Uppgradera 7 år gammal stationär, ber om komponent råd

Permalänk

Uppgradera 7 år gammal stationär, ber om komponent råd

Hejsan allihopa!
Ber nu om hjälp med att välja komponenter för uppgradering av min gamla dator.

Jag har en snart 7år gammal dator som nu börjar bli dags att uppgradera. Det kommer nämligen en del spel under 2019 som lockar (t.ex Dying light 2, Sekiro m.fl.). Som säkert fler här tycker så är höga grafiska inställningar under spelandet ett plus! Datorn används även för ljud editering vilket förklarar i7:an som sitter i i nuläget.

Datorns nuvarande komponenter är:

Moderkort: ASRock Z68 Extreme3 GEN 3

Processor: Intel Core i7 2700K 3,5GHz

Kylning: Thermalright MUX-120 OEM S1156/1155

Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7870 2048MB

Nätaggregat: Corsair Gaming Series 800W 80+

Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
LP BLÅ

Hårddisk: Corsair SSD Force 3 Series 120GB

Hårddisk: 1TB Western Digital Caviar Black

Chassi: NZXT Phantom Svart

Mitt egna antagande är att det inte är mycket som går att återanvända för en modern uppgradering, förutom chassit och möjligen Nätaggregatet.
Min tanke är att lägga runt 10 000kr på nya komponenter.

Ifall jag glömt att skriva in nödvändig information eller ifall jag skapat tråden på fel ställe är det bara att skrika till!

Jag tackar alla för eran input. Ha en fortsatt trevlig jul och god fortsättning!

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning och Hz tänkte du spela i?

Om du vill spara så mycket som möjligt så borde det räcka att byta ut grafikkortet och överklocka processorn. Fast det finns inga officiella systemkrav för de spelen du är intresserad av än(?)

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Överklocka CPU, borde klara 4.5 GHz rätt enkelt och köp ett begagnat 1070 för 3000kr så har du en ganska bra maskin. Kan även vara värt att satsa på 16 GB, brukar finnas här på marknaden.

Permalänk
Medlem

1070 OC Grafikkort hos Elgiganten (3690kr)
Creative SoundblasterX AE-5 hos iNet (999kr)
Samsung 860 EVO SSD 500GB hos Webhallen(890kr)
Corsair Vengeance RGB Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 (1549kr) Webhallen

Allt som allt: 7128 kronor. Överklocka CPUn. Vet inte ifall din nuvarande kylare räcker till då men annars kan du ju lägga till en ny kylare och du är ändå under budget. Detta lär ge din dator ett rejält lyft

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

1070 OC Grafikkort hos Elgiganten (3690kr)
Creative SoundblasterX AE-5 hos iNet (999kr)
Samsung 860 EVO SSD 500GB hos Webhallen(890kr)
Corsair Vengeance RGB Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 (1549kr) Webhallen

Allt som allt: 7128 kronor. Överklocka CPUn. Vet inte ifall din nuvarande kylare räcker till då men annars kan du ju lägga till en ny kylare och du är ändå under budget. Detta lär ge din dator ett rejält lyft

Hur tänkte du med DDR4 på ett moderkort som kör DDR3 ?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Omninight:

Hejsan allihopa!
Ber nu om hjälp med att välja komponenter för uppgradering av min gamla dator.

Jag har en snart 7år gammal dator som nu börjar bli dags att uppgradera. Det kommer nämligen en del spel under 2019 som lockar (t.ex Dying light 2, Sekiro m.fl.). Som säkert fler här tycker så är höga grafiska inställningar under spelandet ett plus! Datorn används även för ljud editering vilket förklarar i7:an som sitter i i nuläget.

Datorns nuvarande komponenter är:

Moderkort: ASRock Z68 Extreme3 GEN 3

Processor: Intel Core i7 2700K 3,5GHz

Kylning: Thermalright MUX-120 OEM S1156/1155

Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7870 2048MB

Nätaggregat: Corsair Gaming Series 800W 80+

Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
LP BLÅ

Hårddisk: Corsair SSD Force 3 Series 120GB

Hårddisk: 1TB Western Digital Caviar Black

Chassi: NZXT Phantom Svart

Mitt egna antagande är att det inte är mycket som går att återanvända för en modern uppgradering, förutom chassit och möjligen Nätaggregatet.
Min tanke är att lägga runt 10 000kr på nya komponenter.

Ifall jag glömt att skriva in nödvändig information eller ifall jag skapat tråden på fel ställe är det bara att skrika till!

Jag tackar alla för eran input. Ha en fortsatt trevlig jul och god fortsättning!

Som redan sagts så går det att köpa en bättre kylare och överklocka processorn utan att det blir en alltför stor flaskhals. Men om du skulle vilja satsa på nytt så:

Återanvänd ditt chassi samt HDD/SSD.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hur tänkte du med DDR4 på ett moderkort som kör DDR3 ?

Oj xD

Då blir det ännu billigare. DDR3 minnena kostade bara 799 (8GB)
Eller att lägga på ett nyare moderkort, lär ändå hamna under 10 tusen

Permalänk
Medlem

Spara låda och nätagg så kan du ta detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Kom på du har ju highflow chassi med 200mm fläktar så du borde klara dig långt med stock kylare så tog lite värre cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

@Decster: Oj så snabba svar man fått, tack!
Monitorn jag spelar på nu klarar bara 1080 och 60hrz. Men med ny prestanda kan det komma uppgraderad skärm i framtiden. 4K är inget måste men hade varit trevligt att ha möjligheten till i framtiden.

Permalänk

@AndersBlomdahl: Inte dålig prestanda man får av dem, tror du dock de fungerar med mina existerande delar?
tack för ditt svar!

Permalänk

@Samlooh: Ser ut som en bra idé! Hur länga kan man köra på samma hårddiskar innan man bör oroa sig för haveri dock? samt har hastigheterna på diskar blivit såpass mycket bättre att det kanske är värt att byta av det skälet?
Tack för ditt snabba svar!

Permalänk
Medlem

Börja med ett nytt grafikkort, och en överklockning av CPU (förespråkar personligen inte energislukande heta överklockningar, så mild bump av spänning, typ 5%, sen öka multiplier och se hur långt det räcker, borde ge 4,4-4,5GHz). Orkar inte CPU med i spelen sen när de släppts köper du något intressant då, när du testat och flyttar över grafikkortet, för det kommer alltid & nytt bättre nästa år (i datorvärlden iaf).

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omninight:

@AndersBlomdahl: Inte dålig prestanda man får av dem, tror du dock de fungerar med mina existerande delar?
tack för ditt svar!

Jo de ska funka, bra chassi och ditt 800w bör orka ett par år till då den förmodligen aldrig vart belastad mer än 50%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Satsa på GPU. Se till att ta ett GPU med DisplayPort, 2st för dubbla skärmar om du vill ha det. Ett måste för bildskärmsfrekvens över 60Hz.

https://www.asrock.com/mb/Intel/Z68%20Extreme3%20Gen3/index.a...

Resten håller ett tag till, men ditt moderkort klarar snabbare RAM. 16GB om det går.

Citat:

Supports DDR3 2133(OC)/1866(OC)/1600/1333/1066 non-ECC, un-buffered memory

https://www.asrock.com/mb/Intel/Z68%20Extreme3%20Gen3/index.a...

Se bara till att uppa BIOS
https://www.asrock.com/mb/Intel/Z68%20Extreme3%20Gen3/index.a...

Du måste inte byta något annat för att få upp gaming rejält..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Som redan sagts så går det att köpa en bättre kylare och överklocka processorn utan att det blir en alltför stor flaskhals. Men om du skulle vilja satsa på nytt så:

https://komponentkoll.se/bild/krmtM.png

Återanvänd ditt chassi samt HDD/SSD.

Skrivet av AndersBlomdahl:

Kom på du har ju highflow chassi med 200mm fläktar så du borde klara dig långt med stock kylare så tog lite värre cpuhttps://komponentkoll.se/bild/PyNqF.png

Skickades från m.sweclockers.com

Jag försökte göra en liten blandning mellan era två byggen. Har kollat upp jämförelser mellan GPU:n samt CPU:n och de verkar vara ganska snarlika varandra, ifall jag inte misstar mig. 1070 ti hade högre MHz medans Radeon hade högre CUDA-kärnor(Inte helt säker på vilket som är viktigast) medans de fluktuerade mellan vilken som hade högst FPS m.fl.(ganska snarlika som sagt). Dock verkade Radeon GPu:n dra lägre RAM ganska konstant. ( https://www.youtube.com/watch?v=twY2lMrxxlc )

Sedan hade AMD Ryzen 5 2600X högre GHz hastighet och med det högre FPS medans Ryzen 7 1700X gick något svalare och hade högre detaljer, på jämförelse testet jag tittade på ( https://www.youtube.com/watch?v=gJ68knn3ub4 ).

Ifall jag tolkat allt korrekt från olika håll i tråden så behöver jag inte heller införskaffa ett nytt nätaggregat.

Kom fram till denna maskinen:

Kan den fungera, eller är jag helt ute och cyklar?
tack för eran hjälp båda två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omninight:

Jag försökte göra en liten blandning mellan era två byggen. Har kollat upp jämförelser mellan GPU:n samt CPU:n och de verkar vara ganska snarlika varandra, ifall jag inte misstar mig. 1070 ti hade högre MHz medans Radeon hade högre CUDA-kärnor(Inte helt säker på vilket som är viktigast) medans de fluktuerade mellan vilken som hade högst FPS m.fl.(ganska snarlika som sagt). Dock verkade Radeon GPu:n dra lägre RAM ganska konstant. ( https://www.youtube.com/watch?v=twY2lMrxxlc )

Sedan hade AMD Ryzen 5 2600X högre GHz hastighet och med det högre FPS medans Ryzen 7 1700X gick något svalare och hade högre detaljer, på jämförelse testet jag tittade på ( https://www.youtube.com/watch?v=gJ68knn3ub4 ).

Ifall jag tolkat allt korrekt från olika håll i tråden så behöver jag inte heller införskaffa ett nytt nätaggregat.

Kom fram till denna maskinen:

https://komponentkoll.se/bild/UZNec.png

Kan den fungera, eller är jag helt ute och cyklar?
tack för eran hjälp båda två.

Vega 64 är något bättre men inte mycket som du ser på Sweclockers tester (dessa är ofta bättre än att titta på randomvids på Youtube). Nedan ser du ett index där flera tester gjorts på de olika grafikkortet som finns idag, inkl. Vega 64 och 1070Ti. Värt att tillägga dock är att 1070Ti går att överklocka bättre än Vega 64 som knappt går att överklocka alls. Brukar gå att få upp 1070Ti i ungefär samma prestanda som GTX 1080. Fördelen med Vega 64 är väl att det går att använda Freesync (om man nu har en skärm som stödjer det).

Vad menar du med att 1700X har "högre detaljer"? Är det tanken att du ska i huvudsak ska spela på datorn är 2600X bättre utan tvekan. Bara att återigen kolla Sweclockers tester (test av processorer). Ibland är skillnaden inte så stor men 2600X är alltid bättre. Om du köper 1700X måste du dessutom köpa till en CPU-kylare då det inte ingår.

Såhär skulle jag gjort:

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Samlooh: Då är jag mer på banan. Tänker också att 1070 kortet är mer värt tack vare sin överklockning. Antar att RAM på 3200MHz inte ger någon större fördel gentemot det du tog med på 3000MHz? Var runt 300kr skillnad på dem, båda 2x8 gig.

Och det med "högre detaljer" var för att jag såg individuella regndroppar på vingen ,på bilen, i bilspelet, i videon jag länka (ursäkt den konstigt uppbyggda meningen). Kan dock ha sett fel eller missuppfattat videon.

Annars blir det nog de komponenterna du angivit som jag kör på!

Tack ännu en gång för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omninight:

@Samlooh: Då är jag mer på banan. Tänker också att 1070 kortet är mer värt tack vare sin överklockning. Antar att RAM på 3200MHz inte ger någon större fördel gentemot det du tog med på 3000MHz? Var runt 300kr skillnad på dem, båda 2x8 gig.

Och det med "högre detaljer" var för att jag såg individuella regndroppar på vingen ,på bilen, i bilspelet, i videon jag länka (ursäkt den konstigt uppbyggda meningen). Kan dock ha sett fel eller missuppfattat videon.

Annars blir det nog de komponenterna du angivit som jag kör på!

Tack ännu en gång för all hjälp!

Precis, över 3000Mhz är skillnaderna oftast väldigt små.

Okej, jag förstår. Då är det nog så att du såg fel - eller så är testerna inte seriösa. Ett test är ju meningslöst om det inte är exakt samma inställningar.

Lugnt!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omninight:

@AndersBlomdahl: Inte dålig prestanda man får av dem, tror du dock de fungerar med mina existerande delar?
tack för ditt svar!

Vet inte va stor skillnad det är på 2700k och 3770k men jag stter och testar Battlefield 5 med min 3770k och 1080ti.
Måste säga att det funkar rätt bra trotts processorn är så gammal.
Tror din 2700k kommer funka fint till ett GTX 1070 även om det kanske blir lite bottleneck i vissa spel.