Asus strix z370-F + 8700k. Uppdatera bios för att få det att fungera?

Permalänk

Asus strix z370-F + 8700k. Uppdatera bios för att få det att fungera?

CPU Led blinkar till rött sedan övergår det till Dram som tänd orange lyser någon sekund sedan börjas det om igen.

Har provat ta ur grafikkort, samma problem. Tagit ur minnen, samma problem. Bytt platser på minnen, samma problem.

Kollat nät anslutningar och tagit i och ur allt 2 gånger för att säkerställa att inget är skadat på Moderkort m.m.

Allt ser bra ut.

MEN nu när jag kollade här: https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-STRIX-Z370-F-GAMING/...

Så har min processor (8700K) fungerad sedan Version 0408. För att ta reda på nuvarande BIOS så fattade jag sed som att det är det som står efter Moderkortsmodellen på moderkortet? i mitt fall (Strix z370-F Gaming REV. 1.01

Har jag då fattat rätt med att det är min BIOS version?

Kan man uppdatera bios via sticka av att bara starta upp med minnet i moderkortet med uppdateringen på?

-------

Finns även en del i boken om "CPU over voltage jumper" Den är på Disable på moderkortet med jumpern nu, CPU'n kräver inte att den ska va på Enable?

-----

Följt denna och inget problem löst för mig med den: http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-p...

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är nog revisjon på moderkortet(fysisk) o inte programvaran.

Versionen till bios hittar du normalt helt i början när datorn startar upp, eller inne i bios.

Mitt Asus Gaming -f fungerade utan bios uppdatering o en 8700k, men vet ju inte när ditt moderkort var köpt, hur länge det varit på lager etc.

Overvoltage jumper ska i normala fall stå på disable.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att du har haft en väldans otur när du monterat CPUn och att du har böjt någon/några pins?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det kan inte vara så att du har haft en väldans otur när du monterat CPUn och att du har böjt någon/några pins?

+ 1 på den.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

@BM-Mods: Nej jag har tagit ur och dubbelkollat detta. Ser ut som det ska,

Permalänk
Inaktiv

Använde du den medföljande plastramen till moderkortet som du knäpper fast på cpun?

Då skadas inga pins i sockeln när du lägger ner cpun om du inte tappar ner cpun på kant då förstås.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan vara svårt att se om någon pin har blivit böjd, så du får nog lämna in kortet och CPU där du köpt det så får dom kolla, att du gjorde enligt länken är ingen garanti att du tyvärr inte råkade böja någon pin, det följer med ett verktyg för detta med moderkortet som du har.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Kan vara svårt att se om någon pin har blivit böjd, så du får nog lämna in kortet och CPU där du köpt det så får dom kolla, att du gjorde enligt länken är ingen garanti att du tyvärr inte råkade böja någon pin, det följer med ett verktyg för detta med moderkortet som du har.

Provade att montera med detta verktyg nu, man la den bara över cpu socketen och fällde ner?

samma fel kvarstår.

Tänker att jag får åka in och felsöka på tisdag om ingen annan kommer med en briljant lösning

mvh Robin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej, hittade du vad som strulade? Har precis samma problem.

Permalänk

Yes!

@MashedPotato: Det var resetknappen på chassit som var fel från fabrik! så dom felsökte och det var den som hängt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupertens:

@MashedPotato: Det var resetknappen på chassit som var fel från fabrik! så dom felsökte och det var den som hängt sig.

Hahahaha fyfan, du tänkte aldrig på att jumpstarta? Skulle aldrig orka skicka in för något sånt, men å andra sidan så är min dator på 24/7. Just nu med ett ostadigt Rog Strix Gaming-F med senaste bios som jag nyss hade skrivit skitmycket om men väljer nu att starta tråd istället. Klokt för att inte se ut som en riktig dåre.

Visa signatur

Asus Z370-F | i7-8700K 4.9Ghz konstant synced + NZXT Kraken x62 4x NF-A14@rad front | EVGA 1080 Ti SC2 Hybrid 2x Corsair ML120 Pro@rad (sjuka temps :D) | 2x8 GB Corsair Ven 3000mhz standard XMP | Seasonic Prime Titanium 1000w | Samsung 970 Evo x2 500gb+250gb, 850 Pro 250gb | / G303 Daedalus - Corsair K95 non-RBG - Acer XB271HU A /