Permalänk
Medlem

"Kabeldragning nätverk"

Hej Swec folket.

Det är så att i slutet av månaden bör det av till nytt boende.
Av någon anledning så sitter ingången och fiberuttaget i köket så långt från allt man kan komma.
Då vill jag alltså få den bästa möjliga dragningen av kabel.

Tanken är att ha en switch i rummet där datorerna står för att enbart behöva dra 1 styck kabel från router.

I min så prydligt illustrerade bild nedan får ni se en liten tanke.
https://imgur.com/a/w9g5Vi7

Den stora frågan jag har är hur vida kabellängder påverkar hastigheten?

Och om det skulle finnas någon påverkan av hastigheter vart är mest "optimalt" att ha lägsta kabel?
A eller B?

Tanken var att flytta ut router till hallen och sedan dra kabel från router till switch som sitter inne i "datorrummet"

Hoppas ni förstår mitt tänk här nu då nätverk absolut inte är min starka sida!
Tack på förhand.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En vanlig Cat5e är specad för gigabit-hastigheter i 100 meter, så du borde vara rätt safe

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medzii:

Hej Swec folket.

Det är så att i slutet av månaden bör det av till nytt boende.
Av någon anledning så sitter ingången och fiberuttaget i köket så långt från allt man kan komma.
Då vill jag alltså få den bästa möjliga dragningen av kabel.

Tanken är att ha en switch i rummet där datorerna står för att enbart behöva dra 1 styck kabel från router.

I min så prydligt illustrerade bild nedan får ni se en liten tanke.
https://imgur.com/a/w9g5Vi7

Den stora frågan jag har är hur vida kabellängder påverkar hastigheten?

Och om det skulle finnas någon påverkan av hastigheter vart är mest "optimalt" att ha lägsta kabel?
A eller B?

Tanken var att flytta ut router till hallen och sedan dra kabel från router till switch som sitter inne i "datorrummet"

Hoppas ni förstår mitt tänk här nu då nätverk absolut inte är min starka sida!
Tack på förhand.

Varför skall du ha en switch mellan routern och datorn om du bara skall ha en dator inkopplad?

Du får ha mycket långa avstånd i din lägenhet/hus innan du märker någon försämring. Jag har själv kört med 25 meterskabel vid flera tillfällen (CAT-6) utan att jag sett någon skillnad vid mätning mot "bredbandskollen" eller liknande...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Standarden tillåter upptill 100 meter
Hur långt är avståndet?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

En vanlig Cat5e är specad för gigabit-hastigheter i 100 meter, så du borde vara rätt safe

Okej, så egentligen oavsett hur jag väljer att dra det så får jag springa många varv i lägenheten med kabel innan jag skulle märka av något! Tack för ditt svar.

Skrivet av ZAIZAI:

Varför skall du ha en switch mellan routern och datorn om du bara skall ha en dator inkopplad?

Du får ha mycket långa avstånd i din lägenhet/hus innan du märker någon försämring. Jag har själv kört med 25 meterskabel vid flera tillfällen (CAT-6) utan att jag sett någon skillnad vid mätning mot "bredbandskollen" eller liknande...

På min fina illustration orkade jag bara rita en dator men som nämnt i texten datorerna där av switchen
Men tack för ditt svar angående längderna, tanken var ju som sagt att minimera antalet kablar i hallen så man kan göra en snygg och simpel dragning!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Avståndet där jag tänkt ha router isåfall blir ca 20 meter. Men då med denna info känner jag mig helt safe på detta och kan slutföra min planering av dragningen!

Visa signatur

Citera för svar!