Den stora tråden om motorcyklar och hojåkning

Permalänk
Medlem

Den stora tråden om motorcyklar och hojåkning

Hade starkt för mig att det fanns en stor motorcykeltråd här på SweC, men jag har inte kunnat hitta något bortsett från "Bild på din MC-tråden". Verkar finnas ett stort intresse för hojar på forumet när MC-trådar dyker upp, så varför inte ha en allmän tråd

Jag slänger ut första frågan! Med relativt färskt körkort undrar jag om det finns någon i Göteborg som är sugen på lite hojåkning nu fram till våren och sommaren. Finns såklart ett stort community på Facebook och Sporthoj, men jag är inte ute efter att köra ihjäl mig. Jag vill köra sansat, njuta av landskapet, upptäcka vackra vägar och kanske stanna och ta en fika.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

Var själv ute på min första runda för året i Söndags. Återfallsknutte som skaffat mig en slö "gubbahoj"!

Kul i alla fall även om man saknar det sinnessjuka draget i de stora sporthojarna. Får se hur länge man klarar sig utan att byta upp sig... Hoppas att jag kan låta bli. Borde egentligen inte ha något större än en EU- moppe.

EDIT: Bor inte i GBG och har lite svårt för att glida. Blir mest "aktiv" körning när jag är ute.

Svarade på trådskaparens fråga
Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Bra initiativ!

Var själv ute på min första runda för året i Söndags. Återfallsknutte som skaffat mig en slö "gubbahoj"!

Kul i alla fall även om man saknar det sinnessjuka draget i de stora sporthojarna. Får se hur länge man klarar sig utan att byta upp sig... Hoppas att jag kan låta bli. Borde egentligen inte ha något större än en EU- moppe.

EDIT: Bor inte i GBG och har lite svårt för att glida. Blir mest "aktiv" körning när jag är ute.

Det var inte dåligt att köra i januari! Jag försöker hålla mig till hojkörning vid minst 10 grader om det inte gäller korta sträckor. Men det kanske går att lösa med extra fodring i klädseln

Jag har bara haft kortet sen i oktober och hann nog inte med kanske mer än kanske fem åkturer. Tror inte jag har upptäckt "aktiv körning" än utan jag har fortfarande väldigt stor respekt för motorcykeln och trafiken. Det kanske släpper när man lagt fler mil på mätaren och blivit mer bekväm i svängandet och avläsning av trafiken.

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna några turer i vår! Nån som kört mycket i GBG får gärna tipsa om fina rundor.

Det kan ta några månader att bli bekväm, sen kommer du oundvikligen skita på dig när du har för hög hastighet in i en kurva och tvingas bromsa i panik. Då börjar processen om, det tar ett tag till man blir bekväm igen

Slänger in några bilder från en av de sista turerna innan vintern. Föredrar att köra på vägar som dem, ingen trafik och fina vyer;

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

McClockers!

Sweclockers-träff på mc. Kan något annat passa så bra ihop?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Satan vad det kliar i gashandtaget, våren får gärna komma snabbt

Roar mig med att pyssla om hojen, den går inte helt hundra så tänkte se över förgasaren med nya packningar, vi får se hur det här går:

Permalänk
Medlem

@naikon: Nice! 👍🏼 Tänkte själv på min 2- hjuling idag. Tror jag skall ta en sväng i helgen. 🤔 Enda problemet är kläderna. Är inte van vid att köra vid denna årstiden så jag har inte något som är både varmt och säkert.

Hur är ni andra klädda som kör MC när det är under 6 grader?

EDIT: Är det en TDM 850 du har?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Satan vad det kliar i gashandtaget, våren får gärna komma snabbt

Roar mig med att pyssla om hojen, den går inte helt hundra så tänkte se över förgasaren med nya packningar, vi får se hur det här går:
https://i.imgur.com/yeQO8vV.jpg
https://i.imgur.com/vVaq0Te.jpg
https://i.imgur.com/82H40OH.jpg
https://i.imgur.com/NcO0NDB.jpg

Du kan låna en carbtune av mig om du behöver synkronisera förgasarna. Det gjorde enorm skillnad för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

@naikon: Nice! 👍🏼 Tänkte själv på min 2- hjuling idag. Tror jag skall ta en sväng i helgen. 🤔 Enda problemet är kläderna. Är inte van vid att köra vid denna årstiden så jag har inte något som är både varmt och säkert.

Hur är ni andra klädda som kör MC när det är under 6 grader?

EDIT: Är det en TDM 850 du har?

Blev det någon premiärtur?

Ja, det är en TDM 850 men vill gärna sälja den till våren, hade den mest bara för att ta körkoret. Sugen på en FJR1300 eller V-strom...

Skrivet av eas@tetris:

Du kan låna en carbtune av mig om du behöver synkronisera förgasarna. Det gjorde enorm skillnad för mig!

https://i.imgur.com/tcN4mYx.jpg

https://i.imgur.com/KQrAPbT.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Fan vad schysst! Jag är dock inte så haj på förgasare, utan jag följer bara min Haynes-bok för att byta packningarna. Vad exakt är det man gör när man synkroniserar förgasarna? Ändrar man på gasspjället, bränsleblandning eller luftblandning? Med blotta ögat så ser det faktiskt ut som att det ena gas-spjället (butterfly valve?) är mer öppet än det andra på tomgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

@naikon: Nice! 👍🏼 Tänkte själv på min 2- hjuling idag. Tror jag skall ta en sväng i helgen. 🤔 Enda problemet är kläderna. Är inte van vid att köra vid denna årstiden så jag har inte något som är både varmt och säkert.

Hur är ni andra klädda som kör MC när det är under 6 grader?

EDIT: Är det en TDM 850 du har?

Fan efter lång tid av vånda närmar det sej äntligen premiär, allt för att slippa köra i saltvälling/vatten eller på is men nu blir det troligtvis av i början på veckan. Temperaturen är egentligen inget problem rätt klädd, kör med touring-ställ som fungerar väldigt bra (bild från nätet) med vettiga klädlager under plus lite extra kring nacke, fot och handleder.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Blev det någon premiärtur?

Ja, det är en TDM 850 men vill gärna sälja den till våren, hade den mest bara för att ta körkoret. Sugen på en FJR1300 eller V-strom...

Fan vad schysst! Jag är dock inte så haj på förgasare, utan jag följer bara min Haynes-bok för att byta packningarna. Vad exakt är det man gör när man synkroniserar förgasarna? Ändrar man på gasspjället, bränsleblandning eller luftblandning? Med blotta ögat så ser det faktiskt ut som att det ena gas-spjället (butterfly valve?) är mer öppet än det andra på tomgång.

Har provkört på FJR1300 och V-Ström. Man sitter skönt på V-strömen men den var lite för tam för mig. Själv kör jag en 1400GTR som är en direkt utmanare till FJR1300 men lite mer touring (upprätt körställning).

Har precis köpt mig TomTom Rider 500 GPS. Så nu har jag skruvat bort lite plast för att få fram strömkablar. Kawasaki hade redan förberett med extra strömkablar om man vill ha extra ström vid styret ( sitter redan ett cigguttag ). Så nu kan jag ha fast ström till GPS kopplat på reläet och ladda mobilen. Tack Kawasaki
Tanken är att jag skall köra ner i Europa i sommar, till Prag Resa till Prag. Har varit i Harz i Tyskland 3 ggr innan.

Jag håller med dig, Abstinensen är svår nu när solen värmer som den gjorde en kort stund i Falkenberg igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Blev det någon premiärtur?

Ja, det är en TDM 850 men vill gärna sälja den till våren, hade den mest bara för att ta körkoret. Sugen på en FJR1300 eller V-strom...

Fan vad schysst! Jag är dock inte så haj på förgasare, utan jag följer bara min Haynes-bok för att byta packningarna. Vad exakt är det man gör när man synkroniserar förgasarna? Ändrar man på gasspjället, bränsleblandning eller luftblandning? Med blotta ögat så ser det faktiskt ut som att det ena gas-spjället (butterfly valve?) är mer öppet än det andra på tomgång.

Hej, ursäkta för sent svar. Man justerar gasspjällen så att det är samma undertryck/sug in till varje cylinder. Risken är annars att cylindrarna belastas ojämnt och går varma, vad jag vet. Det orsakar förstås även ryckig motorgång. Egentligen skall motorn vara i tipptopp skick, så justerade ventiler, rengjorda förgasare, nya packningar, nytt tändstift och luftfilter, ställd timing osv annars riskerar man dölja större fel genom att kompensera med förgasarna.

Jag följde Haynes-manualen för min Honda CB600F, så har du en manual kommer du långt! Klippet nedan kan vara till hjälp, men förvänta dig inte att allt är lika lättåtkomligt. Har tagit med min carbtune till Göteborg så är bara att PMa om du vill möta upp och låna den.

Tillägg: har läst på forum att en enklare metod är att lysa genom förgasarna med en ficklampa och då jämföra hur mycket ljus respektive släpper igenom, så om du ser att spjällen är olika kan det mycket väl vara dags för justering.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Hej, ursäkta för sent svar. Man justerar gasspjällen så att det är samma undertryck/sug in till varje cylinder. Risken är annars att cylindrarna belastas ojämnt och går varma, vad jag vet. Det orsakar förstås även ryckig motorgång. Egentligen skall motorn vara i tipptopp skick, så justerade ventiler, rengjorda förgasare, nya packningar, nytt tändstift och luftfilter, ställd timing osv annars riskerar man dölja större fel genom att kompensera med förgasarna.

Jag följde Haynes-manualen för min Honda CB600F, så har du en manual kommer du långt! Klippet nedan kan vara till hjälp, men förvänta dig inte att allt är lika lättåtkomligt. Har tagit med min carbtune till Göteborg så är bara att PMa om du vill möta upp och låna den.

https://www.youtube.com/watch?v=KHGPqP6G9cA

Tillägg: har läst på forum att en enklare metod är att lysa genom förgasarna med en ficklampa och då jämföra hur mycket ljus respektive släpper igenom, så om du ser att spjällen är olika kan det mycket väl vara dags för justering.

Grymt, tack för svaret! Precis samma dag som du skrev så satte jag dock ihop hela hojen igen Lite bökigt att ta av allt igen, men det kanske är värt det.
Tycker den går lite bättre efter nya packningar i förgasarna, men fortfarande inte helt hundra. Den "backfire:ar" (bakåtsmäller?) fortfarande när man släpper på gasen och motorbromsar. Antar att det har att göra med att förra ägaren bytt till ett öppet avgassystem, och att det inte går att göra så mycket åt det...

Så farligt är det ju dock inte, den fungerar ju iallafall. Men har blivit mer taggad på en hoj med insprutning, kollar speciellt efter Varadero XL1000 och V-strom DL1000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naikon:

Hade starkt för mig att det fanns en stor motorcykeltråd här på SweC, men jag har inte kunnat hitta något bortsett från "Bild på din MC-tråden". Verkar finnas ett stort intresse för hojar på forumet när MC-trådar dyker upp, så varför inte ha en allmän tråd

Jag slänger ut första frågan! Med relativt färskt körkort undrar jag om det finns någon i Göteborg som är sugen på lite hojåkning nu fram till våren och sommaren. Finns såklart ett stort community på Facebook och Sporthoj, men jag är inte ute efter att köra ihjäl mig. Jag vill köra sansat, njuta av landskapet, upptäcka vackra vägar och kanske stanna och ta en fika.

Bor tyvärr inte på "baksidan" av Sverige utan på "framsidan".

Skämt åsido, förra sommaren (2018) var väl första sommaren jag knappt använda min hojutrustning dvs kläder utan jag körde mest i T-shirt och shorts men rejäla MC-stövlar. Såg säkert lite märkligt ut men jag tillhör inte dom som bränner fram i överljudsfart utan tuffar fram lugnt och fint på ej trafikerade småvägen i 70 - 80 km/h med mina customhojar. Är nog mest ute och hojåker för att uppleva lugnet och naturen som alternativ till att trampa mountainbike.

Igår (onsdag 27 feb) hade vi drygt 16 grader i skuggan så jag funderade faktiskt på en premiärtur för i år. Men nu ser det ut som om ishavsvindar drar ner över södra Sverige kommande dagar. Å andra sidan måste jag köpa nytt batteri i år. Det gamla är slut. Starta hojen kan jag ju göra med hjälp av startkablar till bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Bor tyvärr inte på "baksidan" av Sverige utan på "framsidan".

Skämt åsido, förra sommaren (2018) var väl första sommaren jag knappt använda min hojutrustning dvs kläder utan jag körde mest i T-shirt och shorts men rejäla MC-stövlar. Såg säkert lite märkligt ut men jag tillhör inte dom som bränner fram i överljudsfart utan tuffar fram lugnt och fint på ej trafikerade småvägen i 70 - 80 km/h med mina customhojar. Är nog mest ute och hojåker för att uppleva lugnet och naturen som alternativ till att trampa mountainbike.

Igår (onsdag 27 feb) hade vi drygt 16 grader i skuggan så jag funderade faktiskt på en premiärtur för i år. Men nu ser det ut som om ishavsvindar drar ner över södra Sverige kommande dagar. Å andra sidan måste jag köpa nytt batteri i år. Det gamla är slut. Starta hojen kan jag ju göra med hjälp av startkablar till bilen.

Då är jag nog mycket lik dig, jag cruisar och mest runt i laglig hastighet för att njuta av landskapet. Stör mig som fan på att nästan alla bilar kör upp och lägger sig två meter bakom mig, precis som att dom tror att jag helt plötsligt ska sätta av i 200 blås.

Att du vågar köra utan komplett skyddsutrustning förvånar mig lite. Hur försiktig man än är så är det ju stor risk att en bilist som ska svänga ut på landsväg inte ser dig. Eller att du t.ex behöver väja för rådjur eller liknande. Då är ju risken att du hamnar på asfalten oavsett hur lugnt du kör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naikon:

Då är jag nog mycket lik dig, jag cruisar och mest runt i laglig hastighet för att njuta av landskapet. Stör mig som fan på att nästan alla bilar kör upp och lägger sig två meter bakom mig, precis som att dom tror att jag helt plötsligt ska sätta av i 200 blås.

Har du sett videofilmerna Getaway In Stockholm? Flertalet är förvisso med sportbilar men några är ju med hojar som bränner fram i över 200 km/h nattetid i Sthlm och naturligtvis jagas av polisen eftersom de naturligtvis inte bryr sig om rödljus (trafikljus) och sådana detaljer. Dessutom kör de ibland förbi polisen i dessa hastigheter på bakhjulet. Förvisso "proffsåkare" men jag är ändå fundersam om de i en korsning skulle ex möta en taxi eller andra fordon som är ute och kör på nätterna.

Det ryktas att upphovsmännen till dessa filmer fick idén till filmerna av en liknande film som spelats in i Paris där en rallyförare kör i vansinnesfart genom hela Paris mitt i natten. Föraren påstås vara Emerson Fittipaldi.

Skrivet av naikon:

Att du vågar köra utan komplett skyddsutrustning förvånar mig lite. Hur försiktig man än är så är det ju stor risk att en bilist som ska svänga ut på landsväg inte ser dig. Eller att du t.ex behöver väja för rådjur eller liknande. Då är ju risken att du hamnar på asfalten oavsett hur lugnt du kör.

Största faran är naturligtvis rådjur, älg och vildsvin. Dessutom bor jag i det landskap som har flest viltolyckor i hela Sverige. Men jag får väl hoppas på en kylig sommar i år så åker hela stället på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Grymt, tack för svaret! Precis samma dag som du skrev så satte jag dock ihop hela hojen igen Lite bökigt att ta av allt igen, men det kanske är värt det.
Tycker den går lite bättre efter nya packningar i förgasarna, men fortfarande inte helt hundra. Den "backfire:ar" (bakåtsmäller?) fortfarande när man släpper på gasen och motorbromsar. Antar att det har att göra med att förra ägaren bytt till ett öppet avgassystem, och att det inte går att göra så mycket åt det...

Så farligt är det ju dock inte, den fungerar ju iallafall. Men har blivit mer taggad på en hoj med insprutning, kollar speciellt efter Varadero XL1000 och V-strom DL1000.

Att den poppar och har sig är för att den får för lite bränsle på grund av den öppna ljuddämparen(arna). Det går att lösa genom att gå upp någon storlek med munstycken i förgasaren och kanske höja nålarna något snäpp med brickor. Inte speciellt svårt och den kommer gå bättre efteråt. Börja försiktigt, brukar inte krävas speciellt mycket större munstycken. Kanske t.o.m räcker med att du skruvar upp lågfartsmunstycket lite grann.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Hoppar över till denna tråden nu då eftersom den är lite mer allmän än den om MC-kort och inköp av första hoj.

Någon som håller på med motocamping och touring? Har ännu inte haft chansen att ge mig på det, men jag har blivit lite besatt. Håller på att kolla tält, sovsäckar, campingkök etc... Det var länge sedan jag campade så har typ inget som passar eller är i användbart skick längre xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore