Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Hejsan kära SweC!

Undrar lite om något här kör/har kört tåg?

Som studernade och inte riktigt säker på vad jag vill göra i frammtiden så insåg jag nyss att köra tåg kan fanimej vara något. Jag har under en längre tid varit relativt intreserad av tåg.

Undrar lite hur det är att köra tåg, bra villkår, bra lön, jobbig utbildning, vad gör man egentligen osv! Bäst att köra folk eller gods? Lätt att få jobb?

Kom gärna med FYI's, pros and cons osv!

Tack!

Kul att du intresserar dig för järnvägen! Jag har aldrig framfört ett tåg men jag jobbar som fjärrtågklarerare (trafikledare) och instruktör. Om du inte vet vad det är så skulle man kunna säga (i grova drag) att jag som fjärrtågklarerare styr tågen och förarna gasar och bromsar - med massa komplikationer och regler att förhålla sig till från båda parter. Man har mycket kontakt med förare, banarbetare och man samarbetar med kollegorna som kör intilliggande banor för att få trafiken att flyta. Det är skitroligt.

Yrket i sig är väl inte direkt allmänt känt så jag tänkte bara ta tillfället i akt och tipsa om den osynliga rollen. Du kan ju titta upp det om det verkar intressant!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Finns det bostad att få under utbildningen? eller måste man lämna allt för att bli tågförare?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Defender:

Vad ligger lönen på som lokförare på ett ungefär ?

hört om ingångslöner på 27. Sen beror det ju på vart man jobbar och åt vem man jobbar finns många aktörer på järnvägen idag tillkommer ju förövrigt en hel del tillägg.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Finns det bostad att få under utbildningen? eller måste man lämna allt för att bli tågförare?

När jag skulle börja var jag tvungen att hitta bostad själv på den utbildningsorten jag ville börja på och ta csn lån detta var inte mer än något år sedan.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamse82:

@GoldenFan: Matte för att räkna stoppsträckan vid nödinbromsning. vikt/hastighet osv.

Man hinner väl inte börja räkna matte vid en nödinbromsning?:D

Permalänk
Skrivet av Lordkiller:

på 70 talet sade man att alla tam sträckor skulle läggas ner och allt skulle bli helautomatiserat med alla stations automater etc på driftplatser. Och hur har det gått?

Och du som har koll på ertms lär även ha annan insikt och förstå vidden av dessa projekt.

Många i tråden pratar även buss och tunnelbana vilket är en helt annan värld.

Det finns ju både spärrfärder med tillsyningsmän, växlingar och mer som består av så många fler moment än att köra tågen från punkt A till B vilket förövrigt är resande tåg som bara är en del av allt.

Sen finns ju även risken till balisfel bl.a.

Jag har personligen ingen djup insyn i ertms men lokförare är ett yrke som är säkert att bli en väldigt lång tid in iframtiden.

Jag är ingenjör som pysslar med ERTMS (host*host) Men det pratar vi inte högt om

Vill ni ha ett tråkigt jobb: Koda baliser.... Herregud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan även jag starkt rekommendera att söka sig till den utbildningen. Gick TCCs utbildning i Hallsberg och jobbar nu i Stockholm. Marknaden skriker efter förare nu och det är bra lön och villkor. Men man får somsagt vara beredd att jobba lite obekväma tider, nån midsommar, jul, nyår och liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Utbildar mig till lokförare i Göteborg just nu, ställ hur mycket frågor du vill!
Som svar på senaste frågan angående brist på jobb så ja, det är det verkligen. Går ut utbildningen i maj och i princip hela klassen har redan en bokad intervju från ett företag.

Lönen på företaget jag ska på intervju hos har grundlönen:
Utbildning (3 veckor): ca 23 tusen
Första året: ca 31 tusen
Andra året: ca 34 tusen
Tredje året och tillsvidare: ca 37,6 tusen

Sen lite OB och sådant på det. Fria sjukhusbesök och fria mediciner osv.
En genomsnittlig lokförare jobbar väl 32-33 timmar i veckan på företagen jag praktiserat på änsålänge. Kan dock säkert skilja lite!

Permalänk
Skrivet av RellVek:

Utbildar mig till lokförare i Göteborg just nu, ställ hur mycket frågor du vill!
Som svar på senaste frågan angående brist på jobb så ja, det är det verkligen. Går ut utbildningen i maj och i princip hela klassen har redan en bokad intervju från ett företag.

Lönen på företaget jag ska på intervju hos har grundlönen:
Utbildning (3 veckor): ca 23 tusen
Första året: ca 31 tusen
Andra året: ca 34 tusen
Tredje året och tillsvidare: ca 37,6 tusen

Sen lite OB och sådant på det. Fria sjukhusbesök och fria mediciner osv.
En genomsnittlig lokförare jobbar väl 32-33 timmar i veckan på företagen jag praktiserat på änsålänge. Kan dock säkert skilja lite!

Vad krävs för förkunnskaper? Är det kvar på att gå "skolutbildning" eller kan man utbilda sig hos företag direkt?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Vad krävs för förkunnskaper? Är det kvar på att gå "skolutbildning" eller kan man utbilda sig hos företag direkt?

Det krävs inte jättemycket förkunskaper, speciellt inget angående tåg! Lite matte, svenska och elteknik underlättar att ha med sig sen innan. Men inget man inte kan läsa på under utbildningens gång. (Observera att jag dock läser den sista utbildningen som är av längre version tidsmässigt, utbildningarna ska nu bli någon/några månader kortare, men fortfarande ska samma kursplan läras ut). Tror dock inte det heller ska vara några problem då takten just nu är låg.

De flesta utbildningar är en 'skolutbildning', men ibland startar företag egna utbildningar (senast MTR i Stockholm). Men nu har MTR gått över till att starta en egen 'skolutbildning' som man får ansöka studiemedel till.

Permalänk
Skrivet av JohnSport:

Jag är ingenjör som pysslar med ERTMS (host*host) Men det pratar vi inte högt om

Vill ni ha ett tråkigt jobb: Koda baliser.... Herregud.

Skickades från m.sweclockers.com

hehe misstänkte något sådant. jag är lokal tågklarerare. Dock ny på denna sväng. kan dock väldigt mycket om lokföraryrket. Och en hel del om järnvägen påde ur historiskt och modernt perspektiv.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

En polare kör godståg, är som folk redan skrivit, tjänar ganska bra men får ligga borta en del och skiftande arbetstider.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

Jag är ingenjör som pysslar med ERTMS (host*host) Men det pratar vi inte högt om

Vill ni ha ett tråkigt jobb: Koda baliser.... Herregud.

Skickades från m.sweclockers.com

Bäst att du ligger lågt med detta, speciellt när det finns lokförare/tågklarerare i trakten, extremt oflexibelt system. Två uppenbara exempel:

* Som lokförare på vintern, efter att du stannat för ett uppehåll, vill du flytta på tåget 1 meter framåt samt bakåt så att vagnarna inte fryser fast (jo det är sant). Med körning på system E går det inte (systemet kraschar och försening på minst 30 minuter är att vänta).

* Du kan inte ge koppel åt vagnar, ty samma problem som ovan.

I värsta fall kraschar hela RBC:n om man gör något i fel ordning (en trött sliten lokförare med blodsockerbrist är inte helt ovanligt när lok, vagnar, växlar samt allt för avancerade signalsystem strular. ).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamse82:

Är inte tåg/lokförare, men jag vet att man ska vara en jäkel på matte för att klara av det.

Jag gick "KY-utbildningen" på TCC i Mjölby 2005-2006 och då var inte matte något viktigt. Det kanske har ändrats idag?

Var den enda som inte hade någon som helst anknytning till järnvägen... resten på utbildningen var antingen renodlade tågnördar eller hade en bekant som jobbade inom yrket. Som jag förstått det så krävs det en speciell typ av personlighet för att passa in som tågförare.

Hur som så stod jag ut i två år hos Transdev (dåvarande Veolia) innan jag bytte yrke. Tyckte helt enkelt det var ett för tråkigt yrke för att vilja fortsätta. Sitta ensam i en hytt på ett tåg för att ta sig ifrån A->B... ibland via en del omvägar och annat strul är inte det roligaste man kan ägna sin tid till. Lägg även till obekväm arbetstid och överliggningar.

Permalänk
Skrivet av Arghuleh:

Bäst att du ligger lågt med detta, speciellt när det finns lokförare/tågklarerare i trakten, extremt oflexibelt system. Två uppenbara exempel:

* Som lokförare på vintern, efter att du stannat för ett uppehåll, vill du flytta på tåget 1 meter framåt samt bakåt så att vagnarna inte fryser fast (jo det är sant). Med körning på system E går det inte (systemet kraschar och försening på minst 30 minuter är att vänta).

* Du kan inte ge koppel åt vagnar, ty samma problem som ovan.

I värsta fall kraschar hela RBC:n om man gör något i fel ordning (en trött sliten lokförare med blodsockerbrist är inte helt ovanligt när lok, vagnar, växlar samt allt för avancerade signalsystem strular. ).

Exakt, men jag har aldrig sagt att jag gillar systemet?
Det är inget system jag kommer försvara hårdnackat om man vill slänga det, utan då kommer jag vara den första som går ut till containern, hivar in alla papper och går upp och går tillbaka till gammal beprövad teknik

Permalänk
Medlem

Kan man inte jobba 7-16 som lokförare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

IQ måste vara 100%..

Jag vet exempelvis att MTR som kör tunnelbanan i Stockholm skickar exempelvis mycket kluriga frågor. En fråga kan exmeplevis se ut såhär (taget från google): Och detta är på tid..

https://officialiqtests.com/iq-test/upload/1333670566.jpg

den där var väl isåfall inget jättebra exemepel? knappast så att man behöver vara medlem i Mensa för att kunna lista ut hur ruta 9 ser ut.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Jag har arbetat som lokförare i sju år men håller nu på att utbilda mig till annat yrke. Det som gör att jag inte vill fortsätta köra tåg är framförallt enformigheten och bristen på utmaningar. Jag har provat flera olika arbetsgivare som lokförare och det var likadant överallt. Tristessen bakom spakarna i förarhytten var periodvis mycket jobbig. Så om du är en person som behöver lite variation och intellektuell stimulans för att må bra så höjer jag ett varningens finger för lokföraryrket!

EDIT: Kommer ihåg att psykologen (som man träffar under antagningsproven) trodde att jag skulle bli understimulerad som lokförare. Jag ville inte lyssna på honom då, men oj oj oj vad rätt han fick...!

Permalänk
Föredetting

Jag ansökte, och failade precis att komma in på lokförarutbildning till våren. Onlinetesterna var de klart svåraste, där var det lite högskoleprov blandat med IQ-test, typ, för att sålla bort de som inte kan svenska. Prov på plats var typ de lättare uppgifterna från onlinedelen.

Därefter är det psykolog, och i det ledet blev jag meddelad att "det finns sökande som är bättre lämpade." Förmodligen pushade jag inte hårt nog för min vana att köra bil 100-150mil i sträck eller något, eller så var det precis som fredofrans skriver, att jag har en ganska varierad bakgrund och det var lite av en varningsflagg för att man kan vara understimulerad och tappa intresset.

Förmodligen hade han väl rätt, men jag hade utan tvekan varit beredd att bokstavligt hoppa på tåget och spendera resten av livet på ett hjärndött jobb med bra pröjs. Variation kan man ju få via arbetstider, liksom.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Man hinner väl inte börja räkna matte vid en nödinbromsning?:D

Vad finns det att räkna ut? Man bromsar fullt och hoppas på det bästa.

Skrivet av GoldenFan:

Vad krävs för förkunnskaper? Är det kvar på att gå "skolutbildning" eller kan man utbilda sig hos företag direkt?

First up, det heter lokförare, inte tågchaufför

Jag utbildade mig i somras och har jobbat ett par månader som lokförare nu.
För att påbörja en YH-utbildning som lokförare krävs det att du har gjort gymnasiel utbildning eller motsvarande med godkänt i matte, svenska och engelska. Ganska små krav med andra ord.
Det som många faller på är däremot det psygologiska testerna. Du ska helst vara lugn och sansad, inte ta risker osv.
Ta testerna som görs som exempel, där är det viktigare att du har kontinuerlig rätt i dina svar och bara gör halva provet än att du svarar på alla frågor och har vissa fel. Hellre tåget kommer fram sent än inte alls liksom.
Och så är det en läkarundersökning på det, inget konstig egentligen. Men förvånansvärt många faller på färgseendet.

Om utbildningen är svår? Det är en fråga som nästan alla frågar. Direkt svårt är det väl inte, men det är mycket som ska läsas och pluggas. Men skolorna tar ju in det bästa. Min skola hade över 400 sökande till 30 platser, och andra år över 1000.

Lönen är bra. Många företag anställer fast direkt, tex Green Cargo (gods) och SJ (snabbtåg). Ingångslönen ligger oftast runt 27-29.000kr. Vissa företag anställer till en början med visstids anställning, eller timanställning.
Det är lätt att få jobb, alla i min klass hade jobb innan examen, likaså året före det, och året före det. Det är väldigt många förare som är över 60 och ganska snart behöver bytas ut. Branschen behöver fler förare nya förare om året än vad som utbildas.

Vad gör man? Ptja man gasar och bromsar. Svarar i telefon om trafikklareraren ringer och så. Växlar lite på bangården vid avgång/ankomst. Sätter ihop tågsätt.

Jag provade att köra gods under utbildningen, det passade mig inte alls. Man kör typ 4 timmar i ett svep utan stopp. Oftast går godstågen på natten. Godstågen går ju långsammare och hindrar framfarten för det snabbare resandetågen.
Jag valde att jobba med resandetåg istället, och dessutom pendeltåg. Då stannar man varje 5-10 minuter så händer det lite mer iaf.

Arbetstiderna är oerhört varierande, har man barnfamilj är det bäst att den andra parten har 7-16 jobb och kan se till barnomsorg och så.

Har du fler frågor? Shoot!

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Jag ansökte, och failade precis att komma in på lokförarutbildning till våren. Onlinetesterna var de klart svåraste, där var det lite högskoleprov blandat med IQ-test, typ, för att sålla bort de som inte kan svenska. Prov på plats var typ de lättare uppgifterna från onlinedelen.

Därefter är det psykolog, och i det ledet blev jag meddelad att "det finns sökande som är bättre lämpade." Förmodligen pushade jag inte hårt nog för min vana att köra bil 100-150mil i sträck eller något, eller så var det precis som fredofrans skriver, att jag har en ganska varierad bakgrund och det var lite av en varningsflagg för att man kan vara understimulerad och tappa intresset.

Förmodligen hade han väl rätt, men jag hade utan tvekan varit beredd att bokstavligt hoppa på tåget och spendera resten av livet på ett hjärndött jobb med bra pröjs. Variation kan man ju få via arbetstider, liksom.

Köra bil 100-150 mil... Ingen som brukar hälsa på butikerna i norra Tyskland kanske?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Vad finns det att räkna ut? Man bromsar fullt och hoppas på det bästa.

First up, det heter lokförare, inte tågchaufför

Jag utbildade mig i somras och har jobbat ett par månader som lokförare nu.
För att påbörja en YH-utbildning som lokförare krävs det att du har gjort gymnasiel utbildning eller motsvarande med godkänt i matte, svenska och engelska. Ganska små krav med andra ord.
Det som många faller på är däremot det psygologiska testerna. Du ska helst vara lugn och sansad, inte ta risker osv.
Ta testerna som görs som exempel, där är det viktigare att du har kontinuerlig rätt i dina svar och bara gör halva provet än att du svarar på alla frågor och har vissa fel. Hellre tåget kommer fram sent än inte alls liksom.
Och så är det en läkarundersökning på det, inget konstig egentligen. Men förvånansvärt många faller på färgseendet.

Om utbildningen är svår? Det är en fråga som nästan alla frågar. Direkt svårt är det väl inte, men det är mycket som ska läsas och pluggas. Men skolorna tar ju in det bästa. Min skola hade över 400 sökande till 30 platser, och andra år över 1000.

Lönen är bra. Många företag anställer fast direkt, tex Green Cargo (gods) och SJ (snabbtåg). Ingångslönen ligger oftast runt 27-29.000kr. Vissa företag anställer till en början med visstids anställning, eller timanställning.
Det är lätt att få jobb, alla i min klass hade jobb innan examen, likaså året före det, och året före det. Det är väldigt många förare som är över 60 och ganska snart behöver bytas ut. Branschen behöver fler förare nya förare om året än vad som utbildas.

Vad gör man? Ptja man gasar och bromsar. Svarar i telefon om trafikklareraren ringer och så. Växlar lite på bangården vid avgång/ankomst. Sätter ihop tågsätt.

Jag provade att köra gods under utbildningen, det passade mig inte alls. Man kör typ 4 timmar i ett svep utan stopp. Oftast går godstågen på natten. Godstågen går ju långsammare och hindrar framfarten för det snabbare resandetågen.
Jag valde att jobba med resandetåg istället, och dessutom pendeltåg. Då stannar man varje 5-10 minuter så händer det lite mer iaf.

Arbetstiderna är oerhört varierande, har man barnfamilj är det bäst att den andra parten har 7-16 jobb och kan se till barnomsorg och så.

Har du fler frågor? Shoot!

Låter kalas i mina öron haha Tågchaufförsyrket blir bara bättre och bättre tycker jag

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av GoldenFan:

Köra bil 100-150 mil... Ingen som brukar hälsa på butikerna i norra Tyskland kanske?

Nej, spritexpessen har jag aldrig kört, men jag minns med glädje den dagen jag körde Stockholm - Eindhoven på 14h inklusive två färjeöverfarter. Sedan skulle man ju hem också. Och plötsliga infall som "äh, vad fan, jag kör till Dijon och mappar om bilen, kan väl köra hem via alperna, Italien, Schweiz, Liechtenstein, Österrike och Tyskland".

Får nog erkänna att det var mer variation på de resorna än från ett tåglok, men ändå - jag är rätt bra på att sitta still och koncentrera mig under längre perioder.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Även jag kör tåg. Fjärrtåg som t.ex regional- och snabbtåg. Jag hade flaxen att tågoperatören jag jobbar vid, startade en helt egen betald utbildning för några år sedan. Inga som helst förkunskaper krävdes utöver gymnasiekompetens, men jag hade både kört tunnelbana och arbetat i annan säkerhetstjänst tidigare, så det var väl det som var meriterande. Det var 850 sökande till kursen, och de tog in 28. Jag var rätt förvånad som blev antagen.

Visst kan arbetet vara enformigt. Och man är rätt låst till förarplatsen, tänk själv att sitta och titta framåt i 3-4 timmar i sträck två gånger om dagen. Å andra sidan är det ett arbete man har stor behållning av. Du kan köra en sträcka rätt ofta och en annan mer sällan, och sedan vänder det så att det blir tvärtom. Man träffar nya kolleger nästan varje dag.

Det är en speciell känsla som infinner sig när man släpper dörrarna i Göteborg efter att ha kört från Stockholm tre timmar tidigare, och det vräker ut folk ur tåget. Både kids och vuxna tittar faschinerat när man klättrar ned från loket.

Själv uppskattar jag när det blir lite kaotiskt, t.ex att tåget blir omlett över en sträcka man sällan kör på. Eller någon broms behöver stängas av så att man får räkna om bromsvärdet. Antagligen för att det blir lite för mycket av det goda ibland, även ljudböcker blir ju enformiga tillslut.

Permalänk
Medlem

Tuffa på efter Malmbanan vore mys. Norrut givetvis. När det är under -20C, full vinter, klart väder och noll måne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Kul att du intresserar dig för järnvägen! Jag har aldrig framfört ett tåg men jag jobbar som fjärrtågklarerare (trafikledare) och instruktör. Om du inte vet vad det är så skulle man kunna säga (i grova drag) att jag som fjärrtågklarerare styr tågen och förarna gasar och bromsar - med massa komplikationer och regler att förhålla sig till från båda parter. Man har mycket kontakt med förare, banarbetare och man samarbetar med kollegorna som kör intilliggande banor för att få trafiken att flyta. Det är skitroligt.

Yrket i sig är väl inte direkt allmänt känt så jag tänkte bara ta tillfället i akt och tipsa om den osynliga rollen. Du kan ju titta upp det om det verkar intressant!

Haha, världen är allt bra liten. Satt och ögnade igenom tråden här och såg ditt inlägg... Såg även att du skrivit ditt namn.. Så nu vet jag vem du är!

Mvh Sussis man Christoffer..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Tuffa på efter Malmbanan vore mys. Norrut givetvis. När det är under -20C, full vinter, klart väder och noll måne.

Lite sent på kanske ,
Men om du har frågor om att köra på malmbanan så kan jag hjälpa till. Är förare av malmtåg åt Lkab 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

Det läggs väl stora krav på lokförarens psykiska tillstånd. Vad jag har hört så är alla former av neurofunktionsnedsättning ett automatiskt diskvalificerande, t.om. dom som är högfungerande t.ex. vissa med Asperger och dylikt? Eller har dom lättat på det kravet i dagsläget?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

Lite sent på kanske ,
Men om du har frågor om att köra på malmbanan så kan jag hjälpa till. Är förare av malmtåg åt Lkab 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Då måste jag som förare av resandetåg av nyfikenhet passa på att fråga en sak.
Stämmer det att elbromsen alstrar så mycket ström när man åker nerför berget med full last, att det går jämt ut med strömmen som går för att köra upp för berget tom?

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Då måste jag som förare av resandetåg av nyfikenhet passa på att fråga en sak.
Stämmer det att elbromsen alstrar så mycket ström när man åker nerför berget med full last, att det går jämt ut med strömmen som går för att köra upp för berget tom?

Eftersom att Gällivare och Kiruna ligger högre geografiskt sett än vad Luleå och Narvik som är lossningsstationer gör så kan vi återmata mer på vägen till avlastning än vad vi förbrukar, ja. Dock så drar vi ju ström även när vi kör utan last på vägen tillbaka så på en vända så använder vi ju en hel del trotts allt 😁

Retur fråga, behöver en persontågsförare bry sig om lutningsvisare eller hur mycket påverkar med/motlut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6