Permalänk

Ett halvår senare, hur går det för riggen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Ett halvår senare, hur går det för riggen?

Riggen puttrar på, jag fastnade lite i att jag inte riktigt vågade hoppa ner i kemi-tunnan för att kopparplätera GPU-backplates, så utvecklingen har stått stilla.

Samtidigt har maskinen varit min daily driver nu i 20 månader, och går som den ska. Har bytt vätska ett par gånger, hittade inga läckor eller något annat skumt nu senast, så den får fortsätta ett halvår till. Den funkar bra som daglig maskin, men ena grafikkortet står stilla 99% av tiden, och jag hade nog haft mer nytta av en annan processor för flygsimulatorn, som är det jag oftast kör. Därmed finns en liten dröm om att bygga en maskin som är optimerad för just det syftet.

Jag funderade lite på att ställa ut maskinen, exempelvis på Dreamhack. Men den generella responsen har varit ljummen, så jag föreställer mig att den inte skulle komma särskilt långt.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Fick du nånsin igång och installerade de analoga mätarna? Tror inte jag såg nån bild på dem i chassit.

Jag börjar själv bli sugen på ett nytt bygge och ska nog dra igång ett efter black Friday med eventuella delar man får tag på då. Har ihaft vattenkylning i typ sex år fast med mjuk slang och är sugen på att byta till hårda rör.
Har inte bestämt mig än för om jag ska köra akrylrör eller koppar. Med rätt vätska i ser ju akrylrören rätt fina ut och det går att byta färg för att ändra tema. Metallrören är dock mycket ovanligare och kan se riktigt coola ut. Velar lite mellan rå koppar och förkromade rör. Båda har sin unika look som jag gillar. Oroar mig dock för att det inte ska gå att böja förkromade rör och att bara använda fittings för böjar a är alldeles för dyrt. Har du provat på att böja förkromade rör?

Funderade också på att använda likadana böjar som du gjort men tycker de bara funkar i byggen som ska steampunk teman eller liknande då det ser mer industriellt och "smutsigt" ut av lödningen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Fick du nånsin igång och installerade de analoga mätarna? Tror inte jag såg nån bild på dem i chassit.

Nä, fastnade lite där också, blev inte helt klar med hur jag skulle fästa mätarna. De funkade och så, fick bara lite kass temperaturdata från moderkortet (men det var i alla fall inte mitt fel). Jag kan inte riktigt bestämma mig för hur plattan som mätarna ska sitta på ska se ut (eller vilket material det ska vara). Har du något förslag så tar jag gärna emot.

Citat:

Har inte bestämt mig än för om jag ska köra akrylrör eller koppar. Med rätt vätska i ser ju akrylrören rätt fina ut och det går att byta färg för att ändra tema. Metallrören är dock mycket ovanligare och kan se riktigt coola ut. Velar lite mellan rå koppar och förkromade rör. Båda har sin unika look som jag gillar. Oroar mig dock för att det inte ska gå att böja förkromade rör och att bara använda fittings för böjar a är alldeles för dyrt. Har du provat på att böja förkromade rör?

Jag gick i samma tankar, kan man säga. Just nu är det i princip bara i reservoaren jag ser färgen på vattnet, så om man gillar det som en färgaccent eller kanske experimenterar med heterogena vätskor (typ PrimoChill Vue) så finns det förstås bara ett alternativ. Jag var bara inte så pigg på att böja plaströr, metoderna för metallrör kändes mer förlåtande på något sätt.

Har inte böjt förkromade rör själv, men jag har sett det göras, tror det beror på hur hårt röret är... Kolla upp det. @Zoyadog har gjort en mycket trevlig guide på ämnet. Kromat är ju på nåt sätt alltid snyggt, så jag kan mycket väl tänka mig att använda det i ett framtida bygge.

Citat:

Funderade också på att använda likadana böjar som du gjort men tycker de bara funkar i byggen som ska steampunk teman eller liknande då det ser mer industriellt och "smutsigt" ut av lödningen.

Well, ja och nej. Jag tror att själva vinkelkopplingarnas form (de jag använde) i sig ser mer industriellt ut. De sista lödningarna jag gjorde gick ganska bra att dölja, och jag kunde slipa bort det mesta av "överflödet", så det går nog att få bort den typen av visuell kontaminering om man ger sig fan på det.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.