Går det att få bolån som pensionär? (Mamma fråga)

Permalänk
Avstängd

Går det att få bolån som pensionär? (Mamma fråga)

Tjo,

Min mamma undra om det ens går att få bolån fast hon är pensionär?

Det ända kraven som jag känner till är att man måste ha en fast inkomst men när har man väl när hon är pensionär?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Självklart kan man få bolån som pensionär. Pension är en inkomst precis som vanligt lön från arbetsgivare är.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Japp. Det kan man.

Beror dock ändå från person till person.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det ända kraven som jag känner till är att man måste ha en fast inkomst men när har man väl när hon är pensionär?

Nja, bankmannen räknar på mer än bara det, men det är en förutsättning, ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jejk0b:

Självklart kan man få bolån som pensionär. Pension är en inkomst precis som vanligt lön från arbetsgivare är.

Och banken se bolån som säker då dom bara kan ta boet eller har jag fel?

Skrivet av PlogarN97:

Japp. Det kan man.

Beror dock ändå från person till person.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det förstår jag och sen så måste man betala det var väl 25% av vad den kostar?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

https://www.svd.se/banker-nekar-pensionarer-att-teckna-vanlig...

Bankerna kan vara lite kinkiga, rådet är att belåna bostaden innan man går i pension.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar olika från bank till bank. Min mamma, som är pensionär sen flera år, fick t.ex. gärna låna av Nordea, men inte SBAB på samma hus (då hade hon gott och väl till kontantinsatsen).

förtydligande om pensionärsstatus
Permalänk
Inaktiv

Ja, men man får vara beredd på att besöka flera banker. Fick hjälpa Mamma och Pappa, de blev nekade av sin bank, när de ville flytta till mindre.

Sparbanken/Swedbank är tydligen de största bovarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Och banken se bolån som säker då dom bara kan ta boet eller har jag fel?

Jo det förstår jag och sen så måste man betala det var väl 25% av vad den kostar?

Ja, alltså bostaden ses alltid som säkerhet vid ett bolån. Därav kontantinsats eftersom bostadspriser flukterar en del, och rent av finns ju möjlighetn för krasch.
Därför vill banken säkra upp sig, så därför betalar vi kontantinsats för att banken vill inte låna ut 100% eftersom bostaden kanske bara är värd 90% av inköpsvärdet när en lånetagares ekonomi inte längre håller av div. anledningar.

Det enda man behöver ha i åtanke är att som pensionär tenderar man att ha lägre inkomst än när man arbetar. Så har man 15k kr i pension innan skatt så blir det svårt att få ett lån. Har man däremot 50% kontantinsats så behöver man ju inte, enligt gällande regler, amortera och det gör ju i sin del att månadskostnaden blir mindre och man kan, med låg inkomst, även låna ganska förmånligt.
Även om jag personligen ser positivt på amortering så är det ju pengar som ska ut från kontot varje månad, vilket kan ställa till det för en del människor.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Värt att ha i åtanke är att det kan skilja på att få lån FÖR en bostad eller PÅ en bostad, dvs om man vill köpa nytt eller belåna det man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Därför vill banken säkra upp sig, så därför betalar vi kontantinsats för att banken vill inte låna ut 100% eftersom bostaden kanske bara är värd 90% av inköpsvärdet när en lånetagares ekonomi inte längre håller av div. anledningar.

Det är nog tom så att dom inte får låna ut 100% även om dom vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är nog tom så att dom inte får låna ut 100% även om dom vill

Jo det stämmer! Förr så kunde man ju låna 100%. Regler från finansinspektionen säkert

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Avstängd

Tack alla då vet jag mera.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tack alla då vet jag mera.

Det är precis samma krav som för löntagare så det är tämligen enkelt att räkna själv: 6-7% kalkylränta som inkomsten ska täcka utöver fasta kostnader: ~9 000 kr i levnadsomkostnader och minst 3500 kr per månad i drift.