Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
På denna sida:
http://www.8rdafaq.com/NF7/file.php?file=basics.htm

...finns följande att läsa:
"You can also use 3 sticks of ram for dual channel ddr, but the 3rd stick will operate slower"

Varför skulle det bli långsammare? Blir man av med DualDDR ifall man inte har 2x256 + 512?
T.ex. så skulle bli man endast få singleDDR med 3x 256MB minnen?

Verkar som att du har tolkat texten fel. Vad de verkar mena är att två av ram-stickorna är i snabba och en är långsam. Detta skulle innebära att den data som är lagrad i dual-stickan och den ena av de andra två skulle gå snabbare att nå än den som är i den tredje. Dock tror jag detta är fel, för de motsäger sig själva i texten.

Dual ddr innebär att moderkortet kan läsa från två stickor samtidigt, vilket borde innebära att om man har tre stickor monterade kan den läsa från dual-stickan och en av de andra, men inte från de två andra stickorna samtidigt. Mao förlorar du inte på något sätt dual ddr, Men i det fall hämtning ska göras från de två "sekundära" stickorna, måste processorn hämta datan från en åt gången.

Dessa slumpmässiga försinkningar borde inte sakta ner ramminnet så mycket att det inte är värt att ha mer än två stickor.

Om arkitekturen vore någorlunda smart uppbyggd borde den fylla den primära stickan först, och sedan en av de andra två för att sedan använda den tredje enbart om nödvändigt. Frågan är om inte detta strider mot Random Access-kriteriet?

Alltså, nej du har fortfarande dual ddr, men har datorn otur så kan en läsning från ramminnet gå långsammare.... (sannolikhet 1/3 om datafördelningen mellan stickorna är helt slumpmässig. Någon som vet detta?)

Permalänk
Avstängd

Ok, tyckte väl att det var luddigt formulerat...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: DDR 333 lr 400?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyn
Antec Plus1080AMG 430W True Power ATX (AMD&P4 OK)

Abit NF7 nForce2 3DDR-DIMM 5PCI Audio LAN SocketA ATX

AMD Athlon XP2700+ Thoroughbred 2170MHz/2.17GHz 384Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA

TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2 (AMD OK)
2 st

Detta är vad jag tänker(tänkte) skaffa mig. Kika igenom det å kolla om jag tjänar nåt på att köra med 400 Mhz-minnen istället är du snäll.....

nu blir det ett sent svar......
ja........jag tycker nog att du ska köra 400-minnen istället.

Då kan du köra i 200fsb, om du bara ser till att skaffa ett revision2.0-kort

===

SÅ jävla sur på soundstorm!!!!!

Varje gång CPU:n arbetar : pip pip pip pip (säger det.....konstant volym......oavsett om jag mute:ar ljudet i windows)

När jag spelar kan jag inte köra med HW-accel på, för då det säger "poff" ibland

jag har testat alla möjliga knep, kör utan APIC, både ljudkortet & ljudcodecen har egna IRQs......
GAH
blir vansinnig

Tror det blir till att köpa mig ett audigy2

Några sista tips?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Gi][Gurra: Du bör kyla sydbryggan, jag har ett v1.2 och det fungerar bra upp till 210 MHz med den chassiventilation och temperatur jag har just nu. Jag måste dit med en fläns för det börjar spraka och bete sig skumt om jag vill högre med FSB-frekvensen.
Mycket skumt att det ska pipa.. och jag förstår inte vad du menar med "arbeta"?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordic
Gi][Gurra: Du bör kyla sydbryggan, jag har ett v1.2 och det fungerar bra upp till 210 MHz med den chassiventilation och temperatur jag har just nu. Jag måste dit med en fläns för det börjar spraka och bete sig skumt om jag vill högre med FSB-frekvensen.
Mycket skumt att det ska pipa.. och jag förstår inte vad du menar med "arbeta"?

har försökt med det
har satt en fläns med fläkt på SB:n utan resultat.

pipet uppstår oavsett fsb (tydligast när jag kör prime95, inget pip alls i idle)

EDIT: Har stoppat in mitt Audigy1...
Ingen märkbar försämring i ljudkvalité, och allt pip/brus är borta...

lite synd egentligen...=/

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara vad som är skillnaden mellan uber och standard bioset? (asus a7n8x deluxe moderkortet)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrhalil
Kan nån förklara vad som är skillnaden mellan uber och standard bioset? (asus a7n8x deluxe moderkortet)

Vad jag har hört, så kan man med über-bios:et höja Vdd:n & andra spänningar till högre nivåer än vad man annars tillåts göra

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Presterar datorn på något sätt sämre när man stänger av APIC och instalerar om os?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att Shuttle FN41 (Som sitter i SN41G2) funkar utmärkt i Linux.
Ljud, Lan och Grafik.

Helt smärtfritt dessutom

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

ljud problem

utav nån anledning så får jag bara ljud på vänstra högtalaren med mitt abit NF7-S 2.0 varesäg jag använder min stereo eller hörlurar. nån som har nåra tips på vad som kan vara fel?

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yago
^självcitat^

Ignorera det inlägget :S Hur jag än gör försvinner inte det där förbannade knastrande ljudet. Det förekommer mest i BF1942, men även i Ravenshield och andra spel. Jag trodde det var borta men neeej. ARGH.

Testat nya/andra drivrutiner till ljudkortet?? min polare hade ett liknande problem i bf1942 men han installerade nyare drivisar till ljudkortet sen funkade det..

Permalänk
Medlem

Har sökt lite på detta forum och sett att en del har problem med WD och Nforce baserade moderkort, även jag.

Jag har varit i kontakt med Epox och Western Digital. Epox säger att det inte är fel på moderkortet. Här kommer några svar jag fick av WD

I have also checked different forums on this issue and it seems like some of WD's drives don't go so well with the Nforce based motherboards, can you confirm this?

I have not heard of any incompatibilities between Western Digital drives and Nforce based motherboards. You can contact the motherboard manufacturer and ask if they are aware of such incompatibilities.

Datorn fungerar bra om jag byter ut WD mot min gamla Maxtor 40GB. Och en sak till: med maxtorn så är det UDMA Mode 5 och med WD så är det UDMA Mode 4, det går inte att ändra till 5 heller.

Killen från WD säger att alla Western Digital klarar UDMA 5.

Skulle bli överlycklig om det kom någon lösning på detta problem.

Visa signatur

BARTON 2500+@3200+ | EP-8RDA+ | TwinMOS 2*512 Dual DDR | Radeon 9800 Pro | WD 120 8mb | Zalman 300A-APF

Detta är min gravsten sen 2004 :D

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan förklara varför jag inte kan köra 200MHz fsb synkat eller inte ens osynkat på mitt abit nf7-s v2.0 med en 1700+ jiuhb + 256MB twinmos WB pc3200? har provat alla möjliga inställningar hit och dit med volt och andra inställningar som inte ens verkar ha med minnet eller processorn att göra..

verkar ju suga rätt hårt.. inte ens min bror kan köra 200 med en 512mb twinmos wb pc3200 på v2.0 och 1700+ jiuhb

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildstar
Har sökt lite på detta forum och sett att en del har problem med WD och Nforce baserade moderkort, även jag.

Jag har varit i kontakt med Epox och Western Digital. Epox säger att det inte är fel på moderkortet. Här kommer några svar jag fick av WD

I have also checked different forums on this issue and it seems like some of WD's drives don't go so well with the Nforce based motherboards, can you confirm this?

I have not heard of any incompatibilities between Western Digital drives and Nforce based motherboards. You can contact the motherboard manufacturer and ask if they are aware of such incompatibilities.

Datorn fungerar bra om jag byter ut WD mot min gamla Maxtor 40GB. Och en sak till: med maxtorn så är det UDMA Mode 5 och med WD så är det UDMA Mode 4, det går inte att ändra till 5 heller.

Killen från WD säger att alla Western Digital klarar UDMA 5.

Skulle bli överlycklig om det kom någon lösning på detta problem.

Sitter den ensam? i sånna fall ryck bort jumpern.

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Är det någon som kan förklara varför jag inte kan köra 200MHz fsb synkat eller inte ens osynkat på mitt abit nf7-s v2.0 med en 1700+ jiuhb + 256MB twinmos WB pc3200? har provat alla möjliga inställningar hit och dit med volt och andra inställningar som inte ens verkar ha med minnet eller processorn att göra..

verkar ju suga rätt hårt.. inte ens min bror kan köra 200 med en 512mb twinmos wb pc3200 på v2.0 och 1700+ jiuhb

Bara för att du har en 1700+ JIUHB betyder det inte automatiskt att den klarar 200fsb. Min 1700+ klarade max 203fsb oavsett volt om jag körde på standardmultipeln.

1700+ klockar bra med rätt stepping, men det finns olika JIUHB också som klockar olika bra, så man kan aldrig garantera att den klarar 200fsb eller mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
Sitter den ensam? i sånna fall ryck bort jumpern.

Japp den sitter ensam utan jumper och längs ut på kabeln.

Visa signatur

BARTON 2500+@3200+ | EP-8RDA+ | TwinMOS 2*512 Dual DDR | Radeon 9800 Pro | WD 120 8mb | Zalman 300A-APF

Detta är min gravsten sen 2004 :D

Permalänk
Medlem

jag ska köpa:
Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX

AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA

2st TwinMOS-Winbond Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)
kommer jag få några problem med detta?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Om man får felet "no 80 conductor" i den där första bilden när man bootar, vad är det för fel då??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nutten
Om man får felet "no 80 conductor" i den där första bilden när man bootar, vad är det för fel då??

Du har inte kopplat en ATA-100 kabel till den IDE-kontakt som felmeddelandet gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej, tack, det löste det problemet.
Men nu lyser en stark röd lampa på moderkortet i stället, å jag hittar ingenting i manualen som förklarar varför. Nån som har nån aning?
Och sen det här med dualDDR, uhm, nån sa att man måste sätta på 100% sync med CPUn, hur gör man det??
Och timings... vad ska man köra?

Permalänk
Medlem

ska köpa ett imorgon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ToMaHaWk]
Bara för att du har en 1700+ JIUHB betyder det inte automatiskt att den klarar 200fsb. Min 1700+ klarade max 203fsb oavsett volt om jag körde på standardmultipeln.

1700+ klockar bra med rätt stepping, men det finns olika JIUHB också som klockar olika bra, så man kan aldrig garantera att den klarar 200fsb eller mer.

jag har provat köra 210MHz 6/5 på dram ratio. dvs 420MHz på systembusen och 175Mhz på minnet och det funkar klockrent, alltså klarar processorn över 400MHz, men minnet vill bara inte.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nutten
Okej, tack, det löste det problemet.
Men nu lyser en stark röd lampa på moderkortet i stället, å jag hittar ingenting i manualen som förklarar varför. Nån som har nån aning?
Och sen det här med dualDDR, uhm, nån sa att man måste sätta på 100% sync med CPUn, hur gör man det??
Och timings... vad ska man köra?

Ang. den röda lampan så tror jag att det bara är en diod som visar att datorn får ström trots att den är avstängd. Det är väl den lilla ström som ska starta upp datorn i Wake-up LAN eller via tangentbordet om du har en sådan modell.

Om du blir störd av den röda lampan när du sover eller så kan du ju alltid stänga av nätaggregatet.

Visa signatur

We only give the sweetest look, and we only steal from the greatest books

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
jag har provat köra 210MHz 6/5 på dram ratio. dvs 420MHz på systembusen och 175Mhz på minnet och det funkar klockrent, alltså klarar processorn över 400MHz, men minnet vill bara inte.

Okey, då klarnade saker och ting lite mer...

EDIT: Bara för skojs skulle så tänkte jag slänga med att min 1800+ just nu körs i samma fart, dvs 210mhz fsb, och minnena klarar det galant med aggressiva timings... Fast jag har iofs kört in mina minnen i typ 3 dagar också då...

Dessutom kör jag med twinmos original, dvs ej winbond. Prova köra utan dualddr & se om du tar dig högre då, är lur på att det kan vara ägget bortur katten... ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ToMaHaWk]
Okey, då klarnade saker och ting lite mer...

EDIT: Bara för skojs skulle så tänkte jag slänga med att min 1800+ just nu körs i samma fart, dvs 210mhz fsb, och minnena klarar det galant med aggressiva timings... Fast jag har iofs kört in mina minnen i typ 3 dagar också då...

Dessutom kör jag med twinmos original, dvs ej winbond. Prova köra utan dualddr & se om du tar dig högre då, är lur på att det kan vara ägget bortur katten... ;P

Det är ju tyvärr inte så Har provat med 1 minne i taget och det blir inte alls bättre för det.
Börjar ana något skumt med mina minnen, fattar dock inte att någon av mina minnen vill palla mer än 176MHz FSB.. och jag kan köra mest aggressiva minnes timings på 176, men även om jag sänker ner det så vill den inte vara stabilare i högre..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

köpte ett abit nf7-moderkort, en athlon xp 2400+ processor samt 512 ddr minne (333 mhz) idag.. skiten går ju slöare än min gamla athlon 1,1 ghz (256 sdram).. har försökt att installera nforce drivisarna men xp vägrar starta när man har installerat det (tur att xp har systemåterställning, hurra)

nån som har haft samma erfarenhet och som kan hjälpa mig? har kollat alla poster här och jag kan inte hitta ett svar på problemet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det är ju tyvärr inte så Har provat med 1 minne i taget och det blir inte alls bättre för det.
Börjar ana något skumt med mina minnen, fattar dock inte att någon av mina minnen vill palla mer än 176MHz FSB.. och jag kan köra mest aggressiva minnes timings på 176, men även om jag sänker ner det så vill den inte vara stabilare i högre..

Har du provat att öka volten till Nordbryggan?

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Epox 8RDA

Fungerar Dual DDR på Epox 8RDA (inte +) med pc 2700 minnen?

Visa signatur

C2D 6600@ORG, GigaByte-DS4, 1024mb RAM PC5300, 250GB WD Caviar 16MB, Radeon X300SE 128mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Har du provat att öka volten till Nordbryggan?

joo..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F4n471c
köpte ett abit nf7-moderkort, en athlon xp 2400+ processor samt 512 ddr minne (333 mhz) idag.. skiten går ju slöare än min gamla athlon 1,1 ghz (256 sdram).. har försökt att installera nforce drivisarna men xp vägrar starta när man har installerat det (tur att xp har systemåterställning, hurra)

nån som har haft samma erfarenhet och som kan hjälpa mig? har kollat alla poster här och jag kan inte hitta ett svar på problemet..

Testa att formatera om.