Permalänk

Vända rotation på fläkten

Håller på med ett bygge som är rätt "trångt", skulle vilja slippa skruva loss fläkten (bild 1) för att vända på den.

Det är ju inte omöjligt att stifta om kontakten, men när alla tampar är kolsvarta, hur vet man vad som är vad?
Nån här som vet på rak arm vilka stift jag ska byta plats på för att få fläkten att snurra andra hållet.

Argh! Jag får inte till bilderna, dom blev rätt små. Men det är en 4-polig kontakt, och en Arctic PWM fläkt..

Permalänk
Medlem

Fläktbladen är gjorda för att fungera åt rätt håll. Fläkten kommer att underprestera ordentligt om den snurrar i fel riktning. Vänd på den!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@MatteKholm: fläktar är konstruerade för att rotera åt ett håll för optimalt luftflöde. Att byta rotationsriktningen kommer påverka luftflödet negativt..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Fläktbladen är gjorda för att fungera åt rätt håll. Fläkten kommer att underprestera ordentligt om den snurrar i fel riktning. Vänd på den!

Ja just fasiken. Suck, bara att börja riva då. ^^

Permalänk
Medlem

motorn kan du inte vända riktning på med polväxling då det är elektronisk kommuterad drivning

Om du försöker ändå så händer i bästa fallet inget alls (polvändningsskyddad) eller så bränns den.

En modern datorfläkt är egentligen en växelströmsmotor där de enklaste modeller har några få transistorer och en hall-element som bryter och sluter ström i de olika statorlindningarna i rätt ordning, de lite bättre har överlastskydd och sluta att dra ström om den märker att rotorn inte snurrar igång inom en kort tid, temperaturskydd etc. somliga också utgång för tachometersignal som är mer eller mindre förstärkt signal från hallelementet.