Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Har faktiskt inga problem med detta. Tycker mest det är positivt, slippa radiotjänst och folket i Kiruna.

Tycker det är roligt med folk som säger:
"Varför ska jag betala för något jag inte tittar på?"

Well, man kan ju säga samma sak om typ allting... Om jag bara hade skattat för det som JAG använder mig av hade min skatt kanske hamnat på 5%.

Public Service: "Varför ska jag skatta för något jag inte använder?"
Infrastuktur: "Varför ska jag betala för vägar när jag inte har bil?"
Barnomsorg: "Varför ska jag betala när jag inte har barn?"
Äldreomsorg: "Alla jag känner är döda."

Jo, Fast det är STOR skillnad på när det handlar om faktisk vällfärd och TV.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Om SVT är ren vänsterpropaganda, hur kommer det sig då att alla riksdagspartier stödjer public service och att detta förslag har representanter från alla partier bakom sig?

Då de som kan kallas vänster är minoritet så förefaller det högst märkligt att majoriteten arbetar för något som enligt utsago direkt motarbetar dem.

Skickades från m.sweclockers.com

SD har ändrat sig. Det enda partiet som förvarar demokratin i den här frågan.

Permalänk
Medlem

@anon286564: hahahahah ett nynazistiskt odemokratiskt hatar parti med den största andelen dömda och kriminella medlemmar i sin organisation DE kallar du för försvarae av demokratin..hahahahahahah

SD-politiker mer än dubbelt så kriminella som alla andra partier tillsammans

la till bevis länken
Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Har faktiskt inga problem med detta. Tycker mest det är positivt, slippa radiotjänst och folket i Kiruna.

Tycker det är roligt med folk som säger:
"Varför ska jag betala för något jag inte tittar på?"

Well, man kan ju säga samma sak om typ allting... Om jag bara hade skattat för det som JAG använder mig av hade min skatt kanske hamnat på 5%.

Public Service: "Varför ska jag skatta för något jag inte använder?"
Infrastuktur: "Varför ska jag betala för vägar när jag inte har bil?"
Barnomsorg: "Varför ska jag betala när jag inte har barn?"
Äldreomsorg: "Alla jag känner är döda."

Du måste ju ändå fatta att det är en viss skillnad mellan sjukvård och Doobidoo.

Jag tycker att skatt är en bra grej, men skattepengarna ska användas till nödvändigheter i samhället, alltså till sjukvård, skola, barnomsorg, infrastruktur o.s.v. - inte till Doobidoo, utländska TV-serier och sex deltävlingar i Melodifestivalen.

Det här tycker jag visar att politikerna har hamnat för långt från grundläggande principer.

Visa signatur

1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M_X_E_Q:

@IngvarS: hahahahah ett nynazistiskt odemokratiskt hatar parti med den största andelen dömda och kriminella medlemmar i sin organisation DE kallar du för försvarae av demokratin..hahahahahahah

Jag gillar inte SD men vad skall man göra om de övriga partierna sviker? SD har åtminstone några bra åsikter. De har inte de andra partierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir rektum:

Men nu får du väl ändå sansa dig "högt uppsatt politiker inom SD", där har du riktiga "fake news"
Han sökte medlemskap i moderaterna för inte så länge sedan.(kanske inte av vanliga skäl)
Är övertygad av att Pavel Gamov SD fick sparken p.g.a Nyheter idags reportage och tack vare detta kanske vi slipper betala hans lön så länge till.
Jag tror tyvärr att alla medier vinklar(vissa mer än andra) därför är det bra att läsa vad båda sidor skriver.

"Fake news" var det ja. Chang Frick är och har länge varit en aktiv SD politiker. Att han "avslöjade" Gamovs beteende råkade bara vara positivt för SD.. tycker du inte? Att läsa vad "Båda sidorna" skriver är inget argument för att läsa dasspapper till tidningar. Framförallt inte Fria tider.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Inget vad jag vet, Jag jämförde trovärdighet

Jaha, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@oceanic: Att Stalin mördade fler än Hitler är allmän kunskap man fått från både skola & diverse media!

Det där är dock en simplifiering. Fler dog under Stalins regim ja men majoriteten var pga. experimenterande av jordbruk och andra mattillgångar. Man beräknar att över 90% av alla som dog under Stalin dog pga. svält. Så din kommentar är inte 100% sant. Sedan måste man titta på HUR folk dog också. Att systematiskt försöka utrota minoriteter som NSDAP gjorde kan man inte hitta i t.ex. Sovjet. Att bara peka på antal som dog är oseriös forskning.

Skrivet av anon286564:

Avpixlat och Nya Tider har också ansvarig utgivare. Det är ingen skillnad där heller.

Det skrivs väldigt lite om sossarnas nya trollfabrik #jagärhär

Varav Avpixlats (Samhällsnytt) ansvariga utgivare sitter och rent av ljuger i vissa av sina artiklar och skriver om sina skribenters artiklar för att de inte faller in i hans syn på världen.

Jagärhär är inte heller en trollfabrik. Inte heller är alla inom gruppen "sossar" utan där finns det folk som sympatiserar med alla partier inom riksdagen. Inte som Granskning Sverige och deras trollfabrik.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så låt då större delen av verksamheten upphöra, eller, om det faktiskt finns en efterfrågan, tas över av andra huvudmän.
Du resonerar som om SVT/SRs utbud per definition måste tillhandahållas. Så är det inte alls.

Gör jag inte alls. Du kan lägga ner SR (och UR) och låta resten finansieras av prenumeranter och reklam, men det är då inte längre public service och på sikt hade nyhetsrapporteringen försvunnit helt eller delvis. Finns bara två fall där de privata näringslivet skulle tillhandahålla nyhetsprogram, första är om det krävs enligt sändningstillståndet och andra är om de av politiska skäl vill ge sin bild av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det där är dock en simplifiering. Fler dog under Stalins regim ja men majoriteten var pga. experimenterande av jordbruk och andra mattillgångar. Man beräknar att över 90% av alla som dog under Stalin dog pga. svält. Så din kommentar är inte 100% sant. Sedan måste man titta på HUR folk dog också. Att systematiskt försöka utrota minoriteter som NSDAP gjorde kan man inte hitta i t.ex. Sovjet. Att bara peka på antal som dog är oseriös forskning.

Varav Avpixlats (Samhällsnytt) ansvariga utgivare sitter och rent av ljuger i vissa av sina artiklar och skriver om sina skribenters artiklar för att de inte faller in i hans syn på världen.

Ja, för holodomor i ukraina var ju inte alls kommunisternas fel! /ironi

"Experimenterande av jordbruk"... den var ny.. är du betald av farbror P?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Ja, för holodomor i ukraina var ju inte alls kommunisternas fel! /ironi
https://www.youtube.com/watch?v=M_dnRA5NFhs

"Experimenterande av jordbruk"... den var ny.. är du betald av farbror P?

Sa jag inte. Däremot menar de flesta historiker att svälten inte var medveten eller att det inte finns bevis för det. Det är inte samma sak.

Absolut... man måste vara anställd av "Farbror P" för att man inte håller med dig. Snälla människa...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sa jag inte. Däremot menar de flesta historiker att svälten inte var medveten eller att det inte finns bevis för det. Det är inte samma sak.

Absolut... man måste vara anställd av "Farbror P" för att man inte håller med dig. Snälla människa...

Typexempel på härskarteknik.. "Snälla människa"
Ansträng dig lite mer nu

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Typexempel på härskarteknik.. "Snälla människa"
Ansträng dig lite mer nu

Ironi att just det kommer från dig. Framförallt när du sitter och ogiltigförklarar min kommentar med "Du måste vara anställd..".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag "hittar inte på".
Min poäng är att den faktiska rapporteringen SVT producerar är a) en liten del av SVTs verksamhet, och b) ohyggligt fattig. Vi behöver inte att SVT rapporterar lokaltidningsnyheter. Det gör de heller inte, hur mycket ryms på 5 minuter av t.ex. Sydnytt? Nästan ingenting. De fyller i princip ingen funktion alls.

Behovet av oberoende rapportering och en kanal ut för myndigheterna täcks med liten bråkdel av dagens anställda, och ja, det skulle innebära en väsentligt reducerad produktion. En produktion som, skulle jag hävda, faktiskt inte efterfrågas, och som inte ingår i annat än en absurt bred definition av Public Service. En gång var tidningar och Public Service media den huvudsakliga källan inte bara till nyheter, utan också massmedie underhållning. Så är det inte längre, och oavsett vilken luddig tolkning av Public Service som ledde till Hylands Hörna, är den tiden oåterkalleligen förbi.

Reducera SVT/SR till kärnuppdraget.

Vi behöver inte "Lokal Nyheter Skåne" (och P4 Malmöhus får antas), men SVT/SR ska syssla med sitt kärnuppdrag? Det är bara motsägelsefullt.

SVT och SR är de enda som har lokala nyheter och redaktioner i alla delar av landet, men de ska visst inte syssla med detta enligt dig. Lokalnyheterna i Skåne har tillräckligt för åtminstone 10 minuter varje dag för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi behöver inte "Lokal Nyheter Skåne" (och P4 Malmöhus får antas), men SVT/SR ska syssla med sitt kärnuppdrag? Det är bara motsägelsefullt.

SVT och SR är de enda som har lokala nyheter och redaktioner i alla delar av landet, men de ska visst inte syssla med detta enligt dig. Lokalnyheterna i Skåne har tillräckligt för åtminstone 10 minuter varje dag för övrigt.

Vad jag fått ut av denna tråd är argumentet... "Jag lyssnar inte på det och därför borde det inte existera" samt "Allt är vinklat därför ska det bort".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Pathway: japp hållet med dig Polisen är lika viktiga som SVT och deras public service!
Bra jämförelse👍 vilken stjärna du är!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad jag fått ut av denna tråd är argumentet... "Jag lyssnar inte på det och därför borde det inte existera" samt "Allt är vinklat därför ska det bort".

Att nyhetsredaktionen själv är 23 % av deras kostnader på SVT gör den visst till en liten del, i själva verket är det ju den största delen. 2016 gick de förvisso ungefär jämt upp med "underhållning", men traditionellt sett är det den enskilt största delen av kostnaden och det är ju där många (de flesta) av de anställda i bolaget jobbar antingen på riks eller lokalnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

@Pathway: japp hållet med dig Polisen är lika viktiga som SVT och deras public service!
Bra jämförelse👍 vilken stjärna du är!!

Haha, jag menar att det är mycket man inte vill betala för som vi faktiskt måste.
Det finns rätt många i det här landet som inte vill ha någon Försvarsmakt heller och jag tror inte att de är så värst sugna på att betala för det heller eller vad tror du?
Jag bryr mig inte om Public Service nämnvärt och jag använder mig inte av det heller men jag gnyr inte över 100kr/mån. Det kan vara bra att ha ett fungerande system vid en krissituation. Tror nog att de som jobbar på NRJ eller Rix FM skulle leta efter första bästa skyddsrum istället för att försöka informera folket.

Permalänk
Medlem

Hur många här som gnäller över detta betalar fortfarande kyrkoavgift via skatten? Rätt dyrt för vad man får eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Den stora massan, den goda staren, ja kamrat, berätta mer! All makt åt Tengil.

Jag tycker det är irrelevant vad massan gör, det hör är inte skola, sjukvård eller infrastruktur. Det är statlig propaganda, inget annat.

Haha, kan inte vara lätt att vara så bitter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Haha, kan inte vara lätt att vara så bitter

Menar du att alla som är kritiska till demokraturen är bittra. Om det finns några som gnäller är det väl vänsterextremisterna som går ut på gator och torg och skränar och kräver odemokratiska beslut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Vad jag fått ut av denna tråd är argumentet... "Jag lyssnar inte på det och därför borde det inte existera" samt "Allt är vinklat därför ska det bort".

Å vilka sköna halmgubbar du kom med, tror du på dem själv?

Snarare så klagar folk på att de ska betala ca 80 000kr under sitt liv för något dritt som de ej använder.
Jag har inte sett en enda som har skrivit att svt inte borde få existera för att de ej lyssnar på det, så det var intressant att du nästan bara såg såna argument. Visst om du menar SVT som statlig finansierad verksamhet så finns det många som är kritiska till vissa program.

Min åsikt är att en media i praktiken ej kan vara neutral, det skulle leda till upplopp. Med neutral så menar jag en nihilistisk världsbild, som inte ens tar ställning i sånt som alla vettiga ser som tragedier. (ja jag syftar såklart på broms ishockey vm)

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

"Fake news" var det ja. Chang Frick är och har länge varit en aktiv SD politiker. Att han "avslöjade" Gamovs beteende råkade bara vara positivt för SD.. tycker du inte? Att läsa vad "Båda sidorna" skriver är inget argument för att läsa dasspapper till tidningar. Framförallt inte Fria tider.

Tror han lämnade för nästan 8 år sedan,men kan du inte berätta på vilken hög position han sitter på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edin1984:

@Pathway: japp hållet med dig Polisen är lika viktiga som SVT och deras public service!
Bra jämförelse👍 vilken stjärna du är!!

Vänsterextremisterna klagar på polisen och tycker att den är högervriden trots att högsta chefen är sosse. Polisen låter vänsterextremisterna demonstrera utan tillstånd. Vi hoppas det blir ändring på det. Dessutom är polisen för snäll mot vänsterextremister som demonstrerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

SD har ändrat sig. Det enda partiet som förvarar demokratin i den här frågan.

Det svarade inte på min fråga, samt att du tycks ha någon slags villfarelse kring vad demokrati betyder. Det är uppenbart att om man har en representativ demokrati och majoriteten av de folkvalda politikerna kommer överens om något så är det ett demokratiskt beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av videopac:

Håller med! Dags för platt skatt! Progressiv skatt är pervers ondska! Ärligt.

Varför inte lägga ner hela landet på en gång? Framgångsrikt? Vilket sjukt bedömningssystem! "Good country" vad är det för slags idioti? Inte mycket till information på den sidan om vad som ligger bakom denna propaganda-site.

Du har uppenbarligen inte läst ordentligt på sidan då det framgår klart och tydligt exakt hur mätttalen har tagits fram. Objektiva bedömningar.

https://goodcountry.org/index/source-data

Skaparen av detta index heter Siman Anholt och är en oberoende politisk rådgivare som arbetat i många länder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Anholt

Detta står också på hemsidan jag refererade till.

Om jag var i dina skor så skulle jag försöka undvika att göra bort mig själv genom att ropa varg så fort något inte stämmer överens med min fördefinierade världssyn och istället undervisa mig själv inom de ämnen som jag fattat intresse för och se till att ha kontroll över fakta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edin1984:

@Pathway: japp hållet med dig Polisen är lika viktiga som SVT och deras public service!
Bra jämförelse👍 vilken stjärna du är!!

Polisens neutralitet är lika viktig som Public Service. Nu verkar det som om sossarna kontrollerar båda. Vad har vi då för rätt att kritisera Ungern?

Hur skulle ni reagera om SD kontrollerade både polisen och SVT? Skulle ni vara glada då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Jan Helin är programdirektör på SVT, behöver jag säga mera.
Ett politiskt verktyg för propaganda och som nu ska betalas av skattebetalarna

Jan Helin är ett tydligt bevis på att SVT är vänstervridet. Det bevisar att ledningen är vänstervriden. Det var en skandal att han kunde bli chef.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir rektum:

Tror han lämnade för nästan 8 år sedan,men kan du inte berätta på vilken hög position han sitter på?

Han lämnade sin position inom KF för Kristianstad 2012 däremot är han fortfarande aktiv inom partiet.

Skrivet av anon286564:

Jan Helin är ett tydligt bevis på att SVT är vänstervridet. Det bevisar att ledningen är vänstervriden. Det var en skandal att han kunde bli chef.

Nej det är det inte. Det betyder bara att du anser att Jan Helin är vänstervriden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grumie:

Om skatten införs.. Kan vi alla inte bara gå all out i något jättekollektiv och streama skiiiiten ur deras servrar? Vi alla har väl 5-10 dugliga apparater i hushållet? (mobilder, datorer, mickron?) Dygnet runt, i år och dagar.

Vad säger ni?

Vänstern gillar utomparlamentariska metoder så något kanske vi kan hitta på.