Lyckas inte installera Windows 10 på "ny" dator

Permalänk
Medlem

Lyckas inte installera Windows 10 på "ny" dator

Hej,
Jag kan inte så mycket om datorer och installera operativsystem så vänder mig till er

Så, jag fick köpa en dator av en kompis för en billig peng, datorn funkar och så, men det är en pirstversion av Windows 7 på den, när jag försöker starta installationen via USB stickan så klagar Windows på att win7 inte är äkta och att jag måste skriva in en profuktnyckel för att fortsätta. Har verkligen inte lust att köpa en win7 nyckel.

Testade att i Bios välja att datorn ska välja USB först att starta från, det gör den, men kommer bara fram till att Windows 10 logga kommer upp, sen fastnar den. Inget mer händer.

Vad ska jag göra? Har ingen aning hur jag ska lösa detta

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Tror inte att du kommer få så mycket hjälp här när det gäller piratmjukvaror. Detta strider också mot forumets regler.

Köp en licens till Windows 10 istället!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Vad ska jag göra? Har ingen aning hur jag ska lösa detta

Du ska köpa en Ein10-licens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Tror inte att du kommer få så mycket hjälp här när det gäller piratmjukvaror. Detta strider också mot forumets regler.

Köp en licens till Windows 10 istället!

Jag har en licens på min dator, Windows 10 Pro.
Men datorn jag fick köpa har en piratad version av Windows 7.
Kan ju inte riktiga hjälpa eller styra över vad min kompis använt för operativsystem.

Jag försöker installera Windows 10, så jag även här kan uppgradera.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Du ska köpa en Ein10-licens...

Jag har en. På min gamla dator. Kompisen jag köpte datorn av har piratad win7.

Hur gör jag? Skulle jag kunna sätta i min SSD I den nya datorn och på något vis därifrån rensa SSDn som har Windows 7 på sig?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

När du kommer till det steget att du ska knappa in licensen så finns en knapp att hoppa över det steget.

Välj den win 10 version din licens är och fortsätt installera.
Väl färdiginstallerat kan du aktivera med din nya licens.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

När du kommer till det steget att du ska knappa in licensen så finns en knapp att hoppa över det steget.

Välj den win 10 version din licens är och fortsätt installera.
Väl färdiginstallerat kan du aktivera med din nya licens.

Finns inget val för det. Den ber mig bara att skriva in en produktnyckel. eftersom jag redan har en licens, kan jag använda den en gång till, eller måste jag köpa ytterligare en licens?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Finns inget val för det. Den ber mig bara att skriva in en produktnyckel. eftersom jag redan har en licens, kan jag använda den en gång till, eller måste jag köpa ytterligare en licens?

Du kan inte uppgradera din befintliga Win 7 installation, utan du måste köra en ren installation.
Detta kan du göra antingen genom att välja "custom" istället för uppgradera i Windows, eller genom att du startar från USB-stickan och installerar den vägen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Du kan inte uppgradera din befintliga Win 7 installation, utan du måste köra en ren installation.
Detta kan du göra antingen genom att välja "custom" istället för uppgradera, eller genom att du startar från USB-stickan och installerar den vägen.

När jag startar setup för Windows 10 får jag inget sådant val, det är bara att gå vidare, och sedan skriva i en nyckel.

När jag startar från USB så kommer windows 10 loggan upp, men sen händer inget mer efter det. Låtit den sitta där i 10 minuter. Inget händer. :/

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

När jag startar från USB så kommer windows 10 loggan upp, men sen händer inget mer efter det. Låtit den sitta där i 10 minuter. Inget händer. :/

Då har det troligtvis inte med Windows att göra, utan datorn accepterar helt enkelt inte USB-stickan.

Du kan prova lösa det på detta viset:
Ta ut disken från den ny inköpta datorn, koppla bort alla befintliga diskar i den gamla (både SATA & strömkabel) koppla sedan in disken i den gamla datorn.
Starta från USB-stickan och gör alla steg och det är rekommenderat att du tar bort alla befintliga partitioner på disken vilket kan göras där man väljer på vilken disk/partition Windows skall installeras på
När datorn sedan startas om för första gången, stänger du av datorn redan i POST (där det rabblas upp massa text om CPU, RAM etc.) sedan sätter du tillbaka disken i den andra datorn och låter installationen fortsätta på den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle rekommendera att du tar bort allt på disken när du om installerar.
kort och gott fixa en USB sticka med Windows 10, detta kan göras med “media creation tool”

Följ sedan instruktionerna på denna länk: https://support.microsoft.com/en-us/help/4000735/windows-10-r... Du kan gå till delen som heter "Use the installation media to perform a clean install"

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag inte svarat här, lyckades lösa det genom att installera Ubuntu, fick på det sättet bort win7, kunde sedan välja att boota från Usb stickan efter jag resettat BIOS.

Kanske kan hjälpa någon.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀