Upplever att Viaplay har fått sämre bildkvalitet

Permalänk
Medlem

Upplever att Viaplay har fått sämre bildkvalitet

Nån mer som använder viaplay som tycker det känns som sändningarna fått sämre kvalitet? (sport) brukar kika via datorn och känns som det nästan är 480p. Och vet nån varför viaplay inte kan välja att sända fler Ultra HD matcher? För det ända svaret jag får av dem är att det är i deras "avtal"

Permalänk
Avstängd

Bandbredd kostar och de flesta ser inte skillnad mellan 360p eller 2160p då de inte bryr sig 😟

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Bandbredd kostar och de flesta ser inte skillnad mellan 360p eller 2160p då de inte bryr sig 😟

Skickades från m.sweclockers.com

ehm, t.om min mor 50+ ser skillnad på 360 och 1440.

Vet inte vilka du umgås med men ett tips är linser/glasögon den vägen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

ehm, t.om min mor 50+ ser skillnad på 360 och 1440.

Vet inte vilka du umgås med men ett tips är linser/glasögon den vägen...

Och min sambo (som bär glasögon/linser) uttrycker att hon inte ser skillnad mellan 720p och 4K

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Och min sambo (som bär glasögon/linser) uttrycker att hon inte ser skillnad mellan 720p och 4K

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu snacka ju "esse" om 360 och inte 720...
Från 720 är det svårare.

Permalänk
Medlem

Ultra HD fungerar ju bara hälften av gångerna. Det är alltid nå "strul" och dem hänvisar till den vanliga sändningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fast nu snacka ju "esse" om 360 och inte 720...
Från 720 är det svårare.

Jag håller med dig, det är svårare.
360>1440 och 720>2160 är inte direkt jämförbara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Största problemet med Viaplay tycker jag är när det hela tiden droppar från 50 fps ner till något betydligt lägre. Det är dock lite olika, ibland kan man se nästan en hel PL-match utan några problem och en annan gång så är det bra flyt ungefär 5-10 minuter åt gången. Sjukt störande då det går så mjukt och fint och sen plötsligt halveras frameraten och då blir det bara jobbigt att titta på. I samband med dessa drops så verkar även bitraten sjunka en hel del så upplösningen blir rätt dassig.

La ner grymt mycket tid på det där och försökte åtgärda det men insåg att problemet omöjligen kan ligga hos mig då det sker på flera olika enheter oavsett vilken typ av uppkoppling man kör. Kör just nu på en AppleTV 4K med 250Mbit uppkoppling men icke

Serier/filmer är det dock aldrig några problem med utan det är just sportsändningarna som påverkas.

Permalänk
Medlem

Sen ska vi inte snacka om ljudet, det är till den graden att jag har slutat titta på det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

ehm, t.om min mor 50+ ser skillnad på 360 och 1440.

Vet inte vilka du umgås med men ett tips är linser/glasögon den vägen...

Folk som växt upp med bildrörstelevision.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Största problemet med Viaplay tycker jag är när det hela tiden droppar från 50 fps ner till något betydligt lägre. Det är dock lite olika, ibland kan man se nästan en hel PL-match utan några problem och en annan gång så är det bra flyt ungefär 5-10 minuter åt gången. Sjukt störande då det går så mjukt och fint och sen plötsligt halveras frameraten och då blir det bara jobbigt att titta på. I samband med dessa drops så verkar även bitraten sjunka en hel del så upplösningen blir rätt dassig.

La ner grymt mycket tid på det där och försökte åtgärda det men insåg att problemet omöjligen kan ligga hos mig då det sker på flera olika enheter oavsett vilken typ av uppkoppling man kör. Kör just nu på en AppleTV 4K med 250Mbit uppkoppling men icke

Serier/filmer är det dock aldrig några problem med utan det är just sportsändningarna som påverkas.

Har precis samma problem fast jag kollar oftast NHL eller Formel1. Upplever dock att det blivit betydligt färre dippar under 50 fps senaste 2-4 veckorna. Funkar också bättre att spola fram i webbspelaren. Däremot har strömmar på min AppleTV nu istället börjat avbrytas. Då går det inte att se förbi en viss tid i strömmen.

Deras support är väldigt trevlig, men jag kan nog också konstatera att problemen måste ligga på deras sida. Det är bara deras tjänster jag har några som helst problem med. Måste säga att jag börjar lessna rätt rejält.

För att anknyta mer till trådens ämne så har jag också upplevt att kvaliteten blivit sämre, speciellt på datorn. Men den var inget vidare innan heller så det kan lika gärna vara jag som inbillar mig. Tycker oavsett inte kvaliteten motsvarar 400 kr/mån, särskilt som vilken kotte som helst kan strömma 1080p/60fps på Twitch nuförtiden.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

ehm, t.om min mor 50+ ser skillnad på 360 och 1440.

Vet inte vilka du umgås med men ett tips är linser/glasögon den vägen...

beror nog lite på omständigheterna om man ser skillnad eller inte.

om man har en 32" tv och sitter typ 5m bort tror jag det kan vara sårare att se skillnaden än om du sitter med en 75" på 5m en 480p pixel är dubbelt så stor på en 75" som en 32" om apparaterna har samma maxupplösning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dålig kvalite, "ramlar ur" strömmar och 4k sändningar som "försvinner". Tror de får svårt att överleva internationell konkurrens om de inte skärper sig. Brittiska kommentatorer på Sky / BT är så mycket bättre än någon svensk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Dålig kvalite, "ramlar ur" strömmar och 4k sändningar som "försvinner". Tror de får svårt att överleva internationell konkurrens om de inte skärper sig. Brittiska kommentatorer på Sky / BT är så mycket bättre än någon svensk.

Håller med, jag ser inte på Viasat längre, är motorintresserad och de är BT Sport för MotoGp och Fox, FS1 eller vilken annan Amerikansk kanal som sänder den sport jag vill se, Nascar, Indycar, dragracing m.m

Permalänk
Medlem

Tänker väcka denna lite till liv. Kör viaplay sport och kvalitet känns riktigt usel. Känns som max 720p i vanlig och kanske som bäst 1080p när de har sin "Ultra HD" sändning. Någon annan som har liknande upplevelse?

Jag upplevde att det var bättre kvalitet förut.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Skrivet av Mäki:

Tänker väcka denna lite till liv. Kör viaplay sport och kvalitet känns riktigt usel. Känns som max 720p i vanlig och kanske som bäst 1080p när de har sin "Ultra HD" sändning. Någon annan som har liknande upplevelse?

Jag upplevde att det var bättre kvalitet förut.

Är det just viaplay eller även på deras tv-kanaler?

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk

För mig blir det riktigt låg kvalitet ibland , spelar ingen roll om jag kör med kabel eller genom wifi . Kollar genom viaplay appen på en samsung tv . Har 300 mb/s internet

Permalänk
Medlem

Instämmer, bildkvalitet på viaplay har varit under all kritik senaste halvåret (?) ungefär. Ultra HD är knappt som deras tidigare 1080p sändningar (fotboll/sport). Kör via en chromecast ultra och har fungerat mycket bättre tidigare. Netflix mm fungerar perfekt som alltid.

"Highest" vid 1080p är som en fulstream på PC ungefär. Irriterande.

Loggade tio minuter United - Arsenal på HD samt tio på Ultra HD.
288KB/s vs 1023KB/s.

"According to Netflix, the Internet speed you'll need for downloads is as follows: For any streaming at all, you'll need a minimum of 0.5 megabits per second (Mbps), but Netflix recommends 1.5 Mbps. For DVD quality, you will need 3.0 Mbps. For HD quality, you will need 5.0 Mbps."

Viaplay har alltså DVD-kvalité på sina "HD"-sändningar om jag inte räknar helt tokigt, vilket stämmer med ögontestet. Skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andda715:

Instämmer, bildkvalitet på viaplay har varit under all kritik senaste halvåret (?) ungefär. Ultra HD är knappt som deras tidigare 1080p sändningar (fotboll/sport). Kör via en chromecast ultra och har fungerat mycket bättre tidigare. Netflix mm fungerar perfekt som alltid.

"Highest" vid 1080p är som en fulstream på PC ungefär. Irriterande.

Loggade tio minuter United - Arsenal på HD samt tio på Ultra HD.
288KB/s vs 1023KB/s.

"According to Netflix, the Internet speed you'll need for downloads is as follows: For any streaming at all, you'll need a minimum of 0.5 megabits per second (Mbps), but Netflix recommends 1.5 Mbps. For DVD quality, you will need 3.0 Mbps. For HD quality, you will need 5.0 Mbps."

Viaplay har alltså DVD-kvalité på sina "HD"-sändningar om jag inte räknar helt tokigt, vilket stämmer med ögontestet. Skräp.

Ett stort skämt år 2022. Dags att lämna skiten.

Permalänk
Medlem

5 Mbit skall HD vara och ungefär 15 för ”UHD”.
Kan jämföras med twitter som har 12 Mbit för 1080p och ser grymt mycket bättre ut

Permalänk

Skaffade precis denna tjänst för att kunna se NHL och Formel 1 och blev förvånad av den dåliga kvaliten på NHL matcherna.
Läste att dom sänder i 720p 2022 helt galet https://help.viaplay.com/sv/ultra-hd/
Formel 1 ska tydligen visas i 4K får se om det är någon bra kvalitet där som det står att det ska vara.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med ovanstående.
Tar bort all glädje att titta på skidor, dessutom reklam hela tiden.
Förstår inte hur de ska kunna överleva, verkar vara fler som är uppröra om man kollar på trustpilot
TrustPilot

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Snusfri

Har använt Viaplay allt mindre och kvalitén är väldigt undermålig så sa upp det idag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sitter och är bitter över vilken skit kvalitet det är på viaplay nu när jag ska kolla f1.
Betalar en förmågenhet varje månad endast för att titta f1.. Trodde det kunde vara min gamla kassa tv men nu har jag igång streamen och försnacket på datorn. Kvaliteten är fan 360p typ. Jag sitter på bra fiber så felet ligger inte hos mig.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

väljer du UHD? Ser man på F1 så är skillnaden brutal mellan UHD och vanlig. (har 75" tv kan göra att skillnaden upplevs som större)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Sitter och är bitter över vilken skit kvalitet det är på viaplay nu när jag ska kolla f1.
Betalar en förmågenhet varje månad endast för att titta f1.. Trodde det kunde vara min gamla kassa tv men nu har jag igång streamen och försnacket på datorn. Kvaliteten är fan 360p typ. Jag sitter på bra fiber så felet ligger inte hos mig.

17:55 startar UHD sändningen

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090