Permalänk
Medlem

Hackintosh / Speldator

Håller på att sätta ihop en ny stationär dator.
Kommer primärt att försöka köra OSX på den, dvs Hackintosh för utveckling i typ Xcode, Photoshop, och lite sådant.
Vill även kunna spela lite spel och liknande så kommer dualboota med Windows 10.
Kör två stycken Dell U2715H 1440P skärmar. Hoppas kunna spela moderna spel med hyfsade inställningar.

Anledningen till att jag valt ett matx moderkort är att det är enda kortet i den serien med wifi, kommer modifiera WIFI chippet med en m2 adapter och ett macbook wifi kort för att få bluetooth och wifi fungera smärtfritt i OSX.
Har även förstått att AMD kort fungerar mycket bättre i OSX, därav RX580, annars har jag förstått att Geforce 1070 kanske är mer bang for the buck.

Någon med synpunkter eller tips på konfigurationen i övrigt. Hade ni tänkt annorlunda med någon del?

Permalänk
Medlem

Kollat igenom denna, så du får delar som fungerar med OSX?

https://www.tonymacx86.com/buyersguide/august/2018/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Yes tittat där, alla delar finns listade. Så hoppas att OSX ska flyta smidigt.
Har dock ändrat valet av grafikkort nu till ett Sapphire Radeon Vega 56 8GB. Det finns också omnämnt på tonymacx86 samt är del av flera "golden builds".

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Yes tittat där, alla delar finns listade. Så hoppas att OSX ska flyta smidigt.
Har dock ändrat valet av grafikkort nu till ett Sapphire Radeon Vega 56 8GB. Det finns också omnämnt på tonymacx86 samt är del av flera "golden builds".

Glöm inte att berätta hur det gick sen, jag är nyfiken på om Vega-kortet fungerade direkt, eller om du behövde börja med integrerade grafiken för att installera drivrutiner. Är lite sugen på att testa Hackintosh själv, men mitt bygge är inte riktigt designat med det i åtanke, så jag lär nog få krångla lite...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Har du kommit fram till något gällande ditt bygge?

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köra på prylarna ovan, men med SAPPHIRE PULSE Radeon Vega 56 8GB som grafikkort.

Har beställt från lite olika butiken så inväntar leverans.

Kommer även att modifiera WIFI chippet på moderkortet med ett "BCM94360CS2" samt en PCIEBT2 Card To NGFF(M.2) adapter. Detta för att få native support för Wifi och bluetooth i OSX enl instruktioner från Tonymacx86.

Jag återkommer med resultat här så fort det finns. Dock beställde jag wifiprylarna på Ebay då jag inte hittade de i Sverige, så finns risk att det tar ett tag innan allt är komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Kommer även att modifiera WIFI chippet på moderkortet med ett "BCM94360CS2" samt en PCIEBT2 Card To NGFF(M.2) adapter.

Till mitt Hackintosh-bygge använde jag Broadcom BCM94352Z, och jag har än idag inte fått Bluetooth att fungera som det ska. Återkoppla gärna med resultat. Om du får det att fungera som de ska kanske det får bli en beställning och en afton tillsammans med skruvmejseln ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har nu fått ihop delarna, dock inte fått mitt wifi/bluetooth chip ännu.
Stötte först på rejält med problem då mitt moderkort var stendött, men efter inköp av nytt sådant löste det sig.

Fungerar förvånansvärt bra med OSX, visst det var lite småpill för att komma igång, men finns mycket bra tips & trix där ute, inte upptäckt något som krånglar än så länge. Största hindret var att jag fick lov att byta slottar på RAM minnet för att få igång installern, de som var default för moderkortet lät inte Clover starta OSX installern.

Dock inte testat WIFI & BT eftersom jag väntar på delar.

Ang grafikkortet som blev ett Sapphire Vega 56 6Gb så fungerade det helt "native" i OSX, inte behövt göra något med drivrutiner. Verkar dessutom slippa de fläktproblem som nämns av en del på tonymacx86.

Dualboot med Windows 10 på separata diskar fungerar även det förträffligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Ang grafikkortet som blev ett Sapphire Vega 56 6Gb så fungerade det helt "native" i OSX, inte behövt göra något med drivrutiner. Verkar dessutom slippa de fläktproblem som nämns av en del på tonymacx86.

Fan vad nice! Känns ju som att jag vågar testa själv, dock har jag AMD Ryzen som hinder på vägen...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Nu är jag också sugen på att testa. Berätta gärna om du får igång Bluetoothen sen när chippet kommer. Var det första moderkortet söndrigt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nicklaz: Yes jag återkommer när det nya anländer.

Det var två olika problem, efter att jag monterat ihop allt och försökte starta var allting stendött. Det var alltså innan jag bytt moderkort. Efter att ha slitit håret några dagar var jag ganska säker på att trolig orsak var moderkortet. Köpte ett nytt och det fungerade, håller på och försöker göra ett RMA på det gamla nu, så får se hur det slutar.

När jag sedan skulle byta nätverkschippet monterade jag det med fel skruv på M2 adaptern, vilket troligen ledde till kortslutning av wifi/bt kortet. Det är tydligen en skruv man ska byta ut till en plastskruv på m2 kortet, kan skicka länk på detta sen ifall du är intreserad. Får hoppas det går bättre med nästa chip.

Permalänk

> kan skicka länk på detta sen ifall du är intreserad.

Jag är också intresserad, så länka gärna i tråden. Jag läser gärna fler uppdateringar om hur det går och eventuella svårigheter. Om du rekommenderar det i slutändan så köper jag exakt samma komponenter.

Tack för att du delar med dig!

Permalänk
Medlem

@niclasahden:

Fick mitt nya apple wifikort igår, tyvärr fungerade inte det heller överhuvudtaget. Misstänker därför själva M2 adaptern. Har beställt en ny sådan från England, så återkommer igen när jag testat den.
Jag har följt en sk "golden build" på tonymacx86, väldigt smidigt då jag valt i stort sett samma komponenter och sedan kunnat ta de färdiga konfigurationsfilerna.

https://www.tonymacx86.com/threads/pastrychefs-asus-rog-strix...

Skillnaden för mig är att jag valt två st vanliga Samsung sATA SSD på 500gb, jag dualbootar Windows 10 och macOS. Antar att det viktigaste är att man kör samma moderkort för att kunna följa den guiden. I den tråden finns även länk till hur man byter wifi-modulen.

Grafikkortet jag kör är detta
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Permalänk
Medlem

tack för att du följde upp med resultat! Sitter i samma köpkval

Varför ändrade du GPU till vega56? Väger själv mellan RX580 och Vega56, jag kommer göra en mini ITX build. Båda finns i TonyMacs köpguide, är det någon skillnad i OSX kompabilitet mellan de två? Prisskillnaden är ju ca 2000kr...
https://www.tonymacx86.com/buyersguide/august/2018/#CustoMac_...

Så wifikortet kan sättas i en av m.2 slottarna? dvs man behöver inte använda en PCIe slot för det? (Bara en på itx mobos..)

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hauk:

tack för att du följde upp med resultat! Sitter i samma köpkval

Varför ändrade du GPU till vega56? Väger själv mellan RX580 och Vega56, jag kommer göra en mini ITX build. Båda finns i TonyMacs köpguide, är det någon skillnad i OSX kompabilitet mellan de två? Prisskillnaden är ju ca 2000kr...
https://www.tonymacx86.com/buyersguide/august/2018/#CustoMac_...

Så wifikortet kan sättas i en av m.2 slottarna? dvs man behöver inte använda en PCIe slot för det? (Bara en på itx mobos..)

Jag var först helt inställd på RX580, men efter att ha läst en del tester valde jag att på gå Vega 56 för att få lite bättre spelprestanda. Speciellt eftersom jag har en 1440p skärm när jag spelar, lite mer framtidssäkert helt enkelt. Sapphire kortet är ju ett av de som Apple själva rekommenderar för sin eGPU lösning, och det fungerar väldigt bra hittills.

På mitt moderkort är det förmonterat en wifimodul, så jag kunde byta ut den och använda samma port. Väldigt smidigt, förutsatt att jag får det att fungera.

Permalänk

@magnusv Hur har det gått?

Permalänk
Medlem

Det rullar på kanon med senaste Mojave Beta.
Fick en ny M.2 adapter till wifikortet, det fungerade fint. Men en av "antennkablarna" var lite för kort, så väntar på en sådan nu. Mycket väntan på delar till detta. Både WIFI och Bluetooth dök dock upp i MacOS när jag installerat kortet, så det verkar fungera.
https://www.ebay.de/itm/111399308065

Inte så bekymrad över detta då jag kör med nätverkskabel. Har haft lite strul med sleep, just nu verkar det dock fungera. Problemet var att datorn ibland vaknade av sig själv från sleep.