Soundbar, PS4 Pro och Samsung TV

Permalänk
Medlem

Soundbar, PS4 Pro och Samsung TV

Tja alla.

Hoppas någon teknisk snubbe kan hjälpa mig.

Har en Samsung KU6475 TV och har nu beställt en HW-MS660 soundbar.
SOundbaren har ju 4K/HDR stöd via HDMI, så min första tanke var att köra hdmi från PS4 Pro till SOundbar sen HDMI vidare till 4k hdmi på TV'n(den har bara 1 4k input). Problemet då blir väl att denna 4k port inte har ARC. Så det betyder väl att apparna(Netflix, Viaplay etc) som jag kör direkt via TV'n inte spelas av på Soundbaren?
Har läst att optisk kabel skapar lip sync delay, så lite osäker på om jag vill köra den.

Någon som har några tips på hur jag ska koppla ihop detta på bästa sätt?

Tacksam för hjälp =).

God fortsättning!!

Permalänk
Medlem

@pherax: Enligt vad jag kan hitta på nätet så ska soundbaren ha ARC. (https://nwt.se/mera/helg/teknik-prylar/2017/05/27/suverant-tv...) Hittar inget om det på Samsungs hemsida, men får hoppas att nwt har rätt!

Samsung HW-MS660
HDMI: 1 in, 1 ut (ARC)

PS4 på HDMI in, TV på HDMI Ut där ARC bör finnas.
Se till att använda HDMI-porten på TVn som har stöd för ARC också.

Du kanske till och med fått hem soundbaren och fått det att fungera redan?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E - Ryzen 5900X - ASUS ROG STRIX RTX 3090 - G.Skill 4x8GB 3600 CL16 - Seagate Firecuda 520 2TB - Corsair 750D - Corsair H850i - NZXT Kraken Z73

Permalänk
Medlem

Inte helt ovanligt att man kan ställa in delay för optiska ut/ingången på förstärkaren, i det här fallet soundbaren.

Verkar gå ställa in mellan 0-300ms på HW-MS660 ( sida 16 i manualen ), så det ska ju inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för dig o skit i apparna på tvn? Ps4 har ju netflix/viaplay appar. Skaffa en nice bluetooth fjärrkontroll till den istället och titta aldrig tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pherax:

Tja alla.

Hoppas någon teknisk snubbe kan hjälpa mig.

Har en Samsung KU6475 TV och har nu beställt en HW-MS660 soundbar.
SOundbaren har ju 4K/HDR stöd via HDMI, så min första tanke var att köra hdmi från PS4 Pro till SOundbar sen HDMI vidare till 4k hdmi på TV'n(den har bara 1 4k input). Problemet då blir väl att denna 4k port inte har ARC. Så det betyder väl att apparna(Netflix, Viaplay etc) som jag kör direkt via TV'n inte spelas av på Soundbaren?
Har läst att optisk kabel skapar lip sync delay, så lite osäker på om jag vill köra den.

Någon som har några tips på hur jag ska koppla ihop detta på bästa sätt?

Tacksam för hjälp =).

God fortsättning!!

Du har ju ARC på soundbaren!
1. Koppla PS4 med HDMI till TVn
2. Koppla soundbaren från HDMI ARC till TVns HDMI ARC

Enjoy.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB