Norton antivirus har avinstallerats automatiskt på nåt sätt?!

Permalänk

Norton antivirus har avinstallerats automatiskt på nåt sätt?!

Hej! mycket märkligt problem som nu har inträffat på 2 av mina datorer.

Först för några månader sen upptäckte jag att Norton internet security inte längre kördes i aktivitetsfältet och fanns inte heller att finna när jag sökte på datorn. Hittade endast en genväg som inte längre var kopplat till nåt. Kontaktade norton support och förklarade vad som hänt men de svarade att det är omöjligt att det tagit bort sig självt, och det låter ju rimligt?
Hur som helst så fick jag installera om norton och då hittades en bitcoin miner trojan som togs bort.

Men nu idag upptäckte jag plötsligt att samma hänt på min bärbara! den senaste tiden har det hela tiden kommit upp meddelanden från norton att jag blivit skyddad mot någon webbattack, senaste var för någon dag sen. Idag får jag upp en scam popup som säger att mitt norton löpt ut och att min dator är infekterad med 5 virus, jag himlar med ögonen och stänger rutan. Jag ska kolla status på norton och upptäcker att det nu inte körs i aktivitetsfältet längre?! Enda som hittas när jag söker är återigen en genväg som inte är kopplad till nåt.

Fick installera om det igen på min bärbara...

Hur är detta möjligt?! någon som hört om något liknande? har googlat men hittar inget från senare tid. Det kan ju knappast bara ha hänt för mig? är det något virus eller liknande som lyckas avinstallera norton utan att man märker det? isåf är det ju mkt allvarligt för företaget.

hoppas någon har nån idé!

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk

@slobbster: Hände mig exakt samma sak fast med Bitdefender förra veckan. Har aldrig varit inne på konstiga hemsidor och aldrig torrentat. Riktigt läbbigt faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så pga Norton har evaporerat och datorn är full of virus, tycker du det är en bra idé att åter installera Norton?
Gör en ren installation och kö med Win Def.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för OS?

Jag har haft problem med Norton och Windows Update tidigare, vilket gjorde så att jag blev tvingad att ominstallera Norton AV.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Skrivet av yaxez:

Vad använder du för OS?

Jag har haft problem med Norton och Windows Update tidigare, vilket gjorde så att jag blev tvingad att ominstallera Norton AV.

windows 10, sedan norton försvann så kan jag inte längre köra windows update, det kommer nån jädra felkod att uppdateringar inte kunde hämtas. jag har googlat på det och försökt med allt som jag hittat i trådar men det funkar fortfarande inte. tvingas nog installera om hela datorn :/

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk

@Sinery: nja jag är ju inte jättesugen på att fortsätta med norton...supporten verkar inte ha en susning om vad det kan bero på heller...
ska försöka kräva pengarna tillbaka för prenumerationen och byta till något annat.

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

@Sinery: nja jag är ju inte jättesugen på att fortsätta med norton...supporten verkar inte ha en susning om vad det kan bero på heller...
ska försöka kräva pengarna tillbaka för prenumerationen och byta till något annat.

Vad kör du för W10 version? Tidiga versioner var rätt ökända för att avinstallera program hipp som happ vid uppdateringar pga "kompatabilitet", enligt microsoft. Kan hända att något liknande har hänt här om du kör äldre version av Windows, eller version av Norton som inte har stöd för nuvarande W10 versionen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

windows 10, sedan norton försvann så kan jag inte längre köra windows update, det kommer nån jädra felkod att uppdateringar inte kunde hämtas. jag har googlat på det och försökt med allt som jag hittat i trådar men det funkar fortfarande inte. tvingas nog installera om hela datorn :/

Jag använde Norton i ~1.5 år, tror jag behövde ominstallera det 3 gånger under den tiden. Antingen för att Windows inte kunde slutföra sin uppdatering ordentligt (Windows blev nuked), eller så slutade Norton att fungera korrekt.

Anledning varför jag bytte AV tillslut var för att vissa uttalanden från dem väckte inte förtroende, motsatsen skulle jag säga.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)