Permalänk
Medlem

Tyst dator för hemmastudio < 13K

Bygger hemma studio och vill bygga en tyst win10-dator för att köra Reaper (DAW) och Komplete från Native Instruments. Har spanat in tidigare trådar i detta forum och kommit fram till specen nedan. Inget grafikkort valt eftersom jag tänkte köra på processorns inbyggda.

Frågor:
1. Funkar komponenterna ihop?
2. Kan jag byta ut något för att få det tystare - vad är svagaste länken?
3. Kan jag byta ut något för att komma ner lite i pris?

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-9700K (4 690 kr hos NetOnNet)
- Eftersom AMD verkar ha problem med latency enligt detta forum och andra
Chassi: Fractal Design Define R6 (1 264 kr hos Inet)
- Enda chassit jag hittat som har 14mm-fläktar för lågvarv och låt ljudvolym + PWM-modulen för fläktstyrning
Moderkort: ASUS TUF Z390-PLUS GAMING (Wi-Fi) (1 690 kr hos NetOnNet)
- Z390-chipset för processorn och wifi eftersom jag inte har trådat nät till studion
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 390 kr hos Webhallen)
- Billigaste 8x2 non-ECC 3000MHz
SSD: Samsung SSD 860 EVO SSD 1TB (MZ-76E1T0B/EU) (1 599 kr hos NetOnNet)
- Funderade först på NVMe-varianten men priset är fortfarande för högt.
PSU: EVGA Supernova GS 650W (1 149 kr hos Inet)
- Eco-läget är tyst enligt recensioner på prisjakt
CPU-kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro (999 kr hos
- Tyst och effektivt enligt recension på http://scanproaudio.infoInet)
Summa: 12 781 kr

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen ett fulltstort chassi? Fractal Design Define S annars. Hade eventuellt slängt på ett par Noctua eller Bequiet fläktar också, gärna 140mm.

Permalänk
Medlem

Fläktstyrning sköts bäst via moderkortets mjukvara, så lägg inte så stor vikt vid att chassit ska ha den funktionaliteten.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@Harddrive: Sant, lite stort chassi för mina behov och jag ser nu att Define S också skeppas med 2 x 14mm-fläktar.
Då kan jag börja med inbyggda fläktarna och byta ut dem till Bequiet eller Noctua vid behov. Tack för input!

Permalänk
Medlem

@alex5555: Tack, bra att veta. Ser att mobot har två chassifläktanslutningar, antar att det räcker så länge jag endast behöver två fläktar, stämmer det?

Permalänk

Du kan köpa en splitter för några få kronor om du ska ha fler fläktar senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Skrivet av tremens:

@alex5555: Tack, bra att veta. Ser att mobot har två chassifläktanslutningar, antar att det räcker så länge jag endast behöver två fläktar, stämmer det?

Saxat från info om Fractal R6 chassi, "•Nexus+ Smart Hub ger överlägsen fläktstyrning av ytterligare sex fläktar i chassit"

Fractal brukar nästan alltid inkludera någon form av fläkthub i deras chassi. Bestänk dock att ljudnivå alltid ökar vid användning av fler fläktar, de "adderar" ljudvolym tillsammans.

Sedan så inkluderas 2st 140mm fläktar i fram, och 1st 140mm i bak på R6, vilket borde räcka alla gånger för ditt ändamål.

Permalänk
Medlem

@sp4ceRock3r: Låter som en schysst lösning. Försökt läsa mobo spec, men hittar inget om PWM. Två chassianslutningar = individuellt ställbara chassifläktar via PWM? Och då sätter man en splitter om man skaffar ny frontchassifläkt? (det ser ut som att Define S har stöd för tre st i fronten på bilderna)

Permalänk
Medlem

@Franzenmannen: Lutar åt Define S efter input från forumet. Tänkte först att tre fläktar på lägre varv var bättre än två på högre, men det stämmer nog som du säger att varje fläkt adderar ljud. Dessutom hoppas jag att lådan inte blir så varm eftersom jag skippar gfx-kort.

Permalänk
Medlem

En sak angående "Eco"-läge på nätagget. Jag har testat med och utan, och upplever att det fläktlösa läget ger så mycket extra värme in i lådan att övriga fläktar får varva högre. Så ljudnivån totalt blev lägre med nätaggets fläkt påslagen. Men det där beror förstås på chassi, nätagg, och övriga komponenter i samspel, så YMMV...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Jag förstår. Blir lite trial and error, vilket kan bli lite dyrt om man behöver byta komponenter. Andra förslag på PSU med tysta fläktar och inget coil whine är välkomna!

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra input till mitt köp! Anslöt precis till swec men förväntade mig inte så snabba och bra svar!

Idag blir det inköpsrunda, PSU utbytt till Corsair RM750X pga dåligt lagersaldo på EVGA. Moderkortet också utbytt till MSI MPG Z390 av samma skäl.
Valet av chassit står mellan Fractal Design R6 och Fractal Design C. S-varianten är svår att få tag på och är rätt nära R6 i volym (55 vs 59 liter).

Så R6 eller Define C, vad skulle ni valt avseende ljudvolym? Måste jag ändå byta fläktar kan jag ju lika gärna köpa C-varianten.

Skickades från m.sweclockers.com