Söker efter en extremt användarvänlig NAS till ett par som är helt rookies.

Permalänk
Medlem

Söker efter en extremt användarvänlig NAS till ett par som är helt rookies.

Hej forumet.

Ett par vänner till mig och frugan lagrar just nu alla sina foton på en enda extern disk.
Dvs ingen molnlagring eller backup what so ever.

Jag kom med ett förslag om en NAS.
De gillade idén och de bad mig kolla upp lite modeller och återkomma.
Nu sitter jag dock, och undrar om de kommer klara av att koppla upp allt själva.

Jag har själv 3st Synology, och vet att det krävs lite pill innan det blir helt bra.
De har dock 0 erfarenhet av denna typ av teknologi och de är inte heller kräsna när det kommer till funktioner i NASen.

Tror därför att en väldigt simpel och enkel lösning skulle passa dom bra.
Kanske med ett par WD Red 2TB diskar som kör Raid 1. (Jag har själv enormt bra erfarenheter av dessa diskar)

Men, VILKEN NAS skulle ni rekommendera?
De kommer enbart lagra bilder och klipp på denna, dvs inte jobba med den över några mobila enheter, streaming eller liknande.
Har ni några tips att komma med?
Skulle nog sätta en budget på max 3.000kr men om det går att dra ner ännu mer vore det kanon.
Helst inte någon komplett lösning från butik då de diskar som sitter i gör mig lätt paranoid.

Krav:
*Plats för 2st 3.5" diskar.
*Max 3.000kr med NAS och 2st WD red 2TB diskar.
*Relativt ENKEL att sätta igång som nybörjare.
*Skall hantera Raid 1.

Kom gärna med tips!
Stort tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Hur kan det bli enklare än Synology?!

En NAS är ju inte primärt för back-up så den biten bör man lösa på något annat sätt.

Permalänk
Medlem

Om det bara handlar om fillagring så kräver väl inte Synology (eller Asustor eller något annat för den delen) särskilt mycket handhavande? Finns det inte någon wizard där det bara är att köra next, next, finish för totala newbie-användare?

Permalänk
Medlem

Dock skulle jag nog rekommendera dem att använda någon online-tjänst istället, förslagsvis Google Photo, om de inte har extremt mycket bilder i väldigt hög upplösning, eftersom det blir dyrt.

Permalänk
Medlem

Se inte NAS som backup. Snarare säkerhetskopia. Eller rent utav mer lagring i hemmet.
raid1 ger inget backup heller utan redundancy, vilket utan inte hjälper riktigt i ditt fall.

Angående enkelhet så är nog de flesta modeller av synology eller liknande stora tillverkare enkla nog att hantera. Kanske att dom behöver hjälp att sätta upp den men efter det är det enkelt nog att använda om ej problem uppstår.

Så som du skriver att dom ska använda denna NAS blir det egentligen bara en glorofierad extern hårddisk med lite annan hårdvara.
jag hade nog skippat raid 1 och satsat på vettigt offsite backup istället. Mindre tjorv och betydligt säkrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hur kan det bli enklare än Synology?!

En NAS är ju inte primärt för back-up så den biten bör man lösa på något annat sätt.

Nja, inte direkt enkelt för en noob att sätta upp allt för att sedan hitta NASen i t.ex Utforskaren imo.
Tänkte att Synology och Qnap kan kräva lite pill innan det funkar, något som kanske Zyxel är enklare med?
Därför jag undrade om det fanns någon enklare variant.

Skrivet av miklon:

Om det bara handlar om fillagring så kräver väl inte Synology (eller Asustor eller något annat för den delen) särskilt mycket handhavande? Finns det inte någon wizard där det bara är att köra next, next, finish för totala newbie-användare?

Har inte testat Asustor, Men vet att Synology har någon sån funktion för de helt nya.

Skrivet av miklon:

Dock skulle jag nog rekommendera dem att använda någon online-tjänst istället, förslagsvis Google Photo, om de inte har extremt mycket bilder i väldigt hög upplösning, eftersom det blir dyrt.

Dom vill inte ha onlinelösning då dom har väldigt mycket videoklipp förutom bilder. Det hade tagit extremt lång tid att ladda upp.

Skrivet av Elghinnarisa:

Se inte NAS som backup. Snarare säkerhetskopia. Eller rent utav mer lagring i hemmet.
raid1 ger inget backup heller utan redundancy, vilket utan inte hjälper riktigt i ditt fall.

Angående enkelhet så är nog de flesta modeller av synology eller liknande stora tillverkare enkla nog att hantera. Kanske att dom behöver hjälp att sätta upp den men efter det är det enkelt nog att använda om ej problem uppstår.

Så som du skriver att dom ska använda denna NAS blir det egentligen bara en glorofierad extern hårddisk med lite annan hårdvara.
jag hade nog skippat raid 1 och satsat på vettigt offsite backup istället. Mindre tjorv och betydligt säkrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs ovan svar om onlinelösning.
De har massa videoklipp i hög upplösning som kommer ta väldigt lång tid att skicka online.
Därför de väljer en lokal lösning.

Gällande Raid 1 är det väl att de är rädda för att deras externa disk kan gå sönder.
Med Raid 1 blir det ju betydligt säkrare då om en disk pajjar finns det en kopia till tills de köper en till disk som ersätter den som gått sönder.

Tack för alla svar!
Har ni något tips på NAS?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara köra på QNAP/Synology ändå?
Jag menar du får lägga en 10-15 minuter åt dom på att sätta upp volymen och kanske göra ett par konton, dubbelkolla att den är åtkomlig utifrån om de vill det och sen är det ju klart för troligen år framöver... det går rätt fort att sätta upp om den bara ska stå i ett hörn och agera filserver.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Gällande Raid 1 är det väl att de är rädda för att deras externa disk kan gå sönder.
Med Raid 1 blir det ju betydligt säkrare då om en disk pajjar finns det en kopia till tills de köper en till disk som ersätter den som gått sönder.

Problemet med Raid 1 är ju att blir filsystemet på ena disken korrupt blir det så på andra disken också. Men som du säger skyddar det ju ifall den ena disken mekaniskt går sönder.
Är backup viktigt bör ju detta även finnas på en enhet som inte finns i samma hus ifall det skulle brinna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem

En nas i sig ger minimalt ökad säkerhet. Man måste ha nått som fysiskt kopplas bort från både elnät och nätverk för att få ett grundläggande skydd och så bör man ha minst 2 olika enheter som helst placeras i olika byggnader.
Om man inte bryr sig mer om datasäkerheten så lär det funka ungefär lika bra (läs osäkert) med den usbdisk de redan har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En nas i sig ger minimalt ökad säkerhet. Man måste ha nått som fysiskt kopplas bort från både elnät och nätverk för att få ett grundläggande skydd och så bör man ha minst 2 olika enheter som helst placeras i olika byggnader.
Om man inte bryr sig mer om datasäkerheten så lär det funka ungefär lika bra (läs osäkert) med den usbdisk de redan har.

En NAS med speglade diskar ger ändå betydligt högre skydd mot rasade diskar än vad enstaka diskar gör. Därmed inte sagt att det är en fungerande backup, men att säga att det funkar lika bra med USB-disk som med en RAID är lite överdrivet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av miklon:

En NAS med speglade diskar ger ändå betydligt högre skydd mot rasade diskar än vad enstaka diskar gör. Därmed inte sagt att det är en fungerande backup, men att säga att det funkar lika bra med USB-disk som med en RAID är lite överdrivet.

Jag har åsikten att det är bättre med 2 usbdiskar än en raid med 2 diskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Speglade diskar ger skydd mot att en disk går sönder och därmed tar med sig all data. Det är också det enda den skyddar.

Speglade diskar måste även övervakas, annars så kan en NAS med en trasig disk snurra på i åratal... tills att andra disken rasar.

RAID är ett teknik för att säkerställa hög tillgänglighet för ett system, d.v.s. att systemet inte ska gå ner bara för att en disk rasar. Inget annat. Det är avsett för kritiska servrar som inte får gå ner, där det inte håller att återställa i några timmar från backup för att disken rasat. RAID ger också ett visst skydd mot att en disk havererar för data som är så pass färskt att det inte hunnit bli säkerhetskopierat än.

Om man raderar en fil som är sparad på RAID så är en borta från båda diskarna. Om filsystemet rasar har det rasat på båda diskarna. Etc.

För en hemanvändare och även för många småföretag är det mycket bättre att ha två USB-diskar istället som backup, som man regelbundet kopierar till och mellan. När man inte har USB-disken ansluten är den immun mot utpressningsvirus. Om en går sönder har man en kopia till. Enklare hantering är det svårt att hitta. Inte bara bättre (ur datasäkerhetssynpunkt) utan dessutom billigare än en NAS med två diskar i.

Oavsett vad så bör en NAS kompletteras med en backup av något slag, för att inte inge en falsk trygghet. Är det viktigt nog för RAID, så är det viktigt nog för backup.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar alla!
Tänkte fråga er då vad den smidigaste lösningen blir för dom.
Skall jag be dom köpa 2st externa diskar som de kopierar allt till och sen får disk 1 kopiera över sig till nummer 2?
Isåfall, vilka externa boxar och diskar rekommenderas?
Har redan förklarat för dom hur viktigt det är att inte bara rycka ut usb-minnen/diskar utan att de måste koppla ifrån dessa innan.

Hur viktigt är det med t.ex extern strömförsörjning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Stort tack för alla svar alla!
Tänkte fråga er då vad den smidigaste lösningen blir för dom.
Skall jag be dom köpa 2st externa diskar som de kopierar allt till och sen får disk 1 kopiera över sig till nummer 2?
Isåfall, vilka externa boxar och diskar rekommenderas?
Har redan förklarat för dom hur viktigt det är att inte bara rycka ut usb-minnen/diskar utan att de måste koppla ifrån dessa innan.

Hur viktigt är det med t.ex extern strömförsörjning?

Rutinerna verkar vettig och det går ju även att använda ett backupprogram, det viktiga är principen att informationen alltid ska finnas på olika ställen.
Om det behövs extern nätdel eller inte beror på vad du ska ansluta disken till men köper man en färdig 3,5 " så får man med nätdel, väljer man 2,5" så "kanske" de klarar sig ofta utan när de ansluts i en stationär dator men strular ibland om man ansluter i nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rutinerna verkar vettig och det går ju även att använda ett backupprogram, det viktiga är principen att informationen alltid ska finnas på olika ställen.
Om det behövs extern nätdel eller inte beror på vad du ska ansluta disken till men köper man en färdig 3,5 " så får man med nätdel, väljer man 2,5" så "kanske" de klarar sig ofta utan när de ansluts i en stationär dator men strular ibland om man ansluter i nått annat.

Lite det jag tänkte.
Hur är det med diskar då?
Kanske dumt att köpa en WD Red disk för att ha liggandes i en externt kabinett..
Vill helst inte köpa någonting med Seagate, har extremt dåliga erfarenheter själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Lite det jag tänkte.
Hur är det med diskar då?
Kanske dumt att köpa en WD Red disk för att ha liggandes i en externt kabinett..
Vill helst inte köpa någonting med Seagate, har extremt dåliga erfarenheter själv.

Det kan vara smart att köpa två olika hårddisktyper från två olika tillverkare, i och med att det ändå är två olika fristående diskar. Det är ju svårt att veta i förväg vilka modeller som är bra eller dåliga...

Finns nog ingen tillverkare som inte haft en riktigt dålig serie någon gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har åsikten att det är bättre med 2 usbdiskar än en raid med 2 diskar.

Instämmer. Det enda som talar mot USB-diskarna i det fallet är att kabinetten så gott som alltid har usel kylning, är fast övertygad om att majoriteten av alla diskras orsakas av höga temperaturer under längre tid. NAS-burkar brukar vara lite bättre med det.

Det ska dock till mycket för att båda ska rasa exakt samtidigt. Kör man två diskar i samma enhet har man också risken att den ena tar med sig den andra, eller att enheten rasar och tar med sig diskarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har en billig NAS från netgear med speglade diskar som automatisk speglar till en dropbox.
Var verkligen hur lätt som helst att sätta upp.

Det kostar en slant men alternativet är att bilderna och filmerna på barnens första år riskerar gå förlorade.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Jag har en billig NAS från netgear med speglade diskar som automatisk speglar till en dropbox.
Var verkligen hur lätt som helst att sätta upp.

Det kostar en slant men alternativet är att bilderna och filmerna på barnens första år riskerar gå förlorade.

Hm, intressant.
Hur funkar det i praktiken?
Vad ställer man in?
Samt, hur blir det med mappar och undermappar?
Sorteras de som de är sorterade i NASen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Speglade diskar måste även övervakas, annars så kan en NAS med en trasig disk snurra på i åratal... tills att andra disken rasar.

Därför aktiverar man rapportfunktionen som skickar ett litet mejl när det händer något.

Skrivet av Yorgo_:

Hm, intressant.
Hur funkar det i praktiken?
Vad ställer man in?
Samt, hur blir det med mappar och undermappar?
Sorteras de som de är sorterade i NASen?

Vill man ha backup och redundans med automation kan två mindre NAS vara ett alternativ. Placeras dessa dessutom på geografisk olika platser har man även skydd mot stöld och brand.
Jag valde en större NAS med RAID5 som jag emellanåt kör backup på till en USB-disk på 8GB. Till skillnad från övriga så har jag dessvärre sämre erfarenhet av USB-diskar för att jag skall förorda dessa framför NAS men allt handlar om avvägningar av värdet på det man lagrar.

Vill du använda mottjänst för backup och inte bryr dig så mycket om CloudAct så finns det lite olika alternativ.
Synology har stöd för både Google Glacier och Google Drive m.fl. som DropBox o.s.v. Mycket enkelt, man installerar/aktiverar en app eller API som konfigureras med den tjänst du väljer en gång gör alla sedan sköter det sig självt. Vid fel får man en rapport skickad via e-post.

Google Glacier är en mycket billigt tjänst. Tror det handlar om ören per GB men kostar vid återläsning. Detta är en ren backup/arkiv-tjänst.
Google Drive kostar lite mer men data finns tillgängligt via webbläsare och avbildas med samma katalogstruktur på på NAS.

En NAS klarar idag att göra i princip precis vad du vill. Synkronisera eller t.o.m. göra backup på egna filer lokat om man vill ha historik som skydd mot förändringar. Det är bara fantasin som sätter stopp. Dock ska du undvika Netgear, sämre skit får man leta efter!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nackdelen som jag ser det är att en del USB-diskar kommer med dassiga nätagg, dock så ska man ha lite otur och även där så håller de ju i regel i flera år... men skit samma vilken variant du kör, enkel/avancerad, billig/dyrare.

Kom bara ihåg en sak: Ha Backup.

En regelbunden extra kopia på filer är platina värt om den dagen inträffar att den första kopian totalt rasar. Ja, jag har vart med om det tre-fyra gånger under många år.... fy faaan vad skönt det var att ha backup då, då är man snart igång igen utan svett och tårar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Nja, inte direkt enkelt för en noob att sätta upp allt för att sedan hitta NASen i t.ex Utforskaren imo.
Tänkte att Synology och Qnap kan kräva lite pill innan det funkar, något som kanske Zyxel är enklare med?
Därför jag undrade om det fanns någon enklare variant.

Fast det där är väl ändå en komplexitet som ligger utanför NAS-sfären? Om du inte kan komma åt en nätverksresurs i hemmanätverket kanske du inte ska ha en Network Attached Storage, eller? Jag menar, folk brukar ju i regel inte skaffa bil om de inte har körkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Därför aktiverar man rapportfunktionen som skickar ett litet mejl när det händer något.

Bra funktion. Absolut! Men måste kombineras med regelbundna statusmail så att man vet att mailfunktionen faktiskt fungerar...

För e-postfunktioner har en tendens att sluta funka. Antingen är det ett lösenord som blivit bytt, eller så fastnar saker i spam, eller så är det TLS-versioner som ändras hos leverantören, eller så är det klartext som stängs av, eller så är det mailleverantörer som uppmanar användaren att "stänga av åtkomst till mindre säkra appar" (Gmail).

Att bara förlita sig på att ett larm går fram utan att regelbundet testa larmfunktionen håller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra funktion. Absolut! Men måste kombineras med regelbundna statusmail så att man vet att mailfunktionen faktiskt fungerar...

För e-postfunktioner har en tendens att sluta funka. Antingen är det ett lösenord som blivit bytt, eller så fastnar saker i spam, eller så är det TLS-versioner som ändras hos leverantören, eller så är det klartext som stängs av, eller så är det mailleverantörer som uppmanar användaren att "stänga av åtkomst till mindre säkra appar" (Gmail).

Att bara förlita sig på att ett larm går fram utan att regelbundet testa larmfunktionen håller inte.

Klart man konfigurerar för månatlig rapport utöver larm, om och när det händer något, som en indikation på att e-postfunktionen fungerar - efter lyckad testa av funktionen. Det är liksom underförstått. Det finns brister med alla lösningar om man nu vill måla fan på väggen. Dock ska man kanske börja med att göra rätt från början och inte använda e-postkonto som man regelbundet byter lösenord på, så slipper man riskera att e-postfunktionen slutar fungera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Klart man konfigurerar för månatlig rapport utöver larm, om och när det händer något, som en indikation på att e-postfunktionen fungerar - efter lyckad testa av funktionen. Det är liksom underförstått. Det finns brister med alla lösningar om man nu vill måla fan på väggen. Dock ska man kanske börja med att göra rätt från början och inte använda e-postkonto som man regelbundet byter lösenord på, så slipper man riskera att e-postfunktionen slutar fungera.

Nejdå, jag är inte ute efter att måla fan på väggen. Jag bara påpekar att RAID kräver underhåll och övervakning, och inte är något som sköter sig självt. Samma gäller dessutom backuper som jag förespråkar som alternativ, de måste också övervakas.

Det är inte heller underförstått att man måste testa sina larmfunktioner regelbundet. Det är självklart för oss som jobbar med det här, men inte för gemene man. Det är inte alla som tittar på ett system och automatiskt går igenom mentalt och tänker "vad händer om det här går sönder". De flesta är glada om de får något som funkar, eller ser ut att funka för stunden. Vilket inte på något sätt är en kritik mot de som "konsumerar" sån här teknik. För dem är teknik ett sätt att uppnå ett mål, inte ett intresse i sig. Det är värt att sätta sig in i en sådan mindset när man rekommenderar en lösning.

Jag har tyvärr sett vid flera tillfällen där jag kommit in och ska hjälpa en kund, som antingen försökt driva sin egen IT, men har varit för upptagen med faktiska affärsproblem som genererar pengar istället för att optimera sin IT, eller haft en IT-konsult som inte gjort ett bra jobb, och upptäckt RAID-arrayer med diskar som varit trasiga i månader eller år, och haft backuper som inte fungerat.

Exempel från verkliga livet:

Kund kommer in med en server som inte längre bootar. Har driftat servern själv. RAID 5-array finns i systemet, men RAID-kortet är trasigt. Även en av diskarna är trasig (d.v.s. arrayen är degraderad men läsbar). Att "pussla ihop en RAID" utan kontroller är möjligt med lite meck, men det hela försvårades rejält av att en av diskarna var trasig och att vi inte hade en kompatibel kontroller. Backup fanns, men endast på "system state", inte på några kundfiler.

Ett annat exempel: Ny kund kommer till oss, efter att ha lämnat sin förra IT-leverantör. Förra leverantören levererade servern. Fel på en disk sedan länge tillbaka, sedan failade nästa disk. Övervakning saknades. Backup hade inte heller fungerat på flera år. Slutade med att förra IT-leverantören fick ersätta dataräddning och kunden var utan data under en period.

Det är självklart att det går att göra rätt. Det går även att konfigurera RAID-0 med hot-spare (som jag också sett hos en kund...)

Men eftersom det som efterfrågades var en enkel och användarvänlig lösning för en slutanvändare som inte var särskilt kunnig, så kände jag att lägga på den extra komplexitet som RAID innebär kostar mer än vad det smakar, och att det är bättre att lägga samma pengar på en fungerande backup.

Med det sagt är RAID en bra funktion som en del av en strategi för dataskydd och kontinunitet. Men om man bara har RAID och inget annat dataskydd så gör man i princip alltid fel.

Till slut: Det är lätt att säga att man ska "göra rätt från början", men det är inte alltid uppenbart hur man gör rätt. Erfarenhet bygger väldigt mycket på att man gör fel och lär sig av misstag (gärna av andras om det går, men lita på mig, jag har också gjort fel själv.)

Permalänk
Medlem

Tack för ALLA svar. Trodde aldrig att tråden skulle bli Så pass intressant.
Måste dock poängtera, att köpa in 2st NAS för deras behov blir lite väl mycket för paret..
Det lutar åt att kanske köpa in 2st externa diskar.

Dock så skulle jag vilja ha tips på 2st olika diskar som är pålitliga.
Dvs inget budgetskit.

Gällande detta med att köra backup till en NAS som sedan skickar en kopia till en annan NAS på annan plats verkar ytterst intressant för MITT behov på jobbet.
Skall kolla vidare på detta, men nu tror jag att jag kommer be dom köpa in 2st externa diskar och förvara dessa på olika platser, men behöver tips då jag är helt grön på externa hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Tack för ALLA svar. Trodde aldrig att tråden skulle bli Så pass intressant.
Måste dock poängtera, att köpa in 2st NAS för deras behov blir lite väl mycket för paret..
Det lutar åt att kanske köpa in 2st externa diskar.

Dock så skulle jag vilja ha tips på 2st olika diskar som är pålitliga.
Dvs inget budgetskit.

Gällande detta med att köra backup till en NAS som sedan skickar en kopia till en annan NAS på annan plats verkar ytterst intressant för MITT behov på jobbet.
Skall kolla vidare på detta, men nu tror jag att jag kommer be dom köpa in 2st externa diskar och förvara dessa på olika platser, men behöver tips då jag är helt grön på externa hårddiskar.

Om du inte behöver lagra mer än cirka 1 TB så hade jag kört med USB-hårddiskar i 2,5"-storlek. De är mindre, lättare och kanske lite mer stryktåliga än externa hårddiskar med 3.5"-diskar i. Dessutom krävs det ingen extern strömförsörjning, vilket eliminerar en möjlig felfaktor och gör diskarna enklare att använda och koppla in.

Exakt vilken disk du köper spelar ingen större roll. Det finns bara tre tillverkare i världen som tillverkar hårddiskar, och ingen av dessa tillverkare är direkt dålig. Seagate (även under namnet Maxtor), Toshiba, och Western Digital (även under namnet HGST/Hitachi). Det finns lika många åsikter om vilka hårddiskar som är bäst som det finns tillverkare. Sanningen är att alla tillverkare tillverkar sämre modeller och bättre modeller, och det är svårt att på förhand veta vilka modeller som kommer bli bättre. Det bästa är att försöka köpa två helt olika modeller. (Sedan kan det om man väl köper externa diskar seperat råka bli så att det blir diskar från samma tillverkare i båda... svårt att veta på förhand.)

Så köp två olika modeller som är snygga.

PS: Se till att diskarna har USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du inte behöver lagra mer än cirka 1 TB så hade jag kört med USB-hårddiskar i 2,5"-storlek. De är mindre, lättare och kanske lite mer stryktåliga än externa hårddiskar med 3.5"-diskar i. Dessutom krävs det ingen extern strömförsörjning, vilket eliminerar en möjlig felfaktor och gör diskarna enklare att använda och koppla in.

Exakt vilken disk du köper spelar ingen större roll. Det finns bara tre tillverkare i världen som tillverkar hårddiskar, och ingen av dessa tillverkare är direkt dålig. Seagate (även under namnet Maxtor), Toshiba, och Western Digital (även under namnet HGST/Hitachi). Det finns lika många åsikter om vilka hårddiskar som är bäst som det finns tillverkare. Sanningen är att alla tillverkare tillverkar sämre modeller och bättre modeller, och det är svårt att på förhand veta vilka modeller som kommer bli bättre. Det bästa är att försöka köpa två helt olika modeller. (Sedan kan det om man väl köper externa diskar seperat råka bli så att det blir diskar från samma tillverkare i båda... svårt att veta på förhand.)

Så köp två olika modeller som är snygga.

PS: Se till att diskarna har USB3

Så typ det jag grubblat över. Tack för infon!