Någon som crashat sin dekstar disk?

Permalänk

Men db sa att jag inte behöver skicka den till Holland *Tur* frakten kostar typ 400 kr dit och 400 kr tillbaks det blir 800 spänn och för dom pengarna skule jag kunna köpa en ny disk istället...

Permalänk
Medlem

Min la då bara av på något mysko vänster, fick mobo:t utbytt för 300 pix samtidigt aja någon som vill köpa den? oöppnad å allt En såndär 30.7Gb:are

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
TomKe här måste vara den första jag hört som gillar IBM:s diskar, har själv en gammal 15Gb som har låtit faan sedan mitten av 2000, den går dock fortfarande men låter som ett plåtskjul i en orkan och är slöare än sirap (detta i jämförelse med samtida diskar).

Finns nog många som gillar IBM, mina diskar har varit klockrena, snabba och pålitiliga och tillräckligt tysta.
Ingen av mina 3 har kraschat, eller krånglat överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Men db sa att jag inte behöver skicka den till Holland *Tur* frakten kostar typ 400 kr dit och 400 kr tillbaks det blir 800 spänn och för dom pengarna skule jag kunna köpa en ny disk istället...

Frakten är inte på mer än 200 kr för dig när du skickar den och du betalar inte frakten till dig senare. Så det är 200 kr och någon veckas väntan (dom är snabba).

Permalänk
Medlem

Min 75GXP på 30.7Gb är över 2.5 år och går som ny. Inget fel på den i övrigt förutom klen molex som pajajde men det lagade IBM gratis å så kostade inget så klagara inte alls.
Har 2st 120GXP på 120GB sen i sommras..... måste var 10 månader nu då tycker jag.... går fint i alla fall.... har fjong ljudet för sig men det värkar mina kompisars 120Gb 120GXP diska ha för sig med och det ska vara normalt... kommer lite då å då och varit så sen dom var nya.

Har någon av nämda diskar som låter högfikvent trrrrrr med gämmna mellanrum nu sedna jag tystade ner fläktarna så har jag börjat höra det..... vet ej villken det är men allt har ju fungerat innan så I dont give a dame.

Permalänk
Medlem

Re: Någon som crashat sin dekstar disk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Det är så att min Ibm dekstar 40gb 120 gxp låter som en skrikande bäbis varje 20:onde minut, men den har inte crashat än...
Är det någon som haft samma problem att ibm disken låter konstigt sedan crashat? Vill helst veta så jag vet om jag ska passa på att skicka tillbaks skiten innan garantin går ut.............

Min IBM deskstar 80gb 120gxp lät som en skrikande bäbis ett tag. Och jag trodde då att den skulle dö närsomhelst. Och så en dag lät den mer än vanligt när jag starade datorn. Det visade sig då att en partition på hdd:en hade "dött", all data hade försvunnit och filsystemet hade blivit RAW. Jag formaterade partitionen och det blev tyst igen, förutom att det klickar i hårddisken ibland. Men hårdisken har fungerat felfritt i ett år nu.

Visa signatur

[i7 2600K] [Asus SABERTOOTH P67] [8GB Corsair VENGEANCE] [Corsair TX 650W V2] [Asus GTX570 DirectCU II]
[Intel 120GB 510 Series] [NZXT H2 Silent Midtower] [LG IPS226V-PN]
What's that number for 911 again? -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

Hrrrmmm!
Hitachi gör inte IBM's diskar.

IBM och Hitachi bildade vid nyår ett nytt bolag (HGST). Hårddiskarna görs i samma fabriker som tidigare, bara under ett annat namn.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

har dödat två dekstar.. Inte bra kvalite hehe men billiga e de ju :/

Permalänk

min 120gxp 80gb klickar o har sej men den går fortfarande jag köpte den i somras och den har väl stått på 16-24h om dygnet sen ja köpte den
i början dessutom med kass kylning
ni som klagar på att dera diskar pajjar, har ni kylning på dom?
de är inte gjorda för att gå utan kylning 24/7 då kvittar det vad det är för märke de pajar ändå
en 120mm fläkt frmför på 5v låter inget men blåser bra os jag anser att det är idioti att inte ha en

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

Har haft ett otal Deskstar genom åren utan problem.

Snabba och prisvärda.

Se till att kyla dom och tappa dom inte - gäller alla diskar.

Permalänk
Medlem

Min deskstar låter skummt ibland, jag har redan crashat 2st! Bara skit!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt någon annan disk än IBM. Har just nu ett antal som ligger mellan 4,3GB ---> 80GB och ingen av dem har någonsin krånglat.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Min kompis kraschade en

Permalänk
Medlem

Låter det högt eller lågt?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

Jag har en 60gxp (40GB) och en 25GP (15,2GB) som båda fungerar bra, dom är väl för gamla för att höra till "den dåliga generationen".

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
hehe, ok men dom den dör får jag inte ut nå test rapport ju....

Jo du får en felkod och den är allt du behöver för att skicka in och få en ny så skriv upp den om det inträffar...

Jag skickade in min 40Gb IBM Deskstar IC3....nånting i början av maj och fick en "ny" (used part) av samma modell tillbaka för några dagar sedan, den gammla var helt död när jag skickade iväg den och den har alltid låtit som ett tröskvärk! men den "nya" kan jag inte ens höra genom chassit även då den surrar betydligt högre än min Seagate så det måste ha varit nått galet med den första från början...

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk

min ibm som jag har i min sign har aldrig krånglat för mig, har haft den i ett halvår snart utan problem.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Re: Någon som crashat sin dekstar disk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Det är så att min Ibm dekstar 40gb 120 gxp låter som en skrikande bäbis varje 20:onde minut, men den har inte crashat än...
Är det någon som haft samma problem att ibm disken låter konstigt sedan crashat? Vill helst veta så jag vet om jag ska passa på att skicka tillbaks skiten innan garantin går ut.............

Myt 1: Disken låter konstigt med jämna mellanrum => fel skriker alla...
Om det är ljudet som låter så och slutar efter någon sekund är det någon snabb felkontoll av något slag. Om du skall vara rädd så är det när ljudet inte kommer..

Myt 2: Alla IBM diskar är skit, pest och pina.
Kolla felfrekvensen på en vanlig datorbutik så ser du att alla andra diskar har lika hög ungefär

Myt 3: ALLA som har IBM-diskar har problem med dem.
Kolla min sign och sedan ger jag sanningen till er att jag aldrig behövt skicka in någon disk. Inte någon av mina kompisar har behövt skicka in några IBM diskar heller, förutom en kompis som skickat in alla sina 46gb. Serien den tillhörde var skit och det är väl det folk inte har fått ut ur sina hjärnor än.

Orkar inte komma på fler myter som alla här har fått för sig här...

Visa signatur

"Trying is first step to failure" Homer J Simpsons

Permalänk
Hedersmedlem

En sak att tänka på ang. returfrekvens. 75GXP-serien var mycket populär i början. Jag köpte en och rekommenderade den till massor av folk på forum och så vidare när den var ny. Att det sen visade sig vara en skitdisk kunde man bara se senare, efter kanske något år när många diskar började krasha på allvar.
Så tänk på att låg returfrekvens inte alltid är en garanti, speciellt om disken är ny på marknaden.

Stranglehold:
1. Alla ljud är inte av ondo, men när en vanligen tyst disk börjar morra och klicka helt plötsligt utan anledning bör man se upp lite med den.

2. Alla är säkert inte dåliga, men eftersom IBM har ett rykte om sig att vara lite osäkra så tar man en liten risk när man köper en IBM-disk. Man kan inte helt säkert veta att disken man köper inte visar sig vara ur en problemserie senare. Det är iofs sant om alla diskar oavsett tillverkare, men IBM har som sagt lite dåligt rykte och chansen kan nog vara större med deras diskar.

3. Alla som har en disk ur problemserierna (75GXP och 60GXP) bör se upp med sina diskar tycker jag. Även om de inte har problem med dem nu så är det bevisligen lite problem med många av dessa diskar och man bör nog inte ha kritisk data på dem.
Jag har t.ex. en av varje av dessa diskar i min diskserver och fast de har funkat bra (förutom lite missljud och klickanden) så är det inte de diskarna jag har min allra mest viktigaste data på.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Tidigare fanns det på IBMs supportsida en fråga om varför deras 120GXP "mjauade" som en katt med jämna mellanrum.
Jag kan inte hitta frågan igen, men frågan lite längre ned gav ungefär samma svar.

Why does my Ultrastar 36LZX / 73LZX hard drive make a noise every minute? Is that normal?

This is an Idle Time Function. The Ultrastar 36LZX and Ultrastar 73LZX drives periodically save data in logs and PFA counters in a reserved area of the disks. The drive uses this data to support various SCSI commands and to perform failure analysis. This data gets saved whenever the drive has not received a SCSI command for 1 minute (i.e., the drive is idle). This is normal, and should not concern you regarding the reliability of the drive.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Gör back-up på ALL data du har på disken omedelbart!
Sen kastar du den så långt bort du bara kan. Skickar du tillbaka den får du bara en ny och det vill du inte ha.

Hade själv en 40gb som tokdog efter cirka 10 månader, gick till min återförsäljare och plockade ut en ny, den gick ju fint... i cirka tio månader. Sen tokdog den med!

Aldrig mer att jag köper en IBM disk!

Permalänk

Orkade inte läsa hela tråden men här var det precis som överallt gnäll på IBM Deskstar diskarna. har IBM Deskstar 80GB i Pcn och en annan ny IBM HD i Xboxen. Inga problem whatsoever med dem. kan själv inte förstå gnället. ett fåtal jag hört som inte gnäller som fan på dem

Permalänk
Medlem

peppar peppar ta i träd...
Jag hoppas du förstår mig när jag ägt 2 deskstar diskar och båda har dött inom ett år.
Lyckades faktiskt rädda all data som fanns på den andra disken dock. MEn några fler IBM blir det helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Har haft flera IBM själv. Slängde 2st i sopppåsen när de började låta som flygplansturbiner och tappa varv. Tyvärr har jag två kvar (de blir varma men tappar inte varv.. ännu.).. IBM var bra... för typ 5 år sen. Kör WD numer.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max