Centerpartiet vill införa hemvärn mot cyberattacker

Permalänk
Melding Plague

Centerpartiet vill införa hemvärn mot cyberattacker

För att öka beredskapen mot cyberattacker vill Centerpartiet införa ett cyberhemvärn, där experter och it-kunniga ska kunna hjälpa till och dela med sig av kunskap vid behov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sign me up

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

hm... might be crazy enough to work..... problemet är mest, alla som besitter kunskapen skall bara släppa sina jobb och förpassa sig till närmaste regemente?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Någon motsvarighet till smittskyddslagen och eller någon brandskyddskontroll kan ju vara en annan lösning med tanke på att attackerna sker konstant och under lång tid.

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Medlem

Inte så dumt. Det är många idag som tycker att myndigheterna gör ett uselt jobb och har attityden "Det där skulle jag klara bättre själv", och om det här införs så blir det ju antingen en hel hög glappkäftar som tystnar, eller en hel hög folk som faktiskt kan bidra med något, så det blir nog bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Spännande förslag, finns risk för att det är 100% symbolpolitik, ett ungt och häftigt förslag från ett fräscht och liberalt parti. Därmed inte sagt att det måste vara så, men jag har rätt många frågor som spontant ploppar upp om hur de hade tänkt sig genomförandet med organisering, ledning, infrastruktur och övningar etc. Skall bli spännande att se varåt detta leder.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Avstängd

Min första tanke föll ut i att jag satte kaffet i halsen och börja skratta. Men när jag samlat mig så förstår jag tanken och ser faktiskt värdet i detta. Frågan är ju bara hur man kommer lösa de hela och hur de kommer fungera. Jag är själv aktiv i Hemvärnet och några kollegor där har haft lösa diskussioner om just detta ämne.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Det är väll bara att staten/försvaret/polisen anställer IT experter för detta syftet. Eller är det tänkt att folk ska arbeta ideellt?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Det är väll bara att staten/försvaret/polisen anställer IT experter för detta syftet. Eller är det tänkt att folk ska arbeta ideellt?

Tanken är att folk ska jobba ideellt. Dock inte på heltid utan mer som ett "Sweclockers" fast inom militären.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Att försöka organisera den här typen av användare öppnar dörren för all form av infiltration, sedan är det ett riktigt "shady" område, där säkert denna typ av datoranvändare själva håller på med denna typ av verksamhet de ska "skydda" samhället emot? Risken är stor att de har fel lojalitetsband och ser upp till fel personer och förstör bevis och sopar igen spår. Bättre att organisera via universitet där de har denna specialinriktning eller liknande?

Permalänk
Avstängd

@Selmalagerlöf: Men då har vi ju nästa problem, vi behöver bygga regementen. Dom befintliga blev väl sålda under Perssons tid vid makten?

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Idiotiska förslag, sen kan inte Centerpartiet förstå varför det går så dåligt i valen för dom.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cenorida:

Tanken är att folk ska jobba ideellt. Dock inte på heltid utan mer som ett "Sweclockers" fast inom militären.

Varför skulle man jobba ideellt kring detta. Hos försäkringskassan kan man ju läsa detta

"Ersättningar för dig som tjänstgör inom totalförsvaret
...
Dagpenning betalas ut till dig som tjänstgör som totalförsvarspliktig eller hemvärnsman. Dagpenning kan inte betalas ut under tjänstgöring som är grundutbildning. Ersättningen består av ett grundbelopp per tjänstgöringsdag och är tänkt att ersätta delar av den förlorade arbetsinkomsten.
...
Dagpenningens storlek är 90 procent av din sjukpenninggrundande inkomst, högst 828 kronor och lägst 130 kronor per dag."

Verkar väl ändå rätt rimligt att man endera får utbildning under sin tjänstgöringstid och detta är då ersättning i sig. Annars får man en viss ekonomisk ersättning, IT/datasäkerhets-proffs för 828 SEK per dag är väldigt billigt sett med arbetsgivarögon.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Känner någon till ett konkret exempel på Rysk subversion eller försök att påverka svenskarnas verklighetsuppfattning på det som gammel-media påstår sker oavbrutet.

PMa mig exempel på detta fenomen om ni anser det vara för off-topic för denna tråd.

Permalänk
Medlem

Ett hemvärn mot cyberattacker känns meningslöst/puttinuttigt när styret läcker som ett såll. Inte bara nuvarande regering med läckaget inom transportstyrelsen, utan även med alliansens hårt drivna outsourcingpolitik av myndigheternas it-verksamhet dessförinnan.

I mina öron låter Centerns förslag som @Peus: påpekar " risk för att det är 100% symbolpolitik, ett ungt och häftigt förslag från ett fräscht och liberalt parti"

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte alls hur det ska fungera, jag är dock inte ett dugg insatt i hur det fungerar i Estland.

Men jag har många bekanta som jobbar emot MSB, vattenfall, trafikverket och allt vad de heter. Pelle 12 och Stina 8 år är nog precis vad de behöver ha hjälp av på deras servrar.

För övrigt är standard timlön omkring 1000kr/h, vill man bara få flytthjälp av en som bär saker som datorstolen, datorbordet så kostar dessa runt 500/h i sverige.

Permalänk
Medlem

Brist på kompetens? Nja, det tror jag inte. Däremot så blir det en utmaning, minst sagt, att samordna och faktiskt jobba med detta och åstadkomma något av värde.

Permalänk
Avstängd

Låter som en bra ide då kan vi får mer läckor som transportstyrelsen och människor som lämnar ut ritningar över militära byggnader och skyddsobjekt av underbetalda "experter"

Egentligen är det orelevant och ett försök att synas efter specter, meltdown och alla ransomware och händer antagligen inte ett skit men får lööf att verka hipp för nästa vecka är det jämlikhet och hbtq frågor och det är viktigare att hoppa på trender än att lösa problem för det är snart val

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon159643:

För övrigt är standard timlön omkring 1000kr/h, vill man bara få flytthjälp av en som bär saker som datorstolen, datorbordet så kostar dessa runt 500/h i sverige.

Jag tror du måste sluta tänka IT-konsult och börja tänka hemvärnsman. Det finns ingen i hemvärnet som förväntar sig samma ersättning som någon i Black Water, bara för att de pangar lite AK på hobbybasis fram tills dess att det går åt helvete.

Antingen klampar du runt i skogen några veckor varje år, eller så åker du på konvent och lär dig om nya säkerhetsparadigmer. Inte för att du får bra betalt för det, utan för att du faktiskt kan hjälpa landet och allmänheten under en relaterad kris.

Jag ser värdet av, och tanken med, förslaget. Men genomförandet kan vara lite knixigt minst sagt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle man jobba ideellt kring detta. Hos försäkringskassan kan man ju läsa detta

"Ersättningar för dig som tjänstgör inom totalförsvaret
...
Dagpenning betalas ut till dig som tjänstgör som totalförsvarspliktig eller hemvärnsman. Dagpenning kan inte betalas ut under tjänstgöring som är grundutbildning. Ersättningen består av ett grundbelopp per tjänstgöringsdag och är tänkt att ersätta delar av den förlorade arbetsinkomsten.
...
Dagpenningens storlek är 90 procent av din sjukpenninggrundande inkomst, högst 828 kronor och lägst 130 kronor per dag."

Verkar väl ändå rätt rimligt att man endera får utbildning under sin tjänstgöringstid och detta är då ersättning i sig. Annars får man en viss ekonomisk ersättning, IT/datasäkerhets-proffs för 828 SEK per dag är väldigt billigt sett med arbetsgivarögon.

Sen får man inte glömma att man också får befattningspeng som också är helt skattebefriad oavsett belopp.
Här är ett exempel: En ordinarie Hemvärnssoldat i ett Insatskompani som har ett avtal om 8 dagar per år får efter varje övning dagpenning från försäkringskassan. Ersättningen där sätts efter ens SGI nivå. När avtalet är fullbordat, alltså när man har tjänstgjord sina 8 dagar så utbetalas också en skattebefriad ersättning på 7000 kr. Sen tillkommer också en dagsersättning som är räknad i Hemvärnsdygn, som jag nu inte kommer ihåg hur många kr per dygn de är.
Tanken är att man ändå inte skall förlora någon inkomst för den tid man gör i Hemvärnet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Hur gör man i Estland? IT-attacker är ju som sagt inte som vanliga attacker, utan IT-attacker är ju något som ligger som ett konstant tryck på hela tiden, och kräver därmed konstant övervakning. Förstår inte hur "inryckning" skulle funka. "Hej, det har skett en IT-attack och vår data har blivit stulen. Ryck in och ta tillbaka den!" Eller hurdå? Kan någon med mer insikt förklara?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Hur gör man i Estland? IT-attacker är ju som sagt inte som vanliga attacker, utan IT-attacker är ju något som ligger som ett konstant tryck på hela tiden, och kräver därmed konstant övervakning. Förstår inte hur "inryckning" skulle funka. "Hej, det har skett en IT-attack och vår data har blivit stulen. Ryck in och ta tillbaka den!" Eller hurdå? Kan någon med mer insikt förklara?

De handlar nog snarare om att när attackerna ökar, och/eller man får indikationer om att något riktigt stort kommer att hända som man kallar in dessa frivilliga för öka sin försvarsförmåga mot dessa attacker.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Hur tänkte de här? Ska de ge kreti och pleti tillgång till myndigheter/företags servrar eller privatpersoners datorer för att övervaka på fritiden? Det enda jag kan se ett "hemvärn" för IT skulle kunna göra är att gå samman och utföra attacker. Hur skulle ett hemvärn kunna skydda? Sen ställer jag mig fundersam till dessa 10000 angrepp i månaden han talar om... beroende hur man ser på det så är jag tveksam om 10000 i timmen ens är i närheten.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Staten kan inte ens se till så att polisen har IT kunskaper, så lycka till för dem få IT kompetens för attacker, när de inte har på flera decennium lyckas få sin polisära IT styrka att ens uppnå standard hantering av IT.

Permalänk
Medlem

Eeeey jag kommer och klockar ner ryssens data!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Sätt inte Dan Eliasson på uppgiften bara så kan det nog gå.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett bra förslag. Tanken att vi som individer måste hjälpas åt att försvara vårt land har försvunnit i dagens samhälle. Alla skyller alltid på "staten" och att de gör för lite. Men vi ÄR staten!

Många gnällspikar i tråden. Kom med bättre förslag istället hur vi ska göra. Anställa it-konsulter? Funkar väl... Men räkna med höjd skatt för att finansiera det. Vi är ett litet land med liten ekonomi. Varje krona är dyrbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Känner någon till ett konkret exempel på Rysk subversion eller försök att påverka svenskarnas verklighetsuppfattning på det som gammel-media påstår sker oavbrutet.

PMa mig exempel på detta fenomen om ni anser det vara för off-topic för denna tråd.

Inte värre än våra egna politiker gör...
Senaste nu är ju att Sverige ska köra cyber-warfare på wikipedia och sprida feminism.

För mer on-topic:
Vad är det vi har FRA till, om inte detta??

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Att försöka organisera den här typen av användare öppnar dörren för all form av infiltration, sedan är det ett riktigt "shady" område, där säkert denna typ av datoranvändare själva håller på med denna typ av verksamhet de ska "skydda" samhället emot? Risken är stor att de har fel lojalitetsband och ser upp till fel personer och förstör bevis och sopar igen spår. Bättre att organisera via universitet där de har denna specialinriktning eller liknande?

Det ingår alltid en säkerhetsprövning vid ansökan om att delta i Hemvärnet. Både via intervju och slagning i register. Kan i och för sig tänka mig att det kan behövas en mer omfattande uppföljning och kontroll av hur cyberhemvärnsmannen/kvinnan hanterar informationen. Man lär ju får räkna med att Must, Säpo och FRA har bra pejl på en

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Märks att det börjar närma sig val...

Skickades från m.sweclockers.com