Vilket VR är bäst för runt 5000kr

Permalänk

Vilket VR är bäst för runt 5000kr

Ja som rubriken lyder. Vilket är bäst att köpa för runt 5000kr? Är inte insatt.

Ska vara till PC. Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R3 - GTX 560Ti x2 SLI (OC) - Core i5 2500K @ 4.4Ghz - Cooler Master Hyper 212 Plus - Corsair 8GB CL9 1600Mhz - Corsair SSD Force GT 120GB - Asus P8Z68-V - XFX Core Edition 650W 80+ Bronze - TFT Dell 23" U2312M

Permalänk
Medlem

Oculus Rift är väl en stark kandidat i den klassen. Ligger nu runt 4000kr på hemsidan.

Permalänk

@mackanx2000: Köp ett odyssey+ i den prisklassen skulle jag säga,
https://www.samsung.com/us/computing/hmd/windows-mixed-realit...

Eventuellt måste den importeras, osäker på om de säljer direkt i EU nu eller inte.

Skulle inte köpa en Rift nu, för många steamvr headsets som kommer ut, och skärmen är dålig mot vad som finns.

Permalänk
Inaktiv

Helt klart fortfarande Oculus Rift om man tar med allt. Kontrollers, användarvänlighet, bekvämlighet. Hur polerat hela användarupplevelsen är.

Oddyssey+ har möjligtvis lite bättre upplösning men är suddigare samtidigt och har sämre kontrollers.

Men du får läsa på olika reviews som jämför dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irregular Programming:

@mackanx2000: Köp ett odyssey+ i den prisklassen skulle jag säga,
https://www.samsung.com/us/computing/hmd/windows-mixed-realit...

Eventuellt måste den importeras, osäker på om de säljer direkt i EU nu eller inte.

Skulle inte köpa en Rift nu, för många steamvr headsets som kommer ut, och skärmen är dålig mot vad som finns.

Varken plusvarianten eller föregångaren har oficiellt sålts i Europa och finns inte tillgänglig på några mer välkända ställen vanligen. Med importen blir prisbilden en helt annan. Där jag kollat är frakten nästan lika dyr om prylen och med tull/moms på det slutar priset på närmre 10.000 spänn.
Ploppar ibland upp nån som importerat ett parti ändå, men det är inte helt lätt att timea eller ens hitta nån europabatch.

Så ja, hittar man den billigt så är den på min topplista också (främst för elite dangerous så det är väl mest sitta still). Men räkna inte med den som en given kandidat...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Plusvarianten finns på B&H Photo och de tar hand om tull och moms.
Så det borde bli kring $575.

Tog nyligen hem en Lenovo Explorer för $99 på vinst och förlust. Totalt gick det på runt 1500-1600 spänn och det gick fanimig skitsnabbt. Beställd i förra helgen och jag hämtade ut det på onsdagen.

Nu är ju Odyssey som "preorder" för $399 så man lär ju få vänta iaf. $499 när den väl finns i lager.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Har läst på lite om Samsung:s modell. Den verkar intressant. Särskilt om man brukar köra olika simulatorer(DCS). Där har den en klar fördel gentemot t.ex. Oculus Rift med bättre skärpa och upplösning när man behöver se instrument tydligt. Nackdelarna verkar vara komforten(passform) och att det krävs en hel del dator prestanda för att orka med. Och alla är inte övertygade enligt just detta forum: https://forums.mudspike.com/t/our-samsung-odyssey-first-impre...

Permalänk
Medlem

Borde inte nästa generations grejerna komma ut relativt snart? Känns som att man hört att det varit på horisonten ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem

Occulus rift skulle jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Annars kan det var värt att vänta några månader på occulus quest och kolla lite recensioner. Med den kommer du slippa separata sensorer och massa kablar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle helt klart vänta lite med att köpa VR då det förmodligen kommer släppas flera uppdatera modeller under 2019. Och om du inte är villig att lägga ut massor pengar så lär dagens headset sjunka i pris ännu mera när de nya släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexN99:

Annars kan det var värt att vänta några månader på occulus quest och kolla lite recensioner. Med den kommer du slippa separata sensorer och massa kablar

Fast Quest är ju en helt fristående enhet med inbyggd mobil CPU/GPU, på gott och på ont...
Den är ju inte något "general purpose" VR-headset där du kan köra vilket spel du vill från Steam.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Plusvarianten finns på B&H Photo och de tar hand om tull och moms.
Så det borde bli kring $575.

Tog nyligen hem en Lenovo Explorer för $99 på vinst och förlust. Totalt gick det på runt 1500-1600 spänn och det gick fanimig skitsnabbt. Beställd i förra helgen och jag hämtade ut det på onsdagen.

Nu är ju Odyssey som "preorder" för $399 så man lär ju få vänta iaf. $499 när den väl finns i lager.

Jag hängde på och beställde från samma butik som du länkat till. Ett Samsung HMD odyssey + för 300 dollar.
Hämtade ut paketet över lunchen och har testat att koppla in grejerna. Funkar galant
Tackar tackar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag hängde på och beställde från samma butik som du länkat till. Ett Samsung HMD odyssey + för 300 dollar.
Hämtade ut paketet över lunchen och har testat att koppla in grejerna. Funkar galant
Tackar tackar.

Hur har din Odyssey fungerat? Sugen som fan på att beställa en... :S

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Hur har din Odyssey fungerat? Sugen som fan på att beställa en... :S

Det är ett WMR headset och fungerar ypperligt.
Kolla Youtube där finns det massa videos med intryck och recensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fissure:

Hur har din Odyssey fungerat? Sugen som fan på att beställa en... :S

Det fungerade galant!
Tog ca 3-4 veckor innan de fick iväg min beställning. Men den var restnoterad så det var väntat att det skulle ta tid där. Sen tog det väl 3-4 arbetsdagar tills jag fick hem grejerna. Beställde utan tull/momshantering vilket slutade på ca 3200 spänn för headset och frakt. Efter det fick jag faktura från DLH på ca 1100 spänn till i hanteringsavgift med moms å grejer så det hade nog varit billigare att välja direkthantering av det här från butik ;). Aja, inte så stor skillnad.

Headsetet funkar finfint!
Upplösningen är bra och trackingen är jag nöjd med. Blivit ordentligt åksjuk i senuas sacrifice och subnautica (fungerar med VR på epic store - gavs ju ut gratis där ett tag). Beat sabre är väl det som används mest i hemmet. Och jag gillar elite dangerous i VR. Fast ja, beroende på hur man spelar Elite så är VR ibland lite i vägen. Jag använder hemsidor så som eddb och lite andra siter och det blir en hel del "sätta headsetet i pannan" några sekunder för att kolla på info på nån hemsida mitt i - igen och igen. Inte headsetets fel såklart ;).

Enda som inte beter sig riktigt som jag vill är väl att headsetet ofta glömmer bort room tracking när jag startar upp datorn och ska köra igång. Tror det har att göra med ändrade ljusförhållande i rummet och jag hade nog haft samma grej oavsett vilket mixed reality-set jag valt. På dagen gör väl solljuset att rummet uppfattas väldigt annorlunda än på natten.
Det tar emellertid bara 30 sekunder att mappa upp ytan igen så det är inte nån katastrof men det hade varit skönt att slippa.
Alla har nog inte samma problem med detta, men har man det så kan det vara läge att lägga snabblänk i windows mixed reality-miljö till justering av golvet som ibland behöver justeras om också.

I det stora hela är jag väldigt nöjd

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

Helt klart fortfarande Oculus Rift om man tar med allt. Kontrollers, användarvänlighet, bekvämlighet. Hur polerat hela användarupplevelsen är.

Oddyssey+ har möjligtvis lite bättre upplösning men är suddigare samtidigt och har sämre kontrollers.

Men du får läsa på olika reviews som jämför dem.

Ja jag håller med touch kontrollerna är grymma, enbart för det bör man välja oculus i dagsläget sen är ju det övriga också bra. Nu kommer ju valve ut med nya kontrollers som ska vara ännu bättre men dom är ju inte släppta ännu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon304340:

Helt klart fortfarande Oculus Rift om man tar med allt. Kontrollers, användarvänlighet, bekvämlighet. Hur polerat hela användarupplevelsen är.

Oddyssey+ har möjligtvis lite bättre upplösning men är suddigare samtidigt och har sämre kontrollers.

Men du får läsa på olika reviews som jämför dem.

Skulle nog säga så att oculus rift och Vive i nuläget är akterseglade när det kommer till upplösning och skärpa. När jag beställde mitt odyssey+ så fanns inte annat än rykten från de andra två och för upplösningen var valet ganska enkelt där. Inte minst för Elite dangerous. Och vive pro var för dyr.
Att odyssey + skulle vara suddigare än oculus rift tror jag inte riktigt på ;). Upplösningen är mer att jämföra med vive pro och det blir skillnad på texten i exempelvis Elite. Behövs inte för alla spel såklart men där gör det skillnad.

Men jag kan tänka mig att det är mer välpolerat kring mjukvaran och inte minst med bättre passform. Handkontrollerna kanske är aningen bättre men där är jag iaf nöjd med nuvarande.

Det som avgjorde för mig var att jag inte riktigt hade utrymmet för att ställa upp kameror för oculus (alternativet var att ställa fram dem varje gång - nej tack) och vives fyrar ville jag inte skruva upp heller. Ordentligt mycket smidigare att headsetet sköter trackingen. Det innebär nackdelar också men för mig passade det där bättre. I samband med högre upplösning var odyssey+ bäst lämpat för mig vid beställningstillfället.

Med det sagt.
Med information kring de nya headseten som är på väg ut nu från både oculus och den nya viven så hade jag nog väntat in dessa. Både för att slippa beställa från USA (garantier och sådant) och att de kan erbjuda inside out tracking och bättre upplösning och då bättre passform. Och nya bra hnadkontroller - det där med att kunna släppa dem och att de sitter kvar verkar väldigt skönt faktiskt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

@Söderbäck: Rift CV1 går ju inte köpa längre och S har inte släppts ännu så just nu är det ju andra alternativ om man inte kan vänta som gäller.

Rift S släpps väl inom ett par veckor men lite lustigt att de valt att inte ha något alls för försäljning i nästan en månad.

Verkar som något gick fel där i planeringen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon304340:

@Söderbäck: Rift CV1 går ju inte köpa längre och S har inte släppts ännu så just nu är det ju andra alternativ om man inte kan vänta som gäller.

Rift S släpps väl inom ett par veckor men lite lustigt att de valt att inte ha något alls för försäljning i nästan en månad.

Verkar som något gick fel där i planeringen.

Oj. Såg inte att ditt inlägg var från förra året. Hade jag sett det hade jag nog inte svarat på det ;).
Situationen var annorlunda då jämfört med nu, yes.
Visste inte att riften var slut ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ser att detta är en ny tråd, men kan likväl skriva i den ändå.

I dagsläget hade jag inte köpt något headset, utan väntat på valves Index där mer info kommer den 1e maj. Beroende på hur den är så bör man fundera mellan Index eller Pimax 5k+.

Jag kan inte helt rekommendera 5k+an i dagsläget, men det är 100% vr 2.0.
Rift s är ju dock lite meh^2 spec mässigt. De kunde likväl fortsatt sälja vanliga riten lite billigare istället.

Permalänk
Medlem

Mitt Odyssey+

Första inlägget! va nog 15år sen jag läste första inlägget här, dags o tillföra något kanske.
Beställde mitt Odyssey+ från Amazon för några veckor sedan.
La ordern en fredag eftermiddag, fick det över helgen på måndagen klockan 15:30.
Har labbat en del med Oculus dk2 och konstatera att det va riktigt nice med VR.
Kikat länge och väntat på Pimax 8k, förstod sedan att Pimax 5k+ nog är ett klokare val.
Men efter sett nån jämförelse med odyssey+ så förstod jag screen-door effekten jag inte gillade
på mitt dk2 i stort sätt obefintlig även på Odyssey+, dels pga FOV men även nån ny lösning i Odyssey+.
Odyssey+ är riktigt nice faktiskt. Spenderat många timmar med spel, google earth, realtidsrenderingar
och testat nån video i 2700p i 60fps. Dock klarade min stackars 4790k inte att slussa den dataströmmen till mitt RTX
LAVfilter gjorde en ruskig skillnad och fick det att flyta på rätt bra!
Med Odyssey+ får du riktigt bra upplösning och bra bild, kan va lite svårt med att få till skärpan ibland.
På Dk2 ställer man av naturliga skäl avståndet mellan ögonen och linserna i headsetet. På Odyssey+ har du 2 inställningar,
du ställer in avståndet emellan linserna, hjälper inte det så får du mecka runt på huvet tills det ser bra ut.
Byggkvalitén är sådär, lite plastigt och billigt men funkar.
Om du ska köra mot Steam så är det bara att acceptera hängningar och omstarter lite då och då.
Jag hade otur med högra kontrollen tyvärr, så returnerar mitt nästa vecka. Får omstarter när jag använder 2 av knapparna.
Upplevelsen med Samsung support va allt annat än rolig (beslutade att ringa dom själv då Amazon inte fick svar på den
DEDIKERADE Odyssey supporten) Jagade själv i 5dagar. Va fast besluten om att lösa det via chat eller epost. Gick från
Samsung costumer support i Usa till europa-supporten till Svenska supporten, till Australiens chat-support vidare till
att inspektera kod på "Chat US 24/7"-länken som inte funka till att installera VPN, få igång chatten, få fingret av nån bot, till sist
ringa, bli klickad efter 20min då "jag riskera mitt liv när jag körde bil och prata samtidigt" till att äntligen nå DEDICATED EXPERT-ODYSSEY SUPPORT
som försöker lura i mig att headsetet inte har bluetooth och kräver att datorn har det, till att Amazon ställer upp och
betalar tillbaka allt jag lagt ut om jag returnerar varan. *suck* och ursäkta mitt energiska och ostrukurerade inlägg.
Problemet verkar bero på att vissa usb 3-portar kan störa viss frekvens på vissa versioner av bluetooth läste jag på intels site.
Killen i supporten förstod någonstans mitt i att jag inte köpte hans bullshit och vi skiljdes inte åt som vänner
Långt ifrån alla har dock detta problem.
Passa på, igår hade dom 249$ rabbat, idag tillbaka till 200$
https://www.samsung.com/us/computing/hmd/windows-mixed-realit...

Lycka till!

Visa signatur

Z390 Aorus Pro, 9900K
4x GTX970, RTX 2070 OC
2x Corsair RM750x
Thermaltake P3, Custom loop

Permalänk

Förresten, upptäckte nyligen att Samsung Odyssey+ finns att köpa inom EU om man inte vill ta det från USA. Den finns iaf på eglobalcentral, kanske även finns på andra ställen men inget jag känner till.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Vänta till Valve Index.

Om det inte verkar något vidare så tänker iaf jag kolla på HP Reverb då den verkar ha grymt bra upplösning. Verkar nice för filmtittande och Simracing t.ex.

Valve Knuckles kontroller verkar däremot asgrymma och är något jag hade viljat prova, så hoppas att Valve Index inte har allt för dålig upplösning eller blir allt för dyr/svårtillgänglig inom Europa.

Om man kan köpa Knuckles kontroller fristående så kan det möjligen funka att göra en HP Reverb och knuckles kontroller kombination. Däremot behövs Valves Lighthouse för att allt ska funka i så fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keit:

Vänta till Valve Index.

Om det inte verkar något vidare så tänker iaf jag kolla på HP Reverb då den verkar ha grymt bra upplösning. Verkar nice för filmtittande och Simracing t.ex.

Valve Knuckles kontroller verkar däremot asgrymma och är något jag hade viljat prova, så hoppas att Valve Index inte har allt för dålig upplösning eller blir allt för dyr/svårtillgänglig inom Europa.

Om man kan köpa Knuckles kontroller fristående så kan det möjligen funka att göra en HP Reverb och knuckles kontroller kombination. Däremot behövs Valves Lighthouse för att allt ska funka i så fall..

Håller med. Får hålla tummarna på 130-140fov!

Visa signatur

Z390 Aorus Pro, 9900K
4x GTX970, RTX 2070 OC
2x Corsair RM750x
Thermaltake P3, Custom loop