Testpilot: TP-Link Deco M9 Plus – mesh-system med hög prestanda

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: TP-Link Deco M9 Plus – mesh-system med hög prestanda

TP-Link Deco M9 Plus är TP-Links mesh-system som lovar hög hastighet och många avancerade funktioner. Testpiloten Björn Endre har satt tänderna i systemet för att se vad det går för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yey!
Dessa puckarna har ja verkligen tittat på länge nu och va passande då att det kommer ett test på den

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Det hade varit trevligt om ni jämfört lite olika system från olika tillverkare i sammanfattningen. Tex Asus lyra osv i samma prisgrupp.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Vi försökte installera lillebror Deco M5 men det gick inget vidare. Lysdioden blev röd och den fick ingen kontakt till internet trots att den hade fått ett IP. Det visade sig att Visat fiber (via Telias nät) använder CG-NAT i stället för Publik IP och det klarar inte Deco M5 av.

Efter en del strul så rådfrågade vi Kjell och Co i Kalmar och dom hade koll på det här. Efter andra samtalet med Visat supporten så fick en vanliga dynamisk adress. Vi har bara kört med det i ett par dagar men det tycks fungera bra

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Trevlig review!
2 petiga anmärkningar dock, lägsta rekommenderade pris verkar lite högt.
Och rundstrålande accesspunkter som denna vill man för det mesta inte montera på en vägg.
Antennerna skapar en form av en liggande/horisontal "munk" som täckningsområde.
Sätter du AP på väggen blir spridningsmönstret väldigt begränsat.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Trevlig review!
2 petiga anmärkningar dock, lägsta rekommenderade pris verkar lite högt.
Och rundstrålande accesspunkter som denna vill man för det mesta inte montera på en vägg.
Antennerna skapar en form av en liggande/horisontal "munk" som täckningsområde.
Sätter du AP på väggen blir spridningsmönstret väldigt begränsat.

Väggmontering innebär ju dock också möjlighet för takmontering där detta inte vore ett problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

verkar som de äntligen börjar bli stabila och användbara. många mesh nätverk var ju rena mardrömmen i början, tappade någon nod titt som tätt eller helt enkelt bara bestämde sig för att inte fungera och krävde en om start eller ny installation.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hittar ingen info kring hur du valt att placera dem i förhållande till omgivning och övriga enheter (AP's/Router). Har jag missat nåt?

Svårt att få en uppfattning om prestandan på trådlös teknik utan någon slags ritning eller annan detaljerad beskrivning av placering av AP's och klient/router vid mättillfället.

Permalänk
Medlem

Hur kan du inte ta upp avsaknades av PoE som en nackdel?
Det är väl mer eller mindre krav hos samtliga idag?

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja takmontera dom där jag har ledigt lamputtag, det hade varit najs.
Bra artikel.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Väggmontering innebär ju dock också möjlighet för takmontering där detta inte vore ett problem

Absolut skulle fästen för takmontering vara en bonus.
Har dock sett "professionella" montörer sätta AP's på väggar, då dom tyckte att takfästet var ett excellent väggfäste.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Det hade varit trevligt om ni jämfört lite olika system från olika tillverkare i sammanfattningen. Tex Asus lyra osv i samma prisgrupp.

Tänk på att vi är Testpiloter så vi måste ha grejerna privat hemma för att kunna jämföra.

Jag hade tyvärr inte tillgång till Lyra längre hemma men jag har det installerat hos svärmor. När jag först skaffade Asus Lyra så var det enormt svajigt. Det gick ner alldeles för ofta. Därför packade jag bort den. Jag satt in den runt jul hos svärmor och uppdaterade allt till senaste firmware och de har varit väldigt nöjda med den. De har ett stort hus som kräver bra räckvidd på grejerna och till skillnad på andra system vi testat har Asus Lyra funkat riktigt bra. De har dock endast 100/100 Mbps och är inte exakt supertunga användare ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

verkar som de äntligen börjar bli stabila och användbara. många mesh nätverk var ju rena mardrömmen i början, tappade någon nod titt som tätt eller helt enkelt bara bestämde sig för att inte fungera och krävde en om start eller ny installation.

Jag har testat mkt Mesh-nätverk eftersom jag vill hitta det optimala och jag håller med dig, i början fanns det mycket problem men idag tycker jag att produktkategorin mognat. Mina Netgear Orbi 3000 som jag har hemma bara rullar. Jag kan inte minnas när vi senaste hade avbrott. Med mognare firmware så har de flesta produkterna blivit riktigt bra. Det är också därför det är så viktigt med att man väljer produkter som kontinuerligt uppdateras.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ViZioN:

Hur kan du inte ta upp avsaknades av PoE som en nackdel?
Det är väl mer eller mindre krav hos samtliga idag?

Jag missade faktiskt att lägga in den som nackdel även om jag är lite kluven där. Däremot håller jag inte riktigt med dig. på vilket sätt är det "krav hos samtliga idag"? Mig veterligen finns det inget konsument-Mesh som stödjer PoE. ubiquiti's AP's stödjer PoE (och nu även viss Mesh-funktionalitet även om jag inte testat den) men jag ser den mer som Semi-Pro. Så det är inget som är unikt för TP-Link. På konsumentsidan så är PoE sällsynt. Mycket säkert därför att hemmanätverk mycket mer sällan har PoE-stöd.

Sen ska man inte glömma att dessa egentligen normalt inte behöver vara anslutna via ethernet och då är ju PoE-stöd onödigt. Men visst, jag tycker det hade varit trevligt med PoE-stöd så att man, om man vill köra trådat backhaul kunde få strömmen även den vägen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Birdperson:

Hittar ingen info kring hur du valt att placera dem i förhållande till omgivning och övriga enheter (AP's/Router). Har jag missat nåt?

Svårt att få en uppfattning om prestandan på trådlös teknik utan någon slags ritning eller annan detaljerad beskrivning av placering av AP's och klient/router vid mättillfället.

I mina tidigare artiklar har jag haft en ritning så jag kan slänga in en här sen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Varför klingar TP-link så dåligt i mina öron?
Får minnesbilder av något roligt lågprisskräp på sent 90tal eller ett eget märke från biltema/ jula.

Eller blandar jag ihop det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har testat mkt Mesh-nätverk eftersom jag vill hitta det optimala och jag håller med dig, i början fanns det mycket problem men idag tycker jag att produktkategorin mognat. Mina Netgear Orbi 3000 som jag har hemma bara rullar. Jag kan inte minnas när vi senaste hade avbrott. Med mognare firmware så har de flesta produkterna blivit riktigt bra. Det är också därför det är så viktigt med att man väljer produkter som kontinuerligt uppdateras.

Stod mellan mesh och unifi för ca ett halvår sen. Blev unifi lr som faktiskt funkar bra även vid stora avstånd. Min asus router kunde börja "balla ur" trots helt ok signal. Om jag någongång behöver uppgradera så blir det mesh då det verkar blovit mycket bättre nu.
Ville ha något som man bara kopplade in och sedan kan glömma bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja mailade svenska TP-link och undrade om det skulle komma så man kunde komma åt och konfigurera dem via web istället för appar hela tiden. Men inte fått nått svar från dem, du vet inte något mer?

Och hur fungerar parentalkontrollen när dina kids spelar fortnite tex?
Vi har en asus router (68nått), och om ja så bara aktiverar tider för blockera nätet så skriker grabben direkt att det tar evigheter att logga in och allt strular. Det är ungefär som att routern smygblockerar honom eller något, så fort jag tar bort tidsblocken så är det superstabilt igen. Hoppas dessa funkar bättre.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

@Holic: Kontrollera så att inte "Bandbreddbegränsare" satt standard värde "1/1 Mbps" för barn när du aktiverade Föräldrakontroll.

Permalänk
Lego Master

Kör lillebror M5 hemma sen några månader, och det fungerar fint.
Men det känns inte som att M9 Plus skulle motivera en uppgradering, även om jag kunde behålla M5-puckarna för att förstärka på lämpliga platser.
Har bara 100/100-uppkoppling, och jag får generellt ut 80-90mbit ur mina Wifi-enheter. Fullt tillräckligt.

En sak jag saknar i appen är möjlighet att se vilken anslutningsmetod de olika puckarna använder, och deras uppskattade länkhastighet till huvudpucken. Det saknas överlag rätt mycket info om själva mesh-nätverkets hälsa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag hjälpte en kompis att installera ett sånt system på en förskola förra året, han är elektriker och hade gjort kabeldragningen färdigt och lagt ut puckarna när jag kom dit och till min förvåning såg att man bara kunde köra installationen via telefon, redan där klingade det lite för mycket "hemmaanvändare" i mina öron.
Nåväl, jag gav det ett försök och laddade hem appen, registrerade mig och körde deras wizard för installation. 2-3 timmar senare, ett par kaffekoppar och ett tiotal ryck i nätverkskablarna så gav vi upp och skickade tillbaka utrustningen till kjell c/o. Sen beställde jag ett 5-pack Ubuquti unifi ap + en USG med cloudkey. Idag fungerar allt tiptop med superbra täckning över hela förskolans 2 våningar.

Värt att nämna är att förskolan är en föredetta kommunal fastighet och är ansluten med fiber till en switch i en annan kommunal fastighet vilket mest troligt var varför det inte ville lira, säkert satt det en router någonstans i den andra fastigheten och då funkar inte TP-link Deco.

Vad som gjorde mig frustrerad var dock att det inte fanns någon som helst möjlighet att komma åt utrustningen utan en jävla mobilapp, jag förstår att det är för att det ska vara enkelt och modernt men problemet är ju när det inte funkar, man får ingen information i appen om varför det inte funkar eller vad som händer, allt som kommer upp är en kryptisk felkod.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

@pommez: Tack för tips, ska se om ja ser nått sånt.

Skrivet av Jonas-2400:

Jag hjälpte en kompis att installera ett sånt system på en förskola förra året, han är elektriker och hade gjort kabeldragningen färdigt och lagt ut puckarna när jag kom dit och till min förvåning såg att man bara kunde köra installationen via telefon, redan där klingade det lite för mycket "hemmaanvändare" i mina öron.
Nåväl, jag gav det ett försök och laddade hem appen, registrerade mig och körde deras wizard för installation. 2-3 timmar senare, ett par kaffekoppar och ett tiotal ryck i nätverkskablarna så gav vi upp och skickade tillbaka utrustningen till kjell c/o. Sen beställde jag ett 5-pack Ubuquti unifi ap + en USG med cloudkey. Idag fungerar allt tiptop med superbra täckning över hela förskolans 2 våningar.

Värt att nämna är att förskolan är en föredetta kommunal fastighet och är ansluten med fiber till en switch i en annan kommunal fastighet vilket mest troligt var varför det inte ville lira, säkert satt det en router någonstans i den andra fastigheten och då funkar inte TP-link Deco.

Vad som gjorde mig frustrerad var dock att det inte fanns någon som helst möjlighet att komma åt utrustningen utan en jävla mobilapp, jag förstår att det är för att det ska vara enkelt och modernt men problemet är ju när det inte funkar, man får ingen information i appen om varför det inte funkar eller vad som händer, allt som kommer upp är en kryptisk felkod.

Lite rädd för detta, men har också tittat på Ubuquti grejer för att slänga upp lite sådana saker, känns sjukt stabilt och nästan riktat till företag. Men det som skrämmer mig lite är att det känns som det nästan är knacka kod för att få till föräldrarkontroll och allt sånt. Vill gärna det med o lära mig, men orkar inte med allt för avancerade saker. Det är ju webbaserat va ja kan se, men finns det härliga enkla flikar eller saker bara för att ställa in portforward och föräldrarkontroll och liknande på även Ubuquti? Är det nått jag har fått för mig att det är överdrivet avancerat att få till?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Skrivet av Holic:

@pommez: Tack för tips, ska se om ja ser nått sånt.

Lite rädd för detta, men har också tittat på Ubuquti grejer för att slänga upp lite sådana saker, känns sjukt stabilt och nästan riktat till företag. Men det som skrämmer mig lite är att det känns som det nästan är knacka kod för att få till föräldrarkontroll och allt sånt. Vill gärna det med o lära mig, men orkar inte med allt för avancerade saker. Det är ju webbaserat va ja kan se, men finns det härliga enkla flikar eller saker bara för att ställa in portforward och föräldrarkontroll och liknande på även Ubuquti? Är det nått jag har fått för mig att det är överdrivet avancerat att få till?

Nu är ju detta lite off topic men ja, det är väldigt enkelt att ställa in ubiquiti's utrustning, åtminstone deras unifi prylar. Sen finns det ju 100-tals videor, tips och tutorials på nätet hur man gör olika saker så att tillochmed hemmaanvändaren lätt klarar av detta.
edit-Men om man är ute efter något som är enkelt och att det ska sitta i en vanlig hemmamiljö så är säkert TP-link's prylar enklare att sätta upp.(när det fungerar som det ska)

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
TP-Link

TP-Link Deco M9 Plus

@Holic: Jag bröt upp dina frågor i två för att försöka svara dig. Tyvärr kan man bara bara konfigurera systemet via Deco Appen. När det sedan kommer till föräldrakontrollen borde Deco M9 Plus fungera mycket bättre än den andra routern. Läs gärna mer här: https://www.tp-link.com/en/faq-1598.html

Visa signatur

Support TP-Link Nordic AB
T. (+46) 8 718 10 88
support.se@tp-link.com
www.tp-link.se

Permalänk
TP-Link

Tp-Link

@jan-banan: Vad tråkigt att du kommer ihåg oss så, men kanske inte från 90 talet, då vårt företag grundade 1996 i Kina och kom inte hit till Europa förrän 2007. Vi stävar alltid efter att bli bättre och självklart vi kanske inte var så bra i början, men vem var det?

Visa signatur

Support TP-Link Nordic AB
T. (+46) 8 718 10 88
support.se@tp-link.com
www.tp-link.se

Permalänk
TP-Link

TP-Link Deco M9 Plus

@Shudnawz: Jag tog din fråga direkt till programutvecklarna och i nuvarande App kan du inte se detta. Men senare i år kommer en uppdatering som heter 1.2.6 och då kommer detta att supporteras.

Visa signatur

Support TP-Link Nordic AB
T. (+46) 8 718 10 88
support.se@tp-link.com
www.tp-link.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonas-2400:

Jag hjälpte en kompis att installera ett sånt system på en förskola förra året, han är elektriker och hade gjort kabeldragningen färdigt och lagt ut puckarna när jag kom dit och till min förvåning såg att man bara kunde köra installationen via telefon, redan där klingade det lite för mycket "hemmaanvändare" i mina öron.
Nåväl, jag gav det ett försök och laddade hem appen, registrerade mig och körde deras wizard för installation. 2-3 timmar senare, ett par kaffekoppar och ett tiotal ryck i nätverkskablarna så gav vi upp och skickade tillbaka utrustningen till kjell c/o. Sen beställde jag ett 5-pack Ubuquti unifi ap + en USG med cloudkey. Idag fungerar allt tiptop med superbra täckning över hela förskolans 2 våningar.

Värt att nämna är att förskolan är en föredetta kommunal fastighet och är ansluten med fiber till en switch i en annan kommunal fastighet vilket mest troligt var varför det inte ville lira, säkert satt det en router någonstans i den andra fastigheten och då funkar inte TP-link Deco.

Vad som gjorde mig frustrerad var dock att det inte fanns någon som helst möjlighet att komma åt utrustningen utan en jävla mobilapp, jag förstår att det är för att det ska vara enkelt och modernt men problemet är ju när det inte funkar, man får ingen information i appen om varför det inte funkar eller vad som händer, allt som kommer upp är en kryptisk felkod.

Självklart kan det alltid strula men min egen erfarenhet av Mesh-nätverk och sen Unifi's produkter (kört olika Unifi AP's i omgångar med cloudkey) så har jag alltid haft lättast att få igång Mesh-nätverken. Om det tar 2 timmar och antal kaffekoppar så är det antingen skit bakom spakarna (låter inte troligt di ni verkar ha koll) eller något hårdvarufel. Och med all respekt, Cloudkey/Unifi Ap kan strula jäkligt mkt också om man har otur.

Jag gillar också att använda webben för styrning men då är ju knappast unifi något att lyfta? Antingen måste man köra en java-app eller köpa en separat liten Clodukey för någon tusenlapp bara för att kunna styra sitt nätverk.

Så jag skulle inte ge upp Mesh bara för att någon haft problem. Det inte sagt att Unifi är dåliga produkter men ibland blir jag lite trött att vissa försöker få det låta som unifi är "the holy grail", det är det inte.

Då jag nyligen köpte en Cloudkey 2 för att styra mina Unifi G3-kameror så funderar jag dock fortfarande på att testa Unifi AP's igen och se hur deras Mesh-funktionalitet nu är. Jag har ett rum som inte har trådat internet som jag förut inte kunde sätta en Unifi AP.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Holic:

Ja mailade svenska TP-link och undrade om det skulle komma så man kunde komma åt och konfigurera dem via web istället för appar hela tiden. Men inte fått nått svar från dem, du vet inte något mer?

Och hur fungerar parentalkontrollen när dina kids spelar fortnite tex?
Vi har en asus router (68nått), och om ja så bara aktiverar tider för blockera nätet så skriker grabben direkt att det tar evigheter att logga in och allt strular. Det är ungefär som att routern smygblockerar honom eller något, så fort jag tar bort tidsblocken så är det superstabilt igen. Hoppas dessa funkar bättre.

Min RT-AC66U klarar inte av parentalkontroll i hårdvaran. Om man slår på det så kommer all hårdvaruacceleration att stängas av varvid prestandan blir betydligt sämre. Märktes tydlig i onlinespel (tog ett bra tag innan jag kom på vad som var fel). Det kanske gå att google det för att se om samma sak gäller din router.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Självklart kan det alltid strula men min egen erfarenhet av Mesh-nätverk och sen Unifi's produkter (kört olika Unifi AP's i omgångar med cloudkey) så har jag alltid haft lättast att få igång Mesh-nätverken. Om det tar 2 timmar och antal kaffekoppar så är det antingen skit bakom spakarna (låter inte troligt di ni verkar ha koll) eller något hårdvarufel. Och med all respekt, Cloudkey/Unifi Ap kan strula jäkligt mkt också om man har otur.

Jag gillar också att använda webben för styrning men då är ju knappast unifi något att lyfta? Antingen måste man köra en java-app eller köpa en separat liten Clodukey för någon tusenlapp bara för att kunna styra sitt nätverk.

Så jag skulle inte ge upp Mesh bara för att någon haft problem. Det inte sagt att Unifi är dåliga produkter men ibland blir jag lite trött att vissa försöker få det låta som unifi är "the holy grail", det är det inte.

Då jag nyligen köpte en Cloudkey 2 för att styra mina Unifi G3-kameror så funderar jag dock fortfarande på att testa Unifi AP's igen och se hur deras Mesh-funktionalitet nu är. Jag har ett rum som inte har trådat internet som jag förut inte kunde sätta en Unifi AP.

Som jag skrev så hade det att göra med att TP-link deco inte går att använda om det finns en router någonstans innan i ledet, det som var irriterande var att detta inte framgår någonstans i mobilappen när man installerar och det var därför det tog så lång tid innan vi gav upp.

Jag har byggt ganska flera nätverk och jag använt mig av både Ubiquiti's unifi produkter och även deras äldre Edgemax produkter och jag har alltid tyckt att det känts logiskt och trevligt att arbeta med. Deras cloud key är under all kritik, detta kan jag hålla med om men den har jag sällan använt, controllern finns att installera på mängder med olika produkter. Hemma hos mig rullar den på en gammal freenas server, på jobbet har jag den på en synology nas så det finns alternativ till att köra den i en windows miljö.

När det sen kommer till unifi's gränssnitt så tycker jag det är riktigt enkelt att förstå samt väldigt snyggt samtidigt som det har i stort sett alla inställningsmöjligheter jag kan tänka mig. Dessutom så är dom duktiga på att trycka uppdateringar till sina produkter.

Men som jag sagt tidigare så är det inte lika enkelt som att sätta upp ett färdigt meshnätverk via en mobilapp (när allt funkar som det ska)

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Som jag skrev så hade det att göra med att TP-link deco inte går att använda om det finns en router någonstans innan i ledet, det som var irriterande var att detta inte framgår någonstans i mobilappen när man installerar och det var därför det tog så lång tid innan vi gav upp.

Jag har byggt ganska flera nätverk och jag använt mig av både Ubiquiti's unifi produkter och även deras äldre Edgemax produkter och jag har alltid tyckt att det känts logiskt och trevligt att arbeta med. Deras cloud key är under all kritik, detta kan jag hålla med om men den har jag sällan använt, controllern finns att installera på mängder med olika produkter. Hemma hos mig rullar den på en gammal freenas server, på jobbet har jag den på en synology nas så det finns alternativ till att köra den i en windows miljö.

När det sen kommer till unifi's gränssnitt så tycker jag det är riktigt enkelt att förstå samt väldigt snyggt samtidigt som det har i stort sett alla inställningsmöjligheter jag kan tänka mig. Dessutom så är dom duktiga på att trycka uppdateringar till sina produkter.

Men som jag sagt tidigare så är det inte lika enkelt som att sätta upp ett färdigt meshnätverk via en mobilapp (när allt funkar som det ska)

https://www.tp-link.com/us/faq-1842.html

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ