Permalänk

IP telefoni SIP box?

Har precis fått hem en telefonbox för fiber telefoni och man blev ju lite nyfiken över uttagen på baksidan av den.

Informationen i "manualen" till den var ganska knapphändig så jag tänkte höra om någon här vet vad alla uttagen är till för. Provade att googla men jag fick inte fram något som enligt mig gav en tydlig bild av vad dem går till.

Eluttag - WAN - LAN - FXS - PSTN

Eluttag = Jag tror jag vet vad den är till för XD

WAN = Den är ju kopplad till fiber-fördelaren.

LAN = Vet inte vad den är tänkt till vad gäller just ip telefoni.

FXS = Telefonen är idag inkopplad på den och det funkar.

PSTN = Ingen aning vad den är tänkt till och får ingen signal om jag kopplar telefonen till den.

Om någon kan utbilda mig lite angående detta så skulle jag uppskatta det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lan kan man använda om man vill använda den som router.

Just FXS vet jag inte skillnaden på kontra pstn. Både är för att ansluta telefoner. Pstn brukar vara det klassiska telefoninätet normalt sett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wan är för nätverk utifrån, lan är ifall du vill ha boxen innan din router dock inte rekommenderat. De andra skulle jag gissa är om man behöver flera olika ip telefoner tex fax och vanlig telefon din operatör behöver ha stöd för då dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhantomOfTheLoo:

Har precis fått hem en telefonbox för fiber telefoni och man blev ju lite nyfiken över uttagen på baksidan av den.

PSTN = Ingen aning vad den är tänkt till och får ingen signal om jag kopplar telefonen till den.

PSTN = Public Switched Telephone Network, det vi brukar benämna analogtelefoni. Telefonerna matas med -48 V från telefonstationen, i ditt fall telefonboxen. Även om telefonen är analog är nätverket digitalt.

Antar att du kan konfigurera ett SIP-konto i din box och sedan koppla in analogtelefoner. Din box fungerar som omvandlare mellan din telefon och ditt SIP-konto.

SIP används ofta av företagstelefoner och har stöd för flera olika ljudcodecar som kan användas internt. Din box har troligtvis bara stöd för G711 för det är standarden bland telefonväxlar.