Somliga bilder syns bara som ikoner i Utforskaren och förhandsgranskningen fungerar inte

Permalänk
Medlem

Somliga bilder syns bara som ikoner i Utforskaren och förhandsgranskningen fungerar inte

Det här är ett problem som har åkt runt på nätet länge, men ingen föreslagen lösning har fått min utforskare att fungera normalt. Så här är det:
BMP-bilder och PNG visas alltid som ikoner, aldrig som tumnaglar. Vissa JPG:ar har sin egen lilla miniatyrbild i alla tillämpliga visningslägen, medan andra visades som standardlandskapet för jpg, tills jag ställde till det värre.

Eftersom ingenting syns, någonsin, för någon av dessa bildtyper, i förhandsgranskningsfönstret, fick jag en snilleblixt och ställde om standardprogrammet för visning från Windows fotovisare, till Utforskarens exe-fil i Windowskatalogen. Enda effekten av detta är att Windows tar längre tid på sig att öppna filen... i Windows fotovisare, samt att Utforskaren alltemellanåt fryser. Det går inte att ändra tillbaka till standardprogram Wf, eftersom den rutan i dialogen är utgråad.

När jag till sist kom på att jämföra de filer som visade tumme med de andra i Egenskaper, upptäckte jag en konsekvent skillnad: under rubriken Bild finns värdet Upplösningsenhet, som står på 2 vid alla filer som visar tumme. Vid problemfilernas Upplösningsenhet saknas värde.

Kan någon ge mig ett gott råd om hur jag kan redigera dessa jpg:ar, få tillbaka de andra filtypernas tummar, samt få förhandsgranskningsfönstret att göra vad det ska.

Mitt operativsystem är W7

Permalänk
Medlem

Rensa din ikon cache så rätar det nog till sig.
Ligger under "C:\Users\Username\AppData\Local"
Ta bort filen IconCache.db och starta om.

Utöver det så måste ju windows förstå sig på filerna för att kunna göra en tumnagel av dom.
Så inte alla filer kan få en "ikon".

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Där finns ju hur mycket som helst, men inte denna i angiven mapp. Jag skulle skicka en bild om jag visste hur. Total Commander hittar inte mappen appdata, och den enda träff jag får när jag söker med windowsknapp>sök är i en mapp hos en annan användare på den här datorn. I hennes mapp Application data. När jag går till den platsen, som anvisas i egenskaper, finns filen inte där. Nå, jag högerklickar, tar bort, kollar att den inte dyker upp i nästa sökning, och startar om.

Permalänk
Medlem

Du måste visa systemfiler för att hitta rätt.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Det funkade inte den här gången heller.

Permalänk
Avstängd

Har precis samma problem. Öppnar jag bilderna i fråga och sedan refreshar mappen så brukar det visa ikoner, men bara tillfälligt.

Permalänk
Medlem

@cider123: Exakt; de flimrar till och blir standardikoner. Har du också somliga som sköter sig och har upplösning 2?

Permalänk
Inaktiv

Hmm hittar filen på win10 också, är det samma namn på windows 7 då?
"Visa dolda filer" sedan rätt in användare-namnpåkontot-local och leta upp IconCache.db ?

edit: Happ sen där..