LEX Integrity - Varför? Och hur gör jag?

Permalänk

LEX Integrity - Varför? Och hur gör jag?

Har Bahnhof via fiber i huset, och snubblade över deras tjänst "LEX Integrity".
Jag läser givetvis vad det står i beskrivningen, att LEX Integrity gör att trafiken förblir okrypterad, men att den "nödvändiga" datalagringen blir meningslös.

Frågan är då, vad vinner jag på det (mer än den principiella segern i att mina förehavanden inte borde lagras)?
Vad är det som förblir "hemligt"? Är jag oidentifierbar om jag är inne på legalt tveksamma sajter, eller vad är vitsen?

Om jag då oavsett ovanstående tycker att det verkar vettigt att använda sig av tjänsten, hur bör/kan jag gå tillväga?

I Bahnhofs beskrivning står det ju att det funkar för en dator i taget, och på "frågan" om det går att ställa in i routern för att få nytta av det på alla hushållets datorer så svarar de att det fungerar om routern har stöd för det, men att de inte supportar det.
Min router "ASUS RT_AC68U" har ju en VPN sida, med en VPN-Client flik där man kan lägga till VPN-anslutningsinformation. Det borde väl vara den föredragna metoden, eller? (Jag kör inga servrar och ansluter inte till min NAS utifrån).

På vilket sätt är jag bättre skyddad med betaltjänsten?

/GC

Permalänk
Medlem

I routern är det precis som du tänker.
VPN klienten är bara att aktivera efter du lagt in adressen till VPN servern samt användarnamn och lösenord.
Alla dina enheter går då genom LEX VPN.

Nackdelen med PPTP är att trafiken inte är krypterad.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk

Orkade inte ens vänta in ett svar, så jag gjorde som jag tyckte det borde vara.
Och vips så byts den röda "tummen ner" på integrity.st till en grön "tumme upp". Bra så!

Då var ju bara första frågan kvar. Vad har jag vunnit på detta? Eller har jag egentligen bara förlorat hastighet?

/GC

Permalänk
Medlem

Det du vunnit är ett dolt ip. Själv när jag kollar på whats my ip så hamnar jag i Holland fast jag sitter i Sverige.

Hastighet tappar du, testa bredbandskollen med och utan tjänsten aktiverad.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Har Bahnhof via fiber i huset, och snubblade över deras tjänst "LEX Integrity".
Jag läser givetvis vad det står i beskrivningen, att LEX Integrity gör att trafiken förblir okrypterad, men att den "nödvändiga" datalagringen blir meningslös.

Frågan är då, vad vinner jag på det (mer än den principiella segern i att mina förehavanden inte borde lagras)?
Vad är det som förblir "hemligt"? Är jag oidentifierbar om jag är inne på legalt tveksamma sajter, eller vad är vitsen?

Om jag då oavsett ovanstående tycker att det verkar vettigt att använda sig av tjänsten, hur bör/kan jag gå tillväga?

I Bahnhofs beskrivning står det ju att det funkar för en dator i taget, och på "frågan" om det går att ställa in i routern för att få nytta av det på alla hushållets datorer så svarar de att det fungerar om routern har stöd för det, men att de inte supportar det.
Min router "ASUS RT_AC68U" har ju en VPN sida, med en VPN-Client flik där man kan lägga till VPN-anslutningsinformation. Det borde väl vara den föredragna metoden, eller? (Jag kör inga servrar och ansluter inte till min NAS utifrån).

På vilket sätt är jag bättre skyddad med betaltjänsten?

/GC

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnho...

Bahnhof är tvingade att lagra metadata (vart du ansluter, när, osv), om du använder den där tjänsten för all trafik så blir den enda metadata som Bahnhof lagrat att du anslutit till den här VPN-tjänsten.

Om du inte bryr dig om vilka uppgifter som din internetleverantör lagrar om dig (och kan tvingas att dela med sig av) samt en IP-adress som är mindre direkt knuten till dig så gör det väl ingen direkt skillnad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnho...

Bahnhof är tvingade att lagra metadata (vart du ansluter, när, osv), om du använder den där tjänsten för all trafik så blir den enda metadata som Bahnhof lagrat att du anslutit till den här VPN-tjänsten.

Om du inte bryr dig om vilka uppgifter som din internetleverantör lagrar om dig (och kan tvingas att dela med sig av) samt en IP-adress som är mindre direkt knuten till dig så gör det väl ingen direkt skillnad.

Har inte själv testat detta (trots att jag har Bahnhof) men vad händer med landstillhörighet? Någon ovan skrev att hen placerades i Holland, kommer hen då att kunna se landsspecifikt material på exempelvis SVT?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Tåls att lägga till att integrity är en stiftelse och dom är inte tvingade att lagra någon data.

Permalänk
Medlem

Får rätta mig själv...platsen är inte Holland utan Sverige. Såg konstigt ut på whats my ip. Andra sidor säger Stockholm, Sverige. Ursäkta om jag rörde till det
Svt play fungerar iallafall.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk
Medlem

Sitter du i ett stadsnät eller öppet nät spelar det egentligen ingen roll för Bahnhof vet inte vilka kunder det gäller, bara att ett visst ip gjorde så och så, de måste fortfarande skicka ut en förfrågning till access näten för att veta vilken kund det gäller, och sådan information ges normalt sett bara ut om det kommer från polisen.

Permalänk

Ledsen för att jag väcker en gammal tråd, men det känns bättre än att göra en till.

Jag är inte helt hemma på nätverk, men såhär ligger det till.

Jag har samma tjänst, lex. Jag spelar en del, t.ex. CS och kan då inte använda den tjänsten då den höjer ping för mycket. När jag gör annat än att spela brukar jag ansluta till nätverket, det är ju snabbt och smidigt, så varför inte?

DOCK brukar jag inte bryta anslutningen med mitt "vanliga" nätverk. Betyder det att båda nätverken lämnar spår efter sig och jag gör Lex onyttigt? På diversre sidor för att spåra IP så ändras IPn, men kör jag ipconfig i cmd så kommer såklart båda nätverken upp.

Kort och gott: Är jag ett osynligt spöke som klarar mig utan foliehatt, eller behöver jag avbryta anslutningen med mitt "vanliga" nätverk också?