Gratis Windows 10 till nya datorn?

Permalänk
Medlem

Gratis Windows 10 till nya datorn?

Har sett att Windows erbjuder en gratis Windows 10-uppgradering via den här sidan fram till 30:e december i år för den som använder "hjälpmedelstekniker". Grejen är att du inte behöver bevisa nåt utan bara klicka i en ruta.

http://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrade

Behöver Windows till mitt första datorbygge, men problemet är att uppgraderingen kräver att du har ett tidigare Windows installerat (7 eller 8). Nu till frågan:

Kan jag låna en kompis installationsdisk med Windows 7 och installera på min dator, för att sedan ladda ner Windows 10-uppgraderingen via en annan dator till en extern hårddisk? Jag skulle sedan koppla in den externa hårddisken till min dator och uppgradera till Windows 10.

Fungerar detta i praktiken lika bra som i teorin?

Permalänk
Medlem

Ditt w7 måste vara aktiverat (på ett sätt eller annat )
Varför ska du ladda ner w10 via en extern disk.

Om du har ett aktiverat W7 så uppdaterar du bara via länken till W10. Sen är det aktiverat på moderkortet och du kan sen göra en riktig omformatering om du vill och aktiveringen är kvar.

Permalänk
Medlem

Japp fast enklast är att installera Win7 helt vanligt i din dator med hans Win7-nyckel.
Sedan installerar du Win10 från webben via sidan du länkar till.

Naturligtvis inte OK men de kräver inga bevis som du säger.
EN KOMPIS har gjort så på flera datorer.

Viktigast är att se till att det är samma utgåva på nyckel och installationsmedia.
Dvs media måste vara Win7 home om nyckeln är home etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ditt w7 måste vara aktiverat (på ett sätt eller annat )
Varför ska du ladda ner w10 via en extern disk.

Om du har ett aktiverat W7 så uppdaterar du bara via länken till W10. Sen är det aktiverat på moderkortet och du kan sen göra en riktig omformatering om du vill och aktiveringen är kvar.

Skrivet av Yomster:

Japp fast enklast är att installera Win7 helt vanligt i din dator med hans Win7-nyckel.
Sedan installerar du Win10 från webben via sidan du länkar till.

Naturligtvis inte OK men de kräver inga bevis som du säger.
EN KOMPIS har gjort så på flera datorer.

Viktigast är att se till att det är samma utgåva på nyckel och installationsmedia.
Dvs media måste vara Win7 home om nyckeln är home etc.

Har bara ett problem och det är att jag inte kommer hinna få hem alla resterande datordelar innan "erbjudandet" går ut. Därför tänkte jag att jag kanske, genom att ha uppgraderingen nerladdad kunde installera den senare via den externa hårddisken. Frågan är om installationsfilen slutar fungera den 1 januari och om jag då på nåt sätt har räddat situationen genom att ladda ner den i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Har bara ett problem och det är att jag inte kommer hinna få hem alla resterande datordelar innan "erbjudandet" går ut. Därför tänkte jag att jag kanske, genom att ha uppgraderingen nerladdad kunde installera den senare via den externa hårddisken. Frågan är om installationsfilen slutar fungera den 1 januari och om jag då på nåt sätt har räddat situationen genom att ladda ner den i förväg.

Kommer inte fungera alls

Permalänk
Medlem

Köp Windows 10 för 30kr på Ebay så slipper du alla problem.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seziuo:

Köp Windows 10 för 30kr på Ebay så slipper du alla problem.

Länk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ledstripes:

Tror inte man får länka såna erbjudanden här på Swec,

www.Ebay.com

Sen sök på Win 10.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tror inte man får länka såna erbjudanden här på Swec,

www.Ebay.com

Sen sök på Win 10.

Tror det är förbjudet med skedmatning också, men jag är osäker

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Har bara ett problem och det är att jag inte kommer hinna få hem alla resterande datordelar innan "erbjudandet" går ut. Därför tänkte jag att jag kanske, genom att ha uppgraderingen nerladdad kunde installera den senare via den externa hårddisken. Frågan är om installationsfilen slutar fungera den 1 januari och om jag då på nåt sätt har räddat situationen genom att ladda ner den i förväg.

Samma filer, det är aktiveringen online som slutar.
Men du kan installera W10 med den W7-nyckeln innan tiden går ut så blir den aktiverad som W10-nyckel som det redan sagts i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tror inte man får länka såna erbjudanden här på Swec,

www.Ebay.com

Sen sök på Win 10.

Varför skulle man inte få länka ebay?

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m5...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

För det är greymarket, det är ju inte direkt 99% vinst för företag som säljer windows för dryga 1000 spänn.

Permalänk

@VituraZ:
Politiker, oljebolag, IKEA, storföretagsledare, google, FB, Apple, men
Alla gör/har ekonomiska förhavanden på den GRÅA marknaden,
Varför i hela friden skulle inte vi, du. Jag

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

@VituraZ:
Politiker, oljebolag, IKEA, storföretagsledare, google, FB, Apple, men
Alla gör/har ekonomiska förhavanden på den GRÅA marknaden,
Varför i hela friden skulle inte vi, du. Jag

Forumreglerna gäller ju här oavsett vad storföretagen mfl pysslar med...

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem

@Joners: enda sättet att få gratis laglig windows är om du eller någon du känner studerar på en högskola eller gymnasium som har tillgång till microsoft imagine/dreamspark så att du har tillgång till en gratis produktnyckel per windows utgåva från windows 7 och uppåt

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

För det är greymarket, det är ju inte direkt 99% vinst för företag som säljer windows för dryga 1000 spänn.

Då hade en hel del speltjänster också varit förbjudna att prata om på Swec, så yeah.
Folk har länkat massa billiga spel, windows 10 osv ifrån key sidor på swec utan det blivit låst, så vart finns denna "regeln" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

För det är greymarket, det är ju inte direkt 99% vinst för företag som säljer windows för dryga 1000 spänn.

Fast då borde man inte fö länka tradera heller. EBay som äger dom.

Skillnade är om du länkar g2play som diskuteras så himla gånger eller allkeyshop dessa klassar jag mer som gråzon butik/jämförelse än att säga att eBay är gråzon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@Joners: enda sättet att få gratis laglig windows är om du eller någon du känner studerar på en högskola eller gymnasium som har tillgång till microsoft imagine/dreamspark så att du har tillgång till en gratis produktnyckel per windows utgåva från windows 7 och uppåt

Jag har en skoldator med Windows 7 (går gymnasium) men jag har då inte tillgång till en produktnyckel, och för att få tag i en måste jag höra med vaktmästaren/den datoransvarige om han tillåter det. Tvivlar på att de gör det dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Joners: Microsoft imagine/dreamspark är en tjänst man har inloggning till via skolan om de har ett samarbete med Microsoft, via denna tjänst har man tillgång till flera programvaror från Microsoft bland annat operativsystem där man får tillgång till en utgåva per windows version (win 7, win 8, win 8.1 och win 10) alltså inte en befintlig nyckel som är aktiverad i en dator. Så kolla upp via din skolas hemsidas sökverktyg om skolan har tillgång till tjänsten, om inte får du köpa en licens antingen en "fullicens" via t.ex. ebay eller hosta upp de 1100kr en licens kostar i svenska butiker.

Edit: om du känner någon som studerar på högskola är chansen mycket stor att de har tillgång till imagine/dreamspark och kan fixa en gratis produktnyckel åt dig. Har själv använt alla mina fyra licenser när jag byggt datorer åt syskon och kusiner, alla uppgraderade till win 10.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Rekordmedlem

Och har skolan inte avtal men man har ett Mecenatkort så kan man få tillgång via Pellesoft http://www.pellesoft.se/ det blir visserligen inte helt gratis men administrationsavgiften är betydligt billigare än att köpa en laglig kopia på nått annat ställe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av WackWack:

Forumreglerna gäller ju här oavsett vad storföretagen mfl pysslar med...

det är ju visserligen sant det med...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Samma filer, det är aktiveringen online som slutar.
Men du kan installera W10 med den W7-nyckeln innan tiden går ut så blir den aktiverad som W10-nyckel som det redan sagts i tråden.

Man kan installera med en Windows 7-nyckel, ja. Nyckeln i sig blir dock inte en Windows 10-nyckel då. Det som händer är att ett hårdvaru-id för datorn beräknas och skickas till Microsoft. Det är en helt annan typ av aktivering som sedan inte använder den nyckeln du fyllde i.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §8*

Citat:

Kan jag låna en kompis installationsdisk med Windows 7 och installera på min dator, för att sedan ladda ner Windows 10-uppgraderingen via en annan dator till en extern hårddisk? Jag skulle sedan koppla in den externa hårddisken till min dator och uppgradera till Windows 10.

Sådant fiffel hör ej hemma här, tråd låst.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...