Permalänk
Medlem

Vit fläck på TV

Hej,

Jag har fått en konstig vit fläck på min tv (Philips 49PUT6401).
Se bilden på länken nedan, själva fläcken är ca. 5-6 cm bred.
Är det nåt som någon av er känner igen?

Jag köpte den från Netonnet mars 2017 så garantin har passerat (verkar vara 2 år hos dem).
Kan man kanske kontakta Philips? De kanske har längre garanti.

https://imgshare.io/image/img-3448.KocqP

Permalänk
Medlem

Jag skulle prata med phillips, @laxpudding kanske har någon idé på vad som kan ha orsakat.

Är det lika i alla färger (Rött Grönt och Blått?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft problem med det på en laptop och på en mobiltelefon men det kunde jag se redan när jag startade första gången. Jönsarna på HPs support kallade det för ett "tryckfel" men det var bara ett tappert försök att lägga reparationskostnader på mig istället för att hantera det som ett garantiärende. Hade försökt kontakta Philips om du fortfarande har garanti hos dem.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kan det vara tryck skada, typ från när ni lyfte tven senast etc?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Ser ut som en av "local dimming"-zonerna som är trasig och lyser fullt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ser ut som att en lysdiod i bakgrundsbelysningen lyser för starkt. Jag ser att många recensioner av den TVn nämner ojämn bakgrundsbelysning som en nackdel, så det verkar som att just den modellen har en del kvalitetsproblem på det området.

Tyvärr så finns det nog inte så mycket att göra åt det annat än att kontakta Philips och se vad de säger, för det är sannolikt inte ett problem du kan fixa själv. Enligt Philips själva så har de tre års garanti på det mesta förutom en del undantag, och TV-apparater verkar inte vara ett sånt undantag vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Om den är köpt i mars 2017 så har du fortfarande möjlighet att reklamera mot Netonnet då du har 3 år reklamation. Tycker inte det ser som en tryckskada så hade kontaktat Netonnet i första hand.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag får testa först med att kontakta Netonnet och sen Philips.

Vad jag vet så har ingen rört skärmen så det ska inte vara någon tryckskada.
Den finns där konstant oavsett vilka färger som syns, så jag tror att bakgrundsbelysningen är trasigt i det området.

Permalänk
Medlem

Ett sätt att felsöka problemet som kanske inte är att rekommendera men som jag gjort ändå, är att trycka försiktigt med ett finger på och runt området. Om fläcken försvinner eller ändrar intensitet/flyttar på sig beror fläcken på ojämnheter i de reflektiva lagrena i panelen. Om den förblir oförändrad handlar det förmodligen om en ljusdiod som har fastnat, om det är en s.k full array local dimming (fald) panel. Ett sånt fel är lättare att få TVn ersatt för, ojämnheter i panelen är dessvärre svårt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Bildexpert 📺

Liknande tråd - dock bilden borta nu: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1569462-philips-55pus8...

Svaret är att det ser ut som tryckskador men kan också vara annat. Lysdiod som lyser starke kan vara en förklaring och det kan också vara någon form av materialförändring som gör att ljuset sprids annorlunda.

Alltid max lysande lysdiod kan man testa med att dra bakgrundsbelysningen till max (stäng av ljussensor och annat) så att alla lysdioder lyser på max och då bör den ljusa fläcken försvinna. Den bör också vara mycket ljusare än omgivningen om man sänker bakgrundsbelysningen. Hos Philips har man valt att kalla bakgrundsbelysningen för "Kontrast" så att alla ska blir förvirrade...

Någon FALD är det inte då det är en 6-serie, alltså Philips enklaste "egna" budgetserie.