräddarsy väldigt mycket.
Det kanske inte är den allmänna synen på användarvänlighet.

Men funktionaliteten ska inte besväras av användarvänligheten (inom rimliga gränser). Och det gör det i Macens OS.

PCn är mycket bättre än Macen på många sätt. Krånglar mindre, är snabbare när det gäller video, musik och bildredigering. Alla som är skeptiska mot PC råder jag genast att köpa en billig budgetdator för lunchpengarna, så kan ni se hur prisvärd er Mac är.

Allvarligt. Har ni inga argument??
Ni kör ju bara på myten om att Macen är så överlägsen i video och bildbehandling. Det var 20 år sen
Och det är det enda ni kör med.
Jo, och att windows krånglar

Men FATTA. Windows i sina NT versioner kan alla vara uppe i flera månader utan att krångla, starta om eller något annat. Och anledningen till att man sen stänger av den är för att underhålla den med uppgraderingar.

Och en 3 gHz P4 räcker nog till bildbehandling inte så att man behöver sitta i ett par timmar efter att man lagt på ett filter i photoshop

Nä, nu ska jag ut å köpa en dual G4 för 60k bara för att se vilken som e snabbast

Mmm... så bara för att Windows har 90% av marknaden betyder det att Windows är överlägset? Hur många MILJONER gånger har jag inte hört och läst lösning "formatera och installera om windows...", är detta verkligen lösningen på problem som drabbar "världens populäraste" OS?.
Rätt patetiskt IMHO.

Sen måste jag en än gång påpeka att man köper Mac för OS't, inte för att man kan få mest FPS eller rendera en gaussian blur i photoshop snabbast, utan för att man inte kan arbeta utan användarvänligheten (fråga vilken designer/reklam/video människa som helst). Och sen sparar man in rätt mycket pengar på support och annat om man bara är en vanlig användare.

Sen styr IT-ansvariga och dylikt rätt mycket endå ute på företag, vad kan du fakturera mest på, Windows eller Mac system?.

Men men, nu orkar jag inte skriva mer.
Och alla som gnäller på hur mycket Macen suger kan ju ta och köpa en egen och skaffa en egen uppfattning, eller är det för dyrt?

Avslutar med ett trevligt citat...
"-Men alla använder ju Windows!
Många som spelar bingolotto också."

Permalänk
Medlem

Man kan inte jämföra äpplen och apelsiner. Macen är en utmärkt dator med ett fantastiskt operativsystem och strålande hårdvarulösningar. Den är enkel att använda och har en otrolig användarkänsla. Detta gör att den som plattform har ett existensberättigande och den kommer att leva vidare oavsett om en del människor älskar att utropa "Macar suuuger" eller motsvarande floskler.

Macar är inte direkt billiga datorer att köpa men samtidigt så håller deras datorer sitt andrahandsvärde avsevärt mycket bättre mot andra datorlösningar som fullkomligt rasar i pris efter bara veckor i ens ägo.

Det finns två förklaringar till Macens höga pris. Den ena är att Macen har en relativt liten marknadsandel, vilket för övrigt är en bidragande orsak till att den håller ett acceptabelt andrahandsvärde flera år efter det att den sålts. Det finns helt enkelt inte lika många begagnade macar att få tag på. Det andra skälet; vilket är det viktigaste; är hur mycket Apple lägger på R&D. Det faktum att man både utvecklar delar av sin egen hårdvara (moderkort, grafikkort, den fagra iPod etc.) och att man själv skriver sitt eget operativsystem och mängder av tilläggsprogram gör att forskningsutgifterna per såld dator är mycket högra än t.ex Dells eller HP/Compaq.

Jag anser personligen att de extra pengarna man lägger på en modern Mac, den såkallade äppelskatten (Appletax), är väl motiverat då enkelheten och känslan ur en användarsynvinkel är oslagbar. Notera att jag då inte ens räknat med kraften och stabiliteten med operativsystemet Mac OS X som är byggt med Unix i grunden. "X" är vad Windows och Linux vill vara. Så är det.

Hälsningar

Gabriel

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, hur många bilentusiaster mäter bilar med hjälp av varvtal, hästkrafter är det som gäller. Herza mig hit, hertza mig dit, men vem har någonsin brytt sig om hr många tiondels sekunder snabbare dator X är en dator Y på eff Photoshop-filter? Nej det finns bättre sätt att se värdet på en dator. Det här gör min dator ovärdelig och näst intill obytbar för mig:

# Användarvänligheten. Ett intiutivt gränssnitt som är konsekvent över hela systemet och alla program tack vare utmärkta GUI-föreskrifter.
# Min dator är snygg.
# UNIX, tack för att jag slipper skolans damsugarsalar till datasalar med Sun-maskiner som till råga på allt är slööööa. Nu kan jag köra Emacs med Sic's Prolog eller XeroxFST hemma.
# Stabiliteten. Vem behöver bry sig om ett filter i PS tar 6.5 eller 5.9 sekunder om man ändå behöver starta om programmet och bli frustrerad över den ena?
# iPod & iTunes. Varenda kompis som satt sig ned och faktiskt provat har tyckt att de varit underbara.
# Färg- och utskriftshanteringen, nu går det inte att misslyckas med färgerna vid utskriften.
# Gratis utveckarverktyg för SQL, Lasso, Java, C++, ja en massa saker.
# Farsan är inne på sin 5:e mac, jag på min 2:a och ingen har behövt betala ett öre i support eller garantiärenden. Det är DÄR macen blir riktigt ekonomisk!

Ha det / Niklas

[edit: stavfel]

Permalänk
Medlem

Suck.. inte mac vs windows igen. Orkar inte ge mig in i den diskutionen , men säger bara att jag föredrar mac os x .

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag gått över. Har gått medieprogrammet i tre år, slutar nu i vår. Alla i klassen har lustigt nog gått igenom samma utveckling, i ettan hatade vi mac, i tvåand smågillade man den, nu i trean älskar vi den.:-)
Och OS X... WOW! Okrossbart!
När jag jämför med pc-n hemma, tucker jag att allting går snabbare på mac...
Inte en enstaka rendering förstås, men hela jobb: en reklamfolder, en website på 30 sidor, en film, en audioproduktion... allt bara funkar... Totala jobbtiden blir minimal jämfört med pc-n.
En av klasspolarna köpte en begagnad G3, en "blå-vit", 3 år gammal, för 6.500!!!
Det är nåt grymt vad han producerar på den!!!!!
Inbyggd UltraW2SCSI, spöar FW som skit när han raidar videofiler, han fick 2 st beggade LaCie SCSI-diskar på 70 GB för 1.200 styck...
Han och två polare till startade ett UF-företag, och snacka om att dom drar in kosing...
OK, det finns inte ett vettigt spel för mac, och dom är långsamma, men man kommer inte att tjäna speciellt mycket klöver i framtiden på att sitta och lira CS eller rendera hemmapular-3D blixtsnabbt...
Det börjar känns som att mac-en är den seriöst jobbandes burk, och pc-n är hobbyskruvarens:-(
Jag har börjat spara ihop till en mac...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
bara jag som tycker många mac annvändare är snopbbigga ?? I alla fall tycker jag det var så när vi fick våran första PC.... jag mac är bättre på allt fick man höra... PC har så dålig design... dom är gammal teknik som är kronglig att förnyas... mac har inte det å det problemet som PC har med mera med mera.... var inget fel på macen men sedan när man kunde lita och satt på min nya 1.4Ghz tunderbird och dom had G3 266 och 350 och man tog upp specet på CPU:n var det första dom sa... 266Mhzfsb fins det ?? fatta ägt, macen hade max 133Mhz fsb och SDRAM hehe och kostad fan 35-40K hehe Q3 laggade sönder på macen i 640x480 på en imac 266 hehe.. testade själv och tom min K6-2 450 lyckades jag köra i 1600x1200 med geforce 2 gts som inte utnytjades på långa vägare men ändå det flöt nästan alltid bara ägt.

Kan tillägga att grafikkortet i iMac rev.B 266MHz var ett ATI Rage II+/PRO med 6Mb VRAM - att K6-2:an med ett GeForce 2 GTS spöar den förvånar nog inte många.

Men sen så är PC-burkar generellt sett snabbare än Mac:ar i spel, troligtvis på grund av att majoriteten av de spel som finns på marknaden idag skrivs för Windows - Därefter tappar man antagligen prestanda när man portar spelet till MacOS Classic/X - man lägger nog ner mer tid på att optimera ett spel för den plattform som det är avsett för.

Är det så konstigt om din Thunderbird 1,4GHz "äger" en G3-Mac med en processor som snurrar kring 300MHz?

Visa signatur

Asus P5VD2-VM - Intel Core 2 Duo 1.86GHz 1066MHz FSB, 4MB Cache - 1xCorsair 1024MB PC5300 - Albatron GeForce 8600GT 256MB PCIex 16x - Samsung Spinpoint 80GB ATA/133 -
Samsung 16x DVDRW

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig suttit framför en modern Mac. Jag skulle gärna vilja testa en i någon månad. Men det verkar i alla fall som att Mac'en är en stabil arbetsdator, men tyvärr för dyr för en vanlig student på 21 år, för att ta ett exempel.

Vad det gäller alla myter så tror jag att det vimlar av fler myter mot PC datorer än mot Macar. En myt är ju att en PC är så ostabil, det är den inte idag, det var värre förr, men detta gäller inte idag. Det är klart att det finns skräckexempel vad gäller PC datorer, men det finns det säkert gällande Macar också.

PC'n har blivit mycket bättre på vad som gäller stabilitet och användarvänlighet på dom senaste åren, framför allt stabiliteten. Förutsatt att man köper bra saker och inte snålar på moderkort och ram tex. Och att Macen är dyrare än en likvärdig PC kan ju inte bara försvaras/förklaras med att dom har en mindre marknadsandel än PC datorerna. Jo ok, det kan förklaras med det. Men det spelar ju ingen roll varför den är dyr för den som nu ska köpa den. Vi kan säga så här. Du får ju inte mer Mac för pengarna än vad du får PC för samma summa ,eller hur? Om man kollar prestandamässigt då vill säga. Men sen kan man inte komma ifrån att dessa olika system är optimerade för olika ändamål. Och sen finns det ju alltid ekonomiskt oberoende människor som kan köpa vad dom vill i datorväg.

Det här liknar mer och mer en "Intel vs. AMD tråd" = att det blir mer pajkastnig än fakta (med vissa undantag), eller hur?

Jaja, vet inte om detta blev ett sånt vidare inlägg i debatten, men jag lägger in den i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Den är fin i alla fall. Jag skulle nog öppna den och se om man kunde tränga in lite fluckert blått ljus i den. Det ända jag inte gillar med Mac är musen (ink. mus funktioner) och tangentbordet som är en gåta för folk som arbetat med PC för länge.
Tror Mac skulle vinna på att göra mus och KeyBrd mer PC lika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel

Jag anser personligen att de extra pengarna man lägger på en modern Mac, den såkallade äppelskatten (Appletax), är väl motiverat då enkelheten och känslan ur en användarsynvinkel är oslagbar. Notera att jag då inte ens räknat med kraften och stabiliteten med operativsystemet Mac OS X som är byggt med Unix i grunden. "X" är vad Windows och Linux vill vara. Så är det.

Hälsningar

Gabriel

Jag tror säkert att Mac OS X är ett bra OS och det är säkert bättre än Windows på dom ändamål som en Mac är gjor för. Förresten, finns det någon sorts Mac emulator liknande applikation till Windows. Jag skulle vilja känna på Max OS X lite. Det skulle vara kul att testa =).
Jag skulle vilja se ett liknande operativ som Mac OS X (med UNIX grund) till PC också, en anledning till varför, är att få en värdig konkurrent till Microsoft. Någonting måste hända i PC världen tycker jag. Mer optimeringsmöjligheter än vad som finns idag. Snacka om att man skulle kunna kräma ur mycket mer ur en PC idag om man hade hunnit med att optimera mera. Nu är det en sån himla "tjäna pengar hysteri" hos alla PC komponent företag, så dom hinner ju inte optimera någonting tycker jag. Titta bara på vad man kan kräma ur ett nytt spelkonsoll med bara en bråkdel av en PC maskins prestanda.

Det där som du kallar för "de extra pengarna" är lite mer än bara lite extra pengar. Det är nog närmare beräknat en till ny PC, eller?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Den är fin i alla fall. Jag skulle nog öppna den och se om man kunde tränga in lite fluckert blått ljus i den. Det ända jag inte gillar med Mac är musen (ink. mus funktioner) och tangentbordet som är en gåta för folk som arbetat med PC för länge.
Tror Mac skulle vinna på att göra mus och KeyBrd mer PC lika.

Apple är otroligt fåniga som vägrar släppa enknapparsmusen. OS X accepterar vilken USB-mus som helst, högerklickar man kommer det upp kontext-menyer. Själv har jag en Logitech Mouseman, funkar utmärkt.

Visa signatur

McBook Pro 15" 2.4 | iMac G5 20" 1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Den är fin i alla fall. Jag skulle nog öppna den och se om man kunde tränga in lite fluckert blått ljus i den. Det ända jag inte gillar med Mac är musen (ink. mus funktioner) och tangentbordet som är en gåta för folk som arbetat med PC för länge.
Tror Mac skulle vinna på att göra mus och KeyBrd mer PC lika.

Jag instämmer i det angående musen, men tangentbordet som levereras med dagens Macar skiljer sig inte mycket från de du köper till din PC - förutom att de är aningen snyggare

Visa signatur

Asus P5VD2-VM - Intel Core 2 Duo 1.86GHz 1066MHz FSB, 4MB Cache - 1xCorsair 1024MB PC5300 - Albatron GeForce 8600GT 256MB PCIex 16x - Samsung Spinpoint 80GB ATA/133 -
Samsung 16x DVDRW

Permalänk
Medlem

Var bara tvungen att kommentera ang musen.. Det är ju inte direkt ett stort problem efterssom det bara är att köpa tex en Logitech MX 500 ( som jag har ) och plugga in så funkar den. Och hur orkar man försvara Windows?;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Findah
Var bara tvungen att kommentera ang musen.. Det är ju inte direkt ett stort problem efterssom det bara är att köpa tex en Logitech MX 500 ( som jag har ) och plugga in så funkar den. Och hur orkar man försvara Windows?;)

Exakt, och personligen så klarar jag mig bra utan högerklick - scrollen är dock något som jag saknar.

Men som du skriver, det är ju bara att skaffa en annan USB-mus om man vill ha fler knappar.

Har föresten hört att högerklick ska ge upphov till musarm.
Så Apple kanske skippar två knappar av ergonomiska skäl?

Visa signatur

Asus P5VD2-VM - Intel Core 2 Duo 1.86GHz 1066MHz FSB, 4MB Cache - 1xCorsair 1024MB PC5300 - Albatron GeForce 8600GT 256MB PCIex 16x - Samsung Spinpoint 80GB ATA/133 -
Samsung 16x DVDRW