Får en ÅF ljuga om förväntat lagerdatum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är det?

https://www.inet.se/produkt/5405999/asus-geforce-gtx-1080-ti-...
"Ej i lager, beställningsvara".

https://www.inet.se/produkt/5400049/evga-geforce-gtx-1080-8gb...
"Osäkert leveransdatum".

I dessa fallen är Inet transparenta med att dom inte har en susning om när just dessa grafikkorten kommer i lager.
Det är just den typen av transparens jag efterfrågar.

Jag tycker du missuppfattar det mesta. Inet talar om att de inte lagerför en viss produkt. De har inte heller för avsikt att lagerföra produkten. Däremot kan de ta hem en just till dig. Detta brukar vanligtvis kopplas ihop med att man inte får någon returrätt. Det har alltså inget med transparens att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du missuppfattar det mesta. Inet talar om att de inte lagerför en viss produkt. De har inte heller för avsikt att lagerföra produkten. Däremot kan de ta hem en just till dig. Detta brukar vanligtvis kopplas ihop med att man inte får någon returrätt. Det har alltså inget med transparens att göra.

Hur du får "Osäkert leveransdatum" till att betyda "Vi lagerför inte denna produkten (öht)" har jag inte en susning om...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hur du får "Osäkert leveransdatum" till att betyda "Vi lagerför inte denna produkten (öht)" har jag inte en susning om...

För att INETs leverantör inte vet när dem kan leverera den produkten.

Kompletts leverantör har sagt att den delen du beställd BÖR komma till dem t.ex 15/12, Sedan har det blivit strul hos leverantören så dem skjuter upp det några dagar i hopp om att fixa problemet och leverera produkten och sedan samma visa igen.

Som många anda har sagt så har komplett gjort helt rätt eftersom dem haft ett "förväntat lagerdatum" och inte ett "satt" lagerdatum som t.ex "Kommer in till lager"

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att Komplett verkar vara för optimistiska med sina lagerdatum. Mina två ordrar de senaste månaderna har båda fått framflyttade datum för produkter som stod som bekräftade vissa datum, alltså ej förväntade utan bekräftade.

I augusti beställde jag en extern hårddisk (ingen kampanj eller rea eller liknande) och då var det:
onsdag 23:e: 9 st på väg in den 24.aug.2017. Datumet är bekräftat.
torsdag 24:e: 8 st på väg in den 25.aug.2017. Datumet är bekräftat.
fredag 25:e: 7 st på väg in den 26.aug.2017. Datumet är bekräftat.
Sedan skickades den.

Nu senast under Black Friday så var en vara bekräftade att komma in den 25:e, men det flyttades fram till den 29:e. Hur det gick där vet jag inte för den varan avbeställde jag.

Att det blir förseningar runt Black Friday har jag full förståelse för men jag skulle inte beställa något som inte finns i lager om jag vill ha det inom en viss tid även om varan står som bekräftad ett datum som är inom tiden jag vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är det?

https://www.inet.se/produkt/5405999/asus-geforce-gtx-1080-ti-...
"Ej i lager, beställningsvara".

https://www.inet.se/produkt/5400049/evga-geforce-gtx-1080-8gb...
"Osäkert leveransdatum".

I dessa fallen är Inet transparenta med att dom inte har en susning om när just dessa grafikkorten kommer i lager.
Det är just den typen av transparens jag efterfrågar, istället för ett bullshit "förväntat datum" som kan bli uppskjutet med flera månader.

Inet gör dock samma sak. Har flera gånger lagt bokning på vara som senare fått framflyttat datum. "Skickas om 5 dagar" står det oftast men får mail någon dag senare om försening. Shit happens. Bara att ta det lugnt o vänta.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

@MinscS2:
Vad vill du dom ska säga då? Förmodligen får dom själva datumet uppskjutet av leverantör gång på gång? Förstår inte hur du menar att Komplett på nått magiskt sätt ska veta att datumet kommer bli uppskjutet gång på gång?
Eller menar du att du tror att komplett redan från början vetat om leverans i januari 2018 och hittat på uppskjutna datum själva?

Misstänker även att det är 8700k det handlar om?
https://www.komplett.se/product/950611/datorutrustning/pc-kom...

Det är en CPU där vi _vet_ (och visste 11/11) att det är problem i tillverkning/leverans....

Permalänk
Medlem

Har själv jobbat rätt många år i främst grossistbranschen tex auktoriserade grossister för Intel och div vanliga fabrikat av grafikkort, minnen chassin, osv.

Och detta är ganska vanligt att man på vissa populära och vanligtvis nyare delar helt enkelt inte kan få fram bekräftade datum för leveranser, bara förväntade från tillverkare, så ÅF kan också bara publicera förväntade.

Just sådana här delar har också en förmåga att bli framskjutna gång på gång, varken grossist eller ÅF ljuger utan de har helt enkelt ibland ingen anning, det kan vara torka i veckor för att sen helt plötsligt komma en hel skrälldus, som en blixt från klar himmel ungefär.

Boven i dramat är märkesdatorer tillverkare, som har störst prioritet från tillverkare, som köper upp 10.000 tals av en viss komponent. i princip rensar tillverkarnas lager, vare sig de går åt eller inte.

Det som inte går åt hamnar så småningom på den SK spoten, där det är fritt fram för vilken firma som helst att skaffa, även auktoriserade grossister tvingas ibland köpa på spoten ibland för att kunna leverera...

Själv beställer jag aldrig några datorkomponenter som inte finns i lager, och är det en väldigt ny populär del så beställer jag bara om det finns OK antal i lager, och från de största seriösa ÅF...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Problemet är brist på transparens. Hade jag vetat att jag skulle få vänta i 2 månader (minst) hade jag aldrig beställt alternativt avbeställt direkt istället för att vänta i över en månad. Rabatten är struntsamma i sammanhanget, hade hellre haft datorn för 1 månad sen (alternativt 2 månader tidigare om jag väljer att vänta.)

Återigen, det är inte Komplett som "ljuger" eller vad du nu vill kalla det, de bara vidarebefordrar den information deras leverantörer ger. Du har fått svar från 10 olika skribenter här om hur det fungerar, ändå envisas du med att det är Kompletts fel och "brist på transparens" från deras sida.

Vi förstår att du är besviken, arg, uppgiven, förbannad och allmänt less men det är varken vårt fel eller Kompletts, det är Intels. Naturligtvis är det surt att behöva vänta på försenade varor men vad blir bättre av att gnälla på det här sättet?

Skrivet av MinscS2:

Jag är inte ute efter någon "tröstnapp", jag är inte ute efter någon kompensation öht.
Jag vill snarare lyfta fram frågeställningen om hur länge det är okej för en ÅF att skjuta fram leveransdatum.
Ska man tro denna tråden så tycker folk tydligen att det är okej för dom att lyfta fram leveransdatumet med små steg i all oändlighet om det så skulle behövas.

Själv hade jag gärna sett att ÅF efter ett visst antal fördröjningar (3?) la korten på bordet och sa som det är: att dom inte vet, istället för att fortsätta ge, tekniskt sett falska förhoppningar till kunden. Som kund blir det då mycket enklare att ta ställning till om man fortfarande vill vänta eller om man ska avbeställa.

Så länge du kan avbeställa har du ju inte förbundit dig till något, eller hur? Det står dig fritt fram att beställa samma vara från 100 olika butiker och antingen avbeställa eller returnera 99 av dem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

ggustavson hade väldigt bra svar.
Just vid sådana här tillfällen så är ju inte heller Komplett den enda ÅF som leverantören skickar ut till. Det du har beställt kan flertalet ÅF fått ett fruktansvärt bra pris på som gått ut på kampanj. Och går sedan efter Prio kunder/Beställnings tillfälle. Och kan ju vara så att komplett beställt för litet parti eller sent eller inte är prioriterade från leverantör.

Jag hade nog varit glad att dom faktiskt ändrar leveransdatum överhuvudtaget. Vissa andra "stora" sidor har fortfarande beräknad ankomst 2017-11-08 på saker jag beställt
Så avbeställ dina varor och beställ dom från annat ställe. Eftersom du inte bryr dig om kostnaden eller dylikt och vill ha dom så tidigt som möjligt så är det konstigt att du inte beställt artiklarna från olika försäljare och bara returnerat dom som levererats "efter". Som flera andra här gör ;/