Permalänk

@yrfhar: I USA för de använda en högre effekt för kommunikationen mellan sändare och drönare. I EU är det reglerat hårdare och de får inte sända lika starkt. Det är därför amerikanarna får ut längre räckvidd.

Jag har dock varit över 500m med min Mavic Air, så det beror nog mycket på omgivning mm

Permalänk
Medlem

@highscore: Hoppas nu inte amerikanarna far för mycket illa då de får sända så starka signaler. Kanal 1 -11 tillåts 1000 trp i USA och Sverige 100 trp. Tur man inte bor i USA utan istället i trygga Sverige. På högre band är inte skillnaden lika stor. Ungefär det dubbla upp till fyrdubbla när de kommer upp till kanal 161 (tror vi bara får nyttja upp till kanal 140).

Vet inte om det är en tillförlitlig källa: https://w.wol.ph/2015/08/28/maximum-wifi-transmission-power-c...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har två stycken Phantom 2 vision plus. den ena fungerar inte kameran på. ingenting lyser på gimbalen har för mig att en grön diod ska lysa. Drönaren fungerar kanon annars att flyga men det är bara kameran som inte verkar fungera.

Den andra fungerar allt på

Bytte till mig dessa i veckan.

Permalänk
Medlem

någon som har en ide om vad felet kan bero på

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@highscore: Hoppas nu inte amerikanarna far för mycket illa då de får sända så starka signaler. Kanal 1 -11 tillåts 1000 trp i USA och Sverige 100 trp. Tur man inte bor i USA utan istället i trygga Sverige. På högre band är inte skillnaden lika stor. Ungefär det dubbla upp till fyrdubbla när de kommer upp till kanal 161 (tror vi bara får nyttja upp till kanal 140).

Vet inte om det är en tillförlitlig källa: https://w.wol.ph/2015/08/28/maximum-wifi-transmission-power-c...

Tror amerikanarna har större bekymmer än dessa signaler : )
Tror dock inte det är något som är unikt för Sverige, utan säkert EU-regler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

någon som har en ide om vad felet kan bero på

Nu har jag inte haft någon sådan själv, men har för mig att det ska gå en tunn (känslig) kabel från gimbalen till drönaren. Är nog oftast den kabeln som går sönder och finns troligtvis som reservdel..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Fundera på att löpa en Moto G6 Plus att ha till min Mavic Air. Kan det verkligen stämma att ljusstyrkan är 600cd/m2? Min One Plus 5 ska ha 450 och Nexus 6P 356 och stå i skugga soliga dagar gäller, annars ser man ingenting även om auto är av och reglaget i topp. Fast känns lite sådär att punga ut men 3 000 kr så jag blir nog kvar i skuggan.

Vad använder ni för mobiler/plattor och hur fungerar de i solljus?

Edit - Testade med min Samsung Tab S2 för den verkar mycket ljusstark och den 8 tums stora surfplattan passar som smäck i kontrollen. Det gick utmärkt och nu kunde jag stå i full solsken och flyga.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fundera på att löpa en Moto G6 Plus att ha till min Mavic Air. Kan det verkligen stämma att ljusstyrkan är 600cd/m2? Min One Plus 5 ska ha 450 och Nexus 6P 356 och stå i skugga soliga dagar gäller, annars ser man ingenting även om auto är av och reglaget i topp. Fast känns lite sådär att punga ut men 3 000 kr så jag blir nog kvar i skuggan.

Vad använder ni för mobiler/plattor och hur fungerar de i solljus?

Edit - Testade med min Samsung Tab S2 för den verkar mycket ljusstark och den 8 tums stora surfplattan passar som smäck i kontrollen. Det gick utmärkt och nu kunde jag stå i full solsken och flyga.

Kör med en iPad Pro 10,5 tum, då min gamla iPad blev för slö med drönaren. Är inte helt optimalt i solljus, så hamnar ofta i skuggan jag också.
Finns ju en del skärmar man kan köpa, som skuggar av solen...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Sökte i tråden men fann ingen länk till https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-magnetfalt.html

Det är så att jag flugit utan problem runtom Eskilstuna kmn, min Mavic Pro hittar alltid GPS:er på ett par sekunder och GPS mode alltid klart när jag är det.

Flög för ett par veckor sedan, eller försökte, i Klackbergs gruvfält i Norberg. Det blev sikt-läge eller vad det heter på en gång och notis om att kalibrera kompassen. Störningarna på den var enligt indikatorn väldigt höga. Kalibrerade och drönaren startade efter ett tag GPS-läge..det höll i cac 4 sek innan den gnällde på "kraftiga störningar" och gick över till sikt-läge igen.

Provade sedan att flyga över södra delen av en sjö i kommunen och där ville den inte starta i GPS-läge från berghäll vid vattnet. Fick starta inifrån skogen, och flög utan problem i ett par minuter, ut över sjön..ca 80 meter ovan sjön, en bit bort, ovanför vatten, blev det siktläge igen, av "kraftiga störningar" och sedan sade den "systemfel" och blev ganska så vinglig. Den är en stjärna i vind men här, vindstilla, hade jag en del problem med att få hem den igen.

Nu är Norberg en mörk reva i SGUs magnetfältkarta och enligt infon till den bryr sig magnetit inte om sjöar eller mark ovan sig men ..om min mainstreamdrönare verkar bli så störd av magnetfält av järnmalm (magnetit typiskt i mellersta Sverige) så borde det diskuterats en del i den här tråden? Sökte men fann inget sånt.

Var iväg en sväng nu ikväll i Eskilstuna kmn, första gången den startas sedan Norbergsturen, behövde inte kalibrera kompassen, GPS-läge på en gång, tappade dom aldrig.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Sökte i tråden men fann ingen länk till https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-magnetfalt.html

Det är så att jag flugit utan problem runtom Eskilstuna kmn, min Mavic Pro hittar alltid GPS:er på ett par sekunder och GPS mode alltid klart när jag är det.

Flög för ett par veckor sedan, eller försökte, i Klackbergs gruvfält i Norberg. Det blev sikt-läge eller vad det heter på en gång och notis om att kalibrera kompassen. Störningarna på den var enligt indikatorn väldigt höga. Kalibrerade och drönaren startade efter ett tag GPS-läge..det höll i cac 4 sek innan den gnällde på "kraftiga störningar" och gick över till sikt-läge igen.

Provade sedan att flyga över södra delen av en sjö i kommunen och där ville den inte starta i GPS-läge från berghäll vid vattnet. Fick starta inifrån skogen, och flög utan problem i ett par minuter, ut över sjön..ca 80 meter ovan sjön, en bit bort, ovanför vatten, blev det siktläge igen, av "kraftiga störningar" och sedan sade den "systemfel" och blev ganska så vinglig. Den är en stjärna i vind men här, vindstilla, hade jag en del problem med att få hem den igen.

Nu är Norberg en mörk reva i SGUs magnetfältkarta och enligt infon till den bryr sig magnetit inte om sjöar eller mark ovan sig men ..om min mainstreamdrönare verkar bli så störd av magnetfält av järnmalm (magnetit typiskt i mellersta Sverige) så borde det diskuterats en del i den här tråden? Sökte men fann inget sånt.

Var iväg en sväng nu ikväll i Eskilstuna kmn, första gången den startas sedan Norbergsturen, behövde inte kalibrera kompassen, GPS-läge på en gång, tappade dom aldrig.

Intressant.. Kalibreringen av kompassen kan gå åt skogen, om man startar eller flyger där det är magnetiska fält eller mycket järn. Men den enda gången det har påverkat någon av mina drönare var när jag startade vid 3st brunnslock på en gata och fick en "flyaway".

Kollade på kartan du länkade och jag flyger regelbundet bl.a. i området från Jönköping-Tranås-Eksjö-Vimmerby-Oskarshamn... utan problem.
Kanske är att Mavic Pro:n är känsligare, då jag har en Inspire 2.. Men har flugit där tidigare med både Phantom:s och Inspire 1.

Inspire 2:an fick dock spelet häromdagen och gick in i ATTI-läget två gånger, men det var nog för att jag flög rätt nära en mobilmast. Andra gången var när jag flög tillbaka mot masten.. längre ifrån hände inget.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Kul med en uppdatering.

Enligt bilden så verkar enda skillnanden vara kameran dock vilken känns lite tunt.

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag min 7.85" dji crystalsky ultra bright! Satan vilken skillnad det var. när det är sol ute så spelar det ingen roll längre. Jag ser varenda detalj på skärmen som har 2000nits i ljusstyrka! Körde innan med en ipad och såg verkligen ingenting. Fick då använda mig av en hood men var inte optimalt för ändamålet tycker jag.

Flyger min inspire 2 med denna skärmen och kan inte bli bättre combo!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Kul med en uppdatering.

Enligt bilden så verkar enda skillnanden vara kameran dock vilken känns lite tunt.

Personligen så tycker jag en bättre kamera det enda som saknas i en mavic så blir det ny kamera med stor sensor så lär jag köpa.

Permalänk
Medlem

Jag är lite intresserad av att skaffa mig drönare. Ska jag ändå lägga ut de pengarna så är det väl lika bra attt köpa en Mavic Air istället för en Spark.

Hur som, vilka regler gäller egentligen, princip hela min kommun (Karlskrona) ligger inom ett restriktionsområde https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/ - antar att jag bara får använda en drönare upp till 10 meter då? Är det lönt att skaffa en drönare om man bor i ett sådant område, någon annan som bor på ett liknande ställe?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag är lite intresserad av att skaffa mig drönare. Ska jag ändå lägga ut de pengarna så är det väl lika bra attt köpa en Mavic Air istället för en Spark.

Hur som, vilka regler gäller egentligen, princip hela min kommun (Karlskrona) ligger inom ett restriktionsområde https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/ - antar att jag bara får använda en drönare upp till 10 meter då? Är det lönt att skaffa en drönare om man bor i ett sådant område, någon annan som bor på ett liknande ställe?

Ser ut som det bara är restriktionsområden runt Karlskrona, då det är en del militär verksamhet där. Så om det inte är någon verksamhet för stunden, bör man få flyga i området. Om man bortser från Ronneby...
Sen har du en helikopter-flygplats, som du inte får flyga nära utan tillstånd. (1km)

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

----

Om man får flyga i ett restriktionsområde, eller R-område, och vem som ger tillstånd för flygning där beror på vilket område det gäller. En del R-områden är alltid aktiva, vilket innebär att det alltid råder flygförbud där. I andra handlar det helt om ifall där är någon aktivitet som kan störas eller inte.

För att ta reda på vad som gäller för just det R-område du är intresserad av att flyga i kan du gå in i AIP (Aeronautical Information Publication) för Sverige.

I ENR 5.1 hittar du grundläggande information om varje Restriktionsområde. Där kan du se om just det R-område du vill flyga i överhuvudtaget är öppet för trafik.

Ofta står att du skall kontakta någon för tillstånd. Om det står:

Permission obtainable from Stockholm ACC – kontakta Watch Supervisor (WS) ACC på 08 – 585 547 00.
Permission obtainable from Malmö ACC - kontakta Watch Supervisor (WS) ACC på 040 – 613 24 00 eller 040 – 613 27 01.
Permission required only when so is promulgated by NOTAM or AIP SUP – För mer information om var man söker tillstånd: kontakta Flight Planning Centre (FPC) på 08 – 797 63 40 eller på fpc@lfv.se.

-----

Edit: Kollade vidare och hittade detta.

Restriktionsområdena vid Karlskrona..
ES R33 ARCHIPELAGO OF BLEKINGE - Permission required only when so is promulgated by NOTAM or AIP SUP.
ES R63C STURKÖ INRE - Firing, blasting, target towing and UAS. Permission obtainable from MALMÖ ACC or RONNEBY ATS.
ES R63A STURKÖ NORD - Firing, blasting and UAS. Permission obtainable from MALMÖ ACC or RONNEBY ATS.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Tack, hittade samma info själv - då verkar det vara fritt fram så länge jag inte kör in på militärt område

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

@DaBone: Tack, hittade samma info själv - då verkar det vara fritt fram så länge jag inte kör in på militärt område

Du ser ju avgränsningarna på LFV-kartan. Där står även restriktionsområdesnamnen.. Om du flyger inom "ES R33" och utanför de andra områdena, så behöver du bara ha koll på NOTAM och AIP SUP innan du startar. Samt helikopterflygplatsen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Fick hem nytt body till min trasiga DJI spark som jag väntat på i över en vecka. gick ändå relativt snabbt. Beställde den via amazon.de. kan rekommendera för de som behöver reservdelar.

Satte igång och börja sjruva, löda samt flytta över allt till nya body samtidigt som jag hade allsång på skansen i bakgrunden.
Gick hur bra som helst och är jävligt nöjd och framförallt stolt över mig själv som lyckades efter första försöket få ihop allt.
Skickar med lite bilder nedan:

Gissa vart

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Flög min P4A 3,5 km idag utan störningar sen blev jag nojig och vände..

En fråga. Är DJI care refresh något man ska köpa? Eller är de ovärt?

Permalänk
Medlem

@OceanK: Live videon är även 1080 va? Är de skillnad på bildöverföring, mindre störningar osv?

Permalänk
Medlem

@Öltorp: precis stämmer bra det. Var något skeptiskt över att dji crystal använde android system men positivt överrraskad. Inga crashar av app osv. Fungerar väldigt bra. Inga störningar, ser i direkt solljus. Har inget och klaga på än. Fick dessutom med 2 ackar till skärmen.

Har provat i Alla olika lägen med lägsta till högsta kvalitet av live feed och inge lagg eller annat utan helt silkes smooth

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

@Öltorp: precis stämmer bra det. Var något skeptiskt över att dji crystal använde android system men positivt överrraskad. Inga crashar av app osv. Fungerar väldigt bra. Inga störningar, ser i direkt solljus. Har inget och klaga på än. Fick dessutom med 2 ackar till skärmen.

Har provat i Alla olika lägen med lägsta till högsta kvalitet av live feed och inge lagg eller annat utan helt silkes smooth

Okej gött 😊 kopplar man med hdmi från crystal och till mini-porten på kontrollen? Alltså, den bredvid USB-porten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Okej gött 😊 kopplar man med hdmi från crystal och till mini-porten på kontrollen? Alltså, den bredvid USB-porten?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej den befintliga kabeln går in i USB på radion. Andra änden är USB typ C. Så klickas dji crystal ned bara med ett klick o en låsanordning. Super smidigt. Inga kablar som hänger o slänger.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Flög min P4A 3,5 km idag utan störningar sen blev jag nojig och vände..

En fråga. Är DJI care refresh något man ska köpa? Eller är de ovärt?

Jag tog inte refresh. plumsar drönaren i sjön och man inte hittar den finns ju ingen att skicka in för att få en ny.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag tog inte refresh. plumsar drönaren i sjön och man inte hittar den finns ju ingen att skicka in för att få en ny.

Jag köpte en refresh till min Mavic Pro.

Finns det något försäkringsbolag som ersätter förlorade drönare?

Har sökt runt men inte hittat något.

Permalänk
Medlem

@Multithread: Jag har IF. De täcker enbart skador som ja orsakar med min drönare på andra. Dvs otur. Ingen ersättning för skador osv för min egna del.

Skrivet av yrfhar:

Jag tog inte refresh. plumsar drönaren i sjön och man inte hittar den finns ju ingen att skicka in för att få en ny.

Lite så tänkte jag med sen tror jag bara att DJI care gäller i 12 mån från när du aktiverar den. Och på ett år borde man kunna vara såpass försiktig.

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

@Multithread: Jag har IF. De täcker enbart skador som ja orsakar med min drönare på andra. Dvs otur. Ingen ersättning för skador osv för min egna del.

Lite så tänkte jag med sen tror jag bara att DJI care gäller i 12 mån från när du aktiverar den. Och på ett år borde man kunna vara såpass försiktig.

Är det en speciell försäkring eller är det din privat hemförsäkring?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Smekt-Burkmat^: Ingår i hemförsäkring. Bättre än inget. Men inget försäkringsbolag i Sverige försäkrar drönare mot egenskada.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett litet klipp som filmades med Mavic Pro förra våren.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"