Intel demonstrerar "Sunny Cove" – upp till 75 procent högre prestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel demonstrerar "Sunny Cove" – upp till 75 procent högre prestanda

I upptakten till Intels 2018 Archicture Day hittar en bild ut med en demonstration för "Sunny Cove", kodnamnet för en framtida plattform med väsentligt högre prestanda i vissa scenarion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Det behöver jag verkligen eftersom jag zippar saker en gång i månaden. Bra att spara in 10s / månad! Är villig att betala 10k extra för detta, utan problem. Vilket vi lär få göra.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Intel har fått bra eld i baken det är trevligt att se utveckling nu

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Enligt en tråd på Reddit skall dessa "coves" vara SoC:s för bärbara, enligt Techreport är den första "cove" Skylake igen och på 14nm. Efter det kommer en variant på 7nm och slutligen i pipelinen en på 7nm+ som uppges vara den som Jim Keller jobbar på men det lär dröja ett tag.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Intel ger exakt så mycket information så det blir helt ointressant, suck

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

Prestandan i 7-zip och andra packningsprogram behöver verkligen förbättras, det ser jag fram emot.

Bortsett från det är jag allmänt emot uttalande som upp till, jag är mer intresserad av vad förbättringen minst är. Detta eftersom att ohederliga företag kan missbruka ordet upp till till att t.ex. bara ta en enda instruktion som inte någon har haft behov av de senaste 50åren.. Nu tror jag inte Intel är sån, jag förtydligade bara poängen.

Permalänk
Medlem

Mja, det här känns väl sådar. Det skulle ju vara intressant om de sa "75%bättre spelprestanda" då just spel tydligen är en bra indikator på generell prestanda enligt vissa. Med tanke på att Zen2 ryktas kunna ta ledningen i spel över Intel (och då också generell prestanda) så hade det klart varit bättre att lägga krutet på spel, men så väljer de att optimera för något så nicheat som 7Zip?? Känns inte som om de fått sina prioriteringar riktigt rätt den här gången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Enligt en tråd på Reddit skall dessa "coves" vara SoC:s för bärbara, enligt Techreport är den första "cove" Skylake igen och på 14nm. Efter det kommer en variant på 7nm och slutligen i pipelinen en på 7nm+ som uppges vara den som Jim Keller jobbar på men det lär dröja ett tag.

Skulle precis skriva att SO-DIMM minnet får detta att se ut som en bärburen arkitektur

Undrar om något annat än krypto har lagts till, inte bortom omöjligheten att det ensamt står för ökningen på 75% (om det är specifikt kryptering som tar tid).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, det här känns väl sådar. Det skulle ju vara intressant om de sa "75%bättre spelprestanda" då just spel tydligen är en bra indikator på generell prestanda enligt vissa. Med tanke på att Zen2 ryktas kunna ta ledningen i spel över Intel (och då också generell prestanda) så hade det klart varit bättre att lägga krutet på spel, men så väljer de att optimera för något så nicheat som 7Zip?? Känns inte som om de fått sina prioriteringar riktigt rätt den här gången.

Lät ju som stor del av optimeringarna handlade bland annat om kryptering, med tanken på hur webben mer eller mindre går mot full kryptering så t.ex. lämpar sig nog dessa cpuer'na riktigt bra på web servrar och annat i server mijö.

T.ex. min server idag spenderar ca 40% av totalla CPU tiden enbart på kryptering på grund av HTTPS, inte för att det orsakar problem men det tar ganska rejält kraft på en server.

Så vist burkar hemma kanske inte har jätte nytta av det men överlag så tror det det finns mycket nytta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Skulle precis skriva att SO-DIMM minnet får detta att se ut som en bärburen arkitektur

Undrar om något annat än krypto har lagts till, inte bortom omöjligheten att det ensamt står för ökningen på 75% (om det är specifikt kryptering som tar tid).

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade ett svar på min egen fråga här.

Det verkar som att konsumentarkitekturerna har blivit ignorerade när det gäller kryptering (krypteringsalgoritmer ökar prestanda kollosalt där det behövs), så nu är jag i stort sett 100% säker på att detta är varför 7zip presterar så mycket bättre.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker modermodemet ser så härligt retro ut? Klassiska gröna layouten, absolut noll lull-lull på det visuella, improviserade kablar osv. Haha, hade tyckt det varit asfränt att ha ett modermodem i det övre segmentet som såg ut som något som man hade hittat i en av de första generationernas Compaq Presario :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, det här känns väl sådar. Det skulle ju vara intressant om de sa "75%bättre spelprestanda" då just spel tydligen är en bra indikator på generell prestanda enligt vissa. Med tanke på att Zen2 ryktas kunna ta ledningen i spel över Intel (och då också generell prestanda) så hade det klart varit bättre att lägga krutet på spel, men så väljer de att optimera för något så nicheat som 7Zip?? Känns inte som om de fått sina prioriteringar riktigt rätt den här gången.

Tror nog att vad som kommer ses med Ryzen 3000 är mer att de komma ligga jämnt med intel i spelprestanda, men för ett lägre pris per kärna. Detta är ju bra för framtiden, men just nu är det inte superanvändbart för gemena spelare att har 6+ kärnor (även om jag själv inte skulle vilja ha mindre). Antar att intel arbetar på något väldigt specifikt område av optimering och behövde ge ett exempel som motiverar försäljning, och 7-Zip var sannolikt det lättaste att relatera av vad de kan nämna i det här skedet.

Vad gäller spelprestanda så vore det väldigt mycket mer intressant att se mer utveckling på iGPU då även budget-cpus fortfarande är mer än nog såvidare du inte lägger 14k på din GPU.
Vad AMD gjort med Ryzen APU's är rätt intressant i min åsikt, även om det verkar vara knakigt med försäljning so far- jag skulle gärna ha en lite mer kapabel laptop utan att behöva ha ett varmt högljutt monster bara för det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Mja, det här känns väl sådar. Det skulle ju vara intressant om de sa "75%bättre spelprestanda" då just spel tydligen är en bra indikator på generell prestanda enligt vissa. Med tanke på att Zen2 ryktas kunna ta ledningen i spel över Intel (och då också generell prestanda) så hade det klart varit bättre att lägga krutet på spel, men så väljer de att optimera för något så nicheat som 7Zip?? Känns inte som om de fått sina prioriteringar riktigt rätt den här gången.

Sunnycove är med stor sannolikhet en SoC (baserade på Ice Lake), så spel är verkligen inte speciellt relevant för syftet.

Embargot ska lyfta idag någon gång så det kan nog bli rätt intressanta grejer. Jim Keller är ju på plats på Intel Architecture Day, han är ju en del av Intels NGC-team så där kan det nog komma ut lite spännande info.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

men så väljer de att optimera för något så nicheat som 7Zip?? Känns inte som om de fått sina prioriteringar riktigt rätt den här gången.

Nu gäller det nog fler komprimeringsalgoritmer än enbar den 7-zip använder.
Men detta att vänta på filer som packas upp och ner är ett jätteproblem, förutom att göra det manuellt så är det många applikationer som gör det.
Btw jag packade upp en fil som bestod över 1TB med en massa småfiler i morse, det var inte roligt.. Dessutom är det sällan man enbart packar upp/ner en packad fil i taget utan det kan bli en drös olika som är gång på ens olika nmve ssd. Så mer cores för att hantera upp och nedpackning av filer tack!

Så rejäl förbättring här är skitbra, det räcker dock inte för att alla ska byta ut deras 9900k om skillnaden enbart är detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tror nog att vad som kommer ses med Ryzen 3000 är mer att de komma ligga jämnt med intel i spelprestanda, men för ett lägre pris per kärna. Detta är ju bra för framtiden, men just nu är det inte superanvändbart för gemena spelare att har 6+ kärnor (även om jag själv inte skulle vilja ha mindre). Antar att intel arbetar på något väldigt specifikt område av optimering och behövde ge ett exempel som motiverar försäljning, och 7-Zip var sannolikt det lättaste att relatera av vad de kan nämna i det här skedet.

Vad gäller spelprestanda så vore det väldigt mycket mer intressant att se mer utveckling på iGPU då även budget-cpus fortfarande är mer än nog såvidare du inte lägger 14k på din GPU.
Vad AMD gjort med Ryzen APU's är rätt intressant i min åsikt, även om det verkar vara knakigt med försäljning so far- jag skulle gärna ha en lite mer kapabel laptop utan att behöva ha ett varmt högljutt monster bara för det.

Det återstår väl att se men jag tror de kan slå dem. Jag vet inte varför det blivit en universell sanning att "Intel är, och kommer alltid vara bäst på spelprestanda".

Med det vi vet om Ryzen 3000-serien är att det kommer både bli IPC-ökningar och högre frekvens, och med all sannorlikhet även fler kärnor. Det sistnamnda spelar inten roll för spel i dagsläget men är psykologiskt viktigt för AMD.

Det som däremot spelar roll är att Intel inte ökat sedan IPC sedan Skylake, så deras enda verktyg har varit ökad frekvens gela tiden, vilket har fungerat bra för att hålla ledningen, men nu med 9900K ser vi en processor som svettas rejält, även med fastlödd IHS, så det är inte längre en framkomlig väg att bara öka frekvensen, men det är det enda Intel kan göra sålänge de är kvar på 14nm+++++++++++

Givet den faktan så tror jag AMD har goda chanser att faktiskt slå intel i spelprestanda. Kombinationen ökad IPC och ökad frekvens borde resultera i det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, det här känns väl sådar. Det skulle ju vara intressant om de sa "75%bättre spelprestanda" då just spel tydligen är en bra indikator på generell prestanda enligt vissa. Med tanke på att Zen2 ryktas kunna ta ledningen i spel över Intel (och då också generell prestanda) så hade det klart varit bättre att lägga krutet på spel, men så väljer de att optimera för något så nicheat som 7Zip?? Känns inte som om de fått sina prioriteringar riktigt rätt den här gången.

Vad är det för rykten? De rykten jag har sett är att de eventuellt kommer matcha Intel i klockfrekvenser, men sett väldigt lite IPC-rykten? Tittar man på tester där man verkligen försöker minimera andra flaskhalsar än CPU så ligger Intel runt 20% före i "spel-IPC", så det ska vara en jäkla arkitektförändring hos zen2 isf om de till och med ska gå om.

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Imo så spelar det mindre roll, denna prestanda-potential är bara viktigt för en rätt liten klick användare och i kombination med det höga priset på i7 och i9 för tillfället gör ju Ryzen en betydligt mer attraktiv produkt oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad är det för rykten? De rykten jag har sett är att de eventuellt kommer matcha Intel i klockfrekvenser, men sett väldigt lite IPC-rykten? Tittar man på tester där man verkligen försöker minimera andra flaskhalsar än CPU så ligger Intel runt 20% före i "spel-IPC", så det ska vara en jäkla arkitektförändring hos zen2 isf om de till och med ska gå om.

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Imo så spelar det mindre roll, denna prestanda-potential är bara viktigt för en rätt liten klick användare och i kombination med det höga priset på i7 och i9 för tillfället gör ju Ryzen en betydligt mer attraktiv produkt oavsett.

Det som florerar ät 13% ökning av IPC, lågt räknat, för att då bli "on par" med Intel krävs en klockfrekvensökning på 7%, vilket innebär ~4.65Ghz i singre core boost. Detta borde vara mycket lätt att uppnå och är dessutom lågt räknat jämfört med de rykten som nu finns om 5.1Ghz, så på det hela taget äe det inte så orroligt att de tar sig ikapp och förbi med 3000-serien.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som florerar ät 13% ökning av IPC, lågt räknat, för att då bli "on par" med Intel krävs en klockfrekvensökning på 7%, vilket innebär ~4.65Ghz i singre core boost. Detta borde vara mycket lätt att uppnå och är dessutom lågt räknat jämfört med de rykten som nu finns om 5.1Ghz, så på det hela taget äe det inte så orroligt att de tar sig ikapp och förbi med 3000-serien.

Du missar vad jag skrev, jag skrev 20% skillnad i spel-IPC, dvs det är inte inräknat klockskillnad. Kolla länken, det är en skillnad på nästan 40% mellan 2700X och 9900K när man kör med snabba minnen och tar bort gpu så mycket man kan ur ekvationen. Detta är såklart inte ett realistiskt scenario, men det är fortfarande dessa siffror Ryzen tävlar mot om de ska kunna gå om. Att zen2 kommer ha modeller som ger likvärdiga resultat som intel under vanliga omständighter tror jag absolut på (för där är de redan nära), men det är inte samma sak som att de går om intel i spel-prestanda.

Permalänk
Medlem

75% mer prestanda i 7zip låter fantastiskt ospecifikt, men om jag ska spekulera så har Intel nu implementerat någon form av instruktion för effektiv hantering av SHA på dedikerat kisel.

Just en sådan sak skulle vara fullständigt rimligt iom mjukvarufixarna som hackat Xeon-prestanda med fotknölarna nu kan lägga över en av de mer CPU tunga operationerna i vanliga servrar till en separat bit och på så sätt peka på att deras nya server CPU'er är minst lika bra som sina föregångare fast nu med säkerhetsfixar. Fast varför Intel skulle implementera det på konsumentprodukter först kliar jag mig i huvudet åt

Visa signatur

räserdator+

Permalänk

Intel😂😂😂 Mer desperata än någonsin. 7-zip men lägg av nu, är det "nyheter"😒😒😒

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QuantumPersuader:

Intel😂😂😂 Mer desperata än någonsin. 7-zip men lägg av nu, är det "nyheter"😒😒😒

Väldigt bra nyheter, tänk vad företag mm spar tid när de packar mängder av data.

Tid är pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det återstår väl att se men jag tror de kan slå dem. Jag vet inte varför det blivit en universell sanning att "Intel är, och kommer alltid vara bäst på spelprestanda".

Med det vi vet om Ryzen 3000-serien är att det kommer både bli IPC-ökningar och högre frekvens, och med all sannorlikhet även fler kärnor. Det sistnamnda spelar inten roll för spel i dagsläget men är psykologiskt viktigt för AMD.

Det som däremot spelar roll är att Intel inte ökat sedan IPC sedan Skylake, så deras enda verktyg har varit ökad frekvens gela tiden, vilket har fungerat bra för att hålla ledningen, men nu med 9900K ser vi en processor som svettas rejält, även med fastlödd IHS, så det är inte längre en framkomlig väg att bara öka frekvensen, men det är det enda Intel kan göra sålänge de är kvar på 14nm+++++++++++

Givet den faktan så tror jag AMD har goda chanser att faktiskt slå intel i spelprestanda. Kombinationen ökad IPC och ökad frekvens borde resultera i det.

Kan kan de nog, jag undviker att lita på några prestandasiffror förräns jag ser dem faktiskt testade, och vad jag förstår så är en stor del av intels fördel i en realistisk situation (alltså där GPU är bottleneck) att deras ring bus har lite lägre latens och är allmänt lite bättre anpassad för just spel. Tester där man är CPU-bound känns rätt meningslösa IMO- skiter väl i om jag har 300 eller 350 fps i CS:GO.

Menar inte att klanka på AMD med detta, menar att jag gillar den utveckling de håller på med vad gäller flerkärnigt till lågt pris, och känner att det är onödigt att försöka ge sig på Intel i spelprestanda då det inte längre är kopplat till råprestanda så mycket på CPU-sidan.

For the record- jag körde nyligen en "sidegrade" från 5820k till Ryzen 2600, och en downgrade från 1080Ti till Vega 64, detta just för att jag tröttnat på Intels fokus på frekvens över tråd/kärnor och deras skitkonstiga prissättningar, och även tröttnat på Nvidias strategi att försöka låsa in gamers i en teknologi som kostar enormt utan att ge bättre bang for buck i de spel som faktiskt spelas. Jag röstade med plånboken alltså- ingen riktig uppgradering men jag köpte AMD, någon annan köpte inte nya Intel saker utan köpte mina begagnade istället. Bara för att förtydliga att jag inte är någon slags hardcore Intel fanboy (:

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Är det inga nördar som läser vad det står på skylten på bilden?
"New ISA"
Dvs den är förmodligen inte "pc kompatibel".
Därför 7-zip används som exempel också. Den kör inte pc-program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Mer info:
https://wccftech.com/intel-sunny-cove-cpu-architecture-and-ne...
Bortsett från att de ej nämner något om kärnor så ser det positivt ut, men intel måste göra något drastigt om deras datorer ska vara användbara för tekniker.
Drog senast idag igång en mindre VM på laptopen alla 6 kärnor flög i topp direkt, då hade jag avaktiverat mer än 50% av lasten, sedan kanske man vill göra redundanstest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Är det inga nördar som läser vad det står på skylten på bilden?
"New ISA"
Dvs den är förmodligen inte "pc kompatibel".
Därför 7-zip används som exempel också. Den kör inte pc-program.

Skickades från m.sweclockers.com

ISA står för Instruction Set Architecture, det har inget med själva arkitekturen att göra utan instruktionerna den är kapabel till. Det är x86.

https://www.anandtech.com/show/13699/intel-architecture-day-2...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Intel bara nämner 7-zip lär det handla om någon specifik avlastning, annars hade vi fått fler exempel på dessa stora prestandavinster. Däremot ser det ut som att de gjort en del med IPC när jag läste mer hos Anandtech.

"Sunny Cove, built on 10nm, will come to market in 2019 and offer increased single-threaded performance, new instructions, and ‘improved scalability’. Intel went into more detail about the Sunny Cove microarchitecture, which is in the next part of this article. To avoid doubt, Sunny Cove will have AVX-512. We believe that these cores, when paired with Gen11 graphics, will be called Ice Lake."

Bildlänk till Intelslide 1 hos Anandtech
Bildlänk till Intelslide 2 hos Anandtech
Bildlänk till Intelslide 3 hos Anandtech
Bildlänk till Intelslide 4 hos Anandtech

Skrivet av trickeh2k:

Är det bara jag som tycker modermodemet ser så härligt retro ut? Klassiska gröna layouten, absolut noll lull-lull på det visuella, improviserade kablar osv. Haha, hade tyckt det varit asfränt att ha ett modermodem i det övre segmentet som såg ut som något som man hade hittat i en av de första generationernas Compaq Presario :>

Tror det är en laptop-plattform med LVDS (eller liknande) till skärmen. Tycker det ser ut som att PS/2 används också.

Skrivet av anon159643:

Mer info:
https://wccftech.com/intel-sunny-cove-cpu-architecture-and-ne...
Bortsett från att de ej nämner något om kärnor så ser det positivt ut, men intel måste göra något drastigt om deras datorer ska vara användbara för tekniker.
Drog senast idag igång en mindre VM på laptopen alla 6 kärnor flög i topp direkt, då hade jag avaktiverat mer än 50% av lasten, sedan kanske man vill göra redundanstest.

Om du har last som är så stor, varför kör du den inte på en dedikerad VM-host istället?
Det är ju knappast virtualiseringen som är problemet, utan din last.

Även om jag helt och fullt förstår att du vill kunna göra precis allt på din laptop, tycker jag det är förståeligt att användare som du inte är en särskilt stor målgrupp hos Intel, även om ni är köpstarka.

För att konkretisera, du skriver att 50% av din last inte klarar sig på 6 kärnor, låt säga att 8 kärnor räcker. Det blir 16 kärnor för 100% av din last. Sedan skriver du om redundanstester, då pratar vi åtminstone det dubbla, alltså 32st, troligen mer på grund av overhead. Jag har en känsla av att en laptop som ska hantera 32-40 kärnor kommer behöva en väldigt bastant laddare, rejält tilltagen kylning och ett enormt batteri, för att inte tala om storleken på prislappen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

Jättebra, hoppas på att det går att komprimera en 8 Tbyte disk till 8 Mbyte och helst utan att behöva ha 24 Tbyte ram för att göra det och att det verkligen går snabbt, typ max 10 sek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Kanske är framtidens pfsense om den kommer till server.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Datavetare

Givet detta

så blir det tidigare läckta GB4 resultatet för Ice Lake (som nu verkar blivit omdöpt till Sunny Cove) rätt mycket mer spännande.

Detta då IPC skillnaden hos den läckta CPU-modellen kontra Skylake-familjen kändes väl högt för att kunna förklaras med en 50 % större L1D$.

Lägger man på allt som står ovan känns fortfarande IPC-ökningen rätt hög, den är trots allt 20-25 % för heltalsberäkningar (det över totalt 12 deltest), 15-20 % för flyttalsberäkningar (totalt 7 deltest) och ~35 % för SIMD (finns bara två deltester för SIMD så rätt stor osäkerhet här).

Frågan blir då: hur högt kan man klocka denna krets? (och även om Intel når ovan går det inte att imponeras av Apple, de är idag ~50 % före Intel i heltals-IPC!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

ISA står för Instruction Set Architecture, det har inget med själva arkitekturen att göra utan instruktionerna den är kapabel till. Det är x86.

https://www.anandtech.com/show/13699/intel-architecture-day-2...

Jaha. Jag tolkade "New ISA" som att de gjort en helt ny ISA, som med itanium, men det är alltså bara tillägg till existerande ISA, x86.