Stor skillnad mellan Barracuda V och 7200.7?

Permalänk
Medlem

Stor skillnad mellan Barracuda V och 7200.7?

Tänkte köpa ett par Seagate Barracuda 7200.7 och stripa dem. Fast å andra sidan skulle man ju kunna spara in en slant, genom att inhandla den älder modellen, Barracuda V. Har dessutom hört att den äldre disken ska vara en aning tystare än den nya.
Hur pass stor skillnad är det egentligen om man jämför prestanda och ljudnivå?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem

Barracuda V är som du säger tystare.

Om du söker (skäms Ilja ) kommer du få fram ett par trådar om detta ämne. Dock kom man inte fram till så mycket i de trådarna, 7200.7 lite snabbare och V en aning tystare. Antar att inget av dessa märks i någon större omfattning.

Var det inte V:orna som fungerade dåligt i Raid btw?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

www.storagereview.com

Välj "Performance Database" (längst upp)

Välj vilken typ av jämförelse du vill göra, Exempelvis "SR Office DriveMark 2002 in IO/Sec". En bit ned kommer du att hitta fyra diskar:
Seagate Barracuda 7200.7 (160 GB SATA)
Seagate Barracuda ATA V (120 GB SATA)
Seagate Barracuda 7200.7 (160 GB ATA-100)
Seagate Barracuda ATA V (120 GB ATA-100)

Markera dessa och klicka på "Head-To-Head Comparison"
Då får du lite data.. OBS att vissa är ATA och vissa är SATA...

Permalänk
Medlem

Attans också! Det här är ingen helt enkel avvägning. Ska jag satsa på prestanda eller spara in några hundringar och samtidigt få ner ljudnivån en smula?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Attans också! Det här är ingen helt enkel avvägning. Ska jag satsa på prestanda eller spara in några hundringar och samtidigt få ner ljudnivån en smula?

Har samma dilemma, har just nu 2 WD diskar som låter som s*tan. så en ny disk måste det bli. men frågan är om det är så stor skillnad på 37Db och 39Db.

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

Spelar nog ingen större roll vilken hårddisk du väljer, hittills har jag mycket bättre erfarenheter av WD:s 120 giggare än min Seagate V 120 som jag upplever mycket störande vid läsninf/skrivning. Håller tummarna på att det är ett dåligt exemplar och får den utbytt.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klixman
Spelar nog ingen större roll vilken hårddisk du väljer, hittills har jag mycket bättre erfarenheter av WD:s 120 giggare än min Seagate V 120 som jag upplever mycket störande vid läsninf/skrivning. Håller tummarna på att det är ett dåligt exemplar och får den utbytt.

Hur beter den sig då? vad exakt är det som är störande?

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

Den är tyst som en mus då man inte gör något. Men startar man t.ex windows eller ett lite mer krävande program läser den med ett väldigt högljutt rasslande. Köpte just en Seagate för att få en så tyst dator som möjligt fastän man tappar prestanda, men mitt exemplar är inte tyst. Hade två kompisar som var över och tittade på min nya dator och det första båda två sa var ungefär "fan vad den låter".

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Barracuda 7200.7 120GB och en 80GB av samma modell.
De är tysta och har förbättrad prestanda jämfört med de äldre
modellerna. Rekommenderas!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Så Barracuda 7200.7 är nyare än Barracuda IV? Har nämligen Barracuda IV 80GB och en Barracuda 7200.7 80GB på posten. Trodde de var likadana...

Klixman din disk låter när den skriver/läser. Ljudet sprids då från disken till lådan och det är därför det låter. Om du hänger disken med gummiband eller nåt liknande kommer du inte höra den :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Klixman din disk låter när den skriver/läser. Ljudet sprids då från disken till lådan och det är därför det låter. Om du hänger disken med gummiband eller nåt liknande kommer du inte höra den :).

Där har dy tyvärr fel, har testat ha den i luften utan att den blivit mycket tystare. Sedan kan de tinte skilja så mycket på ljudnivån om den sitter någorlunda stadigt i lådan.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem

köp 7200.7 funkar asbra för mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Attans också! Det här är ingen helt enkel avvägning. Ska jag satsa på prestanda eller spara in några hundringar och samtidigt få ner ljudnivån en smula?

Det är väl endå så att det är 7200.7 som är billigare?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klixman
Den är tyst som en mus då man inte gör något. Men startar man t.ex windows eller ett lite mer krävande program läser den med ett väldigt högljutt rasslande. Köpte just en Seagate för att få en så tyst dator som möjligt fastän man tappar prestanda, men mitt exemplar är inte tyst. Hade två kompisar som var över och tittade på min nya dator och det första båda två sa var ungefär "fan vad den låter".

Har du AAM enablat?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klixman
Den är tyst som en mus då man inte gör något. Men startar man t.ex windows eller ett lite mer krävande program läser den med ett väldigt högljutt rasslande. Köpte just en Seagate för att få en så tyst dator som möjligt fastän man tappar prestanda, men mitt exemplar är inte tyst. Hade två kompisar som var över och tittade på min nya dator och det första båda två sa var ungefär "fan vad den låter".

Kan ju vara chassit som vibrerar och förstärker ljudet. Jag hör ingen skillnad i ljudnivå två meter bort från min Seagate Barracuda V 120 GB när den är idle eller skriver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Har du AAM enablat?

Hur enablar jag det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordic
Kan ju vara chassit som vibrerar och förstärker ljudet. Jag hör ingen skillnad i ljudnivå två meter bort från min Seagate Barracuda V 120 GB när den är idle eller skriver.

Jag hör när den arbetar fastän jag är i ett annat rum, och chassit är inte orsaken.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem

Måste ju vara nåt fel på din disk om det inte är AAM som inte är på.. du plockar hem mjukvaran SeaTools från Seagate som du kan styra det med.

Permalänk
Medlem

Vad är AAM? Jag kan inte göra nåt på min disk med SeaTools förutom att testa om den fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordic
Måste ju vara nåt fel på din disk om det inte är AAM som inte är på.. du plockar hem mjukvaran SeaTools från Seagate som du kan styra det med.

Hittade inte heller någon sådan inställning, men jag hoppas att det är något fel på disken. Annars får jag leva med ljudet av en skördetröska i många år. Var exakt hittar du inställningen?

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men det ska gå att ändra med det programmet.. jag har bara ändrat det på IBM-diskar med verktyget som heter "Disk Fitness Tool" som troligen bara fungerar bra med IBM-diskar (numera Hitachi).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meili Doodel
Det är väl endå så att det är 7200.7 som är billigare?

Inte då.
Seagate Barracuda V 80GB 8MB SATA: 985 kr (styggapojken.com)
Seagate Barracuda 7200.7 80GB 8MB SATA: 1205 kr (styggapojken.com)
Men eftersom 7200.7:an är en bristvara hos Stygga Pojken, köper jag från den lokala datorbutiken för 1369 kr. Skillnaden blir då 768 kr för två diskar. Undrar om det är värt den lilla prestandaskillnaden man får.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem

1369:- för 80 GB låter väldigt mycket, 1205:- oxå för den delen. Billigaste pris på en Seagate Barracuda 7200.7 120 GB med 8 MB cache är 1293:-. Kolla http://buggy.no-ip.com/

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klixman
Hittade inte heller någon sådan inställning, men jag hoppas att det är något fel på disken. Annars får jag leva med ljudet av en skördetröska i många år. Var exakt hittar du inställningen?

http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#FeatureTool
http://www.hgst.com/hdd/support/ftool.pdf
Använde jag till min Seagate V 120GB. Den vart inte helt tyst men åtminstånde 50% av knatter-ljudet gick bort.

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
1369:- för 80 GB låter väldigt mycket, 1205:- oxå för den delen. Billigaste pris på en Seagate Barracuda 7200.7 120 GB med 8 MB cache är 1293:-. Kolla http://buggy.no-ip.com/

S-ATA, ringer det en klocka nu?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
S-ATA, ringer det en klocka nu?

Ahhh.. Såg inte det *skäms*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Hårddiskar är lotto att köpa. Vissa låter mycket andra ingenting även om de är från samma serie.

Permalänk
Hedersmedlem

slackercore: Vad grundar du det på?
OT: Kan vi inte sluta säga 'lotto', det låter så... lamt på något sätt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ropo
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#FeatureTool
http://www.hgst.com/hdd/support/ftool.pdf
Använde jag till min Seagate V 120GB. Den vart inte helt tyst men åtminstånde 50% av knatter-ljudet gick bort.

Tusen tack, disken blev betydligt tystare. Tyvärr testar jag disken i en Dell 8200 som är tyst som musen. Men blir att testa i min Chieftek snart. Tack igen

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"