Permalänk
Medlem

AOC AG352UCG6 problem!

afton fick hem en AOC AG352UCG6 i förra veckan har haft den 6 dagar nu. är relativt onöjd med produkten, backlightbleed och skärmens färgåtergivning är sådär. tyckte dock det var väldigt häftigt med gsync och 120hz var också ett stort lyft ifrån en gammal philips 32' 1080p 60hz tv. fungerat felfritt framtill idag när jag äntligen är ledig och skulle få lira lite.

nu till problemen skärmen kan bli svart för att sedan ge bild med 1-1,5sekunders mellanrum när jag startar ett spel detta händer enbart när jag har gsync aktiverat problemet försvinner så fort jag drar en alt-f4.

Varje gång jag har stängt av skärmen så är alla inställningar nollade skärm samt geforce inställningarna så jag får slå på gsync, overdrive, färginställningarna varje gång jag startar skärmen. är meningen att det ska vara så när man använder en skärm med gsync?

tycker även att bilden är väldigt grådassig provat att pilla med ljusstyrkan och gamman men ena gör det andra värre.
skulle det kunna vara en dålig dp? använder den som följde med skärmen. alternativt om det kan vara porten på gpun som är dålig?
tycker det är konstigt att det skulle komma efter nästan en vecka.
Jag har testat med nyinstallerade drivrutiner med DDU har även laddat ner skärmens drivis.
provat med::
gsync på vsync av
gsync på vsync på
gsync på vsync snabb
gsync av vsync av (blinkar ej svart)
även testat utan oc
om jag råkat lägga tråden i fel forumdel får den gärna flyttas. mvh
https://www.webhallen.com/se/product/288039-AOC-AGON-AG352UCG...

Visa signatur

ASUS Strix Z270H i7700k 5.0ghz custom loop
Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200mhz
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL

Permalänk
Bildexpert 📺

@virtoz: Använder du medföljande kabel? Testa det först.

Skärmens beteende med blinkningar är inte normal. Men det är heller inte normalt att Nvidia-inställningarna nollställs varje gång. Därför kan problemet ligga i så väl skärm som i grafikkort, vilket alltid är besvärligt att testa utan att ta skärmen till annan likvärdig dator och testa om samma problem uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@virtoz: Använder du medföljande kabel? Testa det först.

Skärmens beteende med blinkningar är inte normal. Men det är heller inte normalt att Nvidia-inställningarna nollställs varje gång. Därför kan problemet ligga i så väl skärm som i grafikkort, vilket alltid är besvärligt att testa utan att ta skärmen till annan likvärdig dator och testa om samma problem uppstår.

yes använder dp kabeln som hängde med. provade att byta port på gpun och verkar få betydligt bättre färgåtergivning, men allting blev låst till 60hz med extrem ghosting och allting blev lurvigt. tills jag installerade om nvidias drivrutiner igen.

Sen har jag även märkt av att skärmen smäller/knäpper till ibland men är tydligen fler användare med samma skärm som har detta fenomen. vaknat två nätter i rad nu av en knall, skärm är avstängd men smäller endå hehe.

Visa signatur

ASUS Strix Z270H i7700k 5.0ghz custom loop
Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200mhz
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL

Permalänk
Medlem
Skrivet av virtoz:

nu till problemen skärmen kan bli svart för att sedan ge bild med 1-1,5sekunders mellanrum när jag startar ett spel detta händer enbart när jag har gsync aktiverat problemet försvinner så fort jag drar en alt-f4.

Har exakt samma problem med min AOC AG271QG.
Är extremt irriterande att man måste stänga av G-sync eller starta om datorn för att få det att fungera igen.
Använder den medföljande DP kabeln också.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Har exakt samma problem med min AOC AG271QG.
Är extremt irriterande att man måste stänga av G-sync eller starta om datorn för att få det att fungera igen.
Använder den medföljande DP kabeln också.

vart köpte du din skärm ifrån?
Jag har kontaktat @AOC och @webhallen för att se vad dom tycker om problemen.
men i ditt fall har du använt nvidias displayport firmware? jag hade uppdaterat långt innan jag köpte denna skärmen men kan lösa ditt problem.

x64 http://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x64.html

x86 http://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x86.html

Visa signatur

ASUS Strix Z270H i7700k 5.0ghz custom loop
Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200mhz
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL

Permalänk
Medlem
Skrivet av virtoz:

vart köpte du din skärm ifrån?
Jag har kontaktat @AOC och @webhallen för att se vad dom tycker om problemen.
men i ditt fall har du använt nvidias displayport firmware? jag hade uppdaterat långt innan jag köpte denna skärmen men kan lösa ditt problem.

x64 http://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x64.html

x86 http://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x86.html

Köpte även min på @Webhallen.
Testade uppdatera firmware så fort den kom men utan lycka.
Återstår väl att testa annan kabel också, annars får man väl kontakta Webhallen och se vad dom säger.
Men när man inte spelar så mycket längre och måste skruva isär halva tunga skrivbordet för att kunna ta loss skärmen och byta kabel så har man inte orkat ta tag i det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]