660p enklare att fylla cachen än vad jag förutsåg

Permalänk
Medlem

660p enklare att fylla cachen än vad jag förutsåg

Kanske inte så mycket diskussionsvärde men jag vill dela med mig av min erfarenhet. Jag kanske också är i minoritet, jag har 1Gbit/s internet och utan det skulle detta inte vara ett problem tror jag.

Jag har en 1TB version som OS disk. I början märkte jag inte av detta alls. Men nu är disken ~50% full typ och haft den lite över en månad. Innan detta har jag aldrig reagerat på nått riktigt problem.

Igår så köpte jag Witcher 3 på Steam rean, strax under 40G om jag inte misstar mig. Som många vet så reserverar Steam diskutrymmet först, innan någon nerladdning ens börjar. Detta fyller upp slc cachen och sen matade min gigabit lina på. I aktivitetshateraren så såg man att disken låg konstant under 100%. Allt gick horribelt långsamt, latency gick upp och att slösurfade blev långsamt troligen pga att läsa små filer från disken tog långtid.
öppna program lika så. Ja som förr när man hade mekanisk disk.

Nu kanske en del säger att detta var väntat. Men jag hade inte uppfattat att det skulle Bli så märkbarast i ett relativt vanligt scenario som att ladda ner ett spel. Nu varade detta under de minuter som nerladdningen varade så egentligen är det inte så illa men det var ändå nått jag inte förutsåg skulle påverka mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av varget:

Kanske inte så mycket diskussionsvärde men jag vill dela med mig av min erfarenhet. Jag kanske också är i minoritet, jag har 1Gbit/s internet och utan det skulle detta inte vara ett problem tror jag.

Jag har en 1TB version som OS disk. I början märkte jag inte av detta alls. Men nu är disken ~50% full typ och haft den lite över en månad. Innan detta har jag aldrig reagerat på nått riktigt problem.

Igår så köpte jag Witcher 3 på Steam rean, strax under 40G om jag inte misstar mig. Som många vet så reserverar Steam diskutrymmet först, innan någon nerladdning ens börjar. Detta fyller upp slc cachen och sen matade min gigabit lina på. I aktivitetshateraren så såg man att disken låg konstant under 100%. Allt gick horribelt långsamt, latency gick upp och att slösurfade blev långsamt troligen pga att läsa små filer från disken tog långtid.
öppna program lika så. Ja som förr när man hade mekanisk disk.

Nu kanske en del säger att detta var väntat. Men jag hade inte uppfattat att det skulle Bli så märkbarast i ett relativt vanligt scenario som att ladda ner ett spel. Nu varade detta under de minuter som nerladdningen varade så egentligen är det inte så illa men det var ändå nått jag inte förutsåg skulle påverka mig.

Därför QLC är horribelt för allt annat än rena budgetbyggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Jag köpte själv en 660p under black friday, och såg LTT's video om detta för någon vecka sedan. Borde jag passa på när jag fortfarande har öppet köp att lämna tillbaka disken och införskaffa något annat? Isåfall vilken typ? SLC? MLC?

Visa signatur

3080 - R5 3600X - 32GB Vengeance 3600mhz - X570 - Dark Rock Pro 4 - P5 Pro 1TB - RM850X - Phanteks Eclipse

Permalänk
Medlem

Det är många som har haft problem med steams förallokering, det är ju förutsägbart,
men kanske kan man få samma problem med torrents random skrivning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Allt gick horribelt långsamt, latency gick upp och att slösurfade blev långsamt troligen pga att läsa små filer från disken tog långtid.
öppna program lika så. Ja som förr när man hade mekanisk disk.

Nu kanske en del säger att detta var väntat. Men jag hade inte uppfattat att det skulle Bli så märkbarast i ett relativt vanligt scenario som att ladda ner ett spel. Nu varade detta under de minuter som nerladdningen varade så egentligen är det inte så illa men det var ändå nått jag inte förutsåg skulle påverka mig.

Latency som i "pingen i cs"? Att slösurfen gick långsamt skulle jag snarare gissa berodde på att din internetuppkoppling var upptagen med nedladdning av spel istället för nedladdning av hemsida.

När annars än när stora filer matar cachen konstant under längre tid hade du kunnat tänka dig att den relativt lilla cachen skulle bli ett problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chauska:

@Esseboy: Jag köpte själv en 660p under black friday, och såg LTT's video om detta för någon vecka sedan. Borde jag passa på när jag fortfarande har öppet köp att lämna tillbaka disken och införskaffa något annat? Isåfall vilken typ? SLC? MLC?

TLC räcker gott. MLC är lite dyrt för vanliga dödliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chauska:

@Esseboy: Jag köpte själv en 660p under black friday, och såg LTT's video om detta för någon vecka sedan. Borde jag passa på när jag fortfarande har öppet köp att lämna tillbaka disken och införskaffa något annat? Isåfall vilken typ? SLC? MLC?

Detta är som sagt första gången jag regerar på det. Men hade jag haft chans att göra om detta så hade jag nog köpt en Kingston A2000 istället pga liknande pris. Men om det är värt att returnera och installera om saker låter jag vara osagt.

Skrivet av pacc:

Det är många som har haft problem med steams förallokering, det är ju förutsägbart,
men kanske kan man få samma problem med torrents random skrivning...

Tror inte torrent är ett problem, mer än livslängden. Det är Steams sätt att allokera disk som ställer till det. Skulle jag ladda ner torrents skulle jag väl behöva en en mycket snabbare lina och större datamängd för att uppleva samma problem.

Skrivet av Dracc:

Latency som i "pingen i cs"? Att slösurfen gick långsamt skulle jag snarare gissa berodde på att din internetuppkoppling var upptagen med nedladdning av spel istället för nedladdning av hemsida.

När annars än när stora filer matar cachen konstant under längre tid hade du kunnat tänka dig att den relativt lilla cachen skulle bli ett problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej latency som i access tid mot disken. Du ser tex "average response time" i task manager. Nu kan jag inte bevisa exakt vad som hände och varför. Men min tolkning var att det berodde på disken. Linan gick ens inte i 100% vilket den brukar från Steam utan var ganska hacking graf. Detta kan så klart också bero på annat. Troligen fler än jag som ladda ner saker från Steam i slutet av rean.

Min tolkning av recensenter är väl att jag inte skulle märka av detta i mitt användarmönster, men uppenbarligen hade jag fel. Detta är ju egentligen inget unikt för QLC och intel. Bara att den är relativt sätt är extremt långsammare utanför cache och att det var ett tag sen jag hade endast en disk för allt i en dator.