Permalänk
Medlem

Hjälp med en vettig uppgradering

Jag funderar på att köpa en nu skärm men har lite svårt för att bestämma mig. Det står i nuläget mellan två typer av skärmar, en 1440p skärm (typ Asus pg279q), eller en UW-skärm som lg 34uc89g. Jag känner att UW skulle ge den största märkbara skillnaden men har också hört att 1080p är inte en så bra upplösning för den storleken.

Det andra alternativet är skärmen med högre upplösning men problemet där är att den kanske är för tung för att driva med mitt nuvarande grafikkort, ett 1060 6gb, då jag har blivit bortskämd med högre uppdateringsfrekvens och tycker lägre inte ser bra ut längre. Är det istället helt enkelt värt att bara vänta på att rtx 2080 kommer ut och köpa ett sådant istället för en skärm för att behålla höga frames i många spel? Sitter nu med en benq xl2411z så jag har 144hz redan.

Uppskattar all hjälp jag kan få, beslutsångesten är stark!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Atheon: Det är lite "...ska jag köpa större byxor eller snabbare skor? Vad är bäst?" över din frågeställning.

Finns inga svar på sådant. Men om du söker en förändring, utgå från den skärm du har och fråga dig vad du är missnöjd med hos den, eller inom vilket område du hoppas på en förbättring och vad denna förbättring handlar om. XL2411Z är väl en idag rätt gammal skärm och det finns helt klart förbättringar att finna i framför allt bildkvalitet.