Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon294416:

Det där med stickkontakten har jag också försökt testa då någon i Youtube rekommenderade det. Men kabeln är ojordad en stickkontakt finns inte.

Jag skulle säga att den alstrar onormalt mycket brus. Som sagt kommer endast upp till 35-40% av maxvolym innan det blir allt för obehagligt.

Har testat sätta på FM 107.00 men den får ingen kanal, vet inte riktigt hur Radio på den fungerar heller.

Föresten så är högtalarna kopplade på Front Speakers där bak.
Det är som sagt två NS-333. Jag hade dem innan som bakre högtalare men ändrade sen till front speakers då det gav bättre ljud och styrka.

Du behöver ansluta antenn till radion och det följde med en när du köpte Yamahan (om den var ny)

Det är stickkontakt på apparatsladden även om den är ojordad och det går att vrida den ett halvt varv i vägguttaget.

Det låter på din beskrivning som om Yamahan är trasig när du säger att nivån blir "obehaglig" för det är ju skillnad på hörbar och obehaglig brusnivå, kan du inte ta med Yamahan till en hifihandlare eller nån annan kunnig som kan lyssna och bedöma om det är en onormal brusnivå ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver ansluta antenn till radion och det följde med en när du köpte Yamahan (om den var ny)

Det är stickkontakt på apparatsladden även om den är ojordad och det går att vrida den ett halvt varv i vägguttaget.

Det låter på din beskrivning som om Yamahan är trasig när du säger att nivån blir "obehaglig" för det är ju skillnad på hörbar och obehaglig brusnivå, kan du inte ta med Yamahan till en hifihandlare eller nån annan kunnig som kan lyssna och bedöma om det är en onormal brusnivå ?

Har ingen antenn att koppla in.

Jag tror inte Yamahan är sönder då jag hade samma problem på min föra också.

Menar du att jag ska vrida båda två stickkontakten ett halvt varv.

Den ser ut så här

kommer inte den gå sönder om jag vrider den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon294416:

Har ingen antenn att koppla in.

Jag tror inte Yamahan är sönder då jag hade samma problem på min föra också.

Menar du att jag ska vrida båda två stickkontakten ett halvt varv.

Den ser ut så här
http://i64.tinypic.com/qqa1pw.jpg

kommer inte den gå sönder om jag vrider den?

Du drar ur hela kontakten ur vägguttaget, vrider den ett halvt varv och kopplar in den igen. När du gör det så skiftar du position på fas och nolla och ibland förändras ljudet pga av hur transformatorn är konstruerad och ibland händer inget alls.
Du kan ta i princip vilken kabelstump som helst som radioantenn, det behöver inte vara nån särskilt typ, du kan också ansluta den till centralantenn om du har det.

Det vore också intressant att veta vad som händer om du kopplar bort alla ingångskablar och i stället matar den via toslink.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du drar ur hela kontakten ur vägguttaget, vrider den ett halvt varv och kopplar in den igen. När du gör det så skiftar du position på fas och nolla och ibland förändras ljudet pga av hur transformatorn är konstruerad och ibland händer inget alls.
Du kan ta i princip vilken kabelstump som helst som radioantenn, det behöver inte vara nån särskilt typ, du kan också ansluta den till centralantenn om du har det.

Det vore också intressant att veta vad som händer om du kopplar bort alla ingångskablar och i stället matar den via toslink.

Hm, om jag vrider båda två sticken ett halvt varm, är risken stor att de gör sönder? För om jag gör något fel finns det inte ett sätt att fixa det på än att köpa en helt ny kabel.

Förstärkaren har ingen toslink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

Hm, om jag vrider båda två sticken ett halvt varm, är risken stor att de gör sönder? För om jag gör något fel finns det inte ett sätt att fixa det på än att köpa en helt ny kabel.

Ifall en stickkontakt går sönder av att du har dragit ut den och sen stoppat in den igen var den redan trasig, inget annat än handen du håller kontakten i behöver vridas, "piggarna" som går in i uttaget skall bara byta plats med varandra.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

Det där med stickkontakten har jag också försökt testa då någon i Youtube rekommenderade det. Men kabeln är ojordad en stickkontakt finns inte.

Prova koppla in Yamaha i jordat uttag, koppla in den i t.ex. köket med högtalare och se hur de beter sig, är bruset betydligt högre via datorn än via din mobil t.ex.?
Har du flera INVÄGAR på Yamaha? Istället för AUX så kör CD istället, samma resultat?

Jag skulle säga att den alstrar onormalt mycket brus. Som sagt kommer endast upp till 35-40% av maxvolym innan det blir allt för obehagligt.

Att ens behöva dra på 45% av en förstärkare låter otroligt mycket, min egna hemma går ALDRIG över 10% på sin knobb.

Har testat sätta på FM 107.00 men den får ingen kanal, vet inte riktigt hur Radio på den fungerar heller.

Föresten så är högtalarna kopplade på Front Speakers där bak.
Det är som sagt två NS-333. Jag hade dem innan som bakre högtalare men ändrade sen till front speakers då det gav bättre ljud och styrka.
Att du ens fått ut ljud via Bak är bra gjort - de förklarar det LÅGA ljudet, då en 3.5mm sladd enbart har två kanaler att sända ljud via.

Skrivet av anon294416:

Har ingen antenn att koppla in.

Jag tror inte Yamahan är sönder då jag hade samma problem på min föra också.
Din förra förstärkare hade också brusproblem? Då börjar jag nästan med att ta med denna setup till en granne något hus bort alt. en vän för att utesluta HEMMETS störningar.

Läs det fetmarkerade i Citaten, sen kan du prova med hur bruset beter sig ifall du tar Input på annat än AUX när högtalarna står på, eller måste en kabel vara ansluten i AUX/CD för att höra brus?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska stå på max och inte röras i win, du ska reglera volymen i förstärkaren om du vill ha bästa ljudkvalitet.

Det här hade jag ingen aning om! Brus eller godis!

Får testa när jag kommer hem och se om jag märker någon skillnad

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon294416:

Förstärkaren har ingen toslink.

Du skriver att du har en YAMAHA RX-V357 ?
De bilder och manualer jag hittar säger att den har 2 toslinkingångar.
Ser din inte ut så här ? >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

Hm, om jag vrider båda två sticken ett halvt varm, är risken stor att de gör sönder? För om jag gör något fel finns det inte ett sätt att fixa det på än att köpa en helt ny kabel.

Förstärkaren har ingen toslink.

När jag läser tråden så börjar jag undra om du gör dig till.

Dra ut sladden ur uttaget, vänd kontakten så den hamnar tvärt om mot innan.

Eller, det som är upp hamnar ner, högra sidans pinne går in i vänstra sidans hål i uttaget osv.

Om det är svårt, rita med tip-ex på kontakten hur den sitter, sen ser du till att den hamnar tvärt emot när du sticker in den nästa gång.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niivpzi:

Läs det fetmarkerade i Citaten, sen kan du prova med hur bruset beter sig ifall du tar Input på annat än AUX när högtalarna står på, eller måste en kabel vara ansluten i AUX/CD för att höra brus?

Jag har provat koppla förstärkaren till ett annat vägguttag.
-Brus kvar

Jag experimenterade lite och tog bort alla kablar (AUX) och hade endast högtalarna kopplade på Front. - Brus kvar.
Så min tanke var att det inte kan ha med AUX att göra. Vilket är väldigt logiskt för om jag tar bort AUX så är bruset kvar.

Det ända jag inte vågat testa är vrida Stickkontakten. Ska prova imorgon och återkommer med resultat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du skriver att du har en YAMAHA RX-V357 ?
De bilder och manualer jag hittar säger att den har 2 toslinkingångar.
Ser din inte ut så här ? >
https://en.elektroonika24.ee/wp-content/uploads/2018/05/5940-yam_RX-357b.jpg

Ju ser precis ut som på bilden, kollade nyss.

När "Schluug" skrev om toslink så kollade jag där bak om det stod nånstans toslink. För de var första gången jag hört om den ingången.

Var på bilden sitter denna ingången?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

När jag läser tråden så börjar jag undra om du gör dig till.

Dra ut sladden ur uttaget, vänd kontakten så den hamnar tvärt om mot innan.

Eller, det som är upp hamnar ner, högra sidans pinne går in i vänstra sidans hål i uttaget osv.

Om det är svårt, rita med tip-ex på kontakten hur den sitter, sen ser du till att den hamnar tvärt emot när du sticker in den nästa gång.

Göra dig till - Vad menas med det?

Asså jag har lagt nu mycket pengar (för mig) på detta systemet som jag inte är riktigt nöjd med, framför allt ljudkvaliteten är jag inte jätte nöjd med, har även köpt ett moderkort med bra ljudkort just på grund av ljudet men ändå inte nöjd. Så därför orkar jag inte göra fel som sen ska kosta mig.

För en vanlig människa låter det inte heller normalt att vrida stickkontakten, men jag ska testa imorgon och återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

Göra dig till - Vad menas med det?

Asså jag har lagt nu mycket pengar (för mig) på detta systemet som jag inte är riktigt nöjd med, framför allt ljudkvaliteten är jag inte jätte nöjd med, har även köpt ett moderkort med bra ljudkort just på grund av ljudet men ändå inte nöjd. Så därför orkar jag inte göra fel som sen ska kosta mig.

För en vanlig människa låter det inte heller normalt att vrida stickkontakten, men jag ska testa imorgon och återkommer med resultat.

Längst ner till vänster ser du "optical". Det är toslink-ingångarna.

Kan mer eller mindre garantera att problemet ligger i just AUX-kopplingen till datorn. Fördelen med att använda toslink är att det är digitalt. Du använder därför inte datorns inbyggda DAC (digital-to-analog converter) utan skickar ljudet till förstärkaren digital och låter sedan denna omvandla ljudet till analoga signaler.

Hoppas förresten inte att du inte lagt många hundralappar på den förstärkaren. Det hade inte kostat dig mycket mer (om ens något) att skaffa en med HDMI-ingång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rillsarn:

Längst ner till vänster ser du "optical". Det är toslink-ingångarna.

Kan mer eller mindre garantera att problemet ligger i just AUX-kopplingen till datorn. Fördelen med att använda toslink är att det är digitalt. Du använder därför inte datorns inbyggda DAC (digital-to-analog converter) utan skickar ljudet till förstärkaren digital och låter sedan denna omvandla ljudet till analoga signaler.

Hoppas förresten inte att du inte lagt många hundralappar på den förstärkaren. Det hade inte kostat dig mycket mer (om ens något) att skaffa en med HDMI-ingång.

Ok, Ska jag välja att koppla in i den första av de två toslinkar under "optical"
Ska beställa en Toslink kabel imorgon.

Förstärkaren kostade mig 500 KR av min gamla lärare. Jag planerar senare köpa en ny 2.0 Förstärkare, Sony eller Yamaha vet inte riktigt än.

Permalänk
Medlem

@anon294416:
Det spelar ingen roll vilken av dem du använder. Det kan vara så att du behöver aktivera dem i någon meny i förstärkaren dock. Standard är nog att om du väljer "DVD" eller "CBL" som ljudkälla, så kommer RCA-kontakterna för "DVD" respektive "CBL" användas (röd+vit, snett upp till höger, under "audio", bredvid de gula "video"). I sådana fall behöver du ändra detta i någon meny så att förstärkaren istället använder toslink/optical som input. Enklast är att läsa manualen för att se hur man gör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon294416:

Jag har provat koppla förstärkaren till ett annat vägguttag.
-Brus kvar

Jag experimenterade lite och tog bort alla kablar (AUX) och hade endast högtalarna kopplade på Front. - Brus kvar.
Så min tanke var att det inte kan ha med AUX att göra. Vilket är väldigt logiskt för om jag tar bort AUX så är bruset kvar.

Det ända jag inte vågat testa är vrida Stickkontakten. Ska prova imorgon och återkommer med resultat.

Om du väljer en analog ingång där du inte har någon signalkälla ansluten och vrider på volymkontrollen ändras brusnivån påtagligt mellan min och max på volymen ?
Vad händer om du gör det med en digital ingång vald ?
Vad har du för omfång på din volymskala och vad visar den när brusnivån upplevs som störande ?
Har du något dsp-program aktivt när du provar så det i själva verket är det du gör och inte den egentliga brusnivån ?Du ska prova i stereoläge.

Jag har också en hembioreceiver ansluten i mitt datorljudsystem och den adderar inget hörbart brus alls innan man passerar den nivå där försteget börjar förstärka insignalen och det är normalt sett en så absurt "högljudd" nivå att man inte är i närheten av att använda den, stark ljudnivå innebär ca -20dB från den för min del och jag har aldrig varit i närheten av att passera 0 nivån på volymen.

När jag lyssnar på olika ingångar så hör jag att bruset ökar över 0 om jag lyssnar på en analog ingång men det är oförändrat om jag valt digital ingång och det resultatet är det man kan förvänta sig. min volymskala har ungefär 1,5 dB stora steg och är graderad mellan -70 till 10 och 0 innebär ingen förstärkning i försteget utan det ger samma nivå in som ut.

Jag har också 2 äldre Yamaha apparater, ett försteg och en receiver och ingen av dem har nått direkt brusproblem, jag har tidigare haft eåtminstone 3 olika Yamahasurroundförstärkare/dekodrar och ingen av dem brusade nått störande om de användes på rätt sätt.

Jag är förbryllad över det du skriver för ha du justerat nivåerna rätt så bör du höra ett svgt brus om du lyssnar direkt vid diskanten men inte nått som låter så stark att det stör i lyssningsposition.
Ställer man däremot in nivåerna fel så blir bruset hörbart och det kan tom bli störande, det är därför intressant att veta hur du gjort högtalarsetupen och vilken nivå du har på insignalen, på de Yamaha hembiomaskiner jag haft fanns det även en nivåsetup per analog ingång och inte bara högtalarsetup men jag vet inte om de har det på den modell du har.

Hela din beskrivning får mig att tro att du har finkalibrerade nivåer eller så är apparaten trasig.

Din Yamaha har "normalbra" värden på signal/brusförhållande och egenbrusnivå >

Signal to Noise Ratio (IHF-A Network)
CD (250 mV, shorted) to Front L/R, Effect Off .... 100 dB or more
Residual Noise (IHF-A Network)
Front L/R ................................................................ 150 µV or less

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

Jag har provat koppla förstärkaren till ett annat vägguttag.
-Brus kvar

Jag experimenterade lite och tog bort alla kablar (AUX) och hade endast högtalarna kopplade på Front. - Brus kvar.
Så min tanke var att det inte kan ha med AUX att göra. Vilket är väldigt logiskt för om jag tar bort AUX så är bruset kvar.

Det ända jag inte vågat testa är vrida Stickkontakten. Ska prova imorgon och återkommer med resultat.

Koppla in högtalarna Front A, antar att dom är kopplade dit nu.
Nästan längst till Vänster står det "BCH Input", koppla din "RCA -> 3.5mm" sladd in till de olika in-gångarna "CD"/"IN(Play)" "MD/CD-R", låter dessa uttag annorlunda jämtemot de som står under 'Audio Video' dvs: "DVD" "V-AUX" "IN"

jag vet inte alls vad "FRONT" "SURROUND" gör som finns under BCH INPUT men känsla säger att "IN (PLAY)" borde fungera bäst.

Vända stickkontakt - borde ge samma effekt att koppla in i köket t.ex. där skyddade uttag finns

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Niivpzi:

https://www.fein-hifi.de/images/product_images/original_images/416_5_rx_v357silf.jpg
Koppla in högtalarna Front A, antar att dom är kopplade dit nu.
Nästan längst till Vänster står det "BCH Input", koppla din "RCA -> 3.5mm" sladd in till de olika in-gångarna "CD"/"IN(Play)" "MD/CD-R", låter dessa uttag annorlunda jämtemot de som står under 'Audio Video' dvs: "DVD" "V-AUX" "IN"

jag vet inte alls vad "FRONT" "SURROUND" gör som finns under BCH INPUT men känsla säger att "IN (PLAY)" borde fungera bäst.

Vända stickkontakt - borde ge samma effekt att koppla in i köket t.ex. där skyddade uttag finns

Jag antar att du egentligen menar 8ch input, det är en ingång som går förbi dspn, Yamahan uppför sig som om den vore ett 8 kanaligt slutsteg med gemensamt synkroniserad volymkontroll på alla kanaler när du använder den ingången.
Man kan tex ansluta nån typ av extern dekoder, multikanalsljudkälla, aktivt filter
där om man bara vill komma åt att använda slutstegskanalerna i Yamahan.
En väldigt användbar funktion för lite mer avancerade användare, det går ju även att ansluta en dators analoga utgångar där för att köra med ljudkortets surrounddekoder för att inte behöva omkoda ljudet till DD/DTS för att kunna överföra det digitalt. om man tex vill ha surroundljud från spel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rillsarn:

Längst ner till vänster ser du "optical". Det är toslink-ingångarna.

Kan mer eller mindre garantera att problemet ligger i just AUX-kopplingen till datorn. Fördelen med att använda toslink är att det är digitalt. Du använder därför inte datorns inbyggda DAC (digital-to-analog converter) utan skickar ljudet till förstärkaren digital och låter sedan denna omvandla ljudet till analoga signaler.

Hoppas förresten inte att du inte lagt många hundralappar på den förstärkaren. Det hade inte kostat dig mycket mer (om ens något) att skaffa en med HDMI-ingång.

Okej, Tusen tack för hjälpen. Kollade runt för en Toslink kabel, såg att på NetonNet fick Andersson dåliga omdömen. Hittade ett Nikabe Toslink kabel på auktion ska se vinna det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om du väljer en analog ingång där du inte har någon signalkälla ansluten och vrider på volymkontrollen ändras brusnivån påtagligt mellan min och max på volymen ?
Vad händer om du gör det med en digital ingång vald ?
Vad har du för omfång på din volymskala och vad visar den när brusnivån upplevs som störande ?
Har du något dsp-program aktivt när du provar så det i själva verket är det du gör och inte den egentliga brusnivån ?Du ska prova i stereoläge.

Jag har också en hembioreceiver ansluten i mitt datorljudsystem och den adderar inget hörbart brus alls innan man passerar den nivå där försteget börjar förstärka insignalen och det är normalt sett en så absurt "högljudd" nivå att man inte är i närheten av att använda den, stark ljudnivå innebär ca -20dB från den för min del och jag har aldrig varit i närheten av att passera 0 nivån på volymen.

När jag lyssnar på olika ingångar så hör jag att bruset ökar över 0 om jag lyssnar på en analog ingång men det är oförändrat om jag valt digital ingång och det resultatet är det man kan förvänta sig. min volymskala har ungefär 1,5 dB stora steg och är graderad mellan -70 till 10 och 0 innebär ingen förstärkning i försteget utan det ger samma nivå in som ut.

Jag har också 2 äldre Yamaha apparater, ett försteg och en receiver och ingen av dem har nått direkt brusproblem, jag har tidigare haft eåtminstone 3 olika Yamahasurroundförstärkare/dekodrar och ingen av dem brusade nått störande om de användes på rätt sätt.

Jag är förbryllad över det du skriver för ha du justerat nivåerna rätt så bör du höra ett svgt brus om du lyssnar direkt vid diskanten men inte nått som låter så stark att det stör i lyssningsposition.
Ställer man däremot in nivåerna fel så blir bruset hörbart och det kan tom bli störande, det är därför intressant att veta hur du gjort högtalarsetupen och vilken nivå du har på insignalen, på de Yamaha hembiomaskiner jag haft fanns det även en nivåsetup per analog ingång och inte bara högtalarsetup men jag vet inte om de har det på den modell du har.

Hela din beskrivning får mig att tro att du har finkalibrerade nivåer eller så är apparaten trasig.

Din Yamaha har "normalbra" värden på signal/brusförhållande och egenbrusnivå >

Signal to Noise Ratio (IHF-A Network)
CD (250 mV, shorted) to Front L/R, Effect Off .... 100 dB or more
Residual Noise (IHF-A Network)
Front L/R ................................................................ 150 µV or less

Hm, Mycket info som jag inte förstår där, hursomhelst så är volym minimun på -80. Jag hör ljud först när jag är på -60. Max går den på +16.

Märkte nyss efter att ha stängt av mikrofon och hörlurar enheten så kommer brus efter +2 innan kom det tidigare. + är ljudet kraftigare. Var inte så innan.

Jag vet inte hur man fixar set up, varje gång jag trycker på set up knapen så får jag ett alternativ, när jag sen trycket en knapp försvinner det. Fick ingen manual med.

Permalänk
Inaktiv

!Jag tror jag hittade orsaken!

Ville precis vrida Stickkontakten men testade något i set up först.

Just nu har jag det på PLII Music... När jag ändrar till STEREO så försvinner bruset helt. Bruset är som värst när jag väljer MUSIC VIDEO. Av en slump valde jag Stereo och bruset är nu på 3% av det tidigare brus nivån när jag har volum på MAX.
Helt sjukt, ljudet blev också tydligare på STEREO.

Är jag i behov av att vrida stickkontakten nu?

Kommer ändå köpa en Toslink kabel.

Eftersom jag fortfarande tycker att ljudet inte är helt okej för dessa högtalare så undrar jag om ett ljudkort Focusrite kommer göra någon skillnad?

Mitt moderkort har redan ett inbyggt ljudkort som de säger är ganska bra, det är kapabelt med Sound Blaster Z. Men eftersom Sound Blaster Z är mer för Spel vad jag har förstått och jag vill ha något för musik så tänkte jag kanske ett Focusrite kommer göra skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon294416:

!Jag tror jag hittade orsaken!

Ville precis vrida Stickkontakten men testade något i set up först.

Just nu har jag det på PLII Music... När jag ändrar till STEREO så försvinner bruset helt. Bruset är som värst när jag väljer MUSIC VIDEO. Av en slump valde jag Stereo och bruset är nu på 3% av det tidigare brus nivån när jag har volum på MAX.
Helt sjukt, ljudet blev också tydligare på STEREO.

Är jag i behov av att vrida stickkontakten nu?

Kommer ändå köpa en Toslink kabel.

Eftersom jag fortfarande tycker att ljudet inte är helt okej för dessa högtalare så undrar jag om ett ljudkort Focusrite kommer göra någon skillnad?

Mitt moderkort har redan ett inbyggt ljudkort som de säger är ganska bra, det är kapabelt med Sound Blaster Z. Men eftersom Sound Blaster Z är mer för Spel vad jag har förstått och jag vill ha något för musik så tänkte jag kanske ett Focusrite kommer göra skillnad.

Jag är inte längre övertygad om att det är brus som varit problemet utan tror det handlat om fasfel för det är det som blir största skillnaden när du växlar mellan PL 2 och stereo om du inta har gjort högtalarsetupen korrekt.

Du kan kanske använda PL 2 med bara 2 fronthögtalare men då måste du ange fantomcenter och göra en korrekt avståndsinställning för annars kommer det garanterat att låta mycket underligt.
Det är däremot ganska meningslöst att köra PL 2 med mindre än 4 högtalare, front och bak
Har du 3 högtalare fram så finns Dolby 3ch eller Dolby digital 3/0 som är tänkt för det.

Har du bara 2 högtalare bör du däremot alltid köra i stereo.

Du kan naturligtvis köra med toslink ändå och om du inte vill använda toslink kan du skaffa ett bättre ljudkort.
Däremot förstår jag inte varför du inte bara köper en fiber för de kostar inte mycket så varför köpa på auktion ?
79 kr med frakt för en tvåmetare >
https://fyndiq.se/product/902174-optisk-kabel-toslink-2-meter...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag är inte längre övertygad om att det är brus som varit problemet utan tror det handlat om fasfel för det är det som blir största skillnaden när du växlar mellan PL 2 och stereo om du inta har gjort högtalarsetupen korrekt.

Du kan kanske använda PL 2 med bara 2 fronthögtalare men då måste du ange fantomcenter och göra en korrekt avståndsinställning för annars kommer det garanterat att låta mycket underligt.
Det är däremot ganska meningslöst att köra PL 2 med mindre än 4 högtalare, front och bak
Har du 3 högtalare fram så finns Dolby 3ch eller Dolby digital 3/0 som är tänkt för det.

Har du bara 2 högtalare bör du däremot alltid köra i stereo.

Du kan naturligtvis köra med toslink ändå och om du inte vill använda toslink kan du skaffa ett bättre ljudkort.
Däremot förstår jag inte varför du inte bara köper en fiber för de kostar inte mycket så varför köpa på auktion ?
79 kr med frakt för en tvåmetare >
https://fyndiq.se/product/902174-optisk-kabel-toslink-2-meter...

Måste undersöka vilka settings jag ska ha på denna förstärkaren, ska hitta manual online senare.

Angående Toslink, jag vet de är inte dyra men jag hittade ett som är 15m och verkar vara av bättre varumärke. Jag kan behöva ett längre än 1.5m senare.

Tack för otroliga hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon294416:

Måste undersöka vilka settings jag ska ha på denna förstärkaren, ska hitta manual online senare.

Angående Toslink, jag vet de är inte dyra men jag hittade ett som är 15m och verkar vara av bättre varumärke. Jag kan behöva ett längre än 1.5m senare.

Tack för otroliga hjälpen!

Manual >
https://www.manualslib.com/manual/197392/Yamaha-Rx-V357.html?...
Servicemanual om du reggar dig >
https://www.hifiengine.com/manual_library/yamaha/rx-v357.shtm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Wow, schysst. Tack, rätt så mycket och komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

!Jag tror jag hittade orsaken!

Ville precis vrida Stickkontakten men testade något i set up först.

Just nu har jag det på PLII Music... När jag ändrar till STEREO så försvinner bruset helt. Bruset är som värst när jag väljer MUSIC VIDEO. Av en slump valde jag Stereo och bruset är nu på 3% av det tidigare brus nivån när jag har volum på MAX.
Helt sjukt, ljudet blev också tydligare på STEREO.

Är jag i behov av att vrida stickkontakten nu?

Kommer ändå köpa en Toslink kabel.

Eftersom jag fortfarande tycker att ljudet inte är helt okej för dessa högtalare så undrar jag om ett ljudkort Focusrite kommer göra någon skillnad?

Mitt moderkort har redan ett inbyggt ljudkort som de säger är ganska bra, det är kapabelt med Sound Blaster Z. Men eftersom Sound Blaster Z är mer för Spel vad jag har förstått och jag vill ha något för musik så tänkte jag kanske ett Focusrite kommer göra skillnad.

Vilket moderkort har du?
Om du har tillgång till SoundBlaster Studio så kommer ditt ljud förändras och skillnaden är dag & natt. Och den anpassar sig spel eller musik eller film, fungerar ypperligt bra som software.

edit:
Om du nu har ett Soundblaster Z:
Drivrutiner:
https://support.creative.com/scripts/getProd.aspx?id=21402
Du behöver följande (klickbar länk):
"Creative Sound Blaster Z-Series Software Pack for Windows 10"

Kommer/Kan se ut såhär, sen fifflar du med profilerna, ställ in MUSIC och finslipa Crystalizer och Cinematic osv osv så borde ljudet bli mycket mer trevligare att lyssna på.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niivpzi:

Vilket moderkort har du?
Om du har tillgång till SoundBlaster Studio så kommer ditt ljud förändras och skillnaden är dag & natt. Och den anpassar sig spel eller musik eller film, fungerar ypperligt bra som software.

edit:
Om du nu har ett Soundblaster Z:
Drivrutiner:
https://support.creative.com/scripts/getProd.aspx?id=21402
Du behöver följande (klickbar länk):
"Creative Sound Blaster Z-Series Software Pack for Windows 10"

Kommer/Kan se ut såhär, sen fifflar du med profilerna, ställ in MUSIC och finslipa Crystalizer och Cinematic osv osv så borde ljudet bli mycket mer trevligare att lyssna på.
https://www.custompcreview.com/wp-content/uploads/2012/11/creative-sound-blaster-z-pcie-sound-card-custom-pc-review-17.jpg

Jag har detta moderkort.

https://www.proshop.se/Moderkort/GIGABYTE-Z370-AORUS-Gaming-5...

Och vad jag läst så ska det redan ha ett bra ljudkort integrerat. Jag har inte SoundBlaster Z.

Men undrade precis det du säger - Kommer jag märka nån skillnad som är värd att investera. För jag såg på Youtube-Linus tech tips att de inte är lönt då de nya moderkorten redan är bra.

Tänkte sen kanske en Sound Blaster eller Focusrite Scarlett. Helt osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

Jag har detta moderkort.

https://www.proshop.se/Moderkort/GIGABYTE-Z370-AORUS-Gaming-5...

Och vad jag läst så ska det redan ha ett bra ljudkort integrerat. Jag har inte SoundBlaster Z.

Men undrade precis det du säger - Kommer jag märka nån skillnad som är värd att investera. För jag såg på Youtube-Linus tech tips att de inte är lönt då de nya moderkorten redan är bra.

Tänkte sen kanske en Sound Blaster eller Focusrite Scarlett. Helt osäker.

Om jag inte missfattat, så har ditt moderkort något med Soundblaster inbyggt,
Här ska du få hjälp,
Du har redan Sound Blaster funktioner på ditt moderkort,
Direkt nedladdning:
http://download.gigabyte.eu/FileList/Driver/mb_driver_audio_c...

Och grundsidan:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z370-AORUS-Gaming-5-rev-...

Så, jag tror CreativeSB måste vara installerad för att "aktivera" allt på ljudkortet, efter detta aktiverar du Crystalizer, lite surround och bas-knappen så blir det betydligt bättre.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niivpzi:

Om jag inte missfattat, så har ditt moderkort något med Soundblaster inbyggt,
Här ska du få hjälp,
Du har redan Sound Blaster funktioner på ditt moderkort,
Direkt nedladdning:
http://download.gigabyte.eu/FileList/Driver/mb_driver_audio_c...

Och grundsidan:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z370-AORUS-Gaming-5-rev-...

Så, jag tror CreativeSB måste vara installerad för att "aktivera" allt på ljudkortet, efter detta aktiverar du Crystalizer, lite surround och bas-knappen så blir det betydligt bättre.

SHIT!

JA - Det är vad jag menade. Jag läste nåt om att detta moderkort hade något sånt. Därför köpte jag det liksom. Men visste inte att drivrutinen måste installeras!

Jag har nu också Gigabyte Realtek HD - Ljud konfiguration installerat. Ska jag avinstallera det eller avaktivera alla funktioner på den.

Vet inte ens vilka funktioner jag ska arbeta med. Men en sak är klart - Ljudet MYCKET BÄTTRE!

Niivpzi

Du förändrade livet för mig! Tack!

En fråga bara, på förstärkaren jag har ökat Bas och Treble - Ska jag sätta dessa på NOLL och använda programmet istället som huvud kontroll?

Shit - Nu är jag nöjd med ljudet! Så nice!

Permalänk
Inaktiv

Vad mer visste jag inte om detta moderkortet.....