Permalänk
Medlem

Hjälp med delar.

Tjena!
Jag har kunnat allt om det här med datorer en gång i tiden men har intehängt med i svängarna de senaste åren.
Med det sagt vänder jag mig nu hit nu när jag tänkt köpa en ny dator. Har en budget på 15-20k och försökte sätta ihop något på inet dock blev jag väldigt osäker på om delarna är kompatibla med varann och om jag kanske överdrivit lite.
Edit: Användingsområde är spela CS - WoW - CoD - LoL

Är dessa komponenter kompatibla med varann?
Har jag gått för hårt in med nätaggregatet?
Är moderkortet ok?
Har jag valt det dyraste utav varje produkt finns det billigare med samma prestanda?

Tacksam för all hjälp jag kan få och ursäkta om här svenskan är ja.. out of this world.

Inet bild

Permalänk
Moderator
Moderator

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1208318-viktigt-hur-ma...

Du har inte med ett ord nämnt vad du avser använda datorn till.

- Att lägga 850:- på en 250GB SSD samt 650:- på en 1TB HDD känns rätt onödigt då du istället kan köpa en 1TB SSD för de slantarna.
- Ett nätagg på 1300W för 1800:- är redigt onödigt, ett vettigt agg på 650-750W räcker mer än väl om du inte har speciella behov av högre effekt.
- 3600 är ett bättre köp än 3600X om prisskillnaden inte är försumbar.
- Du bör kunna hitta nästintill likvärdiga minnen för halva priset.
- Vill du absolut ha WiFi på moderkortet? Annars kan du spara ett flertal hundralappar där.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

- Du bör kunna hitta nästintill likvärdiga minnen för halva priset.

Det är två 2x8GB-kit, därav priset. Men då är det bättre att välja ett 2x16GB-kit istället, så har man större chans att kunna köra dem i hög frekvens och lämnar också plats för att stoppa i fler stickor i framtiden.

Permalänk
Medlem

@twit: Tack twit, ska se till att redigera inlägget! Men avser använda datorn till allt från spel till att lagra bilder.

Men du har en hel del valid points och jag ska se över kundkorgen omedelbart!
Det här med nätagget har jag ingen koll alls på hur mycket man behöver och måste har wifi eller trådlöst internet i datorn på ena eller det andra sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoffeop:

Det här med nätagget har jag ingen koll alls på hur mycket man behöver och måste har wifi eller trådlöst internet i datorn på ena eller det andra sättet.

Datorn du plockat ihop kommer som mest dra någonstans mellan 300W och 400W (närmare 300W gissar jag på). Så ett nätagg på runt 650-750W är ganska lagomt, då har du gott om marginal. Ett förslag är Seasonic Focus GX, ett väldigt bra och prisvärt nätagg.

Permalänk
Medlem

@Snoffeop:

Gillar chassivalet!
Jag är inte helt 100 här men jag tror du behöver en "A-RGB" header på moderkortet för att kunna styra RGB:n på chassit.
(3-pin 5V A-RGB kontakt) Någon får gärna rätt mig här om jag har fel.

Sen om du vill kunna använda USB-C porten på framsidan krävs det en intern USB-C kontakt.

En snabbkoll och jag kom fram till det här moderkortet:
https://www.inet.se/produkt/1902717/gigabyte-x570-aorus-elite
(finns säkert billigare)

Moderkortet du valde är ett mini-ITX förresten, kommer se lite lustigt ut i ett fullstort ATX-chassi.
(Det har endast 2st RAM-platser också)

Har du SSD sedan tidigare?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@perost
@twit
@D-ryd
Tackar sååå heeemskt mycket för hjälpen och tagit mig an era råd!
Bytt hårddiskarna mot 1tb SSD (WD Blue 3D NAND SSD 1TB 2.5")
Bytt RAMen till (Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX Svart)
Samt även bytt nätagget till @perost förslag (Seasonic FOCUS GX 750W)

Det jag är osäker på är dock moderkortet fortfarande, och tagit @D-ryds förslag i åtanke, vill inte att det ska se "lustigt" ut men som sagt är jag i behov av trådlöst nätverk i datorn. Och jag har 256gb SSD i min nuvarande dator.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Skrivet av Snoffeop:

AMD Ryzen 5 3600X

3600X är inte prisvärd. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

AMD Ryzen 5 3600X

Skrivet av Snoffeop:

Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB Gaming OC White

Jättedyrt, även för att vara RTX 2070 Super.

Funderat på AMD Radeon RX 5700XT?

Radeon RX 5700 XT VS RTX 2070 Super

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.

SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

Jag har ingen egen erfarenhet men jag vet att drivrutinerna är mycket mycket bättre nu än innan.

Här kan man läsa om medlemmarnas upplevelse.
SweClockers Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)
Denna videon talar om en av de senaste drivrutinerna.

RX 5000 Series Drivers

Fördelar Nvidia

  • Gsync. Lite bättre än Freesync.

    VRR justerar skärmens uppdateringsfrekvens, inom ett bestämt intervall, efter hur många bilder grafikkortet kan producera.
    Synksoppan med G-Sync och Freesync – SweClockers reder ut begreppen artikel

    G-Sync funkar i regel bättre än Freesync.
    Det finns inget litet intervall inom vilket G-Sync funkar utan G-Sync funkar från 0FPS till skörmens högsta uppdateringsfrekvens.

    G-Sync VS Freesync
    Freesync
    G-Sync

    Man kan aktivera Gsync på en Freesync skärm med VESA Adaptive Sync.
    Det funkar bättre på vissa skärmar än på andra. Vissa funkar lika bra med G-sync som Freesync
    Nvidia har certifierat ett par skärmar som de tycker fu kar tillräckligt bra som G-Sync Compatible.

    Gsync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync på specifika skärmar.

    G-Sync Compatible
    G-sync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync
    VRR Input lag

    Nvidia Fast Sync har lägre input lag än V-Sync, Freesync & Gsync. Nvidia Fast Sync lägger till en Last Rendered Buffer istället för att ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen, så det funkar med alla skärmar. Det är egentligen tänkt att användas i kombination med G-Sync när grafikkortet renderar bilder i en högre takt än skärmens uppdateringsfrekvens.

    Nvidia Fast Sync
    VRR: VESA Adaptive Sync, HDMI VRR, Freesync & G-Sync
  • Compute Unified Device Architecture (CUDA)

  • NVENC. Bättre kvalité än AMD VCE.

    NVENC VS VCE
  • Tensor Cores till Deep Learning.

  • Ray Tracing (RT) Cores för strålspårning.

Fördelar AMD

  • Freesync. Finns på fler & billigare skärmar.

    VRR justerar skärmens uppdateringsfrekvens, inom ett bestämt intervall, efter hur många bilder grafikkortet kan producera.
    Synksoppan med G-Sync och Freesync – SweClockers reder ut begreppen artikel

    G-Sync funkar i regel bättre än Freesync.
    Det finns inget litet intervall inom vilket G-Sync funkar utan G-Sync funkar från 0FPS till skörmens högsta uppdateringsfrekvens.

    G-Sync VS Freesync
    Freesync
    G-Sync

    Man kan aktivera Gsync på en Freesync skärm med VESA Adaptive Sync.
    Det funkar bättre på vissa skärmar än på andra. Vissa funkar lika bra med G-sync som Freesync
    Nvidia har certifierat ett par skärmar som de tycker fu kar tillräckligt bra som G-Sync Compatible.

    Gsync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync på specifika skärmar.

    G-Sync Compatible
    G-sync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync
    VRR Input lag

    Nvidia Fast Sync har lägre input lag än V-Sync, Freesync & Gsync. Nvidia Fast Sync lägger till en Last Rendered Buffer istället för att ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen, så det funkar med alla skärmar. Det är egentligen tänkt att användas i kombination med G-Sync när grafikkortet renderar bilder i en högre takt än skärmens uppdateringsfrekvens.

    Nvidia Fast Sync
    VRR: VESA Adaptive Sync, HDMI VRR, Freesync & G-Sync
  • OpenCL. Mycket mer effektivt på AMD Radeon.

  • VCE.

Skrivet av Snoffeop:

Är moderkortet ok?

Det är Mini-ITX, lite i onödan.

Jag hade kollat på

  • ASRock B450M Pro4

  • ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 eller MSI B450M MORTAR MAX om man vill ha två M.2 platser med NVMe på båda

  • MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX om man vill ha bättre VRM

  • MSI B450 Gaming Pro Carbon AC eller ASUS ROG Strix B450-E Gaming om man vill ha WiFi på moderkortet

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450M MORTAR MAX har också bättre I/O än MSI B450 TOMAHAWK MAX.

MSI B450M MORTAR MAX:

MSI B450 TOMAHAWK MAX:

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX

RAM stickors minneschip tillverkas av Micron Technology, Samsung Semiconductor & SK Hynix.
I princip alla tillverkare av RAM stickor använder sig av minneschip från alla tillverkarna så tillverkaren av RAM stickor spelar ingen större roll. ADATA, Corsair, Crucial m.fl. har livstidsgaranti.

Välj 3200MHz CL16 eller 3600MHz CL18 minne beroende på hur mycket du vill spendera.

3200MHz är sweetspot. 3600MHz kan ge en liten boost.
Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Har man långsamt RAM som inte går att överklocka så kan man överklocka infinity fabric.

RAM Infinity Fabric
RAM Speed & Latency

SSD vill du ha en med Dynamic random-access memory (DRAM) för annars är den långsam och har kort livslängd.

SSD:er utan Dynamic random-access memory (DRAM) cache är långsamma, ibland långsammare än en hårddisk (HDD).

Saknar Dynamic random-access memory (DRAM) cache. Undvik helst.

Har Dynamic random-access memory (DRAM) cache

DRAM VS DRAM-less

NVMe upplevs inte så mycket snabbare än SATA. Å andra sidan kostar NVMe SSD:er ofta inte så mycket mer än SATA SSD:er med DRAM cache ändå.

I spel är skillnaden ingen

PCIe 4.0 SSD
NVMe VS SATA

Skrivet av Snoffeop:

WD Blue 1TB 7200rpm

1TB=649 kronor/TB
2TB=374.5 kronor/TB

Skrivet av Snoffeop:

Har jag gått för hårt in med nätaggregatet?

Ja. Datorn kommer aldrig att dra över 400W.

Seasonic FOCUS GX har semipassiv fläkt, modulära kablar & 10 års garanti.

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

CPU kylare

Wraith kylarna som kommer med Ryzen 5 är okej. Du kan uppgradera till Cooler Master MasterAir MA610P om du väljer ett chassi som den rymms i annars be quiet! Pure Rock eller Deepcool GamMAXX 400 & Cooler Master Hyper 212 Black Edition om du vill ha en snyggare.

Fläktar

Två, som de flesta miditower chassin kommer med, är lagom många fläktar. Tre är lite bättre, fler än tre är knappt bättre.

How Many Fans?

Skrivet av Snoffeop:

Byggnation och test av dator med valfria komponenter

Montering

SweClockers datorbyggarguide

Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig! Jag står personligen uppskriven ifall du bor i Västra Götaland eller om du vill ha hjälp på telefon eller videosamtal. Men det finns andra över nästan hela landet!
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

  1. Skapa installationsmedia för Windows 10 på ett USB minne

  2. Installerara Windows

  3. Köp en produktnyckel från Ebay eller en CD Keys sida.

  4. Aktivera Windows med en produktnyckel

  5. Installera drivrutiner till moderkortet från moderkortstillverkarens hemsida

  6. Installera AMD Radeon Software Adrenalin/NVIDIA GeForce Experience och låt programmet installera grafikkortets drivrutiner

Windows Installation

Skrivet av D-ryd:

Jag är inte helt 100 här men jag tror du behöver en "A-RGB" header på moderkortet för att kunna styra RGB:n på chassit.
(3-pin 5V A-RGB kontakt) Någon får gärna rätt mig här om jag har fel.

Stämmer bra. ASRock har det på nästan alla moderkort.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Riktigt kär i chassit faktiskt! Men är nyfiken på mängden fläktar i det, i beskrivningen står det 4st medföljer med i specsen står det 3st medföljer.. samt uttag i moderkortet för alla dessa fläkter? Vill ha minst 3 fram 1 bak faktiskt bara för att ha det "snyggt"
Chassi:
be quiet! Pure Base 500DX Vit

Permalänk
Moderator
Moderator

Eric Hjalmarsson även om du lägger videoklipp inom spoilertaggar så gör du tråden fullständigt ohanterbar genom att slänga in en uppsjö klipp i ditt inlägg. Posta länkar istället för videoklipp.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Men gud vilket svar! Blir så lycklig av alla era förslag och tips!
Jag hänger dock inte riktigt med på det här med DRAM? Kan inte hitta ett ram där det står att det har eller ej?
Edit: förstår nu vad du menar hittade spolier knapparna!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Snoffeop:

Jag hänger dock inte riktigt med på det här med DRAM? Kan inte hitta ett ram där det står att det har eller ej?

Det är alltså SSD:n som skall ha det. Det ligger en lista på några som har och inte har i spoilern.
WD Blue 3D NAND som du valde har det. Men när andra användare börjar tipsa om 1TB SSD:er så är det vikigt att den du eventuellt byter till också har det.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoffeop:

@D-ryd: Riktigt kär i chassit faktiskt! Men är nyfiken på mängden fläktar i det, i beskrivningen står det 4st medföljer med i specsen står det 3st medföljer.. samt uttag i moderkortet för alla dessa fläkter? Vill ha minst 3 fram 1 bak faktiskt bara för att ha det "snyggt"
Chassi:
be quiet! Pure Base 500DX Vit

Japp, har missat det helt, men det släpptes ju rätt nyligen.
Riktigt snyggt, bra luftflöde och är förmodligen rätt tyst både under idle och load.
Om man kollar officiella hemsidan ingår det 3st 140mm-fläktar vilket är tillräckligt enligt mig:
https://www.bequiet.com/en/case/1855
Så det står fel i Inets produktbeskrivning (rätt i specifikationerna dock), stockkonfigurationen verkar vara 1 fram, 1 bak och en i toppen.

Det här moderkortet som Erik valde har allt du behöver:
https://www.inet.se/produkt/1901228/msi-b450-gaming-pro-carbo...
A-RGB och USB-C kontakt, WiFi och 6st fläktkontakter om du vill lägga till fler fläktar, f.ö riktigt bra VRM.

Kan rekommendera den här kylaren om du tar monteringen hos Inet:
https://www.inet.se/produkt/5322917/be-quiet-shadow-rock-3

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Är detta med dram även relevant på en ssd dedikerad för spel eller gäller är det mer viktigast för disken w10 ligger på?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Kvarnis: Påverkar nästan inget i prestanda vid laddning av spel, inget i spelande. Ligger en video i DRAM VS DRAM-less som jämför laddning av spel. I OS påverkar det hastigheten mer dock. Största skillnaden om det är en speldisk är livslängden, som väl även den kommer vara nog i och för sig om man inte spelar hela tiden.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson
@D-ryd
Då har jag gjort lite ändringar med eran hjälp och har ju sänkt priset avsevärt och verkar som att jag faktiskt fått en bättre dator på köpet!
Får dock följande felmeddelande på komponentkollen: Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13642326

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Snoffeop:

Får dock följande felmeddelande på komponentkollen: Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)

Inet kommer att uppdatera moderkortet om det mot förmodan inte skulle vara uppdaterat när de monterar.

Skrivet av Snoffeop:

Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX Svart

2666MHz är långsamt. Välj åtminstone 3000MHz.

Skrivet av Snoffeop:

be quiet! Pure Wings 2 140 mm

De fläktar du får med borde räcka. Vill du så kan du köpa till en extra, men två extra är lite overkill...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Snoffeop: Köp en 140mm fläkt med PWM och sätt fram så kan du styra den.
16GB räcker till spel.
Vill du ha 32GB, tusenlappen extra.
https://www.inet.se/produkt/5301303/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
Köp NVME SSD istället. Du har ju budgeten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13642457

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson
@D-ryd
@perost
@twit
Då tror jag detta är case closed, vet inte om jag ska stänga tråden på något sätt?
Men jag tackar oerhört mycket för de snabba och bra svaren, som sagt verkar jag ha fått en bättre dator till en billigare summa!
Trevlig helg och akta er för den där elaka åkomman de kallar corona!