Varning! Min IKEA Livboj (Qi-laddare) smälte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Klassisk skröna av folk som köper första bästa baserat på pris och inte gör någon som helst research innan de köper grejer. En Porsche håller automatiskt högre kvalitet än en Volvo för att den är dyrare https://i.imgur.com/ConyMhe.gif

Försök att få ett geforce ti 2080 för 49kr.

För priset har ju inget med prestandan att göra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Hur förbinder du en sådan koppling mellan pris och kvalitet? Det enda konkurrens direkt leder till är en generell prissänkning som följd av företags vilja att vinstmaximera.

Generellt gäller att en vara kostar speglar dess produktionskostnad. Om det gick att producera något för 100 kronor och det såldes för 200 kronor skulle någon producera en konkurrerande vara och sälja denna för 199 kronor. Första producenten skulle svara med att sänka till 198 kronor och så vidare till dess priset ligger i nivå med produktionskostnad plus allt vid sidan om. Givetvis är inte marknaden perfekt, men kollar du på olika företags bokslut är det sällan de har en större vinst än 10 procent på omsättningen om det är en mogen marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

Ja och sen att folk även en moderator fortsätter att säga att det är ingen fara, bara ha den inkopplad och skämtar bort allt med konstiga jämförelser.

Denna laddare verkar livsfarlig.

Jag ska gå och köpa 2st på Ikea och kolla vad som händer med de.

Okej, dags att reda ut lite missförstånd. Jag har aldrig sagt att det "inte är någon fara". Det är tvärtom anmärkningsvärt att IKEA säljer en produkt som verkar vara brandfarlig, och jag hade inte köpt den här laddaren med facit i hand, och inte heller någon annan IKEA-produkt med inbyggd Qi-laddare, då de sannolikt använder exakt samma laddarmoduler. Dessa andra IKEA-produkter med inbyggd laddare går det inte heller rent teoretiskt att koppla ur ladd-delen på, som t.ex. i bordslampan jag visade upp. För att göra det glasklart: Jag tycker definitivt att IKEA och Elsäkerhetsverket bör reda ut den här produkten, eftersom vi redan sett minst två olika laddare av samma modell smälta på samma sätt. Det är inte okej eller ofarligt på något sätt. Hade jag haft samma produkt så hade jag kopplat ur den och slutat använda den helt, och i så fall hade jag bara laddat mobilen genom att koppla in den med sladd istället. Det finns ju inget som säger att laddaren inte skulle kunna smälta när den laddar mobilen, eller ens förstöra mobilen.

Jag har doch sagt att man bör förvänta sig att det går att ha en Qi-laddare inkopplad hela tiden, annars fyller Qi-laddaren ingen funktion, och att meningen i manualen som säger att man ska koppla ur den när den inte används är helt absurd. Jag har vänt mig mot att du försökt säga att det är köparens fel som låtit laddaren vara inkopplad för att det står i instruktionerna att man ska koppla ur den. Det är det som är konstigt.

Glasklart alltså: Laddaren har sannolikt smält p.g.a. undermålig konstruktion eller fabrikationsfel, inte p.g.a. felanvändning.

Hur som helst är det bra att vi är överens om att laddaren verkar livsfarlig, men det vi inte verkar vara överens om är om det okej att den är livsfarlig. Jag tycker det inte är okej oavsett var som står i manualen, men du verkar ju tycka att det är OK eftersom det står i manualen att man inte ska låta den vara ikopplad. Precis lika lite som det är okej att sälja en bil som exploderar vid hastigheter under 80 km/h oavsett det finstilta i manualen.

Rätta mig gärna om jag missförstått dig.

P.S.: Jag postar på forumet precis som alla andra här på forumet. Jag har inga magiska merkunskaper om hur saker är, jag har bara dessutom uppdraget att se till att forumet funkar bra. När jag postar som egenskap av att vara moderator är det tydligt av inlägget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SectionX2:

Försök att få ett geforce ti 2080 för 49kr.

För priset har ju inget med prestandan att göra!

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta tillräckligt länge så kan du säkert hitta ett 2080 Ti gratis i en container.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag noterade att tråden ligger i "Smarta Hem", fast egentligen hör tråden mer hemma i "Konsumenträtt". Därför har jag nu flyttat på tråden.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Skrivet av Veni:

Returnera den till IKEA. Ta gott om bilder på den innan. Be att få en ny. Kolla om samma sak inträffar på nytt. Om vi inte hör av dig så får vi utgå ifrån att det är ett större problem och att Du inkl. din bostad brunnit upp(ner). Vi tackar för din medverkan för att ha varit en försökskanin åt oss andra.

IKEA kommer i så fall att skicka en återbetalning till dödsboet på 49 kronor.

Haha Jag har fortfarande 2 st kvar och jag har bytt kablage då jag misstänker att det var låg kvalitet. Har bett Ikea om återbetalning och de skickar retursedel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Skrivet av Benrul:

@Jesper930: Många diskussionsivriga inlägg på detta, men jag hittar inte om IKEA fått veta om problemet? Två med samma problem här i tråden låter som minst en för mycket!

De har fått veta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Skrivet av roo:

Jag har en livboj som varit inkopplad över 20 dagar - Inga problem med värme.

Vad har du för strömadapter och kabel? Samt hur mycket effekt har du från adaptern?

Sladd av okänt ursprung(kommer aldrig använda igen)
Nätadapter är Ikea koppla:

Utrustad med auto-detect-funktion; USB-laddaren känner av den anslutna enheten och anpassar uteffekten efter den.

Total uteffekt på 3.4A, 17W.

Maximal uteffekt per USB-port: 2.4A.

Spänning USB-portar: 5Vdc.

Kommer med inbyggt överströmsskydd, kortslutningsskydd och överhettningsskydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Generellt gäller att en vara kostar speglar dess produktionskostnad. Om det gick att producera något för 100 kronor och det såldes för 200 kronor skulle någon producera en konkurrerande vara och sälja denna för 199 kronor. Första producenten skulle svara med att sänka till 198 kronor och så vidare till dess priset ligger i nivå med produktionskostnad plus allt vid sidan om. Givetvis är inte marknaden perfekt, men kollar du på olika företags bokslut är det sällan de har en större vinst än 10 procent på omsättningen om det är en mogen marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Att en vara är dyr betyder inte att mycket pengar spenderades på R&D eller QC. Vissa saker kostar för att varumärket är värdefullt och varumärket är den stora omkostnaden. Gamingprylar är nog ett bra exempel på detta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Generellt gäller att en vara kostar speglar dess produktionskostnad. Om det gick att producera något för 100 kronor och det såldes för 200 kronor skulle någon producera en konkurrerande vara och sälja denna för 199 kronor. Första producenten skulle svara med att sänka till 198 kronor och så vidare till dess priset ligger i nivå med produktionskostnad plus allt vid sidan om. Givetvis är inte marknaden perfekt, men kollar du på olika företags bokslut är det sällan de har en större vinst än 10 procent på omsättningen om det är en mogen marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det var ju lite det jag menade även om ditt målande exempel givetvis framförde budskapet bättre.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tog bort två inlägg som varken tillförde något till tråden eller följde andan av god ton. Se §1 i forumreglerna.
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Går att läsa följande i specifikationerna för Qi-standarden:

4.1 Interface Surface temperature rise
The Base Station shall limit the top surface temperature of the thermal Test Power Receiver (TPRTHERMAL,
defined in Part 3: Compliance Testing) to at most 12 °C above the ambient temperature, while
TPR-THERMAL is operating at its desired Control Point for 1 hour in an environment that is shielded
against spurious thermal contributions due to air flow, radiation, etc. It is recommended that the Base
Station limits the Interface Surface temperature to at most 5 °C above the ambient temperature, while
powering TPR-THERMAL for 1 hour.

Kan också noteras:

9 Stand-by Power (Informative)
The purpose of the stand-by mode of operation is to reduce the power consumption of a wireless power
transfer system when power transfer is not required. There are two ways to enter stand-by mode. The
first is when the Power Transmitter does not detect the presence of a valid Power Receiver. The second is
when the Power Receiver transmits only an End Power Transfer Packet. In stand-by mode, the Power
Transmitter only monitors if a Power Receiver is placed on or removed from the Interface Surface of the
Base Station.
It is recommended that the Base Station’s power consumption in stand-by mode of operation meets the
Energy Star EPS Requirements for “Energy consumption for No-Load” and the European Commission,
Code of Conduct of Energy Efficiency of External Power Supplies for “No-load power consumption.” It is
also recommended that a Power Receiver is designed in a manner that when wireless power is not
required, the Power Receiver will send an End Power Transfer Packet to put the Base Station in stand-by
mode.

Nu har jag inte tillgång till underlagen för certifiering men om detta är testat och godkänt ligger troligtvis problemet i komponenter utanför kontrollen av omgivningstemperaturen. Vilket det också ser ut att vara på bilden tidigare i här i tråden, dvs en komponent i drivsteget som blivit överhettad. Inte spolen i sig då det borde smält i centrum på basenheten.

Med det sagt så kan ineffekten till basenheten (exempel) ligga på 10-12W men laddeffekten knappa 4W. Detta p.g.a förluster i induktiva överföringen och icke optimalt placerade spolar (spolen i telefonen förskjuten mot spolen i basenheten). Resultatet blir alltså varmare drivsteg desto mer fel förhållandet är mellan spolarna. Till den grad när det inte längre finns resonans nog att överföra energi.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Försök att få ett geforce ti 2080 för 49kr.

För priset har ju inget med prestandan att göra!

Skickades från m.sweclockers.com

Prestanda och kvalitet är två helt olika saker, håll isär dem, och separata följer de inte alltid pris heller, tillsammans tenderar de att kosta mer dock.
Men det normalt sett dyraste hos konsumentprodukter är varumärket så i princip pengarna nedlagda på reklam över företagets livstid är vad du får betala för, inte för material och R&D, utan för reklamkampanjer med kändisar, produktplaceringar i film, events, flashiga lokaler osv.
Finns många exempel på att höjt pris leder till mer köpsug hos folk för de precis som du då tror att de får bättre kvalitet, och ibland för att de då kan skryta om att ha råd att köpa produkten, se t ex Veblen good.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell