Permalänk
Medlem

Glassmaskin köpråd

Hej!

Funderar på att köpa en glassmaskin som julklapp men behöver lite köpråd.

Vad är kompressorns uppgift i en glassmaskin? Är det så att man slipper kyla skålen i förhand?
Är det värt att lägga de extra pengarna på en maskin med kompressor?
Något visst märke och modell ni rekommenderar?

Wilfa icm-c15 verkar vara den mest populära maskinen men den har lite blandade recensioner.

Max 2000 kr tänker jag, men vill ändå ha en maskin av bra kvalitet och som håller länge.

Permalänk

Köpte en Wilfa ICM-C15 för ett par år sedan och är nöjd, dock enda glassmaskinen jag har erfarenhet av i modern tid.
Glass gjord på riktiga råvaror blir fantastisk god och det är kul att experimentera med smaker.

Precis som du säger kyler kompressorn så att du slipper frysa skålen innan tex.

Permalänk
Medlem

Ska du ha en dyrare maskin med kompressor så betalar du för smidigheten. Jag har en sån enkel billigare som jag haft i 4 år nu som man fryser på förhand. Kräver lite planering men glassen blir precis lika bra. Den kostade mig 149kr.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Ska du ha en dyrare maskin med kompressor så betalar du för smidigheten. Jag har en sån enkel billigare som jag haft i 4 år nu som man fryser på förhand. Kräver lite planering men glassen blir precis lika bra. Den kostade mig 149kr.

Ja det är sant. Tänkte på att det är skönare om man vill göra 2 olika smaker på en och samma gång, då man slipper frysa om skålen igen för att göra en annan smak dagen efter.

Men då kanske man kan köpa en billig maskin + en extra skål som man kan ha i frysen om nu tillverkaren erbjuder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Ja det är sant. Tänkte på att det är skönare om man vill göra 2 olika smaker på en och samma gång, då man slipper frysa om skålen igen för att göra en annan smak dagen efter.

Men då kanske man kan köpa en billig maskin + en extra skål som man kan ha i frysen om nu tillverkaren erbjuder det.

Mig veterligen så säljs de alltid med maskin + skål i ett kit, inte separat. Har du inte haft en glassmaskin tidigare så kan du testa med en billig först, finns för 250kr på Jula (med sisådär omdömen). Gör ni mycket glass och har pengar att lägga på dyrare maskin så kör på.

Nu lever jag dock inte riktigt som jag lär dock. Prylfascinerad som jag är så ska jag alltid ha det bästa med en gång.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av finally:

Hej!

Funderar på att köpa en glassmaskin som julklapp men behöver lite köpråd.

Vad är kompressorns uppgift i en glassmaskin? Är det så att man slipper kyla skålen i förhand?
Är det värt att lägga de extra pengarna på en maskin med kompressor?
Något visst märke och modell ni rekommenderar?

Wilfa icm-c15 verkar vara den mest populära maskinen men den har lite blandade recensioner.

Max 2000 kr tänker jag, men vill ändå ha en maskin av bra kvalitet och som håller länge.

Hej!
Har en sådan Wilfa sedan ett par år tillbaka, i början gjorde jag glass flera gånger i veckan. Sorbét blir grymt bra och finkornig om man låter den köra så länge som det bara går.

Kompressorn är perfekt då själva "smeten" bara behöver hålla + 5 till + 20 grader när man gör glassen eller sorbét. Gelato går, men blir inte lika bra då maskinen snurrar lite för snabbt och får in lite för mycket luft för just gelato.

Har man stängt av maskinen, i väntan på en andra sats eller smak behöver man vänta ca 5 minuter på kompressorn. Sedan är det bara att köra igen.

De flesta gångerna har jag gjort "smet" på 12 äggulor och sedan delat upp glasskapandet i 2 omgångar så att man får in lite glass i frysen med.

Gör man glass med alkohol i, tex. romrussin (har haft sultanrussin legat i 15 årig rom ett par veckor för att få rejält med smak) så blir den extra krämig, och fryser ej helt i frysen heller. Blir inga eller få iskristaller i den färdiga glassen med.

Är mycket nöjd med den på det hela taget.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första glassmaskin för ca 5 år sedan. En wilfa med kompressor. Glass är min Akilleshäl
Jag känner att det skulle vara skönt att om glassuget hoppar på en kl 22. Då är det rätt kört om man måste förfrysa något, eller om man får oväntat besökt. Med en kompressormaskin får du färdig glass på ca 1 timme. Ångrar mig inte en sekund.
Har man bara ägg, grädde/mjölk, socker +smaksättare hemma så får man god glass utan tillsatser.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Mig veterligen så säljs de alltid med maskin + skål i ett kit, inte separat. Har du inte haft en glassmaskin tidigare så kan du testa med en billig först, finns för 250kr på Jula (med sisådär omdömen). Gör ni mycket glass och har pengar att lägga på dyrare maskin så kör på.

Nu lever jag dock inte riktigt som jag lär dock. Prylfascinerad som jag är så ska jag alltid ha det bästa med en gång.

Menade att man köper till en extra utöver den man redan får så att man kan göra 2 olika smaker samtidigt, fast kanske inte alla tillverkare erbjuder en separat skål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

Hej!
Har en sådan Wilfa sedan ett par år tillbaka, i början gjorde jag glass flera gånger i veckan. Sorbét blir grymt bra och finkornig om man låter den köra så länge som det bara går.

Kompressorn är perfekt då själva "smeten" bara behöver hålla + 5 till + 20 grader när man gör glassen eller sorbét. Gelato går, men blir inte lika bra då maskinen snurrar lite för snabbt och får in lite för mycket luft för just gelato.

Har man stängt av maskinen, i väntan på en andra sats eller smak behöver man vänta ca 5 minuter på kompressorn. Sedan är det bara att köra igen.

De flesta gångerna har jag gjort "smet" på 12 äggulor och sedan delat upp glasskapandet i 2 omgångar så att man får in lite glass i frysen med.

Gör man glass med alkohol i, tex. romrussin (har haft sultanrussin legat i 15 årig rom ett par veckor för att få rejält med smak) så blir den extra krämig, och fryser ej helt i frysen heller. Blir inga eller få iskristaller i den färdiga glassen med.

Är mycket nöjd med den på det hela taget.

Skrivet av Nautilus011:

Jag köpte min första glassmaskin för ca 5 år sedan. En wilfa med kompressor. Glass är min Akilleshäl
Jag känner att det skulle vara skönt att om glassuget hoppar på en kl 22. Då är det rätt kört om man måste förfrysa något, eller om man får oväntat besökt. Med en kompressormaskin får du färdig glass på ca 1 timme. Ångrar mig inte en sekund.
Har man bara ägg, grädde/mjölk, socker +smaksättare hemma så får man god glass utan tillsatser.

Tycker ni Wilfa icm-c15 är värd ursprungspriset (ca 2k), med tanke på märket? Finns en maskin av märket Nemox för 600 kr extra och det är ett italienskt företag som enbart tillverkar glassmaskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highscore:

Köpte en Wilfa ICM-C15 för ett par år sedan och är nöjd, dock enda glassmaskinen jag har erfarenhet av i modern tid.
Glass gjord på riktiga råvaror blir fantastisk god och det är kul att experimentera med smaker.

Precis som du säger kyler kompressorn så att du slipper frysa skålen innan tex.

Vad tycker du är bra/dåligt med den? Är den värd 2k?

Permalänk
Medlem

@finally: Du får den för 1700 kr inkl frakt. Tror jag gav det. Har inte haft någon annan så det är svårt att säga om det skulle bli bättre glass med annan maskin. Men har haft min i snart 5 år och den tuffar på lika bra som när den va ny och det har blivit många liter glass.
Hade jag fått önska hade jag haft en glassmaskin med större kapacitet men då skenar ofta priset upp en hel del. Men det beror kanske på att det krävs starkare motor för att orka driva runt smeten när det börjar stelna.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Gallerikonnässör

Jag har en Cuisinart utan kompressor, så det gäller att planera lite. Men gör man det funkar den väldigt bra. Den rymmer 1,5L så blir hyffsat mycket per batch.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk

@finally:

Spontant, gillar du matlagning / bakning och gillar att använda bra maskiner - ja köp då en bra glassmaskin, det är det definitivt värt.

Wilfa´n har bra konstruktion och funktion för pengarna. Tänk på att volymen som märks med maskinen är den maximala slutvolymen, dvs man kan bara fylla behållaren 55 - 70% beroende på recept så att det inte sväller över när glass eller sorbet är färdig.

Permalänk
Avstängd

De med skålar att frysa gör ofta en ganska liten mängd glass. Jag har en med en klump i botten som kan hantera lite mer, någon Philips, som funkar bra. Den är rätt mycket billigare än en med kompressor och klumpen är inte så otymplig som en skål och därför kan man ha den i frysen permanent. Borde gå att få tag i lös klump också.