Permalänk
Proffsmoddare

SL600M | by Timpelay

Efter en lång och välbehövlig ledighet är jag igång och pysslar med ett bygge som kommer genomgå lite olika stadier. Vad slutmålet landar är idag varken bestämt eller riktigt påtänkt. Men några delmål står klara.

Projektet byggs i samarbete med Gigabyte som frågade mig om jag kunde testbygga med deras nya AORUS Z390 Master. Ett moderkort som har fokus på väl genomarbetad kylning av VRM för att kunna erbjuda stabil +5GHz överklockning av Intel Core i9 9900k utan risk för värmeproblem med VRM.

Perfekt tyckte jag som samtidigt dregglat över Cooler Masters nya SL600M chassi. Efter en trevande diskussion med CM där jag förklarat läget och dessutom uttryckt att jag bestämt ska köra Noctuas fläktar, och inte Cooler Masters RGB-varianter, så ville de ändå erbjuda ett chassi till bygget. Just SL600M har dessutom en nytänkande layout vad det gäller luftflöde som på så vis ska sättas på prov.

Specifikation

  • Gigabyte AORUS Z390 MASTER

  • Intel Core i9 9900k

  • Nvidia GTX 1080

  • AORUS RGB DDR4 2x8GB + 2x RGB Moduler

  • Gigabyte NVMe M.2 128GB SSD

  • Cooler Master SL600M

  • Cooler Master V1000 Platinum Gen2

Kylning V.1

  • Noctua NH-D15S

  • 6x NF-A12x25 PWM

V.1 innebär kort och gott ett luftkylt system. Dels för installation av windows och diverse och dels för att se hur svårt det är att kyla den ryktat varma 9900k!

Lite godis!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Det luftkylda systemet blev inte långvarigt då det lirade i 5GHz på auto Vcore (högt som in i h*lvete) och då givetvis väsnades en hel del vid stresstest i full belastning. Men det gick!

Dock stötte jag på patrull när jag började tweaka Vcore för att komma ner i temperatur. Eftersom jag är hyffsat grön på överklockning blev jag mest arg när systemet blev instabilt vid Vcore satt till allt under 1,4V?! Därför tog jag istället tag i det jag kan bättre, bygga. Version 2 snickrades ihop och baseras på vattenkylning från EK med ett Velocity Full Nickel vattenblock till CPUn. Till det en 240 mm och en 360 mm slim radiatorer med Noctuas NF-A12x25 PWM. Eftersom loopen i framtiden även kan inkludera grafikkort så ville jag bygga med stor radiatoryta redan nu.

SL600M bjuder som många nog vet på en annorlunda layout och har ett tänkt luftflöde från botten till toppen. Detta tänkte jag bättra på genom att hitta en smartare placering för nätaggregatet, något som visade sig vara ett lyckokast.

Jag använder ett Cooler Master V1000 Platinum Gen2 som är av standardstorlek. Efter lite mätande i chassit tyckte jag mig se en lösning där nätagget faktiskt kunde placeras i själva fronten, som ändå inte används för luftflödet. Så det blev till att strippa ner chassit och fram med vinkelslipen för att ta bort några av de fläkt/radiatorfästena som sitter i fronten. Efter den operationen var det helt plötsligt möjligt att montera nätaggregatet nästan helt undangömt ur vägen för luftflödet!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har lyckats med konststycket att inte ha några bilder på den färdiga V.2 så tänkte därför dela med mig av lite resultat sålänge.

Efter att ha brottats med stora problem med Vdrop (troligtvis baserat på ES CPU?) och instabilitet pga. för låg Vcore i load så har jag nu ett stabilt system i 5GHz på alla kärnor. Det verkar inte direkt vara något fantastiskt exemplar utan jag ligger nu på 1,33V enligt CPU-Z nedan.

'Prime95 Stress Test'

Temperaturen får några snabba peakar vilket får max-temp att ligga ganska högt. Men ett 25 min stresstest resulterar i 55-60C över alla kärnorna vilket jag tycker är fantastiskt bra med så pass hög Vcore.

Vid loggning av det i sammanhanget också intressanta - VRM temperatur, så ligger jag här otroligt lågt 45C. Det förklaras av moderkortets tilltagna och luftiga kylfläns i kombination med luftflödet jag har över moderkortet underifrån. De övre fläktarna är dessutom monterade väldigt nära moderkortet i detta chassi vilket också bidrar till att luften rör sig just där den behövs.

Jag vet att exempelvis @Tvelander har lite roligare Vcore på sin 9900k (Retail?) som du gärna får dela med dig av som referens!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Eftersom det är fokus på CPU valde jag som sagt att göra en custom-loop enbart dedikerad processorn i första hand. Men samtidigt tyckte jag det var värt att bygga med tillräcklig radiatoryta för att kunna kyla både ett eller två framtida grafikkort med vattenblock. Eftersom jag vill ha så luftigt som möjligt inuti chassit utan några synliga radiatorer föll valet på Eks SE radiatorer, en 240 mm i botten och en 360 mm i toppen. Egentligen klarar chassit en 360 mm i botten men jag valde att modifiera den undre panelen och snedställa den i en vinkel ut mot glaspanelen. Detta för att visa upp fläktarna lite mer än tidigare och skapa mer dynamik i chassit nu när jag gömt undan nätaggregatet. Denna modd i sig påverkar inte storleksvalet på radiator, utan det fick bli en 240 då jag ville fälla in en EK D5 pump i botten bredvid de två fläktarna. På så sätt har jag gjort en trevlig och väldigt dold loop!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay